Windows käyttäjä olen. Milläkö suojaudun? Avastilla, ilmainen virustorjuntaohjelmisto. Ja windowsin oma palomuuri windows defender. Päätin sitten tehdä pitkästä aikaa kunnon tarkistuksen. Avastilla ja defenderillä koko koneen tarkistus, f-securen ja parin muun online tarkistus koneelle, sekä spyware blasterin latasin ja tarkistutkin koneen. Mitä löysivät? Eivät yhtään mitään.
Mistä helkkarista ihmiset saavat viruksia, tai mitä bannereita sitä oikein klikkaillaan, kun tuntuu monesti olevan keskustelua niistä täälläkin? Ja monesti vertaillaan: "Ei kyllä tää on parempi virustorjunaohjelma, kun se löysi mun koneelta troijalaiset pois!". Huvittavat nämä keskustelut missä intellään virustorjuntaohjelmien paremmuudesta, kun järkevällä ihmisellä ei niitä pitäisi tulla viruksia juuri mistään, oli miten kehno ohjelma tahansa.
Mistä ihmiset hankkivat viruksensa?
15
695
Vastaukset
- nimimerkki10
Netistä kun pitää saada ilmaiseksi kaikki maksulliset ohjelmat niin niissä niitä pöpöjä sitten on.
Ja kyllä se virustorjuntaohjelma on parempi joka löytää troijalaiset pois kuin se joka antaa niiden rellestää koneella. Hyvyys tulee siinä kuinka nopeasti ne tunnistetaan.
Sitten niitä viruksia tulee jos on käyttiksen asennusvaiheessa verkko toiminnassa. 6-7 vuotta sitten asensin yhdessä firmassa windowsia verkkoon kytkettynä ja ajureiden jälkeen asennettiin F-secure joka sitten löysi jo 3 tai 4 virusta vaikkei selaintakaan oltu vielä käytetty. Ei ollu asennusmedialla kaikkia päivityksiä, kuten siitä oppineena nyt on.- 12
6-7 vuotta sitten windowsissa ei ollut palomuuria valmiina, siitä johtui tuo saastuminen. Nykyisin voi huoletta asentaa verkkoyhteys päällä.
Haittaohjelmat hankitaan ja asennetaan ihan itse. Jos pidät käyttiksen ja nettiä käyttävät ohjelmat (PDF-, selain-, soitin-, flash-ohjelmat tms.) päivitettyinä, haitat eivät itsekseen koneelle tule. Eli ilman tutkaakin pärjää, kunhan tietää mitä koneelle asentaa. - nimimerkki10
12 kirjoitti:
6-7 vuotta sitten windowsissa ei ollut palomuuria valmiina, siitä johtui tuo saastuminen. Nykyisin voi huoletta asentaa verkkoyhteys päällä.
Haittaohjelmat hankitaan ja asennetaan ihan itse. Jos pidät käyttiksen ja nettiä käyttävät ohjelmat (PDF-, selain-, soitin-, flash-ohjelmat tms.) päivitettyinä, haitat eivät itsekseen koneelle tule. Eli ilman tutkaakin pärjää, kunhan tietää mitä koneelle asentaa.Muistan että olis ollut windowsin oma palomuuri päällä kun sen takia se virusten määrä ihmetystä herättikin.
nimimerkki10 kirjoitti:
Muistan että olis ollut windowsin oma palomuuri päällä kun sen takia se virusten määrä ihmetystä herättikin.
Nim. 12 kertoi jo kaikki täsmälleen oikein.
Jos kone on vain netissä kiinni ja palomuuri on käytössä niin kone ei saastu itsekseen mutta sillä ei voi tehdä yhtään mitään turvallisesti.
Jos aikoo käyttää konettaan, niin ohjelmat pitää ensin päivittää, jonka voi tehdä turvallisesti kun palomuuri on käytössä.- Salama Iskee Joskus
12 kirjoitti:
Haittaohjelmat hankitaan ja asennetaan ihan itse. Jos pidät käyttiksen ja nettiä käyttävät ohjelmat (PDF-, selain-, soitin-, flash-ohjelmat tms.) päivitettyinä, haitat eivät itsekseen koneelle tule. Eli ilman tutkaakin pärjää, kunhan tietää mitä koneelle asentaa."Haittaohjelmat hankitaan ja asennetaan ihan itse"
Ei pidä lainkaan paikkansa, luulet vaan siihen asti kun ensimmäinen paha iskee.
Löisin vaikka vetoa jos olisimme lähempänä että koneellasi on turhia todella itse tulleita ohjelmia, jotka hidastavat konettasi ajoittain.
Niitäkin aina aktiiviset virusohjelmat torjuvat, kysyvät erikseen lupaasi.
herääkin kysymys,
miksi hankkia nopeampaa konetta sen takia jotta voi pitää haittaohjelmia omalla koneella yhä enemmän.
Ja olen tullut siihen tulokseen että täältä hakevat kaikki...
http://vx.netlux.org/
No, oikeasti. Olen törmännyt sivustoon joka tyrkytti jotain kodekkia joka oli örkki ja noihin valevirustorjuntoihin jotka ovat gif kuvia ja jonka jälkeen tarjotaan asennettavaksi sitä varsinaista haittaohjelmaa.
Mitään ei ole tietenkään itsekseen koskaan tullut eikä kyllä vahingossakaan.- ,,..,,
Lähde sille, että KAIKKI hakevat virukset TARKOITUKSELLA vx heavensistä? http://vx.netlux.org/ taitaa olla pikemminkin viruskirjoittajien ja virusten takaisinmallintajien sivustoja.
Että se niistä johtopäätöksistä. ,,..,, kirjoitti:
Lähde sille, että KAIKKI hakevat virukset TARKOITUKSELLA vx heavensistä? http://vx.netlux.org/ taitaa olla pikemminkin viruskirjoittajien ja virusten takaisinmallintajien sivustoja.
Että se niistä johtopäätöksistä."Lähde sille, että KAIKKI hakevat virukset TARKOITUKSELLA vx heavensistä?"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ironia
- Tota...
Viruksia saa varmaan helpoimmin latailemalla piratti ohjelmia. Tietokneesta ei paljon iloa jos ei ole kunnon ohjelmia eikä niistä tuhansia pysty maksamaan kun käyttö on ei kaupallista itsensä viihdyttämistä (eikä mitkään kökkö ilmaisohjelmat kiinnosta). Siispä hankittava piratteja... Ennen kuin aloittaa on syytä vähän opiskella kuinka saa ohjelmat puhtaana koneelleen vaikka lähde olis tartunnan saanutkin.
"opiskella kuinka saa ohjelmat puhtaana koneelleen vaikka lähde olis tartunnan saanutkin. "
Ja tämä onnistuu luotettavasti AINOASTAAN tutkimalla koko ohjelma joko kätevästi ja helposti disassemblerilla tai vähän vaikeammin heksaeditorilla.
Helppoa kuin heinänteko.- Joona Malikka
Saan välillä viruksia koneelle vaikka en lataile mitään ihme ohjelmia. Välillä F-secure kertoo, että on estänyt jotain troijalaisia ja genvariantteja. Ei tarvitse käydä erikoisilla sivuilla, vaan jos etsii tieteellistä matskua, niin kyllä niitä viruksia sieltäkin tulee.
- Di
"Ennen kuin aloittaa on syytä vähän opiskella kuinka saa ohjelmat puhtaana koneelleen vaikka lähde olis tartunnan saanutkin. "
olen 5v opiskellut ja 2 vuotta 2 maassa ollut vaihto-oppilaana,
minulta menee moisen tutkimiseen päiviä, eli en vielä ole täysin oppinut.
- Burlakov
Kaikenmaailman tietoturvaohjelmat ja "suojautumiset" ovat höpö höpöä. Jokainen täysjärkinen ja itselleen rehellinen tietää että vain Linux ja BSD (ja tietyin reunaehdoin myös Mac) ovat kestäviä ratkaisuja päästä eroon näistä virusuhkatekijöistä.
Missä Windows, siellä ongelma. - Salama Iskee Joskus
Viruksia- haitta-ja vakoiluohjelmia on jatkuvasti hyökkäämässä satoja, ei niitä tarvis hankkia, kun suojaamattoman koneen aukaiset, muuta ei tarvitse.
Useinkaan kotikoneella ei ole todellista vaaraa, , mutta hidastelevat konetta ajoittain, se on mielestäni syy pitää ohjelmia ja suorittaa täydellisiä tarkastuksia.
Kun tuollainen hyökkää koneellesi, muutat varmaan käsityksesi,
kun silloinen käyttäjä ei ymmärtänyt heti poistaa, tuohtui. koneemme, 4 päivässä, onneksi oli varmuuskopiot.
Onneksi oli pöytäkone jonka sai atomeiksi itse, läppäri olisi pitänyt viedä ongelmajätelaitokselle.
http://www.microsoft.com/security/portal/Threat/Encyclopedia/Entry.aspx?name=Exploit:Java/CVE-2010-0094.EI&threatid=2147646190
tai lisää ko. sivuilta.
http://www.microsoft.com/security/portal/Definitions/ADL.aspx - MikkoTM345
Viruksia yleensä tulee ladatuista tiedostoista, niihin saattaa olla laitettu sisään ns. RAT (Remote Administration Tool) jolla pystyy ohjaamaan konetta.
Joskus virustentorjuntaohjelmat eivät tunnista tätä "RAT" virusta koska se on ns. kryptattu.
RAT:in avulla saa selville:
-tallennetut salasanat
-webkameran vakoilu on mahdollista
- juuri mitä tahansa.
Kaiken tämän tiedon sain itse hackforumsilta. Siellä keskustellaan paljon erilaisista tietoturva-asioista jne.
http://www.hackforums.net
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024457Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821178- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091032Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna83903Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk10847- 64846
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64816