Mistä ihmiset hankkivat viruksensa?

Ihmettelijä_321

Windows käyttäjä olen. Milläkö suojaudun? Avastilla, ilmainen virustorjuntaohjelmisto. Ja windowsin oma palomuuri windows defender. Päätin sitten tehdä pitkästä aikaa kunnon tarkistuksen. Avastilla ja defenderillä koko koneen tarkistus, f-securen ja parin muun online tarkistus koneelle, sekä spyware blasterin latasin ja tarkistutkin koneen. Mitä löysivät? Eivät yhtään mitään.

Mistä helkkarista ihmiset saavat viruksia, tai mitä bannereita sitä oikein klikkaillaan, kun tuntuu monesti olevan keskustelua niistä täälläkin? Ja monesti vertaillaan: "Ei kyllä tää on parempi virustorjunaohjelma, kun se löysi mun koneelta troijalaiset pois!". Huvittavat nämä keskustelut missä intellään virustorjuntaohjelmien paremmuudesta, kun järkevällä ihmisellä ei niitä pitäisi tulla viruksia juuri mistään, oli miten kehno ohjelma tahansa.

15

645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkki10

      Netistä kun pitää saada ilmaiseksi kaikki maksulliset ohjelmat niin niissä niitä pöpöjä sitten on.

      Ja kyllä se virustorjuntaohjelma on parempi joka löytää troijalaiset pois kuin se joka antaa niiden rellestää koneella. Hyvyys tulee siinä kuinka nopeasti ne tunnistetaan.

      Sitten niitä viruksia tulee jos on käyttiksen asennusvaiheessa verkko toiminnassa. 6-7 vuotta sitten asensin yhdessä firmassa windowsia verkkoon kytkettynä ja ajureiden jälkeen asennettiin F-secure joka sitten löysi jo 3 tai 4 virusta vaikkei selaintakaan oltu vielä käytetty. Ei ollu asennusmedialla kaikkia päivityksiä, kuten siitä oppineena nyt on.

      • 12

        6-7 vuotta sitten windowsissa ei ollut palomuuria valmiina, siitä johtui tuo saastuminen. Nykyisin voi huoletta asentaa verkkoyhteys päällä.
        Haittaohjelmat hankitaan ja asennetaan ihan itse. Jos pidät käyttiksen ja nettiä käyttävät ohjelmat (PDF-, selain-, soitin-, flash-ohjelmat tms.) päivitettyinä, haitat eivät itsekseen koneelle tule. Eli ilman tutkaakin pärjää, kunhan tietää mitä koneelle asentaa.


      • nimimerkki10
        12 kirjoitti:

        6-7 vuotta sitten windowsissa ei ollut palomuuria valmiina, siitä johtui tuo saastuminen. Nykyisin voi huoletta asentaa verkkoyhteys päällä.
        Haittaohjelmat hankitaan ja asennetaan ihan itse. Jos pidät käyttiksen ja nettiä käyttävät ohjelmat (PDF-, selain-, soitin-, flash-ohjelmat tms.) päivitettyinä, haitat eivät itsekseen koneelle tule. Eli ilman tutkaakin pärjää, kunhan tietää mitä koneelle asentaa.

        Muistan että olis ollut windowsin oma palomuuri päällä kun sen takia se virusten määrä ihmetystä herättikin.


      • nimimerkki10 kirjoitti:

        Muistan että olis ollut windowsin oma palomuuri päällä kun sen takia se virusten määrä ihmetystä herättikin.

        Nim. 12 kertoi jo kaikki täsmälleen oikein.

        Jos kone on vain netissä kiinni ja palomuuri on käytössä niin kone ei saastu itsekseen mutta sillä ei voi tehdä yhtään mitään turvallisesti.

        Jos aikoo käyttää konettaan, niin ohjelmat pitää ensin päivittää, jonka voi tehdä turvallisesti kun palomuuri on käytössä.


      • Salama Iskee Joskus
        12 kirjoitti:

        6-7 vuotta sitten windowsissa ei ollut palomuuria valmiina, siitä johtui tuo saastuminen. Nykyisin voi huoletta asentaa verkkoyhteys päällä.
        Haittaohjelmat hankitaan ja asennetaan ihan itse. Jos pidät käyttiksen ja nettiä käyttävät ohjelmat (PDF-, selain-, soitin-, flash-ohjelmat tms.) päivitettyinä, haitat eivät itsekseen koneelle tule. Eli ilman tutkaakin pärjää, kunhan tietää mitä koneelle asentaa.

        "Haittaohjelmat hankitaan ja asennetaan ihan itse"

        Ei pidä lainkaan paikkansa, luulet vaan siihen asti kun ensimmäinen paha iskee.

        Löisin vaikka vetoa jos olisimme lähempänä että koneellasi on turhia todella itse tulleita ohjelmia, jotka hidastavat konettasi ajoittain.
        Niitäkin aina aktiiviset virusohjelmat torjuvat, kysyvät erikseen lupaasi.

        herääkin kysymys,
        miksi hankkia nopeampaa konetta sen takia jotta voi pitää haittaohjelmia omalla koneella yhä enemmän.


    • Ja olen tullut siihen tulokseen että täältä hakevat kaikki...

      http://vx.netlux.org/

      No, oikeasti. Olen törmännyt sivustoon joka tyrkytti jotain kodekkia joka oli örkki ja noihin valevirustorjuntoihin jotka ovat gif kuvia ja jonka jälkeen tarjotaan asennettavaksi sitä varsinaista haittaohjelmaa.
      Mitään ei ole tietenkään itsekseen koskaan tullut eikä kyllä vahingossakaan.

      • ,,..,,

        Lähde sille, että KAIKKI hakevat virukset TARKOITUKSELLA vx heavensistä? http://vx.netlux.org/ taitaa olla pikemminkin viruskirjoittajien ja virusten takaisinmallintajien sivustoja.

        Että se niistä johtopäätöksistä.


      • ,,..,, kirjoitti:

        Lähde sille, että KAIKKI hakevat virukset TARKOITUKSELLA vx heavensistä? http://vx.netlux.org/ taitaa olla pikemminkin viruskirjoittajien ja virusten takaisinmallintajien sivustoja.

        Että se niistä johtopäätöksistä.

        "Lähde sille, että KAIKKI hakevat virukset TARKOITUKSELLA vx heavensistä?"

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ironia


    • Tota...

      Viruksia saa varmaan helpoimmin latailemalla piratti ohjelmia. Tietokneesta ei paljon iloa jos ei ole kunnon ohjelmia eikä niistä tuhansia pysty maksamaan kun käyttö on ei kaupallista itsensä viihdyttämistä (eikä mitkään kökkö ilmaisohjelmat kiinnosta). Siispä hankittava piratteja... Ennen kuin aloittaa on syytä vähän opiskella kuinka saa ohjelmat puhtaana koneelleen vaikka lähde olis tartunnan saanutkin.

      • "opiskella kuinka saa ohjelmat puhtaana koneelleen vaikka lähde olis tartunnan saanutkin. "

        Ja tämä onnistuu luotettavasti AINOASTAAN tutkimalla koko ohjelma joko kätevästi ja helposti disassemblerilla tai vähän vaikeammin heksaeditorilla.

        Helppoa kuin heinänteko.


      • Joona Malikka

        Saan välillä viruksia koneelle vaikka en lataile mitään ihme ohjelmia. Välillä F-secure kertoo, että on estänyt jotain troijalaisia ja genvariantteja. Ei tarvitse käydä erikoisilla sivuilla, vaan jos etsii tieteellistä matskua, niin kyllä niitä viruksia sieltäkin tulee.


      • Di

        "Ennen kuin aloittaa on syytä vähän opiskella kuinka saa ohjelmat puhtaana koneelleen vaikka lähde olis tartunnan saanutkin. "

        olen 5v opiskellut ja 2 vuotta 2 maassa ollut vaihto-oppilaana,
        minulta menee moisen tutkimiseen päiviä, eli en vielä ole täysin oppinut.


    • Burlakov

      Kaikenmaailman tietoturvaohjelmat ja "suojautumiset" ovat höpö höpöä. Jokainen täysjärkinen ja itselleen rehellinen tietää että vain Linux ja BSD (ja tietyin reunaehdoin myös Mac) ovat kestäviä ratkaisuja päästä eroon näistä virusuhkatekijöistä.

      Missä Windows, siellä ongelma.

    • Salama Iskee Joskus

      Viruksia- haitta-ja vakoiluohjelmia on jatkuvasti hyökkäämässä satoja, ei niitä tarvis hankkia, kun suojaamattoman koneen aukaiset, muuta ei tarvitse.

      Useinkaan kotikoneella ei ole todellista vaaraa, , mutta hidastelevat konetta ajoittain, se on mielestäni syy pitää ohjelmia ja suorittaa täydellisiä tarkastuksia.

      Kun tuollainen hyökkää koneellesi, muutat varmaan käsityksesi,
      kun silloinen käyttäjä ei ymmärtänyt heti poistaa, tuohtui. koneemme, 4 päivässä, onneksi oli varmuuskopiot.
      Onneksi oli pöytäkone jonka sai atomeiksi itse, läppäri olisi pitänyt viedä ongelmajätelaitokselle.

      http://www.microsoft.com/security/portal/Threat/Encyclopedia/Entry.aspx?name=Exploit:Java/CVE-2010-0094.EI&threatid=2147646190

      tai lisää ko. sivuilta.
      http://www.microsoft.com/security/portal/Definitions/ADL.aspx

    • MikkoTM345

      Viruksia yleensä tulee ladatuista tiedostoista, niihin saattaa olla laitettu sisään ns. RAT (Remote Administration Tool) jolla pystyy ohjaamaan konetta.

      Joskus virustentorjuntaohjelmat eivät tunnista tätä "RAT" virusta koska se on ns. kryptattu.

      RAT:in avulla saa selville:

      -tallennetut salasanat
      -webkameran vakoilu on mahdollista
      - juuri mitä tahansa.

      Kaiken tämän tiedon sain itse hackforumsilta. Siellä keskustellaan paljon erilaisista tietoturva-asioista jne.

      http://www.hackforums.net

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      408
      1633
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1318
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      173
      1230
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1007
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      916
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      851
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      846
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      840
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      192
      768
    Aihe