Onko tää kentis astmaa/astmasta johtuvaa? Oon tosi kipee..

erfffddrr

Hei.. kerron vähän minun tarinaani ja olisi kiva saada mielipiteitä että kuulostaako tämä astmalta..





’Sairastuin’ noin 6 vuotta sitten, kun olin ns. teini.. ahdistuskohtaukset ja voimakas puristava jännityspäänsärky veivät minusta voimia.. Ahdistusta oli joka paikassa, kotonakin perheen parissa. En päässyt siitä mitenkään yli. Jotenkin tuntui että sain itseni hermostumaan todella herkästi ja pulssini takomaan kahtasataa.. Siitä sitten jouduin sairaalan ensi-apuun sydämentykytysten myötä ja eivät muuta tehneet kuin antoivat reseptin beetasalpaajalle. Noh, tuo auttoi jonkinverran noihin tykytyksiin ja käsien tärinään, ainakin alussa, mutta sitten alkoivat ’käydä henkeen.’ Huomasin kuinka hengästyin nopeasti liikunnan jälkeen, ja kuinka liikunta ei ollenkaan auttanut ahdistuneeseen olooni. Jalkani ja käteni puutuilivat helposti, yhden kerran jalka puutui jopa moneksi tunniksi. Lääkäri totesi että hyperventiloin. Nooh, jatkoin tuota propralin käyttöä ja lääkäri sanoi että minulla on paniikki/ahdistushäiriö. Olin jotenkin oudosti aina hermostunut ja säpsähdin kaikesta. Mikään ei ahdistuneiseen olooni helpottunut, ei mieliala-tai muut rauhoittavat lääkkeet. Masennuin sitten, kun en minkäänlaista apua saanut ja vietin aikaani enimmäkseen yksin. Elin jokapäiväisen hermostuneisuuden, hyperventiloinnin, tärinän ja pään- ja leukasärkyjen kanssa. Olin usein kipeänä, kuumeessa, vatsataudissa, tai jotain muuta. Kärsin sosiaalisista peloista.



Nooh, tarinaa lyhentääkseni... Beetasalpaajat lopulta aiheuttivat minulle astman kaltaisia oireita. Kun käytin niita(ja aivan pienen annoksen!) en saanut kunnolla vedettyä happea ja hengästyin todella herkästi. Rintakehää pisti. Nyt olen ollut n. vähän yli vuoden niitä syömättä ja oli hyvä että jätin ne myrkyt pois.



Tilanne tällähetkellä: Ahdistus ja hermostuneisuus eivät ole hävinneet, mutta pystyin nyt jotenkuten paremmin asioimaan joissain tilanteissa. Hermostunutta olo en saa mitenkään pois ja stressaan paljon ihan pienistäkin asioista ja punastelen.



Heräää yöllä pystyyn välillä haukkomaan henkeä.. jokin puristaa rintakehällä ja kurkussa, ja en saa riittävästi happea... Välillä myös tuolloin huimaakin. Näitä hengitysvaikeuksia ilmenee milloin sattuu ja ovat todella inhottavia.



Rintakehälläni on kokoajan semmonen raskas tunne.. ihankuin joku puristaisi kädellä kurkkua ja happi ei pääse kulkemaan. Myös rintakehää, rintaa, kainaloa pistää ja kun painelen niin tuntuu aralta. Sanoin tuosta lääkärille mutta sanoi vain revähdykseksi. Tilanne oli aikasemmin pahempikin, kun sain kokoajan jotain ihme allergisia kohtauksia ja tuntui että pyörryn kun niin en meinannut saada tarpeeksi happea.. Kun hengitän ulospäin niin paineen tunne kurkussa pahenee ja tuntuu että ilmat jää kurkkuun jotenkin jumiin eikä pääse ulos ja sitten se ottaa leukaperiinkin.. Vaikeeta selittää mut jotenkin noin. :(



Lihaksia särkee ja kutisee... välillä enemmän välillä taas ei niin paljon.. mutta joskus olo tuntuu kuin olisi juuri jäänyt auton alle ja kaikki paketissa.. Olen myös saanut kummia nukahtamiskohtauksia, ja välillä minua nukuttaa ja haukotuttaa niin paljon vaikka olen nukkunut 9h unet ja syön hyvin.



Inhottaa kun kukaan ei usko mua, että mulla on oikeesti tukala olo kurkussa ja rintakehällä.. Pistävät vaan ahdistuksen piikkiin kaikki.. särytkin.. :(

11

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sddsd

      niin ja lisäksi vielä että nenä ja kurkku on tukkoinen.. Saa selvitella kurkkuaan milloin sattuu.. Ainainen nuha.

      • Sp

        itselläni samaa ongelmaa. Sain myös nuo propralit mutta matalan verenpaineeni vuoksi en voi lääkkeitä käyttää. nuhaan ja tukkoisuuteen sain singulairin, ja se kyllä on hieman auttanut. Itselläni myös sama tilanne että, lääkeri kuvittelee että, olen luulosairas, mutta itse luen tämän tärinän ja ahdistuksen paniikkihäiriöksi sillä ne tulevat ja menevät. paniikkihäiriöön tarjosivat lääkkeitä joita kuitenkaan en suostu ottamaan sillä ne ovat masennuslääkepohjaisia ja aiheuttavat riippuvuutta.. Rintaan sattui kesällä todella lujaa ja menin lääkäriin, siellä todettiin kuumeeton keuhkokuume, kivut rinnassa johtuivat kuitenkin revähtäneestä kylkilihaksesta ja ne olivat todella kivuliaat luulin kuolevani päivystysjonoon kun en saanut edes hengitettyä, nyt kuienkin rintakivut parantuneet ainoastaan tämä ahdistus vaivaa.


      • Hello888
        Sp kirjoitti:

        itselläni samaa ongelmaa. Sain myös nuo propralit mutta matalan verenpaineeni vuoksi en voi lääkkeitä käyttää. nuhaan ja tukkoisuuteen sain singulairin, ja se kyllä on hieman auttanut. Itselläni myös sama tilanne että, lääkeri kuvittelee että, olen luulosairas, mutta itse luen tämän tärinän ja ahdistuksen paniikkihäiriöksi sillä ne tulevat ja menevät. paniikkihäiriöön tarjosivat lääkkeitä joita kuitenkaan en suostu ottamaan sillä ne ovat masennuslääkepohjaisia ja aiheuttavat riippuvuutta.. Rintaan sattui kesällä todella lujaa ja menin lääkäriin, siellä todettiin kuumeeton keuhkokuume, kivut rinnassa johtuivat kuitenkin revähtäneestä kylkilihaksesta ja ne olivat todella kivuliaat luulin kuolevani päivystysjonoon kun en saanut edes hengitettyä, nyt kuienkin rintakivut parantuneet ainoastaan tämä ahdistus vaivaa.

        Minulla ei ahdistus tai tärinä oikein koskaan hellitä.. se on vaan jäänyt jotenkin ’päälle’.. Juuri siksi se kummastuttaa kovasti..

        Ja sitten kun aina tuntuis löytyvän jotain vikaa terveydestä.. eiii jaaaaksaaa. Olisin kiitollinen jos edes olisi päivä viikossa jolloin ei ahdistaisi..




        Minulla on useinkin ollut verenpaine korkealla kun olen lääkäriin mennyt, mutta siihen ei mitään muuta ole sanoneet kuin että se on korkealla kun olen niin hermostunut..



        Mulla vaan sairas olo jatkuu.. ja tuo hengenahdistus.. Kurjaa!

        Mitenkä sulla se kylkilihas revähti? Mulla jotenkin oudosta ’lonksaa’ vasen olkapää.. en tiedä mistä johtuu ja niskat ja selkä aina jumissa. Voiskohan niillä olla mitään tekemistä rintakipujen kanssa?


      • Sp
        Hello888 kirjoitti:

        Minulla ei ahdistus tai tärinä oikein koskaan hellitä.. se on vaan jäänyt jotenkin ’päälle’.. Juuri siksi se kummastuttaa kovasti..

        Ja sitten kun aina tuntuis löytyvän jotain vikaa terveydestä.. eiii jaaaaksaaa. Olisin kiitollinen jos edes olisi päivä viikossa jolloin ei ahdistaisi..




        Minulla on useinkin ollut verenpaine korkealla kun olen lääkäriin mennyt, mutta siihen ei mitään muuta ole sanoneet kuin että se on korkealla kun olen niin hermostunut..



        Mulla vaan sairas olo jatkuu.. ja tuo hengenahdistus.. Kurjaa!

        Mitenkä sulla se kylkilihas revähti? Mulla jotenkin oudosta ’lonksaa’ vasen olkapää.. en tiedä mistä johtuu ja niskat ja selkä aina jumissa. Voiskohan niillä olla mitään tekemistä rintakipujen kanssa?

        Kylkilihas revähti kun yskin viikonverran yötä päivää, ja sitten olo olikoin jo niinkuin junan alle olisi jäänyt. Kipu kesti useita viikkoja, lääkärilläkin kävin sen vaivan vuoksi useita kertoja ainakin 3 kertaa röntgenissäkin. Kipu parani ajan kanssa itsekseen. Itselläni myös paljon hartia ja niska kipuja, sekä kyljet särkevät oikein urakalla. Mutta kukaan ei kuitenkaan pysty mitään tekemään, särkylääkkeillä mennään kun kipu sietämätöntä.


    • dfgdfg

      Moikka!

      Jotkut oireistasi voisivat viitata astmaan, mutta moni ei, vaan johonkin psykologisperäiseen. Ehkäpä sinulla on _sekä_ alkava astma, _että- tuo mainitsemasi ahdistuneisuushäiriö....

      Sinuna meniin uudelleen lääkäriin, itse kun en sellainen ole, eikä kukaan voi netissä ketään diagnosoida. Silti lienee selvää, että kun oireesi häiritsevät, tarvitset siihen jotain apua tai selvitystä.

      • hello8899

        Jeps.. totta.. Apua ja selvitystä kuitenkin olen monta kertaa pyytänyt sitä saamatta.. Turhauttavaa.


      • dfgdfg
        hello8899 kirjoitti:

        Jeps.. totta.. Apua ja selvitystä kuitenkin olen monta kertaa pyytänyt sitä saamatta.. Turhauttavaa.

        Ei auta kuin sinnikkäästi hakea apua. On se turhauttavaa, tiedän. Joskus pitää lääkäreille oikein korostaa rautalankamallien kanssa, että kun ei auta.


    • Hoitoohje lopussa!

      =>KVHT-altistuneen oiretesti

    • MT

      No tuossa oli kyllä aikas paljon muitakin oireita kun pelkästään astmaan liittyvää. Itselläni on ollut myös mm. tuota sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja näin muutaman vuoden lääkkeettömän kauden jälkeen sanoisin, että nuo minun paniikkihäiriöt on todennäköisesti johtunut nimenomaan siitä, että olen tuntenut oloni jotenkin heikommaksi muiden seurassa (ei ole jaksanut esim. jutella kovin pitkään hengästymättä tai aivojen hapen puutteen vuoksi ajatus ei kulje ja unohtelee asioita). Ja minulla tosiaan todettii myöhemmin astma!

      Elikkä kyllä nuo oireesi minusta voi hyvinkin liittyä astmaan, käyppä tekemässä puhallustestit terveysasemalla. Oireesi kyllä voivat liittyä niin moneen muuhunkin kuten, sydämeen tai sitten tosiaankin vain paniikkihäiriö!

      Ei se selviä muulla kuin tutkimalla ja kuulostelemalla. Lääkäreillä on hyvin harvoin aikaa perehtyä yhden ihmisen koko elämään, joten itse täytyy olla aktiiinen.

      • 5tgggg

        Kiitos kaikille viesteistä. Multa meinaa myös helposti happi loppua kun puhun.. Ja siis yölliset hapenpuute kohtaukset mua pelottaa eniten. Nuo lihaskivut saa mut masentuneeksi kun mikään ei auta. Ja varsinkin se kun jopa oma mies ei meinaa uskoa miten sairaalta olo tuntuu..

        Ehkä tässä siis voi olla kyseessä astmaa, tai jopa muunlainen infektiokin.. tai sitten olen allerginen jollekin.. ei jaksaisi arvailla.



        Kun olin pieni, oli meillä suihkuhuoneen katossa homeläiskiä.. pian sen jälkeen alkoi ihme kurkun selvittäminen niinkuin ’virkayskä’.. en tiiä oisko toi home jotenkin sit sairastuttanut..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe