MITEN ASUNTO Helsinkiläiselle nuorelle naiselle? :(

EpätoivonenMii

Olen 20 v, asun vanhempien luona kantakaupungissa (koko ikäni asunut), teen töitä vakituisesti ja opiskelen.
Mulla on ollu miltei 3 vuotta helsingin kaupungilla hakemus, ja kaikkialla muuallakin. Vvo, sato, IHAN kaikki. Tosin hoasin laitoin vasta, mutta sieltäki pelkkä itä-vantaa vois olla ainoo joka joskus, ehkä kenties vapautuu..
Miten helvetissä helsinkiläinen saa asunnon Helsingin alueelta? Miks tää on niin vaikeeta?
On koulu, työ, en ehi ramppaa yksityisissä näytöissä ja kieltämättä en halua/pysty maksamaan 20 neliön yksiöstä 700 euroa.
Onko se tosiaan niin et pitää olla pahoissa ongelmissa jotta helsingin kaupungilta saa asunnon? Luottotietoni ja kaikki on kunnossa.
Mahdoton tehtävä? Vinkkejä jos joku tietää.. Ääää.

15

769

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeu.

Joissakin paikoissa hakemus täytyy uusia 3 kk:n välein.

• epätoivoinenmii

kyllähä mie sen oon tehny juu, uusinu aina tietyin väliajoin vuosien ajan.. :D ! mutta ei.

• paljon vapaita!

Vantaalta? Vantaalle on valmistumassa vaikka kuinka paljon yksiöitä. VVO ilmoittaa niitä monessa paikassa. Ja on muitakin vuokranantajia. Onko nyt niin, että et halua yhtään etemmäksi muuttaa? Vantaalta on hyvät kulkuyhteydet Helsinkiin. Ja ehkä menee yksiin, kun Helsingissä on kalliimmat vuokrat ja Vantaalla halvemmat. Helsingin vuokratasoon verrattuna rahaa menee ehkä saman verran, jos maksat vantaalaisen vuokran matkakulut! Se on vaan nykyisin näköjään niin, että pitää asua työpaikan/opiskelupaikan nurkan takana. Ei sitten pidä ihmetellä, ettei asuntoja löydy!

• EpätoivonenMii

Mulla on hakemukset myöskin vvo:lla, vantaan ja espoon kaupungilla jne. :)
        Ei oo kuulunu mitään niistäkään valitettavasti.. Lähinnä etin Helsingistä, mut jos nyt sattuisin löytämään Vantaalta tai Espoosta, niin kyllä neki kelpais. Ei mielellään kuitenkaan yli tunnin koulu ja työmatkoja.
        Eli ainoot kriteerit olis: yli 25 neliöinen kämppä, vuokra alle 650€. Alue mieluiten Helsinki kulkuyhteykset jees, myös muut käy. Ainoo mitä en halua on alue jostain mist ei pääse kulkemaan hyvin, koska mulla ei ole autoa ja on menoja tosiaan jonki verran.

• saa Helsingin

alueella vuokra-asunnon. Ei kaikissa yksityisissä kämpissä vuokra ole tuota 700euroa, vaan halvemmallakin voi löytää. Eli kannattaa seurata säännöllisesti myös yksityisiä kämppiä esim.oikotieltä ja heti kun tulee uusi ilmoitus kannattaa ottaa yhteyttä ensimmäisten joukossa, koska muuten kämppä menee.

Toinen vaihtoehto on kämppäkaverin kanssa muuttaminen. Eli jos sulla on joku kaveri joka ettii samaan aikaan asuntoa voitte hakea isompaa kämppää yhdessä. Jonnekin kimppakämppiin haetaan myös erikseen kämppistä omilla palstoillaan esim. täällä suomi24:ssä.

Sitten voit vielä joustaa sijainnin suhteen ja etsiä kämppää hyvillä kulkuyhteyksillä Helsingin keskustaan. Esim. Haagasta, Leppävaarasta tai Tapiolasta on tosi nopeat ja hyvät kulkuyhteydet Helsingin keskustaan. Noista paikoista tuskin saa kaupungin kämppää, joten kannattaa seurata yksityisten ilmoituksia.

• omassa...

vain on niin ""kieltämättä en halua/pysty maksamaan 20 neliön yksiöstä 700 euroa."" että silloin muutetaan Itähelsinkiin tai muihin lähiöalueisiin missä halvemmat vuokrat. Niin kauan kuin sinulla on opiskelijan status tuskin saat Kaupungin kämppää. Itse asuin nuoruutni aina arvoalueilla mutta opiskelujen aikana ja sen jälkeenkin oli tingittävä asuinalueitten statuksesta. Vasta sitten kuin tuotasoni oli kohdallaan ostin asunnon aluelta mistä halusin. Jos Kaupugin asuntoa saat niin todennäköisesti alueelta mihin et ole tottunut. Mutta kieltäytymällä kerran niin voit unohtaa jatkossa kaupungin asunnot.

• alottajatyttelii

Sehän siin on, etten saa ees huonomaineisilta alueilta! Ja ne kyllä mulle kelpais. Itä-helsinki, hyvät kulkuyhteydet. Oikeesti? Opiskelija ei voi saada kaupungin kämppääkö? Mulla on pari kaveria jotka opiskelee ja on muuttanu poikaystävineen kaupungin kämppiin.. Kolmioit tietty vapautuu paremmin, mut mul on myös yhteishakemuksia ollu eikä mittää irronnu!!
        Hmm, mun raha-asiat on paremmin nyt ku jos en opiskelis, teen nimittäin täyspäiväst duunipäivää ja saan täydet opintotuet silti, koska oon iltakoulussa. :) Se on yks syy miks haluisinki mah. nopsaa muutella, ku opintotuki olis nii hyvä jne, oisin rikkaampi ku nyt porukoiden luona, vaik hassult kuulostaaki.
        kaikki alueet merkitty koko hki, vantaa, espoo, mutta ei mitään..?!

• halpaako?
        alottajatyttelii kirjoitti:

Sehän siin on, etten saa ees huonomaineisilta alueilta! Ja ne kyllä mulle kelpais. Itä-helsinki, hyvät kulkuyhteydet. Oikeesti? Opiskelija ei voi saada kaupungin kämppääkö? Mulla on pari kaveria jotka opiskelee ja on muuttanu poikaystävineen kaupungin kämppiin.. Kolmioit tietty vapautuu paremmin, mut mul on myös yhteishakemuksia ollu eikä mittää irronnu!!
        Hmm, mun raha-asiat on paremmin nyt ku jos en opiskelis, teen nimittäin täyspäiväst duunipäivää ja saan täydet opintotuet silti, koska oon iltakoulussa. :) Se on yks syy miks haluisinki mah. nopsaa muutella, ku opintotuki olis nii hyvä jne, oisin rikkaampi ku nyt porukoiden luona, vaik hassult kuulostaaki.
        kaikki alueet merkitty koko hki, vantaa, espoo, mutta ei mitään..?!

Olisitko rikkaampi kuin nyt? Olethan tehnyt tarkat laskemat menoista ja tuloista? Vuokran lisäksi menee muutakin. Sähkö, kenties vesi, mahdolliset vakuutukset, televisiolupa, ruuat maksanet myös itse yms. Ei se yksin asuminen välttämättä niin halpaa ole kuin ensikertalainen kuvittelee.

• Alkupostaaja
        halpaako? kirjoitti:

Olisitko rikkaampi kuin nyt? Olethan tehnyt tarkat laskemat menoista ja tuloista? Vuokran lisäksi menee muutakin. Sähkö, kenties vesi, mahdolliset vakuutukset, televisiolupa, ruuat maksanet myös itse yms. Ei se yksin asuminen välttämättä niin halpaa ole kuin ensikertalainen kuvittelee.

900€ kuussa palkka käteen (niin paljon ku niillä kelan rajoilla pystyy tekemään), 450€ tuet, 50€ eläke.
        Se tekee "tuloja" 1400€ kuussa, josta riittäs tosiaan vuokraan ja menoihin mulle. :) Kotona maksan 200 € vuokraa ja saan 80€ opintotukea 50€ eläke. Joten melkeenpä "RIKKAAMPI" olisin..
        Mut se ei ees oo pointti tässä vaan olisko jollain jotain vinkkejä, perusjutut tiiän jo kuten oon kertonu, mutta että mitä vielä vois tehä?
        Etsinkö jonku vuokranvälittäjän ettimään mulle kämpän ku en ehi ees ikinä näytöissä käymään..? Ja maksan sitte 1000€ sille välittäjälle. Ihan sama, kuhan vaan pääsisin pois mamman helmoista, en vaan kestä enää..

• 4+11
        Alkupostaaja kirjoitti:

900€ kuussa palkka käteen (niin paljon ku niillä kelan rajoilla pystyy tekemään), 450€ tuet, 50€ eläke.
        Se tekee "tuloja" 1400€ kuussa, josta riittäs tosiaan vuokraan ja menoihin mulle. :) Kotona maksan 200 € vuokraa ja saan 80€ opintotukea 50€ eläke. Joten melkeenpä "RIKKAAMPI" olisin..
        Mut se ei ees oo pointti tässä vaan olisko jollain jotain vinkkejä, perusjutut tiiän jo kuten oon kertonu, mutta että mitä vielä vois tehä?
        Etsinkö jonku vuokranvälittäjän ettimään mulle kämpän ku en ehi ees ikinä näytöissä käymään..? Ja maksan sitte 1000€ sille välittäjälle. Ihan sama, kuhan vaan pääsisin pois mamman helmoista, en vaan kestä enää..

Pysy kotona, säästä 10 000 euroa vaikka ASP-tilille parissa vuodessa, osta oma asunto. Alä mene vuokralle, vuokra-asunto on pohjaton rahasyöveri, josta ei helsingin hinnoilla ja sinun tuloilla jää ikinä mitään säästöön.

Halvasta asumisesta saa olla pääkaupunkiseudulla HYVIN kiitollinen.

Mutta jos välttämättä itsenäiseksi on päästävä, älä silti väkisin tunne helsinkiin, etsi vähän kauempaa juna-asemien lähistöiltä vuokra kämppia.. se 25min hesaan esim. tikkurilasta ei tunnu missään.

Ja aina kannattaa kysyä pankista paljon saisi asuntolainaa vaikka vanhempien&valtion takauksella..

• Pasi-Ankka
        4+11 kirjoitti:

Pysy kotona, säästä 10 000 euroa vaikka ASP-tilille parissa vuodessa, osta oma asunto. Alä mene vuokralle, vuokra-asunto on pohjaton rahasyöveri, josta ei helsingin hinnoilla ja sinun tuloilla jää ikinä mitään säästöön.

Halvasta asumisesta saa olla pääkaupunkiseudulla HYVIN kiitollinen.

Mutta jos välttämättä itsenäiseksi on päästävä, älä silti väkisin tunne helsinkiin, etsi vähän kauempaa juna-asemien lähistöiltä vuokra kämppia.. se 25min hesaan esim. tikkurilasta ei tunnu missään.

Ja aina kannattaa kysyä pankista paljon saisi asuntolainaa vaikka vanhempien&valtion takauksella..

Tuossahan yhdessä viestissä opiskelijatypy sai stadin asunnon, jonka sitten hylkäsi, koska päättikin jatkaa asumista isin halvassa asunnossa. Näköjään kaupungin kämpät menee niille, joilla ei ole todellista tarvetta... Jää tosiaan epäselväksi nuo jakokriteerit, mutta jos olet pullamössönuori tai sosiaalitapaus, luulisi kämpän heltiävän! Tavallisille, omillaan toimeentuleville ihmisille noita asuntoja ei ilm. jaella, ja valtaosan uudistuotannon kämpistä saa maahanmuuttajat, luulen ma;(

• ap-tyttö
        Pasi-Ankka kirjoitti:

Tuossahan yhdessä viestissä opiskelijatypy sai stadin asunnon, jonka sitten hylkäsi, koska päättikin jatkaa asumista isin halvassa asunnossa. Näköjään kaupungin kämpät menee niille, joilla ei ole todellista tarvetta... Jää tosiaan epäselväksi nuo jakokriteerit, mutta jos olet pullamössönuori tai sosiaalitapaus, luulisi kämpän heltiävän! Tavallisille, omillaan toimeentuleville ihmisille noita asuntoja ei ilm. jaella, ja valtaosan uudistuotannon kämpistä saa maahanmuuttajat, luulen ma;(

Niinpäniin. Normaaleille perus opiskelija-duunareille ei tosiaan näytä hki kämppää irtoovan, mikä on ihan epistä sanon minä!
        En ihan vielä haluis kämppää ostaa, ehk opintojen lopussa ku tässä lähiaikoina kun perintöasiat edistyy, on mulle tulossa rahaa sen verran et oman asunnon voisin pienen lainan kera ostaakin, mutta ennen sitä haluisin jo päästä omilleni... :/ Huohh..

• nnnnnmmmmmm
        Pasi-Ankka kirjoitti:

Turha syyttää mamujakaan. On tuota uudistuotantoa saanut kultalusikkasuussasyntynytkin ja syynä entisen asunnon tuleva linjasaneeraus! Oiva ratkaisu, ihan kuin se olisi kantakaupungissa kovin harvinaista!

• haupis

vinkki 0417265495

• landelle

Miksi yhteiskuntaa ei kehitetä enemmän etätyön suuntaan. Tekniikka on olemassa. Silloin ei olisi niin väliä, missä asuu. Maalta saa kokonaisen talon ja puutarhan Helsingin keskustan tai Kallionkin neliöhinnoilla. Raideliikennettä lisää. Vaalit tulossa. Tehdään maailmasta parempi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe