päässyt koneelle virus...

äimänkäkenäkin

Puolivuotta vanha kone, nyt operaattori ilmoitta että minulla koneessa on haitallinen virus, jos en poista niin sulkevat linjat.
Minulla on koneessa kaikki operaattorin kehumat huippu virustorjunta ohjelmat ja konekkin päivitetty sitämukaa kun päivityksiä tulee.
Ohjelmat sanoo kun tuntitolkulla pyörittyään kone on virusvapaa ja ei mitään viruksia.
Kysymys... tekeekö noilla operaattorin ohjelmilla mitään jos ei auta edes tehtävässä joihin ne on muka rakennettu.
Koitin asentaa muita virusohjelmia...ei asetu ellen poista operaattorin ohjelmaa ensin.
Olenko järkevässä naimakaupassa operaattorini kanssa...Oli toinen kysymys.
Arvoisat tietäjät olen kiitollinen rakentavista neuvoistanne...

5

496

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "...konekkin päivitetty sitämukaa kun päivityksiä tulee."
      Oikein, tee jatkossakin näin.

"Minulla on koneessa kaikki operaattorin kehumat huippu virustorjunta ohjelmat"

Joo, tämä on ongelma, sellaista asiaa ei ole olemassakaan kuin hyvä virustorjuntaohjelma. Olen muutaman kerran ladannut viruksia koneelleni ja lähetellyt niitä sitten virustotaliin ja heikoin tulos jonka sain oli 0 (nolla) örkintorjuntaa tunnisti. Lähetin saman tiedoston uudestaan päivän parin päästä uudelleen ja vasta silloin tunnistusprosentti oli kunnollinen, muistaakseni jotain 80-90%.
      Tavallisimmin aktiivisesti tarjotuista tulee virustotalissa n. 50% tulos.
      Haittaohjelmilla on usein sellainen ominaisuus että lataavat muita haittaohjelmia koneelle ja vaikka se alkuperäinen tunnistuisikin ja sen saisi poistetuksi niin koneella voi olla jo asennettuna muita haittaohjelmia joita ei vielä tunnisteta joten ainoa keino on käyttöjärjestelmän puhdas uudelleenasennus.

Jatkossa kannattaa kiinnittää huomio siihen, mitä asentaa koneelleen, tämä on ehdottomasti tärkein asia. Käyttää konetta netissä vain tavallisen käyttäjän oikeuksin ja niinkuin jo teetkin, pitää ohjelmat ajantasalla.

KAIKKI virustorjunnat ovat vain apuna ja aina heikoin lenkki tietoturvan kokonaisuudessa.

• "Minulla on koneessa kaikki operaattorin kehumat huippu virustorjunta ohjelmat ja konekkin päivitetty sitämukaa kun päivityksiä tulee."

Sekoitat "koneen" ja Windowsin ilmeisesti. Virustorjuntaohjelmilla ei ole merkitystä. Windows ja kaikki lisäohjelmat mitkä käyttää verkkoyhteyttä tai jotka avaavat vieraita tiedostoja (esim. WWW-selain, sähköpostiojelma, Javakone, Flash Player, PDF-lukija, latausohjelmat, pikaviestimet, officepaketti, videosoittimet ja kodekit jne.) pitää KAIKKI päivittää kuukausittain.

Tämän lisäksi mitään tuntematonta ohjelmaa ei saa ikinä ajaa koneella jos et tiedä tarkkaan mitä se tekee ja kuka tehny. Eli kaikki .msi, .exe, .com, .bat, .scr, .pif, .vbs jne. päätteisiä tiedostoja ei saa ikinä klikkailla ellei tiedä mitä ne on.

"Kysymys... tekeekö noilla operaattorin ohjelmilla mitään jos ei auta edes tehtävässä joihin ne on muka rakennettu."

Niiden tehtävä on lähinnä se, että annat rahasi operaattorille ja sinulle tulee mukava ja turvallinen mieli kun saat jonkun ikonin Windowsiin kellon viereen joten eiköhän se tehnyt just sitä mihin oli tarkoitettukin.

Tietystikään MIKÄÄN turvahumpuukiohjelma ei tunnista kuin jotain 20-30% liikkeellä olevista haittaohjelmista joten turvallisuus lähtee siitä, että ei itse asentele mitään tuntemattomia ja huolehtii kaikkien ohjelmien päivityksistä joista kuuluukin huolehtia turvallisuussyistä.

"Koitin asentaa muita virusohjelmia...ei asetu ellen poista operaattorin ohjelmaa ensin."

Niitä saa olla korkeintaan yksi käytössä. Tietystikään niistä ei ole mitään apua jos koneesi on jo korkattu joten ensiksi pitää asentaa käyttöjärjestelmä tai laittaa kone tehdasasetuksille. Sitten voit poistaa vanhan humpuukiohjelman ja laittaa uuden tilalle mutta älä tietenkään webistä mene latailemaan mitään tuntematonta sillä sehän on sama kuin antaisit asuntosi avaimet tuntemattomalle. Saat helposti uuden haittaohjelman jos et selvitä ohjelman luotettavuutta ensiksi, että turvallisinta on yleensä ostaa ohjelma kaupasta tai käyttää niitä ohjelmia jotka on osana käyttöjärjestelmää.

• äimänkäkenäkin

Vein koneen "ns" asiantuntijalle...
        Jos en olisi maininnut, että operaattori ilmoitti haitallisesta sähköpostiviruksesta, ei olisi asiantuntija löytänyt sitä kun ei olisi uskonut minua viruksen olemassaolosta...
        Mutta löyti kun sinnikkäänä etsi.Mutta ei operaattorin ohjelmilla.
        Eli mulla vaihtui ainakin nyt virustorjuntaohjelma.Kiitoksia kaikille osaanotosta keskusteluun.

• Burlakov

Siirry käyttämään Linuxia.

Missä Windows, siellä ongelma.

• örkki696

windows on pahin virus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      196
      1718
    2. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      1561
    3. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1101
    4. Toivotko vielä et

Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      1057
    5. Miksi ette halua kaivattuanne

Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      74
      1050
    6. Ketä sinä

Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      1010
    7. Oletko kaivattusi

Mielestä hyvä sängyssä🤔
      Ikävä
      86
      991
    8. Martina makkarankuori päällä

Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      885
    9. Hindujen rukous ei auta

Rukoilu hindulaisuuden tapaan ei voi missään tapauksessa tuottaa hyviä tuloksia. Ja miten joku epäjumala voisikaan mihin
      Hindulaisuus
      353
      876
    10. Tykkäätkö kuinka

Paljon kaivatustasi?
      Ikävä
      57
      852
    Aihe