Sisäänpäinhengitys vaikeampaa

jotenkin

Mulla on epäilty astmaa.
On ollut jatkuvaa hapennälkää, yskän ärsytystä, limaa kurkussa, rasituksen jälkeen huonompaa, kaikki pölyt ärsyttää, myös pakkanen jne. Keväällä siitepölyt (allegialääke jonkin verran vähentää ärsytystä) ja talvella kuiva huoneilma.
Toissa syksynä sairastin pahan flunssan, laryngiitin, myös keuhkoputkissa todettiin tulehdus ja olo oli koko talven aika kehno, kunnes sain lääkäriltä flixotidea ja ventolinea.
Allergiatestit on olleet kuitenkin kaikki aina ihan ok., eli mitään allergiaa ei ole todettu. Myös spirometria oli ok., vuosi sitten.
Tänä talvena ei ole ollut myöskään flunssia.
PEF-arvot on olleet viimeaikoina ihan ok. Tosin ihan aikaisin aamulla, heti herättyä arvot on usein n. 20-30 pykälää pienemmät.
Eilen tein myös ekaa kertaa rasituspeffin ja 5min-30 min arvot oli 30 pykälää pienemmät kuin ennen rasitusta. Kokeilin myös Ventolinen kanssa ja se nosti arvot normaaliksi.

Viime vuonna keuhkolääkäri totesi, että mulla tuskin kuitenkaan on astmaa, mutta nyt toinen lääkäri kuitenkin epäili, että jonkinlaista astmaa olisi.
Sain lähetteen histamiinialtistukseen. Sain myös uutta astmalääkettä, mutta lääkkeitä ei kuulemma kannata aloittaa ennen tuota koetta.
Nyt tehtiin myös pulssioksiometria, sellainen suppea unitutkimus, kun yöllä olen joskus herännyt sellaiseen tunteeseen, kuin henki olisi salpaantunut.
Tästä ei ole tuloksia vielä tullut.
Lääkärille on soittoaika vasta ensi viikon lopulla.
Joskus on epäilty hyperventilaatiotakin, mutta en mielestäni hengitä yli. Hengitystiheys on melko alhainen ja mitä nyt seurasin tuota happisaturaatiota mittarilla, niin se vaihteli enimmäkseen 95-99 välillä.
Yöllä se laski ajoittain 93:een.

Ihmettelen nyt vaan sitä, kun sisäänhengitys tuntuu pikemminkin olevan se, joka on vaikeampaa.
Eikö astmassa uloshengityksen pitäis olla hankalampaa?Hengitys ei ole koskaan vinkunut, muuta kuin joskus sisäänpäin.
Fysiatri epäili, että mulla olis lihakset kireinä yms. Kaularangassa on kulumia, hermojuuriahtaumaa -hermoratatutkimus tosin ok., ja välilevyn pullistuma (joka tosin, monen asiantuntijan mielestä, pitäis olla jo sulanut pois).
Joku liian tiukka lihas kurkun seutuvilla voi kuulemma myös aiheuttaa kuristavaa tunnetta, yskää ja kurkkuoireita.
Refluksia on kyllä myös, mutta olen syönyt säännöllisesti happosalpaajia.
Voikohan nuo lihas- ym. jutut pelkästään olla syynä, vai onkohan tässä nyt kyse kaikista yhdessä, sekä astmasta ja noista lihaksista yms. & refluksista?

4

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0987098709870

      Onpas kummallisia oireita sinulla. Onko sinulle tehty keuhkojen tähystystä? Entä vastalaukun tähystys?

      • ap

        Keuhkojen tähystystä ei ole tehty, mutta vatsalaukun on (tosin jo pari-kolme vuotta sitten).


    • ast-ma

      Niinhän se pitääkin olla kun sinulla testienkään mukaan ei ole astmaa. En ole fysiatreja sun muita tutkijoitasi viisaampi, ikävä kyllä.

      • ap

        Osa kokeista on vielä tekemättä, vielä ei voi sanoa mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5639
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3465
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe