Siis milloin oikeesti alkaa olla vaarallista. Useinhan tuulta ennustetaan 11m/s joskus jopa 22m/s. Luin et austraaliaan on tulossa hirmumyrsky jossa tuulee 48m/s ja rupesin miettimään ,ihan aikani kuluksi, mikä mahtaisi tuolla reiillä vastata vaarallista myrsky lukemaa?Kun käytännössä vaikka sääennuste varoittaa myrskystä, en muista että kovin usein tuolla reitillä laivat ois satamaan jääneet.Tallinan laivat useammin.
Mikä on reitillä hki-tholma myrskysään tuulen nopeus?
48
15644
Vastaukset
- joopa joo
tuulen nopeuksista mm. ilmatieteen laitokselta.
Harvemmin edes Tallinnan laivat jäävät tuulen vuoksi rantaan koska ovat vakaajilla varustettuja,
katamaraanit kyllä voivat perua matkoja tuulen vuoksi.
Kyllä ne tuulennopeudet luokitellaan kaikkialla samoin kriteerein, australia tai sitten suomi kyseessä- Näin on
on Länsisatamaan pikkasen hankala ajaa epäsuisen suunnan tuulella. Siinä laivojen syy peruutuksiin, joita on vähän. Muutamia vuositasolla.
- 12345678910
Eipä vielä 40 m/s tuota mitään vaaratekijöitä, paitsi ehkä epämiellyttävän kyydin, jos tuppaa olemaan altis merisairaudelle ja aikataulusta jäämisen.
Kaikki on vain kiinni kipparin, yliperämiehen jne. ammattitaidosta. Täysillähän ei kovassa myrskyssä ajeta.- Rane_
Sinunko mielestä 40m/s ei ole jo vaarallista??mietippä uudelleen...et ole tainnut olla kunnon myrskyssä...
Tuulen nopeuden jaottelu
Metriä sekunnissa (m/s) - arvojen ymmärtämisen helpottamiseksi voidaan käyttää alla olevaa taulukkoa
Tuulen nopeus m/s
Kuvaus
< 5 Hyvin heikko tuuli
5-10 Melko heikko tuuli
10-20 Merkittävä tuuli, voi aiheuttaa hankaluuksia
20-30 Erittäin tuulista, myrskyvaroitus annetaan
> 30 Äärimmäisen kova tuuli, hengenvaarallinen
Siinäpä sulle... - näin..
Rane_ kirjoitti:
Sinunko mielestä 40m/s ei ole jo vaarallista??mietippä uudelleen...et ole tainnut olla kunnon myrskyssä...
Tuulen nopeuden jaottelu
Metriä sekunnissa (m/s) - arvojen ymmärtämisen helpottamiseksi voidaan käyttää alla olevaa taulukkoa
Tuulen nopeus m/s
Kuvaus
< 5 Hyvin heikko tuuli
5-10 Melko heikko tuuli
10-20 Merkittävä tuuli, voi aiheuttaa hankaluuksia
20-30 Erittäin tuulista, myrskyvaroitus annetaan
> 30 Äärimmäisen kova tuuli, hengenvaarallinen
Siinäpä sulle...pitää muistaa että PUUSKITTAINEN tuuli on eri juttu. Itse olen ollut hel-sto-hel risteilyllä jossa tuulennopeus oli n. 25-30m/s ja puuskittainen vieläkin enempi. Laiva keinui, merisairaita oli paljon, muovipusseja rappusten kaiteissa jne. Matkapahoinvointitabletteja jaettiin infosta ja yläsängyssä ei kannattanut ajatella nukkuvansa. Ei kovinkaan mukavaa mutta ei mitenkään tuntunut "vaaralliseltakaan".
Maarianhaminassa ei pysähdytty kun oli tiedossa että ei ole sinne menijöitä eikä sieltä tulijoita. Oli turvallisempaa jättää väliin kun pysähtyä sinne "turhaan". - maakrapuko oot?
näin.. kirjoitti:
pitää muistaa että PUUSKITTAINEN tuuli on eri juttu. Itse olen ollut hel-sto-hel risteilyllä jossa tuulennopeus oli n. 25-30m/s ja puuskittainen vieläkin enempi. Laiva keinui, merisairaita oli paljon, muovipusseja rappusten kaiteissa jne. Matkapahoinvointitabletteja jaettiin infosta ja yläsängyssä ei kannattanut ajatella nukkuvansa. Ei kovinkaan mukavaa mutta ei mitenkään tuntunut "vaaralliseltakaan".
Maarianhaminassa ei pysähdytty kun oli tiedossa että ei ole sinne menijöitä eikä sieltä tulijoita. Oli turvallisempaa jättää väliin kun pysähtyä sinne "turhaan".jopa jo oli tarinaa!
- Utelias Iita
näin.. kirjoitti:
pitää muistaa että PUUSKITTAINEN tuuli on eri juttu. Itse olen ollut hel-sto-hel risteilyllä jossa tuulennopeus oli n. 25-30m/s ja puuskittainen vieläkin enempi. Laiva keinui, merisairaita oli paljon, muovipusseja rappusten kaiteissa jne. Matkapahoinvointitabletteja jaettiin infosta ja yläsängyssä ei kannattanut ajatella nukkuvansa. Ei kovinkaan mukavaa mutta ei mitenkään tuntunut "vaaralliseltakaan".
Maarianhaminassa ei pysähdytty kun oli tiedossa että ei ole sinne menijöitä eikä sieltä tulijoita. Oli turvallisempaa jättää väliin kun pysähtyä sinne "turhaan".Oliko mikä vuoden aika? Onko myrksy säät pahimmillaan syksyllä/talvella vai koska?
- voipeltoeemeliä
näin.. kirjoitti:
pitää muistaa että PUUSKITTAINEN tuuli on eri juttu. Itse olen ollut hel-sto-hel risteilyllä jossa tuulennopeus oli n. 25-30m/s ja puuskittainen vieläkin enempi. Laiva keinui, merisairaita oli paljon, muovipusseja rappusten kaiteissa jne. Matkapahoinvointitabletteja jaettiin infosta ja yläsängyssä ei kannattanut ajatella nukkuvansa. Ei kovinkaan mukavaa mutta ei mitenkään tuntunut "vaaralliseltakaan".
Maarianhaminassa ei pysähdytty kun oli tiedossa että ei ole sinne menijöitä eikä sieltä tulijoita. Oli turvallisempaa jättää väliin kun pysähtyä sinne "turhaan"."Maarianhaminassa ei pysähdytty kun oli tiedossa että ei ole sinne menijöitä eikä sieltä tulijoita. "
Kongossa käydään oli tulijoita/menijöitä tai ei.
"Matkapahoinvointitabletteja jaettiin infosta..."
Heh, mikä yhtiö on näin ystävällinen:)) - 12345678910
Rane_ kirjoitti:
Sinunko mielestä 40m/s ei ole jo vaarallista??mietippä uudelleen...et ole tainnut olla kunnon myrskyssä...
Tuulen nopeuden jaottelu
Metriä sekunnissa (m/s) - arvojen ymmärtämisen helpottamiseksi voidaan käyttää alla olevaa taulukkoa
Tuulen nopeus m/s
Kuvaus
< 5 Hyvin heikko tuuli
5-10 Melko heikko tuuli
10-20 Merkittävä tuuli, voi aiheuttaa hankaluuksia
20-30 Erittäin tuulista, myrskyvaroitus annetaan
> 30 Äärimmäisen kova tuuli, hengenvaarallinen
Siinäpä sulle...Onhan tässä tullut jos jonkinlaisessa myrskyssä vuosien varrella seilattua. Eikä ole 40 m/s todellakaan ole alukselle turvallisuusriski.
Mistäs oot repinyt moisen asteikon jonka mukaan 10-20 m/s on merkittävä tuuli? Ei tuollainen tuuli tunnu vielä missään. 20-30 m/s on mukavan keinuttavaa ja siitä ylöspäin keikkuu jo paljon.
Mutta asiansa osaava päällystö pystyy ajamaan laivaa ilman turvallisuusriskiä yli 40 m/s tuulessa. - tyhmiähän me ollaan
12345678910 kirjoitti:
Onhan tässä tullut jos jonkinlaisessa myrskyssä vuosien varrella seilattua. Eikä ole 40 m/s todellakaan ole alukselle turvallisuusriski.
Mistäs oot repinyt moisen asteikon jonka mukaan 10-20 m/s on merkittävä tuuli? Ei tuollainen tuuli tunnu vielä missään. 20-30 m/s on mukavan keinuttavaa ja siitä ylöspäin keikkuu jo paljon.
Mutta asiansa osaava päällystö pystyy ajamaan laivaa ilman turvallisuusriskiä yli 40 m/s tuulessa.esimerkiksi ilmatieteen laitos
Tuuliasteikko 10 minuutin keskituulen nopeuksille:
0 m/s tyyntä
1–3 m/s heikkoa tuulta
4–7 m/s kohtalaista tuulta
8–13 m/s navakkaa tuulta
14–20 m/s kovaa tuulta
21–32 m/s myrskyä
yli 32 m/s hirmumyrskyä
Mutta kait nekin on väärässä ja sinä olet ainoa joka jostain tietään............ - v5ikk0
12345678910 kirjoitti:
Onhan tässä tullut jos jonkinlaisessa myrskyssä vuosien varrella seilattua. Eikä ole 40 m/s todellakaan ole alukselle turvallisuusriski.
Mistäs oot repinyt moisen asteikon jonka mukaan 10-20 m/s on merkittävä tuuli? Ei tuollainen tuuli tunnu vielä missään. 20-30 m/s on mukavan keinuttavaa ja siitä ylöspäin keikkuu jo paljon.
Mutta asiansa osaava päällystö pystyy ajamaan laivaa ilman turvallisuusriskiä yli 40 m/s tuulessa.Onhan juntilla jutut !!
Mistään ei mitään ymmärretä/tiedetä, mutta selittäminen sujuu:)))) - Justiinsa juu...
v5ikk0 kirjoitti:
Onhan juntilla jutut !!
Mistään ei mitään ymmärretä/tiedetä, mutta selittäminen sujuu:))))Mä en koskaan omassa työvuorossani nähnyt/kuullut, että olisi sään takia kipparin sääennusteessa lukenut turvallisuustasona muuta kuin normaali. Ja tähän kuuluu myös yli 35 m/s tuulia.
Mutta joo, luultavasti meidän kippareista kukaan ei sitten tiedä asioista mitään ja ajelee vaan vihellellen eteen päin.
Meillä kohtalainen tuuli tarkoittaa tuota 14-20 m/s. 8-13 m7s ei ole tuulta laisinkaan. Kai se tuntuu, jos purkkaililla seilailee, mutta on vähän eri tuollainen iso autolautta.
Hieno palsta tämä. - v5ikk0
Justiinsa juu... kirjoitti:
Mä en koskaan omassa työvuorossani nähnyt/kuullut, että olisi sään takia kipparin sääennusteessa lukenut turvallisuustasona muuta kuin normaali. Ja tähän kuuluu myös yli 35 m/s tuulia.
Mutta joo, luultavasti meidän kippareista kukaan ei sitten tiedä asioista mitään ja ajelee vaan vihellellen eteen päin.
Meillä kohtalainen tuuli tarkoittaa tuota 14-20 m/s. 8-13 m7s ei ole tuulta laisinkaan. Kai se tuntuu, jos purkkaililla seilailee, mutta on vähän eri tuollainen iso autolautta.
Hieno palsta tämä."... turvallisuustasona muuta kuin normaali. Ja tähän kuuluu myös yli 35 m/s tuulia. "
Jos tuulee enemmän kuin 25 m/s, kippari tilaa melko varmasti hinaajat saattamaan kummassakin päässä.
Muuten, koska Itämerellä on puhaltanut yli 30 m/s ??? Muuten kuin puuskissa ??
"Kai se tuntuu, jos purkkaililla seilailee, mutta on vähän eri tuollainen iso autolautta."
Minulla on vain 37 vuoden kokemus mereltä, niistä 8 viimeistä "porauslautoista":))) - maakrapuko oot!
v5ikk0 kirjoitti:
"... turvallisuustasona muuta kuin normaali. Ja tähän kuuluu myös yli 35 m/s tuulia. "
Jos tuulee enemmän kuin 25 m/s, kippari tilaa melko varmasti hinaajat saattamaan kummassakin päässä.
Muuten, koska Itämerellä on puhaltanut yli 30 m/s ??? Muuten kuin puuskissa ??
"Kai se tuntuu, jos purkkaililla seilailee, mutta on vähän eri tuollainen iso autolautta."
Minulla on vain 37 vuoden kokemus mereltä, niistä 8 viimeistä "porauslautoista":)))silloin nuo kommenttisi olisivat ymmärrettäviä!
- Juupati juu..
v5ikk0 kirjoitti:
"... turvallisuustasona muuta kuin normaali. Ja tähän kuuluu myös yli 35 m/s tuulia. "
Jos tuulee enemmän kuin 25 m/s, kippari tilaa melko varmasti hinaajat saattamaan kummassakin päässä.
Muuten, koska Itämerellä on puhaltanut yli 30 m/s ??? Muuten kuin puuskissa ??
"Kai se tuntuu, jos purkkaililla seilailee, mutta on vähän eri tuollainen iso autolautta."
Minulla on vain 37 vuoden kokemus mereltä, niistä 8 viimeistä "porauslautoista":)))Hyvin harvoinhan Itämerellä tuulee yli 30 m/s. Mutta eipä tässä ketjussa siitä ollutkaan kyse. Vaan sitä mikä on vaarallista laivalle ja mikä ei.
Eipä ole kertaakaan ollut hinaajia meitä vastassa Helsingissä, Tukholman päässä hinaajat pitäisi olla jo siinä Söderarmin jälkeen paikalla.
No joo, ilmeisesti täällä ei haluta uskoa mitään puhetta, joten poistun vähin äänin muille foorumeille, joilla järki pysyy perässä... - Laivamatkaaja
Juupati juu.. kirjoitti:
Hyvin harvoinhan Itämerellä tuulee yli 30 m/s. Mutta eipä tässä ketjussa siitä ollutkaan kyse. Vaan sitä mikä on vaarallista laivalle ja mikä ei.
Eipä ole kertaakaan ollut hinaajia meitä vastassa Helsingissä, Tukholman päässä hinaajat pitäisi olla jo siinä Söderarmin jälkeen paikalla.
No joo, ilmeisesti täällä ei haluta uskoa mitään puhetta, joten poistun vähin äänin muille foorumeille, joilla järki pysyy perässä...Viime viikonloppuna 30.1.Tallinnan satamassa tarvittiin hinaajaa.Oli kova tuuli,kai jotain 23m /sek ja tuuli työnsi ahtojäät satamaan laivojen esteeksi.Pari tuntia Baltic Princessin lähtö viivästyi,kun hinaajaa ooteltiin jostain kaukaa ja sitten kun se veteli laivat kerrallaan ulos avovesille.Hauska näky,pikkuhinaaja vetää suuria aluksia pinteestä.
- VaiettäoikeeMeriKarh
v5ikk0 kirjoitti:
"... turvallisuustasona muuta kuin normaali. Ja tähän kuuluu myös yli 35 m/s tuulia. "
Jos tuulee enemmän kuin 25 m/s, kippari tilaa melko varmasti hinaajat saattamaan kummassakin päässä.
Muuten, koska Itämerellä on puhaltanut yli 30 m/s ??? Muuten kuin puuskissa ??
"Kai se tuntuu, jos purkkaililla seilailee, mutta on vähän eri tuollainen iso autolautta."
Minulla on vain 37 vuoden kokemus mereltä, niistä 8 viimeistä "porauslautoista":)))Menes nyt jo nukkumaan äläkä jaksa provoilla,heitit jo ensimmäisestä viestistä lähtien niin paljon yli ettei kukaan usko juttuihisi.
37 vuoden kokemus sulla on varmaan siivoojana,Aina kun käyt täyttämässä vesisankoasi niin uitat rättiä siellä ja kuvittelet että se on tukholman laiva.
20 m/s alkaa yleensä olemaan jo aikamoista keikutusta näillä laivoilla,katamaraanit alkavat suunnittlemaan rantaan jäämistä.
Täytyy tietenkin muistaa että ratkaisevin tekijä on mistä päin tuulee ja merkitsevä aallonkorkeus. - poomin
VaiettäoikeeMeriKarh kirjoitti:
Menes nyt jo nukkumaan äläkä jaksa provoilla,heitit jo ensimmäisestä viestistä lähtien niin paljon yli ettei kukaan usko juttuihisi.
37 vuoden kokemus sulla on varmaan siivoojana,Aina kun käyt täyttämässä vesisankoasi niin uitat rättiä siellä ja kuvittelet että se on tukholman laiva.
20 m/s alkaa yleensä olemaan jo aikamoista keikutusta näillä laivoilla,katamaraanit alkavat suunnittlemaan rantaan jäämistä.
Täytyy tietenkin muistaa että ratkaisevin tekijä on mistä päin tuulee ja merkitsevä aallonkorkeus.Minä vaan mietin että kuinkahan monta kertaa välillä hki-tholma tuulen nopeus ja suunta ollut sellaienen , että voi puhua hallistemattomasta tilasta -kovasta myrskystä?
Itse olen 37v , eikä tule yhtään juttua mieleen, mutta voihan se olla mennyt ohikin. - 2r2
VaiettäoikeeMeriKarh kirjoitti:
Menes nyt jo nukkumaan äläkä jaksa provoilla,heitit jo ensimmäisestä viestistä lähtien niin paljon yli ettei kukaan usko juttuihisi.
37 vuoden kokemus sulla on varmaan siivoojana,Aina kun käyt täyttämässä vesisankoasi niin uitat rättiä siellä ja kuvittelet että se on tukholman laiva.
20 m/s alkaa yleensä olemaan jo aikamoista keikutusta näillä laivoilla,katamaraanit alkavat suunnittlemaan rantaan jäämistä.
Täytyy tietenkin muistaa että ratkaisevin tekijä on mistä päin tuulee ja merkitsevä aallonkorkeus.Jos ymmärrys on noin heikkoa, vältä kommentointia.
- safkud
Justiinsa juu... kirjoitti:
Mä en koskaan omassa työvuorossani nähnyt/kuullut, että olisi sään takia kipparin sääennusteessa lukenut turvallisuustasona muuta kuin normaali. Ja tähän kuuluu myös yli 35 m/s tuulia.
Mutta joo, luultavasti meidän kippareista kukaan ei sitten tiedä asioista mitään ja ajelee vaan vihellellen eteen päin.
Meillä kohtalainen tuuli tarkoittaa tuota 14-20 m/s. 8-13 m7s ei ole tuulta laisinkaan. Kai se tuntuu, jos purkkaililla seilailee, mutta on vähän eri tuollainen iso autolautta.
Hieno palsta tämä."Ja tähän kuuluu myös yli 35 m/s tuulia. "
Tuolla tuulella jää joka kiulu rantsuun.
"Hieno palsta tämä."
Eikö vain. Täällä voit sinäkin munata itsesi ihan anonyymisti.
Jatkakaa keskustelua karamelleistä, hyttien tasosta,ym. asioista joista ehkä jotain tiedättekin. - spelmannen
Laivamatkaaja kirjoitti:
Viime viikonloppuna 30.1.Tallinnan satamassa tarvittiin hinaajaa.Oli kova tuuli,kai jotain 23m /sek ja tuuli työnsi ahtojäät satamaan laivojen esteeksi.Pari tuntia Baltic Princessin lähtö viivästyi,kun hinaajaa ooteltiin jostain kaukaa ja sitten kun se veteli laivat kerrallaan ulos avovesille.Hauska näky,pikkuhinaaja vetää suuria aluksia pinteestä.
paikkansa, olin silloin mariellalla ja tuulta oli 26 M/S mennessä tukholmaan
- dfdfdgdgrgf
Rane_ kirjoitti:
Sinunko mielestä 40m/s ei ole jo vaarallista??mietippä uudelleen...et ole tainnut olla kunnon myrskyssä...
Tuulen nopeuden jaottelu
Metriä sekunnissa (m/s) - arvojen ymmärtämisen helpottamiseksi voidaan käyttää alla olevaa taulukkoa
Tuulen nopeus m/s
Kuvaus
< 5 Hyvin heikko tuuli
5-10 Melko heikko tuuli
10-20 Merkittävä tuuli, voi aiheuttaa hankaluuksia
20-30 Erittäin tuulista, myrskyvaroitus annetaan
> 30 Äärimmäisen kova tuuli, hengenvaarallinen
Siinäpä sulle...ei 30 m/s oo hengenvaarallista kuitenkaa hehe,hehe, sellasella säällä oon monta kertaa ruottiinki menny,
- hnsfkmeksdty
safkud kirjoitti:
"Ja tähän kuuluu myös yli 35 m/s tuulia. "
Tuolla tuulella jää joka kiulu rantsuun.
"Hieno palsta tämä."
Eikö vain. Täällä voit sinäkin munata itsesi ihan anonyymisti.
Jatkakaa keskustelua karamelleistä, hyttien tasosta,ym. asioista joista ehkä jotain tiedättekin.kuule ny kaikkitietävä hikke. 35 ms ei välttämättä ruotsinlaivat pääse lähtemään koska suomenlinna on hankala paikka. mutta, muuten kyllä.
- fe4wwe
VaiettäoikeeMeriKarh kirjoitti:
Menes nyt jo nukkumaan äläkä jaksa provoilla,heitit jo ensimmäisestä viestistä lähtien niin paljon yli ettei kukaan usko juttuihisi.
37 vuoden kokemus sulla on varmaan siivoojana,Aina kun käyt täyttämässä vesisankoasi niin uitat rättiä siellä ja kuvittelet että se on tukholman laiva.
20 m/s alkaa yleensä olemaan jo aikamoista keikutusta näillä laivoilla,katamaraanit alkavat suunnittlemaan rantaan jäämistä.
Täytyy tietenkin muistaa että ratkaisevin tekijä on mistä päin tuulee ja merkitsevä aallonkorkeus.20 m/s ei oo mitään 30 m/s on jo kovaa tuulta mielestäni ja silloin keikkuu suht hyvin. Mulla on lähes aina ollut joku 20 m/s eikä tunnu juuri missään.
- haistpaska
12345678910 kirjoitti:
Onhan tässä tullut jos jonkinlaisessa myrskyssä vuosien varrella seilattua. Eikä ole 40 m/s todellakaan ole alukselle turvallisuusriski.
Mistäs oot repinyt moisen asteikon jonka mukaan 10-20 m/s on merkittävä tuuli? Ei tuollainen tuuli tunnu vielä missään. 20-30 m/s on mukavan keinuttavaa ja siitä ylöspäin keikkuu jo paljon.
Mutta asiansa osaava päällystö pystyy ajamaan laivaa ilman turvallisuusriskiä yli 40 m/s tuulessa.yli 25 M/s tuulessa ei pääse laiva suomenlinnasta riippuen tuulen suunnasta.
- Huoh, taasko!
haistpaska kirjoitti:
yli 25 M/s tuulessa ei pääse laiva suomenlinnasta riippuen tuulen suunnasta.
Ei hitto, alkaakos tämä merikorttijuttu taas alusta!
Helsingin satamakapteeni ja matkustajalaivojen kapteenit ovat sitä mieltä, että ei se tuuli ole mikään este. Este on vakuutusyhtiö ja sen korvaussäännöt. Eli jos jotain sattuu niin vakuutus ei korvaa, johtui se tuulesta tai ei. - ei osunut ;)
Huoh, taasko! kirjoitti:
Ei hitto, alkaakos tämä merikorttijuttu taas alusta!
Helsingin satamakapteeni ja matkustajalaivojen kapteenit ovat sitä mieltä, että ei se tuuli ole mikään este. Este on vakuutusyhtiö ja sen korvaussäännöt. Eli jos jotain sattuu niin vakuutus ei korvaa, johtui se tuulesta tai ei.Sullahan on tullut aivan pakkomielle tuosta merikortistasi ....
- Jaycallion
Karibian risteilijöille on tavanomaista risteillä 40-50 m/s tuulissa, varsininkin syksyllä, kun on hurrikaani jaksoa... ja laivat ei merille lähde, jos on turvallisuusriskejä...ainakaan täällä länsimaissa.
Itse olen ollut Silja Symphonylla, jolloin tuuli oli 27m/s vastaista ja merkitsevä aallonkorkeus oli 5m. Laiva teki ylösalas liikettä eikä promenadilla voinut juuri kävellä. Juomat oli sidottu baareissa hihnoilla, jottei ne tule alas....
Mutta eipä siinä sen erikoisempaa... tollaiset 35-30m/s olevat tuulet itämerellä on erittäin normaalia loppusyksystä alkukevääseen....- pseki
"Karibian risteilijöille on tavanomaista risteillä 40-50 m/s tuulissa.....35-30m/s olevat tuulet itämerellä on erittäin normaalia...."
Kuinka monta kaljaa tulee hörpätä että pystyy tälläistä roskaa näppäilemään ?? - erssrtylukymjgnf
jos aallonkorkeus on 5 m se ei tunnu missää.
- Jaycallion
Lause kuuluu kokonaisuudessaan: "Karibian risteilijöille on tavanomaista risteillä 40-50 m/s tuulissa, varsininkin syksyllä, kun on hurrikaani jaksoa..."
älä ota sitä pois alkuperäisestä kontekstista.
35-30 oli näppäilyvirhe. tarkoitin 25-30 m/s, mikä on joka syksyistä itämerellä. Ja Viking ja Silja seilaa tällöin aivan normaalisti.- Jaycallion
ja tuolla normaalilla tarkoitan, että kyseiset säät ovat tavanomaista syksylle ja sitä tapahtuu säännöllisesti, eikä se vaikuta liikennöimiseen muuten kuin ehkä pienillä myöhästymisillä. Peruuntumisia ei kyseiset tuulet aiheuta ruotsinlaivoilla. Joten nämä tuulet ovat normaaleja kyseiselle vuodenajalle...
Ja laivojen keinuminen johtuu pääasiassa aalloista eikä kyseisellä hetkellä vallitsevasta tuulesta, mikäli kyseessä ei ole hurrikaani. Tuulet kyllä muodostavat aallokkoa, mutta muodostuminen kestää aikansa, jolloin kyseisellä hetkellä oleva aallokko on peräisin esimerkiksi edellisenä päivänä vallinneesta kovasta tuulesta...
jos näet ilmatieteenlaitokselta, että tuulet kohoavat illan aikana vaikkapa 5m/s:sta 15m/s:iin, ei tuo illan aikana tunnu laisinkaan, koska tällöin aallokko alkaa vasta muodostua ja huomaat keinutuksen seuraavana päivänä kun tulet takaisin esimerkiksi tukholmasta....
ihan tiedoksi vaan, ettei tartte noita sun turhia kommentteja enää lueskella.... - pseki
Nauratti niin että meni copy/paste päin persettä:))))
Karibian risteilijät, eivätkä mitkään muutkaan alukset lähde merelle
40 -50 m/s tuulella.
Pelastusalukset korkeintaan....
" ...tarkoitin 25-30 m/s, mikä on joka syksyistä itämerellä. Ja Viking ja Silja seilaa tällöin aivan normaalisti."
Riippuu tuulen suunnasta. Jos säätiedotus tarjoaa SW 30 m/s, saattaa jäädä vuoro ajamatta. - ghhghgh
25 m/s tosiaan ei vielä aiheuta paatille vaaraa, eikä kuulemma pelota henkilökuntaa. Ei se nyt mitenkään ihan jokapäiväistä syksyisinkään ole, mutta täysin mahdollista. 30 m/s ja siitä yli, niin on jo vuoron peruutus lähellä, ehkei siksi, että laiva uppoaisi, vaan siksi, että helvetillisen keinunnan takia voi joku päästä hengestään saadessaan jotain painavempaa päällensä.
- Yksiköthaltuun
Oiskohan mennyt knots/s ja m/s nyt sekaisin. Käsittäkseni silja ja viikkari jättävät Marianhaminan väliin, jos tuuli yli 18 m/s.
- Aika-hidasta
Yksiköthaltuun kirjoitti:
Oiskohan mennyt knots/s ja m/s nyt sekaisin. Käsittäkseni silja ja viikkari jättävät Marianhaminan väliin, jos tuuli yli 18 m/s.
Kestikös meidän häiriköllä tosiaankin vain viisi vuotta asian ymmärtämiseen?
- .....
lolololololololoool nyky ajan paateissa saa olla about 30 m/s vastainen tuuli ennen kun vahuti alkaa tippua tuulen takia, olin vanhassa rahti laivassa duunissa siinä oli -1 solmu 28m/s vastainen ja syksysin biscajalla 30 m/s on aika tavallista
- Väylää ajetaan
tai reittiä edes harkitaan pikkasen muutettavaksi.
- kyllä kelluu
Entinen ruotsinlaiva eli Vikingin ms Olympia seilaili Biskajanlahtea edes taas viidentoista vuoden ajan Pride of Bilbao:na. Eipä tuo uponnut sielläkään vaikka ajoittain on vähän puhaltanut ja keikuttanut:
http://www.youtube.com/watch?v=QS6l3duzRwY
http://www.youtube.com/watch?v=s85UkNqTmJU
- uunoc
Nykyään enää mikään tuuli ei ole itämerellä vaarallinen hirmumyrsky on ilmatieteenlaitoksen mukaan 33 m/s. Mutta itse oon kyllä ollu 29 m/s silloin laiva ei käynyt maarianhaminassa. ja usein laiva ei ole päässyt suomenlinnasta sisään.
- Sama reitti
Iso laiva kulkee väylää pitkin kuin juna kiskoilla. Tuuli tai ei.
- aejscfrykuilyp97
Laivan ulkokannet suljetaan usein 22 ms ja yli 6m aallokossa.
- adsdsaasdas
Olimme helmikuun puolessavälissä Silja Linella Hki-Tholma-Hki- reitillä. Paluumatkalla tuuli oli varmaan yli 25 m/s, laiva keinui pirusti ja yöllä ei saanut unta. Onneksi en ole kovin herkkävatsainen, joten ei tullut pahaa oloa. Ei kuitenkaan mitenkään miellyttävä kokemus.
- Kippari oulujärvellä
Tollukat lukekaa tämä Tässä teille fakta tietoa laivan liikennöinistä Paljonko on tuulta kun laiva enään ei liikkennöi Julkaistu: 28.10.2006 7:28, päivitetty: 28.10.2006 20:00 Syysmyrsky koetteli Suomea Ilmatieteen laitokselta kerrotaan, että yöllä keskituulet olivat merialueilla ylimmillään 23-27 metriä sekunnissa ja maalla 10-15 metriä sekunnissa.Kova myrskytuuli painoi lauantaina ennen puolta päivää Tallinnassa kiinnittymässä olleen Eckerö-linjan matkustajalaiva Nordlandian päin laituria, ja laiva sai kylkeensä vesirajan yläpuolelle reiän. Laiva jäi Tallinnaan.
Sen kahdestatuhannesta matkustajasta kukaan ei loukkaantunut, mutta kotimatka siirtyi sunnuntaille, ja matkustajille järjestettiin majoitus.
HUOM Myrsky jätti nopeat Viron liikenteen alukset satamiin. Suuremmista Tallinnan ja Helsingin väliä ajavista laivoista Viking Rosella ei lähtenyt aamulla Tallinnasta ja peruutti vielä keskipäivän vuoronsa. - Trevligresa
Silja Serenaden kapteenilta kuultua... Laiva on merikelpoinen kaikilla merillä. Laivan kuin laivan saisi hankaluuksiin ja jopa upotettua osaamaton miehistö. Maapallolla ei ole tuulia, jotka voisi upottaa edes teoriassa Silja Serenaden. Laivan runko on 5 cm paksua terästä ja on myös merikelpoinen metrin paksuisessa jäässä ja tekee siitä ensimmäisen luokan jäänsärkijän. Toivottavasti rauhoittaa.
- urbaani.huhu
Kapteeni taitaa olla Lapista? Rungon paksuudessa on tuntuva Lapin Lisä. Vai olisikohan Kapitän itse hitsaillut 3 cm lappuja keulan vahvistukseksi? Tai syönyt liikaa sieniä ja alkanut tietää sellaista mitä muut eivät tiedä?
- Anonyymi
Vaarallista yli 30 m/s
- Anonyymi
Mitä nyt pikkasen voi keina, just siten, et böndet paskoo housuihinsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291731Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51290Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61254