Muutama päivä sitten näin päivälehdessä artikkelin muistihäiriön hoitomahdollisuuksista. Sen kirjoittaja kehoitti ehdottomasti tilaamaan ajan erityiseltä muistiklinikalta.
Tilaan ajan heti huomenna; eriasia milloin vastaanottoaika järjestyy. Olen jo vuosia puuhaillut kotipihassamme erinäisiä askareita muistamatta milloin tuonkin olen tehnyt.
Avaimet, lompakko katoaa tai asia jota olen menossa tekemään unohtuu harmittavasti...ja eikun sisältä taas vauhtia hakemaan; josko unohtunut asia juolahtaisi mieleen.
Ikä-ihmisten muistihäiriöistä.
15
423
Vastaukset
- sinisirkku-ek
Tuttua joka perheenemännälle, joka oman päivätyönsä ohella hoitaa kotiin liittyvät 1001 ja yksi askaretta.
Onhan aivot sellaiset, että askartelevat mieluisimpien asioiden kanssa kuin arkitouhut, ja ymmärtääkseni olet vaimon sairauden myötä myös omaishoitaja. Työkenttää on niin sisällä kuin ulkona pihatöissä:D
Monet kerrat jo nuorempana,menin takaisin keittiöön ja ihmettelin, mitä pitikään hakea:D No, selvishän se ja taas jatkettiin.
Mutta oman itsensä vuoksi on hyvä tehdä muistitesti, se on aika yksinkertainen, mieheni antoi myös tehdä sen itselleen 85 iän jälkeen ja 5 muistiinpanemasta asiasta muisti 3-4, mikä katsottiin normaaliksi.
Tänä päivänä on monet mahdollisuudet saada lääkitystäkin, jos varsinainen dementia olisi iskenyt, mutta päätellen *älynvälähdyksistä* joita olemme saaneet lukea silloin tällöin, en uskoisi kohdallasi olevan hätää!
Moikka, sinisirkkuMieli ei pysy aiotussa tehtävässä enää ajoittain ollenkaan. Vaiva näyttää lisääntyvän melkein kuukausi kuukaudelta. On hyvä, että hoitomahdollisuuksista kerrotaan.
- empä tiennytkään
että cc on omaishoirtaja.l On se kapu varmaan mielissään kun luottamus tieto valuu palstalle. Sehän on tämäm ss-naisen erikoisalaa, kertoa kaikki mitä saa tiettää meilissä ja skypessä
- sinisirkku-
empä tiennytkään kirjoitti:
että cc on omaishoirtaja.l On se kapu varmaan mielissään kun luottamus tieto valuu palstalle. Sehän on tämäm ss-naisen erikoisalaa, kertoa kaikki mitä saa tiettää meilissä ja skypessä
Kiire on sinulla nimetön jälleen hyökätä, mutta oikaista käsitystäsi siinä suhteessa, että aivan hiljattain capt.cöpenick mainitsi siitä itse palstalla!
Joten vihasi minua kohtaan paljasti ainoastaan oman KATALAN luonteesi! - viha on sinussa
sinisirkku- kirjoitti:
Kiire on sinulla nimetön jälleen hyökätä, mutta oikaista käsitystäsi siinä suhteessa, että aivan hiljattain capt.cöpenick mainitsi siitä itse palstalla!
Joten vihasi minua kohtaan paljasti ainoastaan oman KATALAN luonteesi!itsessäsi ....hyökkäät kuin hai asialliseen kommenttiin ja ennen kaikkea henkilöön.
- ajatteleva @
empä tiennytkään kirjoitti:
Kunnioituksen ja arvonantoni kaikkille omaishoitajille. Voiko sen enempää rakkautta osoittaa.
Nuo vihamieliset ilmaisut voi jättää omaan arvoonsa nekin. - sinisirkku-
viha on sinussa kirjoitti:
itsessäsi ....hyökkäät kuin hai asialliseen kommenttiin ja ennen kaikkea henkilöön.
Ihan asiallisesti kysyn nyt: kehen henkilöön? Tuohonko joka nimettömänä puuttuu keskusteluun moittien minua.
Tarkistapa nyt kuka mainitsee nimellä perättömin syytöksin! Jokainen meistä saa olla omanlaisensa, mutta miksi en minä saisi olla se mikä olen? Miksi en saisi olla luonnollinen ja luottavainen, en minäkään puutu kenenkään tyyliin kirjoittaa omasta elämästään.
Jos se jotakuta harmittaa, niin pitäisi mölyt sisällään, eikä nälvisi ja osoittelisi:D Näin on. empä tiennytkään kirjoitti:
Onhan näitä tuhansia kotitalouksia meilläkin, joissa toimivampi puolisoista ottaa lisääntyvää vastuuta kodin yhteiselon onnistumiseksi.
Vaimolla parkinsonin tauti, itsellä tässä nopeasti etenevä muistihäiriöisyys. Ilman neurologista tutkimustakin epäilys menee helposti dementian suuntaan.
Vastine meni pitkäksi laitevian takia. Modeemin adaptori pahus oli sökähtänyt koneiden ollessa 'puhuksissa'. Kaupat jo kiinni ja sillai.
Ai niin se ajanvaraus muistiklinikan vastaanotolle. Kun ei ollut lappua muistuttamassa soittoajasta, sehän tietysti unohtui.- ulkopuolinen.
sinisirkku- kirjoitti:
Ihan asiallisesti kysyn nyt: kehen henkilöön? Tuohonko joka nimettömänä puuttuu keskusteluun moittien minua.
Tarkistapa nyt kuka mainitsee nimellä perättömin syytöksin! Jokainen meistä saa olla omanlaisensa, mutta miksi en minä saisi olla se mikä olen? Miksi en saisi olla luonnollinen ja luottavainen, en minäkään puutu kenenkään tyyliin kirjoittaa omasta elämästään.
Jos se jotakuta harmittaa, niin pitäisi mölyt sisällään, eikä nälvisi ja osoittelisi:D Näin on.Tuo kritiikki oli kohdistettu sinisirkkuun siksi, että tämä kertoi TOISEN kirjoittajan omaishoitajuudesta ennen kuin hän itse kertoi myöhemmin tässä ketjussa. Omasta elämästä kerro mitä lystäät, vaikka kyllä siihenkin aina tulee mukaan suuri joukko, jotka ei ehkä tykkäisi että heidän asioita palstoilla käsitellään, nimiäkin olet maininnut.
Krtiikki oli asiallista, mutta ss.n vastaus ei.
Kerro joskus lisää!
- X amateus
moiset unohtelut,seura tekee kaltaisekseen teemalla.Meillä niin samanlaiset noi kotiolot kapun kanssa.
Aamuyöstä,kun koirat alkoivat ulos pyrkimään minulta oli kadoksissa patterilla toimiva pieni kynttelikkö,koska virtaa ei tullut mökkiin niin keinovalolähde oli tarpeen.
Mieheni muisti sen olleen WC ssä ja taas oli aamu pelastettu.Tein huomion,että kahdet aivot tiiminä toimivat taas moitteettomasti.Amasanosi, meill kaikill,ei sen tiimoilt oikke mittä ylimäärässi syyttelyit kannatais tehd. Kyll me ruveta vaa ain eneneväs määri unhottama kaikki piäni asioi. Joku asiantuntija sanos niinko lohduks,ett niin kaua kaikk o hyvi,ko ossa kottis men. Mutt tiädä,ett jos ittessäs semmost huama ,ja se oikke vaiva,nii kannatta men muistitestihi. Lääkitystäkki siihe anneta,ja se autta ,esim Alzheimerin taudi hidastamiseks. Läheisist yks ihmine o jo vuade syänny lääket siihe ja kummast o tilanne helpottannu.
- Kyl maar meit nyt ..
FlikklapsRaumalt kirjoitti:
sanosi, meill kaikill,ei sen tiimoilt oikke mittä ylimäärässi syyttelyit kannatais tehd. Kyll me ruveta vaa ain eneneväs määri unhottama kaikki piäni asioi. Joku asiantuntija sanos niinko lohduks,ett niin kaua kaikk o hyvi,ko ossa kottis men. Mutt tiädä,ett jos ittessäs semmost huama ,ja se oikke vaiva,nii kannatta men muistitestihi. Lääkitystäkki siihe anneta,ja se autta ,esim Alzheimerin taudi hidastamiseks. Läheisist yks ihmine o jo vuade syänny lääket siihe ja kummast o tilanne helpottannu.
Sanoisin meille kaikille, ei sen tiimoilta oikein ylimääräisiä syytelyitä kannattaisi tehdä. Kyllä me ruvetaan vaan enenemässä määrin unohtamaan pienet asiat. Joku asiantuntija sanoisi niinkuin lohduksi, että niin kauan kaikki on hyvin, kun osaa kotiansa mennä ....
Kyl maar meit nyt .. kirjoitti:
Sanoisin meille kaikille, ei sen tiimoilta oikein ylimääräisiä syytelyitä kannattaisi tehdä. Kyllä me ruvetaan vaan enenemässä määrin unohtamaan pienet asiat. Joku asiantuntija sanoisi niinkuin lohduksi, että niin kauan kaikki on hyvin, kun osaa kotiansa mennä ....
eipä ollut lukihäiriöstä kysymys,vaan omasta murteestani,mutta hyvin tunnuit kuitenkin ymmärtävän,koska käännöksesi meni milteinpä oikein. Vastasinpa ja vastaan edelleenkin omalla tavallani,ja huomautan,ettei ollut kysymys minun kirjoitustavastani,vaan todellisesta aiheesta, ikäistemme muistihäiriöistä. Kaikella kunnioituksella.!
- II Helmikuuta
FlikklapsRaumalt kirjoitti:
eipä ollut lukihäiriöstä kysymys,vaan omasta murteestani,mutta hyvin tunnuit kuitenkin ymmärtävän,koska käännöksesi meni milteinpä oikein. Vastasinpa ja vastaan edelleenkin omalla tavallani,ja huomautan,ettei ollut kysymys minun kirjoitustavastani,vaan todellisesta aiheesta, ikäistemme muistihäiriöistä. Kaikella kunnioituksella.!
Alzheimer kai se oikealta nimeltään, johon liittyy alkuvaiheessa tuo muistin heikentyminen, olen läheltä seurannut taudin kehittymistä eteneminen on erilaista.
Kyllä yhteiset hetket 'muistikursseilla' virkistää, jakso ei kestä kauan kun siihenkin väsytään.
Kotona löytyy juusto tiskikaapista, kahvi on laitettu talteen ja sitä ei löydy kun tarvitsee, käsilaukku hukassa, vaikka kyllä silmälaseista se yleensä alkaa.
Syytellään että joku käy tahallaan sekottamassa asioita, jopa vie tavaroita.
Askel lyhenee ajan myötä, toiminnot hidastuu vielä kaiken lisäksi, ei muisteta onko lääkkeet otettu eikä päivästä ole mitään tietoa.
Jopa vuorokauden ajatkin varsinkin kesäaikana voivat sekottua.
Eräässä tapauksessa syyteltiin lasten perheitä kuinka ne tekevät kiusaa ja vaihtavat vuodevaatteetkin huonompilaatuisiin.
Yksineläjillä on tosi vaikeaa sen voi vain jokainen mielessään miettiä, paikat kuitenkin pidetään 'kunnossa', järjestystä jotenkin ylläpitämällä tarpeellinen löytyy.
Onhan se ajatus tässä kaiken aikaa miten itselle käy, olen vain poissulkenut mielestäni, koska kukaan ei tiedä milloin sairaus alkaa, tiedämme vain lopun.
Hyviä asioita Päiväänne!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1621636Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli551288Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva1861043Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi511016Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus77995Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e37945- 58855
Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy206834Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0
Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali153803Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze112798