60 pprukka kun on kielensä oppinut jo ajat sitten.
Ihan koulussa.
Minäkin kirjoitin tästä jokunen vuosi sitten.
Tälläkin palstalla viljellään paljon uusiosanoja.
Oliskos tähän jokunen kommentti saatavilla?
http://www.lasselehtinen.net/page19/files/93e337e8408509ce8e570542eb670652-40.php
H.
Ruskea kieli
58
1191
Vastaukset
Vaikka tulikin oosta pee.
eli: porukka
Anteeksi.
H.- sipilar
Google-mainokset
Kissan raapimispuut
Raapimispuut edullisesti, yli 39€ tilaukset ilman toimituskuluja!
www.zooplus.fi/raapimispuut
Mitähän meidän koltsu tykkäisi noista. Nyt raapii sohvaa ja mattoja.
- ilmoitus vain
kommentoitavaa.
- epätietoinen lukija
kommentin haluat?
Eli että jos nyt ei ihan Heinolassa asti ole asunut, niin harmittiko Stadin-slangin tunkeutuminen 60-luvulla tai aikaisemminkin.
20v. sitten loppuivat rammat ja hullut, alkoi tulla kaikenlaista vammaista, juoppokin katosi kielestä.
Ja nyt alkaa sitten katoamaan muutakin koska muotiin on tullut kaikenlainen tekokielikorrektius.
Onko meitä Suomenkielen puolustajia enää paljon jäljellä? Siis niitä jotka vielä osaavat.
H.hunksz kirjoitti:
Eli että jos nyt ei ihan Heinolassa asti ole asunut, niin harmittiko Stadin-slangin tunkeutuminen 60-luvulla tai aikaisemminkin.
20v. sitten loppuivat rammat ja hullut, alkoi tulla kaikenlaista vammaista, juoppokin katosi kielestä.
Ja nyt alkaa sitten katoamaan muutakin koska muotiin on tullut kaikenlainen tekokielikorrektius.
Onko meitä Suomenkielen puolustajia enää paljon jäljellä? Siis niitä jotka vielä osaavat.
H.Juoppo rampahan oli ennen ihan selvästi juoppo rampa, irvistellessä sitten saatettiin sanoa: Juoppolalli, ontuva-eriksson.
Eli tällaista en tarkoita.
H.- epätietoinen lukija
hunksz kirjoitti:
H.sama kuin tukistaminen?
- j--------
epätietoinen lukija kirjoitti:
sama kuin tukistaminen?
on luonnollisesti hiusten äkkinäistä, odottamatonta runsastumista.
:) epätietoinen lukija kirjoitti:
sama kuin tukistaminen?
Höyry nousee päästä.
Mutta ok, ässä jäi lyömättä pöytään.
H.
- lejanna
jos mikään, muuttuu, kehittyy, mukautuu, muovautuu, uusiutuu koko ajan, siihen ai onneksi auta maamme-laulutkaan.
Sanoja jää unholaan, tulee uusia, entiset saavat uusia merkityksiä.
Useimpien mielestä, niin uskon, se on hyvä asia. Siinä kuvastuu sivistyksen muutos, jopa ymmärtämys ihmisten erilaisuuden paremmasta hyväksymisestä.
Kuka haluaisi vielä julkisesti puhua vaikkapa naapurin nilkku-Liisasta, hänen miehestään läski-Kaukosta, pojastaan hullu-Heikistä? Saati vanhasta sukulaisestaan, joka asuu vaivaistalossa.
Minusta ainakin muutos on jonkinlainen osoitus sivistystason lievästä noususta, useimmilla.
Itse en ainakaan halaa paluuta nimittelyaikakauteen.
Joka vanhoja aikoja kaipaa, haluaisi kai vielä jopa, että naisia poltettaisiin noitina?
Miksihän sitäkään ei enää tehdä, vaikka joku saisi siitä kai kiksejä?
Sekinhän oli silloin entiseen, hyvään aikaan.
.kertoakin että ilkeilymuodot eivät ole hakusessani.
Noitajuttu kyllä vähän kiinnostaa, en vaan muistanut sitä aikoinaan.
Mutta, onko niin että naapurin muija ei enää ole lihava vaan naapurin vaimo on ylipainoinen?
Jne.
H.- lejanna
hunksz kirjoitti:
kertoakin että ilkeilymuodot eivät ole hakusessani.
Noitajuttu kyllä vähän kiinnostaa, en vaan muistanut sitä aikoinaan.
Mutta, onko niin että naapurin muija ei enää ole lihava vaan naapurin vaimo on ylipainoinen?
Jne.
H.mielestäni vaikkapa noissa alempana luettelemissasi uusiosanoissa on kyse ihmisrodun kehityksestä hyväksymään ihmisten erilaisuus, ja siitä, että erilaisuutta ei enää eristetä.
Ennenhän riitti kylähulluksi pääsemiseen vaikkapa ontuminen.
Nykyisin senkinlaista ihmista pidetään ihan ihmisenä, ei vain rampana, nilkkuna.
Hän saa jopa käydä samaa koulua, kuin terveet ikäisensä.
Kutsukoon sitten kukin mustaakin ihmistä miksi haluaa, oman sisäisen sivistyksensä, tai sen puutteen sillä ilmaisee.
Oppisipa kirjoittamaan hupaisasti, ilokkaasti, mukamukavasti! :))
. lejanna kirjoitti:
mielestäni vaikkapa noissa alempana luettelemissasi uusiosanoissa on kyse ihmisrodun kehityksestä hyväksymään ihmisten erilaisuus, ja siitä, että erilaisuutta ei enää eristetä.
Ennenhän riitti kylähulluksi pääsemiseen vaikkapa ontuminen.
Nykyisin senkinlaista ihmista pidetään ihan ihmisenä, ei vain rampana, nilkkuna.
Hän saa jopa käydä samaa koulua, kuin terveet ikäisensä.
Kutsukoon sitten kukin mustaakin ihmistä miksi haluaa, oman sisäisen sivistyksensä, tai sen puutteen sillä ilmaisee.
Oppisipa kirjoittamaan hupaisasti, ilokkaasti, mukamukavasti! :))
.asiasta sivuun.
Minä en aloittanut haukkumasanoista vaan siitä että iänikuista suomenkieltä on alettu vääristelemään.
Minä en ole rasisti,
Vaikka mielelläni sellaiseksi tunnustaudunkin.
Aloituksessani on kyse vain siitä, annetaanko kielemme rappeutua kapulakieleksi?
H.
- enkeliduo
sit huamasin,ku olit korjannu :)
Luulin tarkottavas per....nualemist sil
ruskial kiälel.
Mää tykkään uusiosanoist ja ittekki
"keksiny" jonkun.Emmää ainaska ol kenenkä
kuullu käyttävän esim.ylieilen.vai oleks sää ? eikä jaksa avata linkkiä.
Vois sieltä ehkä löytyä jotain mielenkiintosempaa, kuin Hangon säätilat.- 18+7
Navetalla , aika hyvä veikkaus.
mutta vielä ei ole hulvaton Perjantai, ei kai viikolla ole pakko laittaa kiukuttelu- rakkaus- tai seksijuttuja?
H.
- Woo man
Osoittelet itseäsi sovinaisempia ihmisiä ruskeasta kielestä, ettei sinun omia vastaavia piirteitäsi huomattaisi. Sinä olet nykypäivän mittapuun mukaan varsin sovinnainen ja täysin odotutesti käyttäytyvä kansalainen.
ainakin pyrin olemaan ymmärrettävä.
Jutuistani kyllä suututaankin, koska en aina osu nykyaikaiseen termiin.
H.
sanoi mummoni, kotoisin Elisenvaarasta ja niin sanoo hänen pojantyttärensäkin eli täst mie
en ymmärrä yhtään mittään joten en vastaa ollenkaan.
Mahottomii aloituksii hää värkkää.
Eikä murteilla saa kirjoittaa, oli ne sitten stadin slangia tai karjalan murretta.
:)Saataisi saada nykysuomessa monenmuotoista vivahdetta.
Yhteiskunnan väliinputoaja.
Sosiaalitoimiston asiakas.
Naisasianainen.
Ihonsa kunnosta huolehtiva mies.
Ihonsa toiminnasta huolehtiva, ilmeetön, nainen
Kulttuurisesti slummiutuva kansanosa.
Muovi- tai muihin tisseihin hurahtanut kulttuuritoimittaja.
Tisseihin panostava poppilaulaja.
Kultturiamme rikastava Moskeijan rakennuttaja.
Listaa voisi jatkaa vaikka kinka pitkälle.
Mutta kaikille on perisuomalainen sanansa.
:)
H.hunksz kirjoitti:
Saataisi saada nykysuomessa monenmuotoista vivahdetta.
Naisasianainen.
H.Viimeinen pointti herkiimätön ihme.
hunksz kirjoitti:
Naisasianainen.
H.mummo käytti herkiiimätöntä ihmettä yleensä silloin, kun komensi meitä tyttöjä; "jo on herkiimätön ihme jos ei tuo riehuminen lopu."
Nykyajan sanoinnoista en voi sietää näitä "itse asiassa", "pitkässä juoksussa", "elikkäs" ja onhan niitä.
Vanhat selvemmät sanonnat ovat parempia.
Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, mutta en mie viitti.Anceli kirjoitti:
mummo käytti herkiiimätöntä ihmettä yleensä silloin, kun komensi meitä tyttöjä; "jo on herkiimätön ihme jos ei tuo riehuminen lopu."
Nykyajan sanoinnoista en voi sietää näitä "itse asiassa", "pitkässä juoksussa", "elikkäs" ja onhan niitä.
Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, mutta en mie viitti.Herkeätkös ja herkiitkös siitä nehän tarkottaa jonkun lopettamista ja loppumista.
Eli onko herkiimätön ihme loppumaton ,todella iso ihme jos penskat ei olis lopettanu riekkumista?koti-kiusattu kirjoitti:
Herkeätkös ja herkiitkös siitä nehän tarkottaa jonkun lopettamista ja loppumista.
Eli onko herkiimätön ihme loppumaton ,todella iso ihme jos penskat ei olis lopettanu riekkumista?joskus myöhemmin olen käyttänyt vastineena juuri "loppumaton kumma" sanontaa.
Eikä me mitään riekuttu, mummo oli vaan niin tiukka uskovainen, yhtään ei saanut radiotakaan kuunnella
riettaalta puolelta eli siihen aikaan Rinnakkaisohjelmaa. Sieltähän tuli muuta musiikkia kuin virsiä, hui. :)Anceli kirjoitti:
joskus myöhemmin olen käyttänyt vastineena juuri "loppumaton kumma" sanontaa.
Eikä me mitään riekuttu, mummo oli vaan niin tiukka uskovainen, yhtään ei saanut radiotakaan kuunnella
riettaalta puolelta eli siihen aikaan Rinnakkaisohjelmaa. Sieltähän tuli muuta musiikkia kuin virsiä, hui. :)Paukahti mieleen ,puol tuntii harrasta sinfoniaa ja sitte iskelmiä.
Kyllä me elettiin puhrasta nuoruutta ja suojattua.Anceli kirjoitti:
mummo käytti herkiiimätöntä ihmettä yleensä silloin, kun komensi meitä tyttöjä; "jo on herkiimätön ihme jos ei tuo riehuminen lopu."
Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, mutta en mie viitti.murteellisella suomellasi sanottuna, sanoisin että eivätkö nämä heevetin ihmeet jo herkiä!
Itse asiassa, pitkässä juoksussa, tulee vielä aika jolloin minua sanotaan kuten "ruma" sana on, hulluksi.
Tulen nauttimaan siitä enemmän kuin "ymmärrysvammainen" tai joku svidun adhd.
H.koti-kiusattu kirjoitti:
Paukahti mieleen ,puol tuntii harrasta sinfoniaa ja sitte iskelmiä.
Kyllä me elettiin puhrasta nuoruutta ja suojattua.tuli joka viikko, se oli tärkeä kuunnella, oliko Martti Huuhaa Innanen ja aikamiehet edelleen kärjessä.
Silloin juontajatkin käyttivät ihan ymmärrettäviä sanoja, tai mietipä jotain vanhaa urheiluselostusta, eikö ole aika veikeetä kuunneltavaa nykyisin. Virallista ja kankeaa.Anceli kirjoitti:
tuli joka viikko, se oli tärkeä kuunnella, oliko Martti Huuhaa Innanen ja aikamiehet edelleen kärjessä.
Silloin juontajatkin käyttivät ihan ymmärrettäviä sanoja, tai mietipä jotain vanhaa urheiluselostusta, eikö ole aika veikeetä kuunneltavaa nykyisin. Virallista ja kankeaa.Pekka Tiilikaista Noponen aisaparinaan,aina kun pekka itki jotais suurta oli meneillään.
hunksz kirjoitti:
murteellisella suomellasi sanottuna, sanoisin että eivätkö nämä heevetin ihmeet jo herkiä!
Itse asiassa, pitkässä juoksussa, tulee vielä aika jolloin minua sanotaan kuten "ruma" sana on, hulluksi.
Tulen nauttimaan siitä enemmän kuin "ymmärrysvammainen" tai joku svidun adhd.
H.oli ennen ihan normaali sana, nykyisin hänkin kai on taajamapoikkeava tai paikkakuntaongelmainen.
Hyvä että itse saan olla ihan tavallinen näkövammainen, paitsi etten ole, vaan sellainen poikkeava.
:)koti-kiusattu kirjoitti:
Pekka Tiilikaista Noponen aisaparinaan,aina kun pekka itki jotais suurta oli meneillään.
en voi sietää, hänellä on ääntäminen vähän vinksinvonksin. Ei nämä nykyiset pärjää vanhoille.
Yksi mäkihyppyjuttu oli, kun laskija kaatui ja seuraavana vuorossa olevaa pelotti, niin
joku sanoi, että kun äkkiä menet, niin pääset samaan ambulanssiin. =))
Ihan tosi tapaus.Anceli kirjoitti:
en voi sietää, hänellä on ääntäminen vähän vinksinvonksin. Ei nämä nykyiset pärjää vanhoille.
Yksi mäkihyppyjuttu oli, kun laskija kaatui ja seuraavana vuorossa olevaa pelotti, niin
joku sanoi, että kun äkkiä menet, niin pääset samaan ambulanssiin. =))
Ihan tosi tapaus.Joilla on sana hallussaan ja katoin joskus Mertarannan ohjelmaa jossa Kaskilahti ja imitaattori selittivät
Ei ollut huono se jäniskevennyskään.Anceli kirjoitti:
oli ennen ihan normaali sana, nykyisin hänkin kai on taajamapoikkeava tai paikkakuntaongelmainen.
Hyvä että itse saan olla ihan tavallinen näkövammainen, paitsi etten ole, vaan sellainen poikkeava.
:)Puolisokea ämmäkö se siellä?
Vai enemmistöä kiihoittavasti, pukeutumaan pyrkivä näkövammainen?
Joka on laittanut vähän Retiisiä että pääsee pyllistelemään.
Vai naisasianainen joka on olosuhteiden mukaan pukeutunut luomu viljelijä joka ei hyväksy silikoneja.?
Nyppii kasvustoa sieltä välistä.
Siinä sulle, maalainen, uusiosuomea!
Hhunksz kirjoitti:
Puolisokea ämmäkö se siellä?
Vai naisasianainen joka on olosuhteiden mukaan pukeutunut luomu viljelijä joka ei hyväksy silikoneja.?
HTörkeyden puolelle.
koti-kiusattu kirjoitti:
Joilla on sana hallussaan ja katoin joskus Mertarannan ohjelmaa jossa Kaskilahti ja imitaattori selittivät
Ei ollut huono se jäniskevennyskään.liian kovaa, jääkiekon selostaminen on jättänyt jälkensä puheeseen.
Kaskilahti on ok ja jäniskevennys hyvä, mutta kyllähän sekin jo kymmenen katsomiskerran jälkeen
tuntui tutulta.hunksz kirjoitti:
Puolisokea ämmäkö se siellä?
Hmutta sinut pelastaa rökitykseltä vain se, ettet tällä kertaa kutsunut höttöpääksi.
Kyllä sä osaat olla hurmaava, röökinkäärijä.
:)koti-kiusattu kirjoitti:
Törkeyden puolelle.
minähän meinaan kuolla nauruun. :))
Katsos, kun tänään on se päivä jolloin ymmärrän häntä, huomenna voi olla toisin.koti-kiusattu kirjoitti:
Törkeyden puolelle.
Huomaa kaunis suomenkielenkäyttö, niin saakin ikkaista vähän.
Joiltakin osin, olen tullut huomaamaan että jossain määrin esiintyy huumorintajua.
On tietysti totta, että väärinkäsitys on asia johon on helppoa sortua.
Katolinen ruoska olisi minullekin paikallaan, satunnaisesti.
Palstalaisten moitteet ovat minulle kuin kiitokset.
Kiihoittavia.
H.Anceli kirjoitti:
mutta sinut pelastaa rökitykseltä vain se, ettet tällä kertaa kutsunut höttöpääksi.
Kyllä sä osaat olla hurmaava, röökinkäärijä.
:)että törkeän seksuaalinen kuvaukseni, ei ku kaipuuni, kantaa Keski-Suomeenkin?
Minä vähän epäilin että tolkuttoman, epänaisellisen lyhyeksi leikatut hiukset, antavat kajastuksen vain umpiluusta.
Joku aika sitten olin ihan varma.
Jotain on muuttunut.
H.hunksz kirjoitti:
että törkeän seksuaalinen kuvaukseni, ei ku kaipuuni, kantaa Keski-Suomeenkin?
Minä vähän epäilin että tolkuttoman, epänaisellisen lyhyeksi leikatut hiukset, antavat kajastuksen vain umpiluusta.
Jotain on muuttunut.
H.sellaista luvata, Keski-Suomi on kaukana, mutta teen parhaani toiveesi toteutumiseksi. Vaikka on se rankkaa. =)
Olet oikeassa, jotain on muuttunut, mutta tukka lyhenee taas pian. Lyhyt tukka sopii minulle tavattoman hyvin ja pääasia kyllä pysyy siellä luun sisällä.
:)- .
hunksz kirjoitti:
että törkeän seksuaalinen kuvaukseni, ei ku kaipuuni, kantaa Keski-Suomeenkin?
Jotain on muuttunut.
H.uneksit?
Etkö itse saa naista ylipuhuttua? . kirjoitti:
uneksit?
Etkö itse saa naista ylipuhuttua?sillä sasus asuu ihan tässä lähellä, ei Keski-Suomessa.
. kirjoitti:
uneksit?
Etkö itse saa naista ylipuhuttua?50 palstalla, saattaa olla vieläkin.
Muistaakseni hän on nuorehlikko?
Pois se minusta että aiheuttaisn lisää ryppyjä.
H.- abc-kissa kävelee...
hunksz kirjoitti:
50 palstalla, saattaa olla vieläkin.
Muistaakseni hän on nuorehlikko?
Pois se minusta että aiheuttaisn lisää ryppyjä.
H.ja luomu viljelijä?
Ihmettelen, sinulta. Syssä mii? Anceli kirjoitti:
sillä sasus asuu ihan tässä lähellä, ei Keski-Suomessa.
tähänkään.
Minä haluan päästä sieltä Jouluna pois tervein nahoin.
H.- :))
hunksz kirjoitti:
tähänkään.
Minä haluan päästä sieltä Jouluna pois tervein nahoin.
H.ei muuta, pusu sinulle :)
- _Akka_
hunksz kirjoitti:
Naisasianainen.
H.Retku
Retku
Akka
Akka
Akka
Retkut
Akka
Akka
Terroristi
;) vai itkiskö?
- lejanna
ruskeasta kielestä tuli mieleen mummoni paskamaki, maalla.
Siinä oli kaksi istumisreikää.
Seinällä oli metallilätkä jossa luki jotain kuin *Af Svenska Folket*
Aina ajattelin, oliko paskamaki ruotsalaisten lahjoittama. :))
.- Hätävale :)
reijät tuli Ruotsista jottei suomalaisilla tarvi riu'ulla paskoa. :))
- lejanna
Hätävale :) kirjoitti:
reijät tuli Ruotsista jottei suomalaisilla tarvi riu'ulla paskoa. :))
ihan tyhjän antaa ruohtlaiset? Rei'än?
Reikä rengin....., enpä kehtaa ennee jatkaa.. :)) - Hätävale :)
lejanna kirjoitti:
ihan tyhjän antaa ruohtlaiset? Rei'än?
Reikä rengin....., enpä kehtaa ennee jatkaa.. :))vaan. En maha kuulleeni sanontaa...
Yltäkylläisyyvestään ne ruottalaiset antaa. Tyhjää niin palijon että siitä riittää suomalaisillekin ja palijon jää vielä itellekin. :) - lejanna
vaan. En maha kuulleeni sanontaa...
Yltäkylläisyyvestään ne ruottalaiset antaa. Tyhjää niin palijon että siitä riittää suomalaisillekin ja palijon jää vielä itellekin. :)muut naisethan tänne eivät kirjoita, luontainen vaatimattomuuteni kieltää jatkamasta.
Yhden lisänä on kaksi. :))
"Lähteä ny Ruohtiin, kun ei oo kielipää..." - Hätävale :)
lejanna kirjoitti:
muut naisethan tänne eivät kirjoita, luontainen vaatimattomuuteni kieltää jatkamasta.
Yhden lisänä on kaksi. :))
"Lähteä ny Ruohtiin, kun ei oo kielipää..."enää jatkaa. Googlasin ja löysin sanonnan. Ladyna en viitti minäkään sitä präntätä tänne. :)
Kuke se päätönnä lähti Ruottiin? Mä vai Sä? - lejanna
enää jatkaa. Googlasin ja löysin sanonnan. Ladyna en viitti minäkään sitä präntätä tänne. :)
Kuke se päätönnä lähti Ruottiin? Mä vai Sä?kiva, että on laisiani, Googlettajia.
Sieltähän sen viisauden löytää, halutessaan.
Ruohtisa käytiin täältä, aikoinaan, rasvaretkillä, olin monesti mukana, pää paikallaan.
☺ - Hätävale :)
lejanna kirjoitti:
kiva, että on laisiani, Googlettajia.
Sieltähän sen viisauden löytää, halutessaan.
Ruohtisa käytiin täältä, aikoinaan, rasvaretkillä, olin monesti mukana, pää paikallaan.
☺nykyään tuon rajakaupan kanssa? Hinnoissa ei lie niin paljon eroa että kannattaa mennä rajan yli ostoksille...ei kumpaankaan suuntaan. Mutta Haaparannan Ikea kyllä imee asiakkaita Suomestakin.
- lejanna
nykyään tuon rajakaupan kanssa? Hinnoissa ei lie niin paljon eroa että kannattaa mennä rajan yli ostoksille...ei kumpaankaan suuntaan. Mutta Haaparannan Ikea kyllä imee asiakkaita Suomestakin.
ihan olet oikeassa.
Aikoinaan, kun Ruotsiin ajeltiin, muistan, kuinka kauniita, aidattuja, kukikkaita pihoja siellä olikaan.
Eli, siisteys oli meitä parempaa.
Täällä oli siihen aikaan aika tavallista, että melkein ne kakkahuussitkin olivat pääteille avoinna. :((
Kuin myöskin pääkallellaan olevat ladot.
.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1696452
- 584452
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283058- 612957
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271526Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381485- 331311
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431201