Alffa 156 1.8 tai alffa 147 1.6

JONES75

Mitä mieltä noista, uskaltaisiko ostaa 100 - 140 thkm ajetun kakkosautoksi vai ovatko jo noilla kilometrimäärillä aivan pommeja. Nurkka-ajoon lähinnä tulisi eli 5000 - 10 000 km vuodessa. Hienon näköinen auto ja edullisia käytetyt mutta selittyykö se tekniikan kestämättömyydellä? Asiallisia vastauksia kiitos.

8

945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 33 & 75

      selittyy Esson baari -miehen ennakkoluuloilla

      • Jones75

        Niin se tässä hieman askarruttaa. Renault Lagunan tässä muutama vuosi sitten omistin ja se merkki oli kyllä täysin maineensa veroinen. Autolla oli ajettu alle 30 thkm ja vaihtoon meni jo taka-akselin pulsat, ohjausnivel ja penkinlämmittimen katkaisemisen oikosulusta johtuen sähköpuolelle olisi pitänyt vaihtaa jokin komponetti joka olisi kustanunut asennettuna noin 600 euroa.


    • 166

      Eil ole pommeja noilla kilometreillä, ihan passeleita kakkosautoksi, varsinkin jos autolta haluaa jotain muutakin. Vähän harrastusta pitää olla ja miettiä huolto-ohjelmaa itse sekä seurata auton kuntoa ja myös tarkistaa esim öljyt säännöllisesti niin menee vielä toisen mokoman tuollaisessa käytössä. Huoltoon kannattaa satsata mutta hankinta hinta onkin sitten edullisempi, jossain mielessä siis jopa järki hankinta. Pettymyksiä tulee lähinnä niille joiden mielestä auto ei tarvitse muuta kuin bensaa tankkin ja kovaa käyttöä.

      Edullinen hinta johtuu ennenkaikkea siitä miksi sinäkin nyt emmit, ennakkoluulot, epämääräaiset tutuntutun kauhukertomukset takavuosilta, harvinaisempi merkki, oma epävarmuus asiasta, siis ne essonbaari jutut.

      147 1.6 on eco ja 120hv versiota, muutoin samanlaiset mutta tehokkaamman ero tulee 5000 kierroksen jälkeen jolloin se antaa vielä mukavan lisäpotkun, erittäin Alfamainen moottori, ei mikään nöyrä työkone vaan oikea ajajan moottori. 147:ssa on luukkuperä ja taittuvat takapenkit mikä tekee siitä monikäyttöisen, myös ajo ominaisuudet ovat sanotaan nyt aavistuksen herkullisemmat. 156:een ei renkaiden äänet kuulu niin paljon, se on sivistyneemmän ja ehkä laadukkaamman oloinen ei ehkä ole ihan niin kova eikä kolahtele niin kuopissa, mutta silti sekin on herkkä ja tunnokas ajettava. 156 1.8 on ehkä helpoin pidettävä, sinuna kokeilisin kuitenkin myös 2.0 TS:ää sillä siinä on potkua, JTS ei sytytä, ne mitä olen kokeillut ovat olleet hengettömiä moottoreirta. V6 on tietenkin omaa luokkaansa niin käyttökuluiltaan kuin näöltään ja ominaisuuksiltaan. 2.0 TS on vika-altein 1.8 edullisin pitää. Mielenkiintoinen huomio on että 147 ja 156 omaa saman akseli ja raidevälin siis oikeastaan no ovat melkolailla samankokoiset autot, kokoero on osittain pelkkää mielikuvaa, ja kun 147 on monikäyttöisempi, ehkä valitsisi henkilökohtaisesti sen nurkka-ajon tai oikeastaan meillä onkin ollut sellainen kakkosautona. 156 on selvästi parempi taas maantiellä.

      • Jones75

        Todennäköisesti tuohon 156:seen tulen päätymään jos alffaan päädyn. Budjetti noin 5000 euron luokassa. Käytettyjen hinnat ovat kyllä edullisia ja kuvista päätellen siistejä yksilöitä on aika hyvin tarjolla.


      • 166
        Jones75 kirjoitti:

        Todennäköisesti tuohon 156:seen tulen päätymään jos alffaan päädyn. Budjetti noin 5000 euron luokassa. Käytettyjen hinnat ovat kyllä edullisia ja kuvista päätellen siistejä yksilöitä on aika hyvin tarjolla.

        156:ssa on ainakin mistä valita, 147:aa myytiin suomessa melko vähän, hinnottelun omituisuudesta johtuen kun nimittäin sita 156 superia sai samaan hintaan kuin mitä 147 maksoi. Vielä käytettynäkin mallien välillä on hinnassa epäsuhta jäljellä, 147:sta joutuu helpostikkin maksamaan jopa enemmän. Jos ei ihan kauppakassia hae niin ehkä 156:ssa on kumminkin enemmän autoa ainakin hintaan nähden. Onnea etsintään.


      • Jones75
        166 kirjoitti:

        156:ssa on ainakin mistä valita, 147:aa myytiin suomessa melko vähän, hinnottelun omituisuudesta johtuen kun nimittäin sita 156 superia sai samaan hintaan kuin mitä 147 maksoi. Vielä käytettynäkin mallien välillä on hinnassa epäsuhta jäljellä, 147:sta joutuu helpostikkin maksamaan jopa enemmän. Jos ei ihan kauppakassia hae niin ehkä 156:ssa on kumminkin enemmän autoa ainakin hintaan nähden. Onnea etsintään.

        Joo tuota 156:sta on kyllä hyvin tarjolla. Yhdellä sivustolla oli juttua, että 2001 vuotta aikaisemmat yksilöt ovat vikaherkimpiä.

        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/alfa-romeo-156


      • 166
        Jones75 kirjoitti:

        Joo tuota 156:sta on kyllä hyvin tarjolla. Yhdellä sivustolla oli juttua, että 2001 vuotta aikaisemmat yksilöt ovat vikaherkimpiä.

        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/alfa-romeo-156

        Olikohan 2001 se ensimmäinen facelift, muutokset koskivat kylläkin vain lähinnä ulkonäköä ja varusteita. En usko että mitään selvää rajaa on milloin tekniikka ja tekeminen oli "kypsynyt". Ehhkä 2001 voi pitää jonkinlaisena rajana, ennen 2000 tehtyihin voi suhtautua aavistuksen varauksella. Samaa tekniikkaa ne kaikki kuitenkin on. Nelipyttyinen 16v twinspark tuli markkinoille 1995, sama moottori sirtyi sitten 156:en nokalle mm GTV:stä ja 155:stä. -90 luvun puolella näissä oli enemmän ogelmia siis lähinnä se surullisen kuuluisa jakopää. Joskus 2000 luvun ihan alussa remmin kiristimen rakennetta ja materiaaleja muutettiin. Kiristinhän on jo päivitetty kaikkiin yksilöihin tai ainakin toivottavasti on, tuskin kukaan on ajanut samalla kiristimellä 10 vuotta. Muutoinkin twinsparkin toimivuus parani alkuvuosilta 2000 luvulle tultaessa lähinnä kai 156 tuoman ison volyymin myötä. Kyllä ne viimmeiset ekan sarjan 156 oli mielestäni ihan toimivia pelejä, faceliftin jälkeen tuli tosin vakiovarustusta lisää mutta alkupään malli oli mielesäni kumminkin sisältä tyylikkäämpi.


    • Pekka99

      Luepa uusin tekniikan maailma, siinä oli käytetyn 147:n pistokoeajo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      160
      1404
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1215
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1169
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1090
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      314
      978
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      889
    Aihe