Hei. Olen nyt 18 vuotias tyttö, jolla on vasemmassa rinnassa kolme ja oikeassa rinnassa kolme (tai neljä) fibroadenoomaksi tulkittua pattia. Ensimmäiset havainnot tuli kun olin 13 vuotias ja tunsin vasemmassa rinnassa yhden patin. Odotin puoli vuotta ennen kuin menin lääkäriin asiasta (olin silloin 14vuotias) ja silloin jo lääkäri takkuili testien kanssa, sanoi vain että on normaalia että on sen ikäisellä tytöllä on epätasaiset rinnat, kun ne ovat kasvuvaiheessa. Kuitenkin vaadin jonkinlaisia testejä, kun suvussa on rintasyöpää. Sen ikäisenä minulle ei suostuttu tekemään muuta tutkimusta kun ultraääni. (Tämä kaikki siis yleisessä terveyskeskuksessa). Ultraäänessä havaittiin silloin vasemmassa rinnassa kolme ja oikeassa myös kolme fibroadenoomaa. Minua juoksutettiin vastaanotolta toiselle, kuitenkaan muita tutkimuksia ei tehty. Eikä jatkosta sovittu, sanottiin vain että ne katoavat yleensä nopeasti.
Nyt neljän vuoden jälkeen rinnoissa on vieläkin patit paikoillaan, menin yleiselle terveysasemalle ja ei aluksi taas suostunut edes ultraääneen lähettää, kun sanoi käsituntumalla ettei muutoksia ole. Ultraääneen sain lähetteen kun tivasin. Ultraäänessä löytyi taas molemmista rinnoissa kolme eli yhteensä kuusi fibroadenoomaa. Haluaisin kovasti poistattaa nämä, ei muutan haittaisi jos olisi vaikka yksi pieni, mutta kun on noin 2cm x 2cm kokosia patteja rinnat täynnä ja kaikki vielä pinnassa että käsin helposti tuntee. Leikkausta ei suostuta yleisellä puolella tekemään vaikka olen sitä kinunut. Ja huom, muita testejä kun ultraääni ei ole tehty, joten onko edes varma fibroadenooma? Entä hyvälaatuinen?
Osaisiko joku kertoa, onko nämä edes normaaleja tässä iässä? Paljonko yksityisellä maksaisi 5-6 patin poisto? Tässä 4 vuoden aikana ovat vaivanneet paljon mieltä ja ahdistavat todella paljon.
Kiitos jo etukäteen..
nuoren tytön fibroadenooma
3
994
Vastaukset
- Hanna 34
Fibroadenomat erottuvat ultrakuvissa aika hyvin. Jos kaipaat lisävahvistusta ja jos asia oikein kovasti sinua huolettaa, niin pyydä että niistä pateista otetaan ohutneulanäyte. Saat varmuuden mitä ne patit ovat. Jos varaat ajan yksityiselle gynegologille, niin saat uuden ajan ultraan ja tarvittaessa ohutneulanäytteeseen. Muistaakseni jotain pari sataa maksoi kun kävin tämän läpi itse pari vuotta sitten, ja osan sai Kelasta takaisin.
Omalla kohdallani juttu eteni ohutneulanäytteestä paksuneulanäytteeseen ja sen jälkeen leikkaukseen, joka tehtiin julkisella puolella. Tämä sen vuoksi, että ohutneulanäytteen ja paksuneulanäytteen jälkeen patit varmistuivat sellaisiksi, jotka piti leikata.
Ei kyllä missään tapauksessa kannata leikellä rintoja summassa pelkän ultrakuvan perusteella ilman neulanäytteitä hyvänlaatuisten fibroadenomien takia. Leikkely voi rikkoa maitorauhasten tiehyitä ja hankaloittaa imettämistä myöhemmin jos saat lapsia. Ja arpiakin leikkaamisesta jää rintoihin.- Elina35
Hei! Olen 35-vuotias ja löysin oikeasta rinnastani patin tammikuun 2011 lopulla. Kävin lääkärissä ja sain lähetteen ultraääneen. Ultran tehnyt lääkäri sanoi, että patti on mitä suuremmalla todennäköisyydellä fibroadenoma, mutta otti varmuuden vuoksi ohutneulanäytteen. Kuinka ollakkaan näytteestä ei selvinnyt, mikä tai mitä patti on ja patologi suositteli paksuneulanäytettä diagnoosin varmentamiseksi. Nyt olen menossa sairaalaan, jossa patti poistetaan nukutuksessa. Nukutuksen aikana patologi tutkii pahkuran ja siitä riippuu jatkot. Olen aivan kauhuissani ja paniikissa. Mitä siun näytteistä selvisi? Kuinka nopeasti toivuit leikkauksesta? -Elina
- -dude-
Joo, tosiaankin ne näytteet on kyllä ehdottomat ultran lisäksi. Fibroadenoomat on todella yleisiä, vaikka niistä ei paljoa puhutakaan. Minulle sanottiin, että leikkaukseen pääsee jos patti kasvaa isoksi (nyt jo 2,5cm sanottiin että voitas leikata, mutta en halunnut..)tai jos fibroadenooma alkaa oireilemaan. Eli kannattaa vaikkapa kertoa että patti oireilee, niin eiköhän ne ala leikkaamaan. Tietysti jos adenoomista ei ole haittaa tai kipuja niin en lähtisi leikkaamaan. Leikkauksiin ja nukutukseen liittyy kuitenkin aina omat riskinsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841