käsikirjoituksen ensimmäinen versio

utelias......

jotkut kirjailijat neuvovat, että kun kirjoittaa kirjan ensimmäistä versiota, ei saisi editoida, nipottaa eikä sensuroida liikaa vaan suoltaa ajatukset sellaisena kuin ne tulevat.

itselläni on ongelma siinä, että en pysty kirjoittamaan eteenpäin kun jään korjailemaan edellisiä lukuja.

miten te suhtaudutte ekaan versioon? onko se melkein valmis vai pelkkä luonnostelu? kuinka monta versiota yleensä käytte läpi editoidessanne? kuinka paljon muutatte asioita? muuttuvatko sivumäärät paljonkin?

8

658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ymmärtääkseni monet kirjailijat kirjoittavat ensin pätkän, korjaavat sen seuraavana päivänä ja kirjoittavat sitten lisää. En kuitenkaan takertuisi yksityiskohtiin niin aikaisessa vaiheessa, vaan pitäisin juonen kulusta huolta ja myöhemmin palaisin antamaan loppusilauksen. Olen itse jo kauan sitten lopettanut laskemisen, monettako versiota kirjoitan. Toisinaan olen luullut olevani valmis, mutta huomannut sitten etten olekaan.

    • inspirations

      Minulla on näin, että kirjoitan ensimmäisen version, jossa on sitten korjattavaa. Kirjoitan sen, enkä jää liikaa miettimään silloin virheitä. Sen jälkeen alan tekemään seuraavan version ja siitä seuraavan jne. Nyt on viides versio, joka tuntuu tällä hetkeltä valmiilta, mutta voi olla että tulee vielä kuudeskin versio. Minulta meni versioita tehdessä alku uusiksi, lauseita poistui, tuli yksi sivuhenkilö lisää, lauseiden muoto muuttui, tuli joitakin uusia pieniä juttuja kokonaisuuden säilyttämiseksi, yksityiskohtia, kirjoitusvirheitä korjasin, sivumäärä kasvoi muutamalla sivulla, henkilöiden tausta muuttui joiltakin jne.
      Mutta kun saa siis ensimmäisen version valmiiksi on helpottunut ja tulee tunne että tässä se nyt on! Mutta silloin tiedän kuitenkin, että se tulee muuttumaan siitä paljonkin. Ensimmäinen versio on minulle vielä täysin raakile, jota alan työstämään. Mutta eri versioiden tekeminen on helpompaa kuin ensimmäisen version. :)

      • scarabaeus

        ...... siis
        mitä versioita
        ?
        Romaaniako olet taas pykäämässä,
        vai
        mitä ihmettä?
        Vaikka nyt tähänkin tekstiisi yritin oikein keskittyä ja tankkasin pari kohtaa uudelleen,
        niin nyt en
        oikein
        ymmärrä.


      • Kampenius

        Eihän sitä voi sanoa, monesko versio on meneillään, kun muokaus tapahtuu sieltä täältä. Ei kaiki kukaan kirjoita luku luvulta sitä tekstiä uudestaan. Joskus tosin on hyvä käydä järjestyksessä, mutta ei se suonkaan koske kaikkia kierroksia.


      • laiskapinko
        Kampenius kirjoitti:

        Eihän sitä voi sanoa, monesko versio on meneillään, kun muokaus tapahtuu sieltä täältä. Ei kaiki kukaan kirjoita luku luvulta sitä tekstiä uudestaan. Joskus tosin on hyvä käydä järjestyksessä, mutta ei se suonkaan koske kaikkia kierroksia.

        komppaan. automaattisen tietojenkäsittelyn aikana on ainakin minusta hankala arvioida mikä versio on menossa. jos ei sitten laita tekstiä selvästi syrjään esimerkiksi tauolle.


      • inspirations
        scarabaeus kirjoitti:

        ...... siis
        mitä versioita
        ?
        Romaaniako olet taas pykäämässä,
        vai
        mitä ihmettä?
        Vaikka nyt tähänkin tekstiisi yritin oikein keskittyä ja tankkasin pari kohtaa uudelleen,
        niin nyt en
        oikein
        ymmärrä.

        Puhuin nyt siitä minun toisesta kässäristäni, jonka meinasin lähettää ennen koneen kaatumista..Mutta nyt tarkastelen vielä sitä vähän aikaa kuitenkin..:)
        Lisäksi minulla on siis näitä päällekkäisiä töitä, en keskity aina yhteen ja ainoaan...:) Fiiliksen mukaan siis...ymmärtääkö ei ymmärrä, ymmärtää...:D?


      • scarabaeus
        inspirations kirjoitti:

        Puhuin nyt siitä minun toisesta kässäristäni, jonka meinasin lähettää ennen koneen kaatumista..Mutta nyt tarkastelen vielä sitä vähän aikaa kuitenkin..:)
        Lisäksi minulla on siis näitä päällekkäisiä töitä, en keskity aina yhteen ja ainoaan...:) Fiiliksen mukaan siis...ymmärtääkö ei ymmärrä, ymmärtää...:D?

        ........ et sie taiat olla aikamoinen

        koheltajatyyppi !

        ¤
        Jatka samaan malliin vaan,
        taidan olla vähän
        samanlainen nimittäin.
        Ja jos ei huonost kää niin hyvin kää.............


      • inspirations
        scarabaeus kirjoitti:

        ........ et sie taiat olla aikamoinen

        koheltajatyyppi !

        ¤
        Jatka samaan malliin vaan,
        taidan olla vähän
        samanlainen nimittäin.
        Ja jos ei huonost kää niin hyvin kää.............

        Niin, hyvin mahdollista sekin...:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1885
    2. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1640
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      77
      1565
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1422
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      310
      1368
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1192
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1119
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1009
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      997
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      238
      894
    Aihe