Eli kun tässä yhteishaku lähenemässä ja oon kiinnostunu tosta helmest. Onko jollain kokemuksia kyseisestä paikasta? Arvostaisin paljon jos joku osais vastata tähän, alkaa jo stressaamaan tuo yhteishaku.
Kun ei se lukio tunnu jotenkaan oikealta valinnalta, opokin sanoi ettei oo varma onko lukio mulle just hyvä paikka, koksa siel on niin paljon sitä opiskeluu, lukemist yms..
Niin siis jos jollain on jonkinlaista kokemusta Helmi Liiketalousopistosta niin tänne vaan jakamaan tietoja! :)
helmi liiketalousopistoon?
6
401
Vastaukset
- rtyrtyxcfhtdu
Se on tosi helmi paikka
- pulllapoikka
Mä en ite siellä ole, mutta kaveri on ja sanoo sen olevan ihan ok paikka. Toki tuo on jokaisen ihmisen oma mielipide, mutta en ole kyllä huonoa palautetta kuullut vielä. Ellei sitten jollain muulla ole jotain ikäviä kokemuksia?
- JK
Jos tykkää käytännönläheisestä opiskelusta niin silloin suosittelen.
- skk2
Itse olen käynyt tuon yo-pohjaisen matkailualan linjan ja en itse ollut tyytyväinen kyseiseen koulutukseen. Kurssit oli aika tiiviitä ja työläitä. Opiskelu/opetusmetodit on aika vaihtelevia. Joillain kursseilla opettajat opettivat käsiteltäviä asioita, joillain taas opettaja ei suoranaisesti opettanut mitään vaan antoi ainoastaan kasan tehtäviä ja ne piti itsenäisesti tehdä ja palauttaa johonkin tiettyyn päivään mennessä, ja sitten pidettiin kurssin lopussa koe. Joillain kursseilla kurssin alkupuolella tehtiin pelkästään ryhmätöitä ja kurssin lopussa kuunneltiin esityksiä samasta aiheesta monta tuntia putkeen.
Opiskelu oli ainakin minulle liian käytännönläheistä ja projektimuotoista.
Koko ajan tehdään erilaisia esitelmiä ja ryhmätöitä, oikeastaan yksilötöitä on aika vähän. Välillä ryhmätöitä ja tehtäviä annettiin joka kurssilla aivan liikaa ja ne kasautuivat aina jakson lopussa. Ongelmallisinta ryhmätöissä ja erilaisissa projekteissa oli se, että aina joku oli ryhmästä poissa ja aina joutui tekemään jonkun toisen työt.
Matkailualan linjalla on erilaisia matkailuaineita, kuten varausjärjestelmäkursseja, matkailumaantietoa, paljon ATK-kursseja, taloushallintoa, matikkaa muutama kurssi, matkailualan englantia ja ruotsia, sekä venäjän ja espanjan kurssit ja paljon myös sellaisia kursseja jotka eivät suoranaisesti liity matkailualaan mitenkään.
Loput puolivuotta on palkatonta työharjoittelua jossain matkailualan yrityksessä, eli
joudut ilmaisiin töihin valitsemaasi yritykseen. Olin puoli vuotta kyseisen koulun kautta harjoittelussa eräässä yrityksessä ja se oli elämäni hirveintä aikaa. Koska työsopimuksessa ei välttämättä mainita tarkkaan työtehtäviäsi yrityksessä, eikä ole mitään kirjallisia sääntöjä, työnantajat käyttävät työharjoittelijaa hyväkseen kaikissa työtehtävissä, eli pahimmillaan sitoudut joudut siivoamaan ja käymään kaupassa jatkuvasti, vaikka se ei kuuluisikaan tehtäviisi. Työharjoittelijoilla ei ole mitään oikeuksia harjoittelupaikoilla,koska kirjallisia sääntöjä ei ole. Eli joudut tekemään kaikkea mitä työnantaja sanoo, vaikka se ei suoranaisesti kuuluisi koulutukseesi. Pahimmillaan voi käydä niin, että teet harjoittelupaikalla kaikkea muuta kuin nimenomaan sitä mitä sinun kuuluisi tehdä, koska ei ole kirjallisesti sovittu, mitä työtehtäviä harjoittelijoille kuuluu ja mitä ei. Mitään taukoja ei ole ja ylitöitä teetetään jatkuvasti. Ongelma on se, että harjoittelun alussa ei kirjallisesti sovita pelisäännöistä, esim. tauoista, työajoista, lomista, poissaoloista yms.
Se johtaa siíhen, että harjoittelijalta aletaan vaatimaan liikaa ja kohdellaan huonosti.
Jos sinua kohdellaan harjoittelupaikalla huonosti, ei koulu välttämättä puutu siihen mitenkään, jos työnantaja käyttäytyy huonosti, ei koulu puutu siihen mitenkään. Jos vaadit työpaikalla itsellesi ohjausta ja opastusta, jos vaadit taukoja, jos et suostu ylitöihin tai työnantajan vaatimuksiin, työnantaja saattaa suuttua, antaa huonoa palautetta koululle sinusta ja antaa vielä huonot arvosanat perään.
Koska yritykset saavat koko ajan pallotella ilmaisia työharjoittelijoita, jatkotyöllistyminen harjoittelupaikkoihin on käytännössä mahdotonta. - jaak1
En usko, että kukaan joka ton matkailuvirkailija tutkinnon on käyny nii on työllistyny yhtään minnekkään. Se on ihme, että huonosta työllisyystilanteesta ei kerrota selkeesti opiskelijoille vaan annetaan opiskelijoiden ymmärtää että niitä töitä vois saada. Lähes kukaan ei työllisty :(
- okaosk
Liian käytännönläheistä opiskelua oli ainakin minulle. Siel tehtii jatkuvasti jotai esitelmiä mitä kukaan ei jaksanu kuunnella. Se oli oikeestaa melkee kaikilla kursseilla sama homma.
Alkukurssi tehtii esitelmiä ja loppukurssi kuunneltii vaa niitä. Se opiskelu oli mun mielestä sellasta aika erikoista et usein opettajat ei niiku opettanu mitää vaan piti vaa tehä jotai tehtäviä koneella ja sit palauttaa ne. Jotkut kurssit oli aika turhia, esim yks kurssi oli vaa sellanen et piti ettii jotai junayhteyksiä netistä ja sitä tehtii pelkästää joka tunti. Sit siel oli opettajia jotka tuli jostai firmoista ja ne ei koskaa korjannu meijä kokeita, vaa ykski opettaja hävitti meijän kokeet.
Se opiskelu on aika lailla sellasta liian käytännöllistä ja sen takia 2 vuottaki on turhan pitkä aika opiskella siellä. Periaatteessa ton koulutuksen vois tiivistää puoleen vuoteen.Sit puolen vuoden työharjottelu on aivan liian pitkä aika palkattomana, koska tietää jo sen että ei voi työllistyä mihinkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243