Askartelua

?

Minkälaista askartelua voisi keksiä 3-vuotiaalle? Mikä ei olisi hänelle liian helppoa tai liian vaikeaa... Entä millaisia leikkejä? Kyselen, että keksisin jotain uusia juttuja :) Kiitos vastanneille!

3

915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Askartelumamma

      Meillä siis 3,5 vee tyttö tykkää askarella ihan itse leikkamalla paperista/lehdistä ym kuvia ja liimaamalla niitä sitten vaikka isommalle paperille. Erilaisia glitteriliimoja ja tarroja on kiva liimata (löytyy myrkyttömiä) ja tehdä vaikka kortteja jo valmiiksi tai ihan vaan taideteoksiksi.

      Syksyllä kuivista lehdistä voi liimata vaikka millaisia koristetauluja. Meillä tyttö keksii ihan itse välillä vaikka mitä liimattavaa, vaikka langanpätkiä kartonkiin :)) Taikka styroks-palleroita lumihiutaleiksi, pumpulia lampaiksi, leikkaamalla vihreetä paperisilppua ruohoksi, ruttaamalla silkki- tai tavallista paperia pikkupalloiksi ja liimamalla niitä kartonkiin, ihan vaan piirtämistä ja maalaamista :)

      Erilaisia askarteluhelmiäkin löytyy erikokoisia, on lankaan punottavia kaulakoruteemaa, silittettäviä Hama-helmiä joita ei ole pakko silittää pysyviksi levyiksi vaan voi uudestaan ja uudestaan tehdä niihin piikkitauluihin. Nisstä voi pujottaa myös lankoihin.

      Maissisuikeroista (ihan syötäviä, löytyy esim k-kaupoista) voi askarrella vaikka mitä, tarttuvat vedellä kiinni toisiinsa :)

      Makarooneja löytyy erikokoisia ja mallisia, niitä on kiva maalata (raakoina!) pulloväreillä ym joita löytyy esim suomalasta kirjakaupasta. Meilä on tehty hauskoja makaroonikaulakoruja ja simpukoita vaikka Barbie-leikkeihin. Tai pujottaa kaulakoruiksi.

      Tyhjistä wc-paperihylsyistä saa maalaamalla ja niihin liimaamalla vaikka mitä. Netistä löytyy paljon ideoita jos ei itse keksi :)

      Lasisia pilttipurkkeja on kiva maalata pensselillä :) Värejä löytyy esim suomalaisesta.

      Kaikki ei vaadi mitään superkalliita tarvikkeita, kunnon liimat ja oikeat sakset kumminkin helpottavat kummasti ja tekee askartelusta mielekästä. Jos välineet on huonot niin menee koko innostus kyllä metikköön. Eihän sitä itekään halua leikata tylsillä saksilla tai liimata liimalla jolla mikään ei pysy :)) Kotoa kuitenkin löytää vaikka mitä askarteluun sopivaa :) Meillä äidille kuuluu lähinnä askartelusotkujen siivous kuin askartelemisen aloittaminen tai ideoiden keksiminen :))

      Onneksi netistä löytyy paljon ideaa, ja kyllä sitä itse huomaa mikä on sopivan helppoa tai liian vaikeaa 3-vuotiaalle. Päiväkodista ja kerhostakin voi udella ja kopioida joitakin juttuja mitä voi kotona sitten muunnella jos haluaa :) Kannattaa vaikka sieltäkin kysellä millasta 3-vuotiaat tykkää tehdä.

      Mielikuvitusta vaan peliin ja vapaat kädet :))

      • Mammara78

        Minkä ikäisenä olette antaneet askarrella? Tai esim. piirtää paperille? Meillä 1v8kk vanha poika enkä ole vielä uskaltanut antaa kyniä...


      • kynätaiteilija
        Mammara78 kirjoitti:

        Minkä ikäisenä olette antaneet askarrella? Tai esim. piirtää paperille? Meillä 1v8kk vanha poika enkä ole vielä uskaltanut antaa kyniä...

        Minä ostin myrkyttömiä värikyniä jo alle vuoden ikäisenä. Toki niitäkään ei ole tarkoitettu syötäviksi vaikka myrkyttömiä ovatkin ja alku menikin siihen että piti hokea koko ajan ei suuhun ei suuhun. Kummasti sitä suttua vaan paperille tuli ja lapsi oli iloinen kun sai jälkeä paperiin :)

        Saksi-askartelut nyt saa vielä tuon ikäisellä unohtaa,samoten liimaamiset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe