Miten Rotta Pestään??

rattus_rattus

Rottani pitäisi pian pestä, enkä tiedä miten . Miten pitäisi käsitellä rottaa kylvetys hetkellä? ja mitä rasvaa suosittelisitte hännälle? Saako jokaisen rotan ruumiin osista kastella? Kertokaa ihan alusta loppuun :)

14

1812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rottimus

      http://www.jyrsijat.org/hoito-ohjeet/rotta.html

      Todellisuuudessa homma toimii seuraavasti...

      Laske lämmitä vettä vessan käsienpesu altaaseen. Hae rotta häkistä.
      Laske rotta altaaseen.
      Käy hakemassa desinfiointiainetta ja pyyhi kynsistä tulleet haavat kädestäsi.
      Hae rotta suihkuverhosta ja laita se uudestaan altaaseen.
      Ota fairya käteesi. Levitä se rottaan varoen sen silmiä ja korvia.
      Jätä rotta altaaseen ja käy huuhtelemassa silmäsi fairysta.
      Etsi rotta vessan pytyn takaa.
      Hiero fairya varovasti rottaan.
      Laske rotta altaaseen.
      Käy desinfioimassa sormeesi tullut purentahaava.
      Kaiva rotta viemäristä.
      Laita altaaseen ja huuhtele varoen jälleen veden joutumista rotan silmiin tai korviin.
      Laske rotta altaaseen ja käy vaihtamassa kuiva paita.
      Soita palokunnalle, sillä rottasi on kadonnut vahingossa auki jättämästäsi vessanovesta.
      Nouki rottasi keittiökaappien takaa kun palokunta on ne ensin hajottanut.
      Laita rotta lämpimään ja pidä kuivana.
      :D

      • rattus_rattus

        hihih :DD Joo lisää vaan tulemaan ! Mitä rasvaa suosittelisit?


      • rottimus
        rattus_rattus kirjoitti:

        hihih :DD Joo lisää vaan tulemaan ! Mitä rasvaa suosittelisit?

        Suosittelisin alkoholitonta rasvaa. ( esim: käsirasva )
        Lemmikeille turvallista on mm Bepanthen. Ei haittaa vaikka joutuisi suuhun.


      • Alku K.
        rottimus kirjoitti:

        Suosittelisin alkoholitonta rasvaa. ( esim: käsirasva )
        Lemmikeille turvallista on mm Bepanthen. Ei haittaa vaikka joutuisi suuhun.

        Kiitti:D


    • 13+1

      Hännän voi rasvata millä tahansa hajustamattomalla rasvalla :)

      • ALKU K.

        kaikille vastanneille! eilen pesin rottani ja meni hyvin ! vielä en uskaltanut rottiani kylvettää kunnolla ( rottani on 4kk) mutta kyllä häntä tuli puhtaaksi verrattuna entiseen ja turkin minä kädellä hellästi kastelin ! käytin bepanthen rasvaa ja kaikki meni hyvin :D Pesun jälkeen huomasin että hooded rottani häntä oli älyttömän kaunis!! ihanan värinen!!


    • Äksivi 99

      Ja kun rotan pesee esim. hanan alla saat kaverin joka kyhjöttää usein altaassa
      ja odottaa pesua.Minulla kävi näin.Ja rotta nauttii kun sen päälle liruttaa lämmintä vettä.Ei pyristele vastaan ollenkaan.Pesun jälkeen turkki kiiltää ja kimaltaa.
      Sain lemmikkiliikkeestä rotan joka oli arka ja puri alkuun,mutta nyt se on kesy ja nuolee.Maailman viisain rotta.

    • NN88

      Minun rottapojat ei kyllä nauti mistään veden päälle liruttamisesta :D eikä mistään kosketuksesta veteen kyllä... Itse pesen ne näin:

      1. Lasken käsienpesualtaaseen lämmintä vettä ja otan pyyhkeen valmiiksi altaan vierelle.
      2. Haen rotan ja pidän siitä kiinni niin että se seisoo takajaloillaan vedessä, mutta usein pidän sormia sen kaulan ympärillä (en tietenkään purista ollenkaan vaan sillä tavalla, että sen ruumis ei mahdu mun sormista tekemän "renkaan" läpi), koska mun rotat usein yrittää hypätä keinolla millä hyvänsä pesualtaasta pois... Ne ponnistaa takajaloilla yllättävän voimakkaasti!
      3. Jos onnistuu, niin sekoitan fairya toisessa kämmenessä tilkkaan vettä ja hieron turkkiin (jos rotta yrittää hyppiä jne niin pesen suosiolla pelkällä vedellä)
      4. Muista varoa, ettei vettä saati pesuainetta mene rotan silmiin eikä korviin!
      5. Huuhtelen rotan
      6. Kiedon rotan heti pyyhkeen sisään lämpimään ja hieron sen turkkia pyyhkeellä, ja annan sen olla pyyhkeen sisässä sylissäni niin kauan, että turkki tuntuu lähes kuivalta. (rotat vilustuu helposti)

      • Mirkku777

        Minä olen totuttanut rotat pesuun ja olen onnistunut.Se on hauskin hetki se vaan kyhjöttää hiljaa ja katsoo silmiin kun vesi tulee hanasta ja harjalla kynsiharjalla
        hieron sen turkin.Koiran turkin pesuun tarkotettua shampoota käytän.Joskus kun se haisee se hyppää itse hanan alle odottaan pesua.Tosi kiva ja viisas eläin.
        Mutta sillon se on tahrinut turkkinsa.


      • Mirkku777 kirjoitti:

        Minä olen totuttanut rotat pesuun ja olen onnistunut.Se on hauskin hetki se vaan kyhjöttää hiljaa ja katsoo silmiin kun vesi tulee hanasta ja harjalla kynsiharjalla
        hieron sen turkin.Koiran turkin pesuun tarkotettua shampoota käytän.Joskus kun se haisee se hyppää itse hanan alle odottaan pesua.Tosi kiva ja viisas eläin.
        Mutta sillon se on tahrinut turkkinsa.

        Minä olen yrittänyt muutaman kerran pestä rottiani, mutta ne pelkäävät vettä jo silloin, kun avaan hanan. Sitten kun lasken ne veteen, ne eivät pysy siinä edes kahta sekuntia, vaikka yritän pitää niitä paikoiullaan ja raapivat kamalasti. Olisiko kellään vinkkejä miten saisin totutettua rotat veteen niin, että voisin joskus ne kylvettää?


    • geh

      Sitä rottaa voi pitää paikoillaan ihan reippaasti, jos sen pesemiseen on tarvetta. Joskus saippuoitu ja liukas rotta saattaa päästä näpeistä, mutta enpä ole ikinä tavannut rottaa, jota en saisi pestyä sen takia että se ei pysyisi käsissä. Ei se rotta hajoa vaikka sen pakottaisi olemaan paikoillaan.
      Kannattaa myös leikata kynnet ennen pesua.

      Hitaasti voi totuttaa rottaa vaikkapa antamalla niille matalan vadin tmv. johon laittaa pari senttiä vettä ja veteen herkkuja (esim. herne-maissi-paprika). Jossain vaiheessa ne yleensä alkavat kalastella herkkuja vedestä.
      Pikkuhiljaa veden pintaa voi nostaa. Vatiin kannattaa laittaa myös loiva ramppi, jota pitkin rotat pääsevät helposti pois.

      Omat olen aina totuttanut ihan vaan pesemällä. Osa oppii pitämään pesusta, kun tarpeeksi monta kertaa pesee. Osa ei pidä pesusta ikinä, mutta oppii olemaan paikoillaan kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole. En kysele siltä rotalta, että haluaisikohan se pesulle vai ei.

    • eläinrakas91

      minulla on rotille ihan pesuhiekkaa. häntään hajusteetonta rasvaa, mutta pesuhiekkaa astiaan ja rotta pesee siinä itsensä

      • Sedä

        Rotat ei kyllä luonnostaan käytä pesuhiekkaa. Osaako ne oikeasti peseytyä/kieriä siinä niinkuin vaikka gerbiilit tai kääpiöhamsut? Häntää ainakin kannattaa pestä muutenkin, kuten toivottavasti olet tajunnut, aika kuraiseksi voi muuten päästä :D Yhdeltäkään naaraalta en ole turkkia joutunut pesemään, mut noi nyt ei mitään näyttelyotuksia ookaan.


    • AKK47

      Minäkin Sain Vähä tietoo ku ittelleniki tulee 2rottaa 4viikon päästä ♥

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe