aikuisen koiran sosiaalistaminen

tuikku&Wiivi

Tavanomainen ongelma: koira rähisee toisille. terrierinarttu

Pentuna ja nuorena koirana tuli toimeen toisten koirien kanssa ja tykkäsi leikkiä. Jossain vaiheessa sitten tuli vastaan koira joka ei pitänyt toisista koirista ja seurauksena tappelu. Oma koirani olisi voinut lähteä karkuun, mutta ei sitä tehnyt. Tämän jälkeen koira on käyttäytynyt toisia kohtaan eri lailla. Useinmiten lenkillä rähistään vastaan tuleville. Kuitenkin esim. näyttelyssä ei rähise, ei hauku, ei murise ... ellei joku tule kuonolle asti. Sietää toiset koirat n. puolen metrin päässä. Pahinta on kun joku koira tulee/tuodaan suoraan kohti. Leikkii ja tulee toimeen vanhojen tuttujensa kanssa.
Luulen että koiran luottamus toisiin koiriin on hukassa. Koirani ei ole toisille koirille alistuva, ei ollut aiemminkaan, eikä sellaiseksi muutu, luulisin. Kuitenkin uskon/toivon että löytyisi keino saada yhteiselo toisten koirien kanssa mukavaksi.

Neuvoja, vinkkejä miten aikuista koiraa voisi saada sosiaalisemmaksi?

20

4380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perheen isä

      "Oma koirani olisi voinut lähteä karkuun, mutta ei sitä tehnyt."..tästä olen joskus eräänkin kerran maininut kun ihmetellään "mikämunkoirallaon". Koiran käytöstä ohjaa ja muuttaa myös kokemus (en tarkoita ap. vaan yleisesti) Siksi pitää olla valveutunut aina kun koiran kanssa liikkuu. Joku sattuma, tapahtuma unohtuu ja tulee joskus koiralla esille eikä osata yhdistää sitä sitten siinä tarpeessa. Se voi olla pienikin asia/tilanne.

      Mutta ap:n kannattaisi hakea siedätystä esim. olemalla ja tekemällä koirpuiston läheisyydessä ja tehdä harjoitteita siitä, että koira pitää kontaktin häiriintymättä (keskittyy esim.leikkiin) Tee tätä esim.lenkin ohessa 15min ja seuraavana päivänä lähemmäs jne. Seuraamalla selviää miten kannattaa edetä. Sitten kun näyttää hyvältä mennään aidan vieree leikkimään jotain mielekästä ja pyritään pitämään leikissä keskittyneisyys. Välillä voi moikata koiria, jos on tarvis mutta vaatia hyvää käytöstä. sitten taas leikkiä jne..Uskoisin että maltilla edeten koira siedättyy muihin koiriin ja saa täten arvokasta itseluottamusta, jopa häiriö tilanteissa.

      • tuikku@Wiivi

        Joskus ennen tätä koiraa, olin kävelyllä toisen koiramme kanssa ja pihasta hyökkäsi 2 isoa koiraa kimppuun. Siinä nujakassa oli hihna sotkussa ja vauvanvaunut ojassa ... mitenkään en pystynyt koiraani auttamaan. Se näytti alistuvat elkeet ja olisi lähtenyt pakoon, mutta ei päässyt. Lopulta kun sain sen irti, lähtivät koirat perään ja kaatoivat sen ojaan. Onneksi omistaja oli kotona ja haki lopulta otuksensa pois. Pahan näköisestä rytäkästä tuli pintanaarmuja ja vauvakin oli kunnossa.

        Tuohon verraten tarkoitin tuolla "Oma koirani olisi voinut lähteä karkuun, mutta ei sitä tehnyt." että tämä terrierini olisi voinut alistua tai lähteä pois, mutta se jäi pitämään puoliaan. Pidän tapausta omana vikanani ja juuri tuollaiselta olin yrittänyt sen varjella ... mutta kompastuin ja ... koira pääsi irti ja innokkaasti moikkasi kaikki tutut ystävät ja sitten myös sen koiran joka ei pitänyt toisista koirista.

        Neuvosi kuulostivat hyviltä ja yritetään tehdä harjoituksia. Meidän seuduilla ei ole koirapuistoa eikä edes usein lenkillä tapaa koiria, se vähentää harjoittelumahdollisuuksia. Lomareissuilla ollaan jo joskus edistyttykin, kun on kohdattu paljon koiria.


      • perheen isä
        tuikku@Wiivi kirjoitti:

        Joskus ennen tätä koiraa, olin kävelyllä toisen koiramme kanssa ja pihasta hyökkäsi 2 isoa koiraa kimppuun. Siinä nujakassa oli hihna sotkussa ja vauvanvaunut ojassa ... mitenkään en pystynyt koiraani auttamaan. Se näytti alistuvat elkeet ja olisi lähtenyt pakoon, mutta ei päässyt. Lopulta kun sain sen irti, lähtivät koirat perään ja kaatoivat sen ojaan. Onneksi omistaja oli kotona ja haki lopulta otuksensa pois. Pahan näköisestä rytäkästä tuli pintanaarmuja ja vauvakin oli kunnossa.

        Tuohon verraten tarkoitin tuolla "Oma koirani olisi voinut lähteä karkuun, mutta ei sitä tehnyt." että tämä terrierini olisi voinut alistua tai lähteä pois, mutta se jäi pitämään puoliaan. Pidän tapausta omana vikanani ja juuri tuollaiselta olin yrittänyt sen varjella ... mutta kompastuin ja ... koira pääsi irti ja innokkaasti moikkasi kaikki tutut ystävät ja sitten myös sen koiran joka ei pitänyt toisista koirista.

        Neuvosi kuulostivat hyviltä ja yritetään tehdä harjoituksia. Meidän seuduilla ei ole koirapuistoa eikä edes usein lenkillä tapaa koiria, se vähentää harjoittelumahdollisuuksia. Lomareissuilla ollaan jo joskus edistyttykin, kun on kohdattu paljon koiria.

        Kaupanpiha, koiratarha jne..autolla pääsee ja vaikka veneellä jos asuu saaressa =D


      • polak
        perheen isä kirjoitti:

        Kaupanpiha, koiratarha jne..autolla pääsee ja vaikka veneellä jos asuu saaressa =D

        Oletko tutkinut että onko kyseessä oikeasti pelko ... ettei vaan ole dominoivan koiran käytöstä?


      • Luottamus m khukg
        tuikku@Wiivi kirjoitti:

        Joskus ennen tätä koiraa, olin kävelyllä toisen koiramme kanssa ja pihasta hyökkäsi 2 isoa koiraa kimppuun. Siinä nujakassa oli hihna sotkussa ja vauvanvaunut ojassa ... mitenkään en pystynyt koiraani auttamaan. Se näytti alistuvat elkeet ja olisi lähtenyt pakoon, mutta ei päässyt. Lopulta kun sain sen irti, lähtivät koirat perään ja kaatoivat sen ojaan. Onneksi omistaja oli kotona ja haki lopulta otuksensa pois. Pahan näköisestä rytäkästä tuli pintanaarmuja ja vauvakin oli kunnossa.

        Tuohon verraten tarkoitin tuolla "Oma koirani olisi voinut lähteä karkuun, mutta ei sitä tehnyt." että tämä terrierini olisi voinut alistua tai lähteä pois, mutta se jäi pitämään puoliaan. Pidän tapausta omana vikanani ja juuri tuollaiselta olin yrittänyt sen varjella ... mutta kompastuin ja ... koira pääsi irti ja innokkaasti moikkasi kaikki tutut ystävät ja sitten myös sen koiran joka ei pitänyt toisista koirista.

        Neuvosi kuulostivat hyviltä ja yritetään tehdä harjoituksia. Meidän seuduilla ei ole koirapuistoa eikä edes usein lenkillä tapaa koiria, se vähentää harjoittelumahdollisuuksia. Lomareissuilla ollaan jo joskus edistyttykin, kun on kohdattu paljon koiria.

        Ehdoton kielto sille, pitää olla muutoinkin, mutta vietistäsi sai kuvan, että olisit päästänyt vastaantulijoita koirasi iholle ja sehän on vihoviimeinen temppu, eritoten kun koiraparkasi selvästi kertoo pelkäävänsä, sinä et välitä ja se joutuu rähjäämään kun ei koskaan tiedä vastaantulijoista eikä voi luottaa sinuun.


      • tuikku&Wiivi
        Luottamus m khukg kirjoitti:

        Ehdoton kielto sille, pitää olla muutoinkin, mutta vietistäsi sai kuvan, että olisit päästänyt vastaantulijoita koirasi iholle ja sehän on vihoviimeinen temppu, eritoten kun koiraparkasi selvästi kertoo pelkäävänsä, sinä et välitä ja se joutuu rähjäämään kun ei koskaan tiedä vastaantulijoista eikä voi luottaa sinuun.

        Polak: Mistä voin varmasti tietää onko käytös pelkoa (niinkuin luulen) vai dominointia?
        Kertokaa eroja?

        En päästä koiraani toisia haistelemaan, mutta on sellaisia koiria joiden annetaan olla vapaana, kulkevat 10 metriä edellä/takana "taluttajaansa", koska ovat niin kilttejä ja sosiaalisia!! Ja niitä koiria löytyy jotka pitkässä hihnassa päästetään toisten luo mitään kysymättä, edes ajattelematta että niin ei vastaantulija haluaisi tehtävän.

        Minä en halua että se joutuu rähjäämään ja estän nuo nenälle tulot parhaani mukaan. Mitä teet jos toista koiraa taluttaa lapsi? Sitten esim viime näyttelyissä oli todella ahdasta, mutta oli koiria jotka saivat ruuhkassa kulkea metrin päässä omistajasta, haistella ketä haluavat kun omistaja katseli muualle. Mitä sitten tehdä? Sukkuloida, odotella ja kantaa sylissä? Sanoa jokaiselle että väistä? Jäädä kotiin?


      • ennakoi
        tuikku&Wiivi kirjoitti:

        Polak: Mistä voin varmasti tietää onko käytös pelkoa (niinkuin luulen) vai dominointia?
        Kertokaa eroja?

        En päästä koiraani toisia haistelemaan, mutta on sellaisia koiria joiden annetaan olla vapaana, kulkevat 10 metriä edellä/takana "taluttajaansa", koska ovat niin kilttejä ja sosiaalisia!! Ja niitä koiria löytyy jotka pitkässä hihnassa päästetään toisten luo mitään kysymättä, edes ajattelematta että niin ei vastaantulija haluaisi tehtävän.

        Minä en halua että se joutuu rähjäämään ja estän nuo nenälle tulot parhaani mukaan. Mitä teet jos toista koiraa taluttaa lapsi? Sitten esim viime näyttelyissä oli todella ahdasta, mutta oli koiria jotka saivat ruuhkassa kulkea metrin päässä omistajasta, haistella ketä haluavat kun omistaja katseli muualle. Mitä sitten tehdä? Sukkuloida, odotella ja kantaa sylissä? Sanoa jokaiselle että väistä? Jäädä kotiin?

        mene siitä rikki. Voit myös itse ennakoida ja kääntyä tai väistää, jos et uskalla puhua lapsille. Fleksiurpoille sama juttu.

        Asia ei muutu, jos et ajattele koirasi parasta vaan mietit sitä loukkaantuuko joku muu ihminen.

        Tarkkailemalla koirasi eleitä, miettimällä sen luonnetta, tiedät onko kyse dominoinnista vai epävarmuudesta.

        Kerro tarkemmin koirasi käytöksestä, erit sen elekielestä. Päänasento, katseen suunta, ylälinjan kanto, hännän asento, korvien asento, ääni tarkemmin, askeltyyli, jne.


      • uhkumgj
        ennakoi kirjoitti:

        mene siitä rikki. Voit myös itse ennakoida ja kääntyä tai väistää, jos et uskalla puhua lapsille. Fleksiurpoille sama juttu.

        Asia ei muutu, jos et ajattele koirasi parasta vaan mietit sitä loukkaantuuko joku muu ihminen.

        Tarkkailemalla koirasi eleitä, miettimällä sen luonnetta, tiedät onko kyse dominoinnista vai epävarmuudesta.

        Kerro tarkemmin koirasi käytöksestä, erit sen elekielestä. Päänasento, katseen suunta, ylälinjan kanto, hännän asento, korvien asento, ääni tarkemmin, askeltyyli, jne.

        Voi lapsille sanoa ei ja järkevää sanoakin jos olettaa että oma koira ärähtää. Eihän se ole sille lapsellekkaan kiva juttu. Vaan mitä se auttaa jos lapsi ulkoilttaa koiraa joka on niin iso että kersa vaan roikkuu perässä.


      • Lapsipelko ihmisell?
        uhkumgj kirjoitti:

        Voi lapsille sanoa ei ja järkevää sanoakin jos olettaa että oma koira ärähtää. Eihän se ole sille lapsellekkaan kiva juttu. Vaan mitä se auttaa jos lapsi ulkoilttaa koiraa joka on niin iso että kersa vaan roikkuu perässä.

        Meinaatko, ettei lapselle voi sanoa, jos koira iso? Miksi ei?

        Jotkut lapset ovat fiksuja ja kun joku heille sanoo, niin he oppivat! Lapsi voi myöskin olla niin fiksu, että sanoo kotona vanhemmilleen mitä kokenut ulkona ja vanhemmat tajuavat, ettei koiraa pidä antaa lapselle ulosvietäväksi.

        Ja ennen kaikkea SINUN tehtäväsi ON PUOLUSTAA omaa koiraasi.

        Mikä tässä on noin vaikeaa?


      • EI
        Lapsipelko ihmisell? kirjoitti:

        Meinaatko, ettei lapselle voi sanoa, jos koira iso? Miksi ei?

        Jotkut lapset ovat fiksuja ja kun joku heille sanoo, niin he oppivat! Lapsi voi myöskin olla niin fiksu, että sanoo kotona vanhemmilleen mitä kokenut ulkona ja vanhemmat tajuavat, ettei koiraa pidä antaa lapselle ulosvietäväksi.

        Ja ennen kaikkea SINUN tehtäväsi ON PUOLUSTAA omaa koiraasi.

        Mikä tässä on noin vaikeaa?

        En meinaa että ei lapselle voi sanoa ei jos koira on iso. Silloin pitää sanoa EI oikein kunnolla että se ressukka tosiaan osaa sanoa kotona ettei pärjää koiran kanssa. LUE


    • Kukkahatuton setä

      Perheen isällä oli hyvät neuvot, seuraa niitä. Itse sanon tuntemattomille vastaantulijoille, joiden vapaana olevien koirien käytöstä en tiedä, aina - "koira kiinni!" - olivat sitten aikuisia tai lapsia. Jos vieras koira alkaa luvatta lähestyä, häädän sen aina pois. Minä vastaan omista koiristani ja niiden käytöksestä, en muiden, enkä missään tapauksessa jätä koirieni vastuulle tuntemattomien vastaanottoa.

      • T&W

        Kiitos neuvoista. Aikomus on siedättää tilaisuuksien tullen.

        Voisi toki perustaa uuden viestiketjun mutta koska nyt on keskusteltu jo paljon tuosta vierailta koirilta suojaamiselta niin tästä vielä vähän lisää ...

        Itsehän en ole onnistunut suojaamaan täysin koiraani/koiriani toisilta, vaikka se on ollut tavoite. Mitä keinoja te siis käytätte kun vastaan tulee irtokoira tai ei hallinnassa oleva koira jolla on aie käydä koiran kimppuun? (ja tuo ei hallinnassa oleva koira on niin ei hallinnassa että ei auta puhe omistajalle). Oletetaan että kävelette oman tai omien koirien kanssa kävelytiellä jossa ei ole muuta mahdollisuutta väistää kuin hankeen .. ja kuten nyt tilanne on korkeaan hankeen. Onko teillä apuvälineitä mukana?


      • T&W kirjoitti:

        Kiitos neuvoista. Aikomus on siedättää tilaisuuksien tullen.

        Voisi toki perustaa uuden viestiketjun mutta koska nyt on keskusteltu jo paljon tuosta vierailta koirilta suojaamiselta niin tästä vielä vähän lisää ...

        Itsehän en ole onnistunut suojaamaan täysin koiraani/koiriani toisilta, vaikka se on ollut tavoite. Mitä keinoja te siis käytätte kun vastaan tulee irtokoira tai ei hallinnassa oleva koira jolla on aie käydä koiran kimppuun? (ja tuo ei hallinnassa oleva koira on niin ei hallinnassa että ei auta puhe omistajalle). Oletetaan että kävelette oman tai omien koirien kanssa kävelytiellä jossa ei ole muuta mahdollisuutta väistää kuin hankeen .. ja kuten nyt tilanne on korkeaan hankeen. Onko teillä apuvälineitä mukana?

        Samoin toimin kuin "kukkis".
        Tosin kilttinä tyttönä :D ensin yritän pysähtymällä odottamaan viestittää toiselle,että ottaisko koiransa kiinni tai selkeesti hallintaan. Jos ei,niin sitten sanon,että "ethän sitten päästä tulemaan". Jos niin tumpelo on,että päästää,niin sitten häädän parhaaksi katsomallani tavalla.Ja sen jälkeen en ole enää kovinkaan kohtelias koiran omistajalle...

        Ei ole mitään varsinaisia apuvälineitä mukana,mutta olen käyttänyt joskus rukkasta"apuvälineenä" ja avainnippua.Joskus kun on oikein pipoa kiristänyt jonkun tumpelon koiranomistajan kohtaamisissa näissä merkein,niin tulee mieleen,että rupeaisinko metodistiksi ja alkaisin viskoa purkkeja.Kaksin kappalein,eikä suuntana olisi suinkaan omat koissut...


      • räpätäti33
        molossi kirjoitti:

        Samoin toimin kuin "kukkis".
        Tosin kilttinä tyttönä :D ensin yritän pysähtymällä odottamaan viestittää toiselle,että ottaisko koiransa kiinni tai selkeesti hallintaan. Jos ei,niin sitten sanon,että "ethän sitten päästä tulemaan". Jos niin tumpelo on,että päästää,niin sitten häädän parhaaksi katsomallani tavalla.Ja sen jälkeen en ole enää kovinkaan kohtelias koiran omistajalle...

        Ei ole mitään varsinaisia apuvälineitä mukana,mutta olen käyttänyt joskus rukkasta"apuvälineenä" ja avainnippua.Joskus kun on oikein pipoa kiristänyt jonkun tumpelon koiranomistajan kohtaamisissa näissä merkein,niin tulee mieleen,että rupeaisinko metodistiksi ja alkaisin viskoa purkkeja.Kaksin kappalein,eikä suuntana olisi suinkaan omat koissut...

        Joskus kun tiedän että todennäköisesti siinä lähimaastossa on taas se tietty koira irti olen ottanut mukaani kävelysauvan, semmosen lyhyen kokoon menevän. Käyttämään en ole joutunut, mutta turvana hullua koiraa vastaan.


      • Tuikku&Wiivi
        räpätäti33 kirjoitti:

        Joskus kun tiedän että todennäköisesti siinä lähimaastossa on taas se tietty koira irti olen ottanut mukaani kävelysauvan, semmosen lyhyen kokoon menevän. Käyttämään en ole joutunut, mutta turvana hullua koiraa vastaan.

        ... ja haluaisin lisää noita keinoja miten estätte toista koiraa tulemasta päälle. Jos ja kun se toisen omistaja ei sitä pysty estämään tai koira on irti. Näitä tapahtuu, viimeisestä otsikkoihin päässeestä ikävästä tapauksesta ei edes ole pitkä. Tuolla ketjuissa aiemmin on kärkkäitä kannaottoja että minun tulee suojella koiraani, paljastakaa nyt ne salaiset keinot miten te sen teette.

        Mitä siis teen kun vieras koira on tulossa/tulee koirani päälle?


      • perheen isä
        Tuikku&Wiivi kirjoitti:

        ... ja haluaisin lisää noita keinoja miten estätte toista koiraa tulemasta päälle. Jos ja kun se toisen omistaja ei sitä pysty estämään tai koira on irti. Näitä tapahtuu, viimeisestä otsikkoihin päässeestä ikävästä tapauksesta ei edes ole pitkä. Tuolla ketjuissa aiemmin on kärkkäitä kannaottoja että minun tulee suojella koiraani, paljastakaa nyt ne salaiset keinot miten te sen teette.

        Mitä siis teen kun vieras koira on tulossa/tulee koirani päälle?

        Itse pistän koiran istumaan ja häädän aika voimakkaasti irtokoiran. Tässä on ISO riski. Aiheuttamatta kenellekkään vaaratilannetta irtokoiran kanssa, niin älä nosta koiraa syliin. Nimittäin irtokoira voi hypätä ja kohdentaa hyökkäyksen sinuun tai tästä voi kehittyä sellainen tilanne, jos tälläinen tilanne syntyisi, että koira tulee iholle niin suojaisin koiraa pitämällä sitä itseni takana. yleensä irtokoiran mielenkiinto kohdistuu toiseen koiraan ei ihmiseen. Paras niksi voisi olla pieni ääntäpäästävä painepullo, se on kooltaan hyvin pieni ja helppo pitää mukana (koirankarkoitin) Pullosta pääsee vain sellainen kimakka ääni, joka pistää koiran väistämään. Tätä käyttäisin irtokoiriin. Maksaa "tokmannilla" 6€.

        "Itse sanon tuntemattomille vastaantulijoille, joiden vapaana olevien koirien käytöstä en tiedä, aina - "koira kiinni!" "...ja jos on kiinni, niin voi mainita, että älä päästä koiraa haistelemaan.


      • hismastersvoice
        perheen isä kirjoitti:

        Itse pistän koiran istumaan ja häädän aika voimakkaasti irtokoiran. Tässä on ISO riski. Aiheuttamatta kenellekkään vaaratilannetta irtokoiran kanssa, niin älä nosta koiraa syliin. Nimittäin irtokoira voi hypätä ja kohdentaa hyökkäyksen sinuun tai tästä voi kehittyä sellainen tilanne, jos tälläinen tilanne syntyisi, että koira tulee iholle niin suojaisin koiraa pitämällä sitä itseni takana. yleensä irtokoiran mielenkiinto kohdistuu toiseen koiraan ei ihmiseen. Paras niksi voisi olla pieni ääntäpäästävä painepullo, se on kooltaan hyvin pieni ja helppo pitää mukana (koirankarkoitin) Pullosta pääsee vain sellainen kimakka ääni, joka pistää koiran väistämään. Tätä käyttäisin irtokoiriin. Maksaa "tokmannilla" 6€.

        "Itse sanon tuntemattomille vastaantulijoille, joiden vapaana olevien koirien käytöstä en tiedä, aina - "koira kiinni!" "...ja jos on kiinni, niin voi mainita, että älä päästä koiraa haistelemaan.

        toimii tuossa vastaantulevien koirakoiden kohtaamisessa usein se että selvästi ja näkyvästi ottaa koiran vierelle. Kummasti vaan porukat alkaa arvella että tuossa vastaantulijassa täytyy olla joku höyrypää, kun heti heidät nähdessään alkaa kelata koiraa vierelle, notta parempi kun ei anna omankaan tulla ohitukseen vapaana. Eikä se arvelu nyt aina niin kauhean pahasti pieleenkään niillä mene, vaikka tuo rekku kovasti onkin rauhoittunut jo vuosien saatossa.

        Tässä menneinä vuosina on joitain tilanteita ollut joissa vapaana olevat on tulleet öykkäröimään. Yksi pikkurekku lensi kerran maata kiertävälle radalle kun sen niskavilloista sinne lennätin. Oma koira oli myyränkololla ihan rauhassa ja tää tirriäinen ookas kun heikkopää suoraan päälle. Muutama aikaisempi yhteenotto joista se pääsi vähän vähemmällä. Mutta nyt omistaja on uskonut että parempi pitää remmissä.

        Sitten toinen oli vähän hankalampi kun tuli kaksi huskya tai malamuuttia mettässä vastaan yhteenkytkettynä. Näistä en ensin uskonut tulevan mitään hankaluuksia, mutta niin vain kävi että siinä omistajaa odotellessa ja ihmetellessä herrat alkoi pelata nokkapokkaa. Asetin oman koiran jalkojen väliin ja kävin suojaamaan sekä koitin napata nämä karkulaistet kiinni ja kuristusotteeseen kunnes omistaja saapuisi. Pirun hankalaa oli ja toinen kerkes vähän kai jossain välissä hälvästäkin meen sälliä ja ittekin sain jonkun pienen hammasjäljen. Mutta ei mitään isompaa kellekään.

        Tuon kummempaa meille ei ole sattunut mutta kyllä joskus vähän huolestuttaa kun vastaan tulee joku iso ja aggressiivinen sakemanniuros joka ei selvästikään ole omistajansa hallinnassa. Ja nämä liukkaat kelit mitä nyt tässä pian taas on tulossa niin... Tässä aiemmin talvella oli jo toteutua tämä kauhuskenaario, mies liukastui ja saksanpaimenpoika oli jo kiinnostunut meistä. Mutta onneksi miehen ote piti. Kyllä siinä kerkesi jo lyhyessä ajassa miettimään paljon vaihtoehtoisia tapoja. Koiran suojaaminen kai ensisijaiseksi olisi tullut. Eläinlääkärissä käynti on paljon kalliimpaa kuin ihmislääkärit - ja sitäpaitsi tehokkaampi keino saada väärä koira pois väärältä ihmiseltä(ne lööpit, ne lööpit).

        Periaate kuitenkin että halvalla en koirani henkeä pois anna. Niin paljon tuosta saakelin luupäästä pidän.


      • T&W
        hismastersvoice kirjoitti:

        toimii tuossa vastaantulevien koirakoiden kohtaamisessa usein se että selvästi ja näkyvästi ottaa koiran vierelle. Kummasti vaan porukat alkaa arvella että tuossa vastaantulijassa täytyy olla joku höyrypää, kun heti heidät nähdessään alkaa kelata koiraa vierelle, notta parempi kun ei anna omankaan tulla ohitukseen vapaana. Eikä se arvelu nyt aina niin kauhean pahasti pieleenkään niillä mene, vaikka tuo rekku kovasti onkin rauhoittunut jo vuosien saatossa.

        Tässä menneinä vuosina on joitain tilanteita ollut joissa vapaana olevat on tulleet öykkäröimään. Yksi pikkurekku lensi kerran maata kiertävälle radalle kun sen niskavilloista sinne lennätin. Oma koira oli myyränkololla ihan rauhassa ja tää tirriäinen ookas kun heikkopää suoraan päälle. Muutama aikaisempi yhteenotto joista se pääsi vähän vähemmällä. Mutta nyt omistaja on uskonut että parempi pitää remmissä.

        Sitten toinen oli vähän hankalampi kun tuli kaksi huskya tai malamuuttia mettässä vastaan yhteenkytkettynä. Näistä en ensin uskonut tulevan mitään hankaluuksia, mutta niin vain kävi että siinä omistajaa odotellessa ja ihmetellessä herrat alkoi pelata nokkapokkaa. Asetin oman koiran jalkojen väliin ja kävin suojaamaan sekä koitin napata nämä karkulaistet kiinni ja kuristusotteeseen kunnes omistaja saapuisi. Pirun hankalaa oli ja toinen kerkes vähän kai jossain välissä hälvästäkin meen sälliä ja ittekin sain jonkun pienen hammasjäljen. Mutta ei mitään isompaa kellekään.

        Tuon kummempaa meille ei ole sattunut mutta kyllä joskus vähän huolestuttaa kun vastaan tulee joku iso ja aggressiivinen sakemanniuros joka ei selvästikään ole omistajansa hallinnassa. Ja nämä liukkaat kelit mitä nyt tässä pian taas on tulossa niin... Tässä aiemmin talvella oli jo toteutua tämä kauhuskenaario, mies liukastui ja saksanpaimenpoika oli jo kiinnostunut meistä. Mutta onneksi miehen ote piti. Kyllä siinä kerkesi jo lyhyessä ajassa miettimään paljon vaihtoehtoisia tapoja. Koiran suojaaminen kai ensisijaiseksi olisi tullut. Eläinlääkärissä käynti on paljon kalliimpaa kuin ihmislääkärit - ja sitäpaitsi tehokkaampi keino saada väärä koira pois väärältä ihmiseltä(ne lööpit, ne lööpit).

        Periaate kuitenkin että halvalla en koirani henkeä pois anna. Niin paljon tuosta saakelin luupäästä pidän.

        Tämä ei tänne jatkoksi kuulu oikeestaan yhtään, mutta kerron nyt silti.

        Pihalla oltiin koirien kanssa ja takaa alkoi kuulua koiran käskytystä. Näin että siellä oli lapsi koiran kanssa ja hän tomerasti koiraansa komensi ja kääntyivät lopulta toiseen suuntaan.

        Kotona kuulin että tämä koira oli vetänyt maassa makaavaa lasta perässään muutamia metrejä.

        Oikeastaan aika surullista.


      • Kukkahatuton setä
        T&W kirjoitti:

        Tämä ei tänne jatkoksi kuulu oikeestaan yhtään, mutta kerron nyt silti.

        Pihalla oltiin koirien kanssa ja takaa alkoi kuulua koiran käskytystä. Näin että siellä oli lapsi koiran kanssa ja hän tomerasti koiraansa komensi ja kääntyivät lopulta toiseen suuntaan.

        Kotona kuulin että tämä koira oli vetänyt maassa makaavaa lasta perässään muutamia metrejä.

        Oikeastaan aika surullista.

        Näissäkin se ennalta ehkäisy on kaikkein paras puolustus eli jos vähänkään epäilet konfliktia, niin käänny pois. No, jos se ei onnistu, niin kun suojelet omaa koiraa, niin älä ota syliin kuten tuossa perheen isä jo neuvoikin, vaan

        a) käsky maahan, jos koira sen osaa myös paineen alla. Jos ei onnistu,
        b) ota omaa koiraa kaulapannasta tai lyhyellä remmistä kiinni ja vedä koira mahdollisimman lähelle itseäsi, mielellään ihan toiseen jalkaasi/reiteen (riippuu tietysi koiran koosta) kiinni
        c) asetu/käänny aina siten, että olet oman koirasi ja vieraan koiran välissä ja toisella kädellä voit hätistellä vierasta koiraa pois

        Tuota kannattaa koiran kanssa harjoitella etukäteen, ettei se mene ihan sekaisin sitten kun tilanne on päällä. Itse pidän käytännöllisesti katsoen aina lenkillä mukana kahta välinettä, 25 cm juuttipatukkaa ja narupalloa, ei tuo ensimmäinen tietysti ihan pienelle koiralle sovi. Tuollaisella patukalla voi sitten viuhtoa toisen koiran edessä/toista koiraa, ettei se pääse lähemmäksi tai tarttuisi patukkaan. Mikä tahansa esine käy, tuo kävelysauva on tietysti ihan mainio. Itse en huuda tai raivoa vieraalle koiralle, vaan sanon todella tiukasti "EI" ja näytän sille, että en aio perääntyä yhtään. Paria päälle ryntäävää koiraa olen potkaissut ja muutamia pienempiä heitellyt sivummalle, mutta äärimmäisen harvinaista se on normaalisti lenkeillä, että tuollaista joutuu tekemään. Silloin heilun itse välissä oikein tosissani, jos olen pentua ulkoiluttamassa, enkä epäile kurmuuttaa vierasta koiraa niin paljon tai kovasti kuin ikinä on tarvis, jotta oma pentu säästyy puremalta.

        Kahden (tai useamman) ison koiran kanssa on erittäin hankala olla niiden ja vieraan koiran välissä tuollaisissa tilanteissa, joten joskus harvoin (olisikohan ollut kolme kertaa kaiken kaikkiaan näiden vuosien aikana) on ollut pakko laskea yksi koira vapaaksi ja antaa sen häätää tungettelija. Suurin pelko silloin on aina se, että oma koira/koirat kun ryhtyy puolustamaan niin siitä kyllä tulee yleensä paljon isommat pipit. Onneksi mitään suurempia ei näissäkään ole sattunut, mutta kuitenkin, tilanteita joita ei koskaan toivo eteen tulevan.


      • T&W
        Kukkahatuton setä kirjoitti:

        Näissäkin se ennalta ehkäisy on kaikkein paras puolustus eli jos vähänkään epäilet konfliktia, niin käänny pois. No, jos se ei onnistu, niin kun suojelet omaa koiraa, niin älä ota syliin kuten tuossa perheen isä jo neuvoikin, vaan

        a) käsky maahan, jos koira sen osaa myös paineen alla. Jos ei onnistu,
        b) ota omaa koiraa kaulapannasta tai lyhyellä remmistä kiinni ja vedä koira mahdollisimman lähelle itseäsi, mielellään ihan toiseen jalkaasi/reiteen (riippuu tietysi koiran koosta) kiinni
        c) asetu/käänny aina siten, että olet oman koirasi ja vieraan koiran välissä ja toisella kädellä voit hätistellä vierasta koiraa pois

        Tuota kannattaa koiran kanssa harjoitella etukäteen, ettei se mene ihan sekaisin sitten kun tilanne on päällä. Itse pidän käytännöllisesti katsoen aina lenkillä mukana kahta välinettä, 25 cm juuttipatukkaa ja narupalloa, ei tuo ensimmäinen tietysti ihan pienelle koiralle sovi. Tuollaisella patukalla voi sitten viuhtoa toisen koiran edessä/toista koiraa, ettei se pääse lähemmäksi tai tarttuisi patukkaan. Mikä tahansa esine käy, tuo kävelysauva on tietysti ihan mainio. Itse en huuda tai raivoa vieraalle koiralle, vaan sanon todella tiukasti "EI" ja näytän sille, että en aio perääntyä yhtään. Paria päälle ryntäävää koiraa olen potkaissut ja muutamia pienempiä heitellyt sivummalle, mutta äärimmäisen harvinaista se on normaalisti lenkeillä, että tuollaista joutuu tekemään. Silloin heilun itse välissä oikein tosissani, jos olen pentua ulkoiluttamassa, enkä epäile kurmuuttaa vierasta koiraa niin paljon tai kovasti kuin ikinä on tarvis, jotta oma pentu säästyy puremalta.

        Kahden (tai useamman) ison koiran kanssa on erittäin hankala olla niiden ja vieraan koiran välissä tuollaisissa tilanteissa, joten joskus harvoin (olisikohan ollut kolme kertaa kaiken kaikkiaan näiden vuosien aikana) on ollut pakko laskea yksi koira vapaaksi ja antaa sen häätää tungettelija. Suurin pelko silloin on aina se, että oma koira/koirat kun ryhtyy puolustamaan niin siitä kyllä tulee yleensä paljon isommat pipit. Onneksi mitään suurempia ei näissäkään ole sattunut, mutta kuitenkin, tilanteita joita ei koskaan toivo eteen tulevan.

        Kiitos, hyviä ohjeita.

        Olen/ollaan viety yhtä koiraa kerrallaan ulos viimeaikoina. On paljon helpompi hallita tilanne ja kouluttaa. Paljon itsevarmempi ja rohkeampi olo kun on vain yksi koira mukana, nimenomaan jos ajattelee näitä irtolaisia. Koiria kohdataan satunnaisesti, siksi olen suunnitellut pyytää tuttuja hyvin käyttäytyviä ( mutta ei liian tuttuja) naapurikoirakoita / seuran koiraihmisiä harjoitusseuraksi.

        Joo ... eihän noita irtokoiria onneksi joka päivä tapaa, mutta yksikin huonosti päättynyt tapaaminen on turha ja voi aiheuttaa ongelmia ... jos ei koiralle niin ehkäpä minun pääkoppaani ja sieltähän ne helposti siirtyy koirankin ongelmaksi.

        Nyt sitten vaan kevättä kohti uusin purjein ...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe