tasaisen oven maalaus

kiitti avusta!

Miten tuommoista 70-luvun laakaovea maalataan oikeaoppisesti?

Pesin, hioin, paklasin, hioin, maalasin pohjamaalilla ja jäi kamalat telanjäljet, ilmeisesti maalaustekniikassa on jotain vikaa..
Eli pitääkö ovi maalata aina yhdellä pitkittäisellä vedolla vai miten (miten telassa riittää maali yhteen pitkään vetoon?) vai ristiinrastiin.. Itse maalasin ehkä neljässä osassa, ensin yläosa, keskeltä ylhäältä, keskeltä alhaalta ja alaosa. Ja yritin olla nopea. Jokaisessa yhtymäkohdassa näkyy selkeästi telan jälki. Eli periaatteessa ovessa on aina 3 raitaa..

Netissä on paljon ohjeita maalauksesta mutta mistään en löytänyt tietoa millaisilla vedoilla ovi pitää maalata..
Harmittaa että tekee kovan työn ja jälki näyttää kauhealta..

14

9761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pete-----------

      Levitä maali vaikka telalla pintaan ja sitten pensselillä kevyesti vedä pituussuuntaan pensselin jäljet siihen oveen....näin minä oon tehny :)

    • ainakin kannattaa

      Pohjatyö määrää pinnanlaadun. Se kai ei ollut ongelma,..?

      Telassa riittää maalia niin paljon kuin käytät sitä maalikaukalossa. ;-)

      Lyhytnukkainen tela on paras. Ja näistä vielä Mohair-tela.

      Eli nostat maalia oveen ja sen jälkeen telaat telan "kuivaksi".
      Ei siis liikaa maalia pintaan, vaan ensin nostat telaten maalia oveen ja
      sitten tasoitat sen. Työn on tehtävä kahteen kertaan. Ensin
      pohjamaalaus ja sitten pintamaalaus.

      Kun koko pinta on vielä kostea vedät läpi pinnan vielä (koko
      pinnan) yhteen suuntaan. Jos ovet ovat sileitä laakaovia älä
      maalaa ainakaan osissa..

    • n1

      sillä tulee tasaista eikä rantuja näy. Joudut toki maalaamaan muutamaan otteeseen sillä tela ei ime/luovuta paljoa kerrallaan!

    • Jake64

      Maalissa aivan selvästi vikaa. Itse kun maalasin meidän talon kaikki väliovet niin en pihtaillut maalin hinnasta ja kaikki ovet onnistuivat täydellisesti.

    • Mikäli ulko-ovi, ei valkolakkaa.

      En osaa sanoa, miten vesiohenteinen kalustemaali toimii ovessa.

      Kuten jo mainittiin, pohjatöiden jälkeen levitetään maali telalla, itse olen käyttänyt patterintaustelaa, mikä peukalon paksuinen ja noin 10 cm pitkä.

      Telalla maali levitetään ja tasataan leveällä pensselillä alhaalta ylös vedoin. Ennen ensimmäistä pensselillä tehtävää tasausvetoa kasta penselin kärki noin 5 mm purkissa olevaan maaliin. Ei tällöin pensseli poista aloituskohdasta maalia.

      Kun levität maalia telalla, ensimmäisenä levitä maalia ala- ja yläreunaan ja tämän jälkeen pitkittäisvedoin. Tämä siksi, koska nuo kohdat yleensä saavat vähiten maalia.

    • jhgfdfgthjhgcvbn

      Jos voi vähän viilentää työskentelytilaa, niin jää enemmän aikaa työstää maalipintaa ja maali tasoittuu paremmin. Ei siinä mikään kiire ole, jos olosuhteet on hyvät. Ovenmittaisia vetoja kun maalia on levitetty tarpeeksi.

      • huokaus, toinenkin

        Ei niitä telalla vedetä, jos laadukasta jälkeä halutaan. kas kun ette yritä pensselillä.
        Ruiskumaalaus antaa tasaisen tuloksen.


      • Jou222
        huokaus, toinenkin kirjoitti:

        Ei niitä telalla vedetä, jos laadukasta jälkeä halutaan. kas kun ette yritä pensselillä.
        Ruiskumaalaus antaa tasaisen tuloksen.

        "kas kun ette yritä pensselillä." Pensselillä tulee parempi jälki kuin telalla. Mutta sitä tietenkin pitää myös osata käyttää


    • sutari

      mitenkä pakkelia laitetaan,pyyhitääkölastalla

    • Anonyymi

      Tämä aihe on itselle kovin ajankohtainen kun otin projektiksi keittiön kaappien ovien maalaamisen.

      Noudattelin Tikkurilan ohjetta:
      - maalipesu
      - hionta
      - kittaus
      - pohjamaalaus (tela / pensseli) - otex akva tartuntapohjamaali
      - pintamaalaus 2 kertaa (tela pensseli) - helmi kalustemaali

      Ihan vain ohjeita seuraillen tulos oli aikamoinen pettymys. Tikkurilan Helmi sellaisenaan oli aika geelimäistä ja joistain maaleista mainittua ”tasoittuu kuivuessa” ei kyllä voinut havaita.

      Tasaiseen pintaan pyrkimys jatkui sitten lisäkerroksella:
      - ovet vaakatasoon
      - maalin selkeä laimennus vedellä juoksevammaksi
      - pensselillä levitys pitkin vedoin
      - toiveena, että juokseva ja lähes nestemäinen maali tasoittuu itsestään ja muodostaa tasaisen yhtenäisen pinnan

      Tällaista ohennetulla maalilla viimeistelyä olen katsonut isäni tekevän, usein maalarin valkolakalla ja vannoen öljypohjaisten maalien nimeen. Jälki on ollut tasaista, pohjatöiden huolellisuus on määrittänyt kestävyyttä.

    • Anonyymi

      Itse olen käyttänyt seuraavaa tapaa, jonka olen oppinut ammattimaalareilta.

      Loppumaalauksessa pölytön huone, jossa lämpötilaa laskettu. Ikkunat kiinni. Hihaton paita, josta ei irtoa pölyä tai roskia. Ovi vaakatasoon pukeille.

      - pohjamaalaus alkydipohjamaalilla (hyvää harjoittelua myöhempää maalausta varten)
      - tarvittaessa välimaalaukset (jos on paljon paklailtu ovi)
      - hionnat vesihiomapaperilla
      - loppumaalaus alkydimaalilla mohairtelan ja noin 10-12 cm leveän tasoittajasiveltimen yhteistyönä
      - tarvittaessa maalia hieman ohennetaan.

      - maalia levitetään mohairtelalla noin 30 cm leveänä kaistana ehkä noin 75 cm pituudelta - sen verran että maalatun pinnan reuna ei ehdi kuivua ennen kuin tullaan viereistä kaistaa taas alas. Oikean määrän oppii harjoittelemalla.
      - maalin levityksen jälkeen vedetään tasoittajapensselillä nopeaan tahtiin alhaalta ylös vierekkäiset vedot kohti oven yläosaa
      - kun yksi 30 cm kaista on maalattu oven pituudelta ylhäältä alas, vedetään vielä tasoittajapensselillä lopuksi kevyesti maalatun pinnan yli alhaalta ylös (”kissantassun” keveästi)
      - jatketaan toinen 30 cm kaista viereen samalla tavalla, jne.

      On oltava aika nopea, jotta kaistan reuna ei ehdi kuivua ennen seuraavan kaistan maalausta. Tekemällä oppii. Tekniikkaa voi treenata pohja- ja välimaalauksissa.

    • Anonyymi

      Alkaisi olla myös ajankohtaista. Varastoss aon yksi laakaovi jossa useampia maailikerroksia ja viimeisin on paksu j ahalkeillut kauttaaltaan kuin aavikon pinta.

      Nähdäkseni liian paksu pinta koneella hiottavaksi, eli pitäisi aloittaa homma jollakin maalinpoitoaineella ja kaapia pinta maaleista puhtaaksi. sitten koneella hionta ja mahdollinen paikoin kittaus jos tarvetta.

      Mutta itse maalaus onkin sitten oma juttunsa kun maalit ovat kait' muutuneet (?) melko paljon edellisistä vastaavista hommista, joita tein aina pensselillä ja taisipa olla öljymaalia ja lopputulos tasaisen siisti. Toki pinnat olivat pienempiä kuin laakaovi.

      ps. Ihan mielenkiinnosta. Saisikohan hyvien pohjatöden ja hiotun pohjamaalin päälle spray-maalilla kelvollista pintaa.

      pps. Naapurissa ammattimaalari kävi maalaamassa käytävän, vessan ja kylpyhuoneen, sekä pari laakaovea. Yllätyin ovista, jotka oli vedetty telalla ja pinnat olivat lievästi rekeisia (ei pölyn ymv. vuoksi). Vastaavaa pintaa en oveeni haluaisi.

      • Anonyymi

        Ei ne maalit ole paljoa muuttuneet. Jos sutilla tai telalla maalaa niin puolikiiltävä alkydimaali. Maalinpoisto aineen tilalle kuumailmapuhallin. Paukkumaali ei toimi ja ruisku vaatii osaamista.
        Vesiohenteisilla saa yhtä hyvää pintaa kuin liuotin ohenteisilla. Maalikaupassa ne voi väittää toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne maalit ole paljoa muuttuneet. Jos sutilla tai telalla maalaa niin puolikiiltävä alkydimaali. Maalinpoisto aineen tilalle kuumailmapuhallin. Paukkumaali ei toimi ja ruisku vaatii osaamista.
        Vesiohenteisilla saa yhtä hyvää pintaa kuin liuotin ohenteisilla. Maalikaupassa ne voi väittää toisin.

        Alla olevan mukaan tuo alkydi sopii paremmin puuoviin ja -ikkunoihin kuin akryyli. Pitkä aika kun ei maalien kanssa ole tullut hommailtua.

        "Alkydimaali vs. akryylimaali"

        - https://teeitse.com/materiaalit/maalit/kaksintaistelu-alkydimaali-akryylimaali

        Tuo kuumailman käyttö on hieman kaksipiippuinen juttu ja varsinkin jos alla on lyijy-myrkkymaalia, josta tosin en ole varma, mutta talon ikäluokka sen mahdollistaisi.

        Huonekaluista, ainakin aikoinaan antiikkerisepät poistivat maalin lipeällä. Noista nykyisistä mailinpoistotuotteista en ole perillä, enkä siitä josko irtoaa ns. kertaheitolla vai onko pitkä haudutteluprosessi. Tuo artikkeli on luettavissa vain osittain.

        "TM Vertailu: Maalinpoistoaineet: Irtoaisiko helpommalla?"

        - https://rakennusmaailma.fi/maalinpoistoaineet-irtoaisiko-helpommalla/

        Mikäli oikein viimeisen päälle homman haluaisi / tarvitsisi, niin veisi oven maalaamoon ruiskumaalaukseen, mutta tuo kohde ei sellaista tasoa vaadi, kunhan vain siisti ehjä pinta syntyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe