Sarkakankaan värjäys

SSarka

Onko sarkaa eli paksua villakangasta jotenkin mahdollista värjätä? Sovitin jo tuollaista takkia: http://www.varusteleka.fi/product/manttelit-ja-paraatitakit/sa-int-sarkamantteli-harmaa-kaytetty/_33V0Z13XX mutta ryhdikkäästä olemuksestaan huolimatta takin keskiharmaa väri ei oikein miellyttänyt. Mustaa väriä ajattelin, mutta grafiitinharmaa lopputuloskin olisi ok, kunhan väri olisi tasainen. Halpojahan noi takit on, joten kannattaako ostaa yksi ja kokeilla vai onko ajatus tuhoon tuomittu? Jos kannattaa yrittää, mitä värejä suosittelette?

5

5382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • värinäppi

      Minä olen värjännyt villakangastakkeja ja erilaisia villakankaita, myös sarkaa hyvällä menestyksellä. Olen käyttänyt Nitorin värejä.

      Lämpötilan muutosten kanssa pitää olla äärimmäisen tarkkana. Lämpötilan voi nostaa jopa 60 asteeseen, mutta missään vaiheessa se ei saa muuttua nopeasti, ei jäähtymisenkään suuntaan. Erittäin kriittinen vaihe on kun siirrytään 30 asteesta yli 40 asteen ja sama toiseen suuntaan. Silloin ei parane veivata kangasta voimakkaasti. Itse käytän aina lämpömittaria liemen tarkkailemiseen. Värjäyksessä ja lämpötilan nostovaiheessa yleensä muistaa olla varovainen, mutta huuhteluvaiheessa varovaisuus saattaa unohtua ja vaate menee pilalle

      Tasaisen värjäystuloksen saamiseksi värisammion on oltava riittävän suuri, että vaate pääsee liikkumaan vapaasti ja vaatetta on myös liikuteltava värjäysvaiheessa koko ajan. Linkissä olevalle takille tarvitaan iso saavi. Lämpötilan nosto hoituu siten, että laitat saaviin ensin sen verran lämmintä vettä, että takki just peittyy ja annat takin kastua kokonaan kaikessa rauhassa. Nostat takin pois ja lisäät kuumaa vettä varovaisesti ja lasket takin takaisin veteen annat takin lämmetä. Nostat, lisäät vettä, takki veteen; nostat, lisäät vettä, takki veteen jne. Väriaine kannattaa lisätä vasta siinä vaiheessa veteen, kun ollaan jo värjäyslämpötiloissa(50-60).

      Sitten hämmentelet ohjeessa mainitun ajan. Liemi siinä samalla jäähtyy pikkuhiljaa. Värjäysajan päätyttyä vaate huuhdellaan hivenen viileämmässä vedesää. Ekan huuhtelun jälkeen takin voi laittaa hetkeksi ammeen pohjalle valumaan ja jäähtymään. Sitten huuhdellaan toinen kerta, taas himpun verran viileämmällä vedellä kuin takin lämpötila. Tässä vaiheessa annan tvaatteen jäähtyä kaikessa rauhassa huoneen lämpöön ja sen jälkeen huuhtelen niin kauan kuin väriä vielä lähtee. Tarkkaa hommaa ja aikaa kuluu.

      Jos sulla on mahdollisuus värjätä saunan padassa, niin lämmitysvaihe hoituu vaivattomasti puita varovaisesti polttamalla.

      Kovikekankaat saattavat irtoilla ja kutistua kuumassa vedessä. Ne pitää prässätä kunnolla takaisin paikoilleen ja mahdollisesti venyttää tai vapauttaa ne jostain kohtaa, mikäli ovat kutistuneet. Kankaan pinta varmaan myös pehmenee vähän, koska tärkkiaineet irtoavat kuumassa vedessä. Silitysapuaineilla (Verda tai Lidlin vähän halvempi vastaava tuote) saa uutta kovuutta pintaan, jos pitää sitä tarpeellisena.

      Itse pesen täysvillakankaiset talvitakkini 1-2 vuoden välein, ja ne ovat kestäneet monia pesuja aivan hyvin. Pesun jälkeen kankaita on syytä muotoilla ja venytellä, ja prässäämällä niistä tulee uuden veroisia. Sarka on paksua, ja sen vuoksi prässäämisessä on kova homma.

      • perinnepuku haave

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarka_(kangas)
        http://www.pcuf.fi/~aapeli/tekstiili_opas.html
        Sarka on paksuhkoa huovutettua (lue: tiivistä) täysvillakangasta. Se on lämmin. Rakenteeltaan huokoisena, mutta tiiviinä sarka ei puristu kokoon, joten maatessa se eristää myös alapuolelta. Sen syttymiskestävyys on hyvä ja märkänä erinomainen. Polttotaistelukoulutuksessa sarkamanttelia käytettiin menestyksellä napalminuken sammuttamisessa. Kampe vähän kärähti reunoista, mutta kesti kerrasta toiseen
        Materiaali säilyttää lämmöneristävyyttään myös kastuneena. Sarka on seinästä seinään homogeenista materiaalia, joten se on kulutuskestävää eivätkä sen ominaisuudet kuluneenakaan romahda. Tiiviinä, mutta huokoisena sillä on kelvollinen tuulenpitävyys ja hyvä hengittävyys. Kangas ei absorboi itseensä lainkaan kehon kosteutta, vaan päästää sen läpi.
        Huono puoli on hidas kuivuminen ja korkeat valmistuskustannukset. Villakangas voi lisäksi aiheuttaa suorassa ihokontaktissa kutinaa esim. hihoissa ja kauluksessa. Lisäksi se ei ole avaruuskevyttä eikä huipputaipuisaa. Sarkavaatteen pesu on taiteenlaji. Villan pesu edellyttää tarkkaan harkittuja pesuaineita, ja liian korkea pesulämpötila kutistaa kamppeen barbie-nukelle sopivaksi. Mutta aina ei voi kaikessa voittaa.


      • SSarka

        Kiitos kattavasta vastauksestasi, värinappi! Voitko vielä kertoa hieman tuosta prässäysvaiheesta: mitä välineitä, lämpötiloja ym. tulee käyttää? Täytynee etsiskellä noitä Nitorin värejä sun muita. Mökillä olisi isoja saaveja sekä valtava saunan pata, joten sopivia astioita pitäisi löytyä. Lähteeköhän väri muuten pois padasta ja saaveista?


      • värinäppi
        perinnepuku haave kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarka_(kangas)
        http://www.pcuf.fi/~aapeli/tekstiili_opas.html
        Sarka on paksuhkoa huovutettua (lue: tiivistä) täysvillakangasta. Se on lämmin. Rakenteeltaan huokoisena, mutta tiiviinä sarka ei puristu kokoon, joten maatessa se eristää myös alapuolelta. Sen syttymiskestävyys on hyvä ja märkänä erinomainen. Polttotaistelukoulutuksessa sarkamanttelia käytettiin menestyksellä napalminuken sammuttamisessa. Kampe vähän kärähti reunoista, mutta kesti kerrasta toiseen
        Materiaali säilyttää lämmöneristävyyttään myös kastuneena. Sarka on seinästä seinään homogeenista materiaalia, joten se on kulutuskestävää eivätkä sen ominaisuudet kuluneenakaan romahda. Tiiviinä, mutta huokoisena sillä on kelvollinen tuulenpitävyys ja hyvä hengittävyys. Kangas ei absorboi itseensä lainkaan kehon kosteutta, vaan päästää sen läpi.
        Huono puoli on hidas kuivuminen ja korkeat valmistuskustannukset. Villakangas voi lisäksi aiheuttaa suorassa ihokontaktissa kutinaa esim. hihoissa ja kauluksessa. Lisäksi se ei ole avaruuskevyttä eikä huipputaipuisaa. Sarkavaatteen pesu on taiteenlaji. Villan pesu edellyttää tarkkaan harkittuja pesuaineita, ja liian korkea pesulämpötila kutistaa kamppeen barbie-nukelle sopivaksi. Mutta aina ei voi kaikessa voittaa.

        Aikoinaan ostin valtion pukutehtaan myymälän jokasyksyisistä rättisulkeisista eli poistomyynnistä. Nykyään valtion pukutehtaan tiloissa on Boreus. Liekö sama firma uudella nimellä ja yrityskonseptilla.

        Kankaat olivat pääasiassa harmaita mustia ja sinisiä. Ostin harmaita ja korjailin sävyjä, kun mulle ei oikein sovi harmaa tai musta.


      • Värinäppi
        SSarka kirjoitti:

        Kiitos kattavasta vastauksestasi, värinappi! Voitko vielä kertoa hieman tuosta prässäysvaiheesta: mitä välineitä, lämpötiloja ym. tulee käyttää? Täytynee etsiskellä noitä Nitorin värejä sun muita. Mökillä olisi isoja saaveja sekä valtava saunan pata, joten sopivia astioita pitäisi löytyä. Lähteeköhän väri muuten pois padasta ja saaveista?

        Prässäyksessä tarvitaan tietenkin märkä rätti, ettei villapinta ala kiiltämään. Mulla on ollut käytössä tavallista puuvillakangasta. Silitysrauta on ollut sen verran kuuma (2-3 tähteä), että prässättävä pinta ensin höyrystyy rätistä ja sitten kuivuu ja ryhdistyy. Kun käytetään rättiä, rauta voi olla kuumemmalla, kuin muuten. En minä oikeastaan tiedä miten pitäisi toimia. Olen valppaana, teen päätelmiä ja varon polttamasta kankaan pintaa. Aloita napituskohdan sisäpuolisista osista, niin saat vähän näppituntumaa ennen kuin aloitat näkyvien pintojen prässäämisen.

        Dylonin pesukonevärit käyvät varmaan myös käsinvärjäykseen. Ne ovat kestäviä ja hyviä. Nitorin pikkupaketit ovat muistaakseni halvempia, ja niilläkin saa kestävän ja vahvan värin.

        Saunan pata on helppo pestä, jos se on ruostuvaa terästä. Pelkkä mäntysuopa ja harjaus riittävät. Patojen astian saa yleensä nostettua pois rungosta, ja sen voi pestä vaikka ulkona. Pata-astian ulkopinta on yleensä nokinen, ja jos ei ole tarkkana, sotkee itsensä. Muovisaavit ovat vähän hankalampia kuurattavia, varsinkin, jos ne ovat kuluneita, mutta olen saanut ne puhtaiksi harjalla ja pesuaineella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe