ei käyntiin.

voihan vitalis

Pakkasta 9 astetta,auto seissyt päivän ei meinannut lähteä käyntiin kirveelläkään,pörähti ja sammui. 85kw diesel ajettu 2400km..kele

28

4376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näitä sattuu

      eikös takuun tiepalvelu hae autosi korjaamolle ja anna sijaisauton ilmaiseksi??
      Dieselit tykkää että niillä ajetaan mielellään pitempi matkoja.

    • abc123def

      Nuo toimitetaan 70Ah:n akulla, vaikka esitteessä sanotaan 90Ah.

      • voihan vitalis

        No tuo on vasta 1kk vanha eli ajettu on ja käyntiihän tuo lähti pitkän starttauksen jälkeen(useampi 30s).
        Mitenkähän tiepalvelu suhtautuu kotipihallle jääneeseen autoon?
        Veikkaan kuitenkin hehkureleen sulaketta tai hehkurelettä ongelman aiheuttajaksi.


      • kantsii kysyy
        voihan vitalis kirjoitti:

        No tuo on vasta 1kk vanha eli ajettu on ja käyntiihän tuo lähti pitkän starttauksen jälkeen(useampi 30s).
        Mitenkähän tiepalvelu suhtautuu kotipihallle jääneeseen autoon?
        Veikkaan kuitenkin hehkureleen sulaketta tai hehkurelettä ongelman aiheuttajaksi.

        ainakin toisen merkin(laatu)tiepalvelu hakee auton mitä vaan ilman kuluja. Kaskon hinauspalvelu ei ainakaan ennen korvannut pihaan hyytyneitä autoja.


      • ei ymmärrä

        akun koko vaikuttaa asiaan??


    • Nau nau

      Joo. Kirjoitin muutama viikko sitten tälle pastalle otsikolla 'Pettymys', ja äskettäin toiseen ketjuun samasta aiheesta.

      Oireet olivat juuri samanlaiset. Polttoainesuodattimessa on jalkaosa, jonka tehtävänä on lämmittää itse suodatinta. Juuri siihen voi tulla ilmavuoto, ja aine alkaa hyytyä. Juttu on kieltämättä melko mielikuvituksellinen, mutta ainakaan minun päähäni ei olisi pälkähtänyt ryhtyä satuilemaan tällaisella asialla.

      Takuutyötähän tällaisten vikojen korjaaminen tietysti on. Ainakin minun autoni tapauksessa asia oli merkkiliikkeellekin ensimmäinen laatuaan.

    • i30,-

      käyntiin. Vaihda jo levyä hyvä mies. Uskottavuus menee provoiluistas.

      • voihan melkein vital

        Menee Wetterille maanantaina,epäilivät tuota polttainesuodatimmen lämmitystä myös,on kuulemma ollut syksyllä yksi tapaus.


      • Nau nau
        voihan melkein vital kirjoitti:

        Menee Wetterille maanantaina,epäilivät tuota polttainesuodatimmen lämmitystä myös,on kuulemma ollut syksyllä yksi tapaus.

        Hyundai ehti jo syksyllä paistatella laatuykkösenä, ja varmaan se sitä tietyin perustein onkin. Mutta kun ne löpölämmittimet eivät lue laatutilastoja, niin ne saattavat ottaa ja hajota! Kaikkein inhottavin on tietysti tilanne, jossa vika on kiistaton mutta sen aiheuttajaa ei löydetä.

        Toivotaan että saadaan pelit kuntoon ja talvi jatkuu autoilunkin kannalta miellyttävästi!


      • Dirlewanger
        voihan melkein vital kirjoitti:

        Menee Wetterille maanantaina,epäilivät tuota polttainesuodatimmen lämmitystä myös,on kuulemma ollut syksyllä yksi tapaus.

        Haluan rekkarin! Olet kirjoitustyylistä päätellen se sama älykääpiö joka kirjoittaa useamman eri merkin palstalle kaiken maailman shittiä muka omina kokemuksinasi. Oletko tänään mies vai nainen? Onko allasi tänään Audi vai Kia? Matkustatko huomenna Keski- Eurooppaan vai Amerikkaan?


      • voihan vitalis jne
        Dirlewanger kirjoitti:

        Haluan rekkarin! Olet kirjoitustyylistä päätellen se sama älykääpiö joka kirjoittaa useamman eri merkin palstalle kaiken maailman shittiä muka omina kokemuksinasi. Oletko tänään mies vai nainen? Onko allasi tänään Audi vai Kia? Matkustatko huomenna Keski- Eurooppaan vai Amerikkaan?

        saat rekkarin samantien,ei ole kuitenkaan tarkoitus laittaa julkiseen jakeluun,kuinkas se jatkossa menee kaupaksi,kun olen vaihtamassa,saattaa jopa Wetterikin tarjota liian vähän.
        Toivottavasti huomenna selviää sillä tuo ei tuosta ilman lämmittämistä käyntiin lähde.
        Selvyyden vuoksi, auto on muijan ja meikä ajaa sillä joskus,oma on sitten Subaru Outback diesel,ei vielä vikaa.,myös aiemmin on Subbe ollut joten vertailupohjaa itämaiden ihmeisiin on..


      • voihan vitalis
        voihan vitalis jne kirjoitti:

        saat rekkarin samantien,ei ole kuitenkaan tarkoitus laittaa julkiseen jakeluun,kuinkas se jatkossa menee kaupaksi,kun olen vaihtamassa,saattaa jopa Wetterikin tarjota liian vähän.
        Toivottavasti huomenna selviää sillä tuo ei tuosta ilman lämmittämistä käyntiin lähde.
        Selvyyden vuoksi, auto on muijan ja meikä ajaa sillä joskus,oma on sitten Subaru Outback diesel,ei vielä vikaa.,myös aiemmin on Subbe ollut joten vertailupohjaa itämaiden ihmeisiin on..

        No niin,tuli klo 14.00 Wetteriltä,pakkasta 17 astetta,2 tuntia pakkasessa ja käyntiinhän se lähti,mukisematta.
        Oli kuulemma polttoainesuodatin tukossa,2480km ajettu,on tainnut olla Korean pojilla kesälöpöt tankissa ja vähän epäpuhtauksia mukana.
        Toivottavasti toimii,vaikuttaa ainakin siltä.


      • H-spekulantti
        voihan vitalis kirjoitti:

        No niin,tuli klo 14.00 Wetteriltä,pakkasta 17 astetta,2 tuntia pakkasessa ja käyntiinhän se lähti,mukisematta.
        Oli kuulemma polttoainesuodatin tukossa,2480km ajettu,on tainnut olla Korean pojilla kesälöpöt tankissa ja vähän epäpuhtauksia mukana.
        Toivottavasti toimii,vaikuttaa ainakin siltä.

        Todennäköisempää on että polttoainesuodatin on jäätynyt polttoaineen sisältämän veden määrästä. Yhden 60 tkm ajetun pa-suodattimen sahalla avanneena en jaksa uskoa, että suodatin olisi tukkeutunut varsinaisista epäpuhtauksista. Toki vesikin on epäpuhtaus naftan seassa ja siksi pa-suodattimessa on vedenerotin. Kun diesel ei lähde käyntiin ensimmäinen asia on tutkia polttoaineensyötön toiminta. Käytännön toimenpiteenä vaihdetaan pa-suodatin ja kokeillaan käynnistyykö.

        Toisaalta ei myöskään ole satavarmaa että vikaa olisi edes löydetty. On mahdollista että on vain tehty jotain ja vika on poistunut. Itse vika on voinut olla esim jään aiheuttama tulos pa-putkessa. Sisätiloissa jäällä on taipus sulaa. Jos ongelma oli suodattimen tai pa-linjan jäätyminen, tankissa saattaa olla vettä edelleen. Vesi ei tee hyvää pa-järjestelmälle.

        Omaa autoa korjauttaessa (ei ole hyundai) olen kuullut merkkiliikkeeltä vaikka mitä ihme selityksiä vian aiheuttajasta ja korjauksista. Yksikään saamistani monista selityksistä ei pitänyt paikkaansa. Oma diagnoosini oli ainut oikea. Kun vikaa ei löydetä, mutta on tehty jotain, asiakkaille selitetään mitä sylki suuhun tuo jotta asiakas kokisi saaneensa ammattitaitoista palvelua.


      • Nau nau
        H-spekulantti kirjoitti:

        Todennäköisempää on että polttoainesuodatin on jäätynyt polttoaineen sisältämän veden määrästä. Yhden 60 tkm ajetun pa-suodattimen sahalla avanneena en jaksa uskoa, että suodatin olisi tukkeutunut varsinaisista epäpuhtauksista. Toki vesikin on epäpuhtaus naftan seassa ja siksi pa-suodattimessa on vedenerotin. Kun diesel ei lähde käyntiin ensimmäinen asia on tutkia polttoaineensyötön toiminta. Käytännön toimenpiteenä vaihdetaan pa-suodatin ja kokeillaan käynnistyykö.

        Toisaalta ei myöskään ole satavarmaa että vikaa olisi edes löydetty. On mahdollista että on vain tehty jotain ja vika on poistunut. Itse vika on voinut olla esim jään aiheuttama tulos pa-putkessa. Sisätiloissa jäällä on taipus sulaa. Jos ongelma oli suodattimen tai pa-linjan jäätyminen, tankissa saattaa olla vettä edelleen. Vesi ei tee hyvää pa-järjestelmälle.

        Omaa autoa korjauttaessa (ei ole hyundai) olen kuullut merkkiliikkeeltä vaikka mitä ihme selityksiä vian aiheuttajasta ja korjauksista. Yksikään saamistani monista selityksistä ei pitänyt paikkaansa. Oma diagnoosini oli ainut oikea. Kun vikaa ei löydetä, mutta on tehty jotain, asiakkaille selitetään mitä sylki suuhun tuo jotta asiakas kokisi saaneensa ammattitaitoista palvelua.

        Mitäs luulet, kuinka kauan tarvitaan aikaa jäätyneen järjestelmän sulamiseen esim. 10 asteen lämpötilassa parkkihallissa? Hyundai ehti seisoa puolitoista tuntia marketin alakerrassa ja lumet ja jäät irtoilivat koripinnoilta täysin. Käynnistyminen oli kuitenkin todella tuskallista! Jos suodatin ehtii jäätyä, ei sulaminen välttämättä palautakaan toimivuutta - voisiko se olla niin?


      • voihan jne.
        Nau nau kirjoitti:

        Mitäs luulet, kuinka kauan tarvitaan aikaa jäätyneen järjestelmän sulamiseen esim. 10 asteen lämpötilassa parkkihallissa? Hyundai ehti seisoa puolitoista tuntia marketin alakerrassa ja lumet ja jäät irtoilivat koripinnoilta täysin. Käynnistyminen oli kuitenkin todella tuskallista! Jos suodatin ehtii jäätyä, ei sulaminen välttämättä palautakaan toimivuutta - voisiko se olla niin?

        Ihmeelliseltä tuo jäätymisongelma kuitenkin tuntuu,myös tukkeutuminen,koska tunnin lämmityksen jälkeen lähti käyntiin kuin palmun alta. Toki voi olla mahdollista,koska startatessa kylmänä vaatii enemmän löpöä ja jos suodatin on tukkeentunut niin eihän sitä välttämättä tule riittävää määrää.
        Epäilin liikkeeseen vietäessä hehkujen toimintää ja myös lämpötila-anturin vikaa,mutta
        marssijärjestys oli maahantuojan taholta kuitenkin tälläinen ja suodatin vaihdettiin,toistaiseksi toimii.


      • talviautoilija
        voihan jne. kirjoitti:

        Ihmeelliseltä tuo jäätymisongelma kuitenkin tuntuu,myös tukkeutuminen,koska tunnin lämmityksen jälkeen lähti käyntiin kuin palmun alta. Toki voi olla mahdollista,koska startatessa kylmänä vaatii enemmän löpöä ja jos suodatin on tukkeentunut niin eihän sitä välttämättä tule riittävää määrää.
        Epäilin liikkeeseen vietäessä hehkujen toimintää ja myös lämpötila-anturin vikaa,mutta
        marssijärjestys oli maahantuojan taholta kuitenkin tälläinen ja suodatin vaihdettiin,toistaiseksi toimii.

        Itselläni ollut useita erimerkkisiä dieseleitä ja esim. Kia 1.6 crdi ei tiennyt talvesta mitään, no mulla on niissä ollutkin webastot ja jos oikein ymmärsin, niin tuo aloittaja ei lämmittele autoaan, vaikka pitäisi niin moottorin kunnon, kuin ympäristösyidenkin vuoksi!

        Tuohon kilometrimäärään ei polttonestesuodatin tukkeudu, ellei tankata törkyä, tai sitten nilkutetaan vaihtelevissa lämpötiloissa vajaalla polttoainesäiliöllä ja ajellen pakkasesta lämpimään eestaas, mikä lisää kondenssiveden määrää säiliössä.

        Jotenkin tuntuu, ettei likikään kaikki osaa oikeaa auton pitoa, siitä ne ongelmat useinkin lähtee.


      • voihan jne.
        talviautoilija kirjoitti:

        Itselläni ollut useita erimerkkisiä dieseleitä ja esim. Kia 1.6 crdi ei tiennyt talvesta mitään, no mulla on niissä ollutkin webastot ja jos oikein ymmärsin, niin tuo aloittaja ei lämmittele autoaan, vaikka pitäisi niin moottorin kunnon, kuin ympäristösyidenkin vuoksi!

        Tuohon kilometrimäärään ei polttonestesuodatin tukkeudu, ellei tankata törkyä, tai sitten nilkutetaan vaihtelevissa lämpötiloissa vajaalla polttoainesäiliöllä ja ajellen pakkasesta lämpimään eestaas, mikä lisää kondenssiveden määrää säiliössä.

        Jotenkin tuntuu, ettei likikään kaikki osaa oikeaa auton pitoa, siitä ne ongelmat useinkin lähtee.

        Kuuleppas,kaikkaialla missä muija tarvii ei ole sähkötolppia,saati edes sähköä,eikä sinne bussit kulje. Kaikki eivät ymmärrä mihin autoa tarvitaan
        Jostain kumman syystä aiemmissa autoissani (noin 20 diesel)ei ole ollut tuonkaltaista vikaa,ehkäpä tämä on sitten lajinsa ainoa,toivottavasti.


      • H-spekulantti
        Nau nau kirjoitti:

        Mitäs luulet, kuinka kauan tarvitaan aikaa jäätyneen järjestelmän sulamiseen esim. 10 asteen lämpötilassa parkkihallissa? Hyundai ehti seisoa puolitoista tuntia marketin alakerrassa ja lumet ja jäät irtoilivat koripinnoilta täysin. Käynnistyminen oli kuitenkin todella tuskallista! Jos suodatin ehtii jäätyä, ei sulaminen välttämättä palautakaan toimivuutta - voisiko se olla niin?

        Sulatus asteen pakkasesta vaatii tunteja. Tullut todennettua omassa tallissa, jossa pidän lämpötilana 5.. 8 astetta. Ensimmäisenä lämpimälle alttiit pinnat sulavat ensiksi.

        Itsellä oli yhdessä dieselissä temppuileva ajonestolaite. Toisinaan sahautti useasti ja pitkään ennen kuin käynnistyi. Useimmiten käynnistyi normaalisti. Ajonestolaitteelle ei tehty mitään koskaan.


      • voihan vitalis
        H-spekulantti kirjoitti:

        Sulatus asteen pakkasesta vaatii tunteja. Tullut todennettua omassa tallissa, jossa pidän lämpötilana 5.. 8 astetta. Ensimmäisenä lämpimälle alttiit pinnat sulavat ensiksi.

        Itsellä oli yhdessä dieselissä temppuileva ajonestolaite. Toisinaan sahautti useasti ja pitkään ennen kuin käynnistyi. Useimmiten käynnistyi normaalisti. Ajonestolaitteelle ei tehty mitään koskaan.

        talviautoilija kirjoitti:Jotenkin tuntuu, ettei likikään kaikki osaa oikeaa auton pitoa, siitä ne ongelmat useinkin lähtee

        Ajattelitko sitten niin,että vika on suurimmaksi osaksi käyttäjissä?
        Jos näin niin silloinhan kaikki ovat laadukkaita,tarkoitukseensa sopivia ja virheettömästi tehtyjä autoja. Mihin sitä takuuta tarvitaan? Tyhmien ihmisten tekemien vaurioiden korjaamiseen,kas kun ovat käynnistäneet auton,ainakin yrittäneet.
        Et kai ole korjaamoalalla? Helppo sysätä huollonkin virheet autoilijalle


      • voihan vitalis
        voihan vitalis kirjoitti:

        talviautoilija kirjoitti:Jotenkin tuntuu, ettei likikään kaikki osaa oikeaa auton pitoa, siitä ne ongelmat useinkin lähtee

        Ajattelitko sitten niin,että vika on suurimmaksi osaksi käyttäjissä?
        Jos näin niin silloinhan kaikki ovat laadukkaita,tarkoitukseensa sopivia ja virheettömästi tehtyjä autoja. Mihin sitä takuuta tarvitaan? Tyhmien ihmisten tekemien vaurioiden korjaamiseen,kas kun ovat käynnistäneet auton,ainakin yrittäneet.
        Et kai ole korjaamoalalla? Helppo sysätä huollonkin virheet autoilijalle

        Ja vikahan oli sitten polttoainesuodattimessa,eli jopa korjaamokin osuu joskus oikeaan.
        Auto lähti tänään 27 asteen pakkasesta käyntiin, hyvin joskin hieman raksuttaen.
        Selvyyden vuoksi taas kerran,sähköt olivat 8 kilometrin päässä eikä webastoa ollut,että ympäristöhän siinä taas pilattiin..
        Auto toimii kuitenkin ja on jopa hyvä ajaa.


      • annapalaaa
        voihan vitalis kirjoitti:

        Ja vikahan oli sitten polttoainesuodattimessa,eli jopa korjaamokin osuu joskus oikeaan.
        Auto lähti tänään 27 asteen pakkasesta käyntiin, hyvin joskin hieman raksuttaen.
        Selvyyden vuoksi taas kerran,sähköt olivat 8 kilometrin päässä eikä webastoa ollut,että ympäristöhän siinä taas pilattiin..
        Auto toimii kuitenkin ja on jopa hyvä ajaa.

        En ole koskaan käyttänyt minkäänlaista esilämmitystä autossani, terve auto ja kuski pärjää ilman aivan hyvin, jopa paremmin kun ei tule moottoridatan kanssa ristiriitaa kun jokin osa on lämpimämpi kuin toinen. Jos on kylmä niin jysäytän auton käymään ja tulen sisälle juomaan kupposen kahvia, auto kyllä lämpiää kohtuullisesti n 10 minuutissa eikä nuo kylmäpäästöt niin suuria ole tyhjäkäynnillä kuin ajaessa.

        Tuo ilmansaastuttaminen on täysin huuhaata ja markkinointikikka myydä kaikkea sälää mitä "pitää ostaa" ja tarinat auton moottorin "supernopeasta" kylmäkulumisesta ovat aivan yhtä lahopäisiä, öljyt ja autot ovat aivan eri luokkaa kuin 80-luvulla jolloin kerrottiin auton kuluvan kylmäkäynnistyksessä saman verran kuin matka helsingistä rovaniemelle ja takaisin, hölönpölön. Jokaisella autollani ja ovat ollet myös vanhoja bensa 80- lukulaisia, olen ajanut 250 300 000km ilman palikoitten hajoamista. Tuskin noiden lämppärien valmistaminen ja jatkuva myös monasti turha käyttäminen mikään ekoteko on.


      • Dirlewanger
        voihan jne. kirjoitti:

        Kuuleppas,kaikkaialla missä muija tarvii ei ole sähkötolppia,saati edes sähköä,eikä sinne bussit kulje. Kaikki eivät ymmärrä mihin autoa tarvitaan
        Jostain kumman syystä aiemmissa autoissani (noin 20 diesel)ei ole ollut tuonkaltaista vikaa,ehkäpä tämä on sitten lajinsa ainoa,toivottavasti.

        ÄLÄ TAAS KIRJOITTELE PASKAA. Jauhat useilla eri palstoilla näitä satujasi. Olet milloin mies ja milloin nainen, ikä ja automerkki vaihtelevat myös aina tarpeen tullen eli n. 1h välein. Kirjoitustaidottomuutesi paljastaa sinut ja erityisesti tuo täysin väärä pilkkujen sijoittelu. Käy päätohtorilla hoitamassa lääkitys kuntoon ja palaa takaisin mielikuvitusmaailmastasi Peter Pan vai pitäisikö sanoa Petra Pan?


      • Anonyymi
        Dirlewanger kirjoitti:

        Haluan rekkarin! Olet kirjoitustyylistä päätellen se sama älykääpiö joka kirjoittaa useamman eri merkin palstalle kaiken maailman shittiä muka omina kokemuksinasi. Oletko tänään mies vai nainen? Onko allasi tänään Audi vai Kia? Matkustatko huomenna Keski- Eurooppaan vai Amerikkaan?

        Vitali ei jatkoon😎💪


    • Et sillee

      on melkein kymmenkertainen määrä ja hyvin on käynnistynyt ilman lämmitystä vaikka pakkasta on ollut parikymmentäkin astetta, ei mitään ongelmia.

      • Näinpä on

        Hyundai ajettu 260 000 km.Hyvin lähtee,ilman troikkaakin.


    • i40

      oire : auto ei lähde startista käymään.
      syy: polttoainesuodattimen jalka murtunut, päästää suodattimeen ilmaa.

      ensiapu: Pumppaa suodattimen päällä olevaa (kiiltävää) käsipumppua niin kauan että se tulee kovaksi eli ei enää painu. Starttaa auto.

      mene ensitilassa huoltoon ja huolto tilaa tämän osan jonka vaihtavat takuuna autoosi ja ongelmaa ei enää ole.

      Huomatkaa, Hyundai takuu 5v/ilman km-rajaa takaa tämänkin esim. 5 vuoden päästä!

      • Nau nau

        Hyvä. Juuri tuo ruljanssi käytiin autoni osalta läpi, vaikka se ongelman ilmaantumisesta varaosan asentamiseen kestikin hurjat 47 päivää. Alkuvaiheessa diagnoosi nimittäin oli vain "vetinen polttoaine", mutta vian uusiuduttua asiaan oli pakko paneutua. Eka varaosatoimitus oli klassisesti väärä, joten viivettä kertyi lisää!

        Nyt Hyundain diesel on käynnistynyt sekunnissa tai parissa, kuten pitääkin.


    • ihmisen osa, ?

      Mutta jos jollakin dieseli nikottelee niin se on valitettavaa, toivottavasti saavat pelaamaan kuin bensamallin. Toi bensamalli oli melkoisessa arktisessa testissä, mutta kun oli lähdettävä ajamaan niin minkäs voit. Aamuisin oli pakkasta hurjimmillaan -39 ja pitkään koko ajan yli 20:n, yleensä päälle -30:n. Hämmästyttävän hyvin käynnistyi, tosin moottorilämmitin oli käytössä joka lieneen öljynlämmitin eli säteilylämmitin. Ilmeiseti noissa lukemissa moottorityynyt melko kovat, käynti tuntui karhealta, pellin kun avasi kone kävi niin hyvin kuin käydä voi, tasaisesti köhimättä tai muuten temppuilemalla. Käyhtiäänet vaikutti melko mureilta ennenkuin kone lämpisi. Mitkäköhän siperian oletusastukset siellä koneessa lienee noissa lämmöissä, kaasuun vastasi melko herkästi, melkeimpä sai tyhjäkäynnillä ajella. Mutta ei tuo kulutus paljon noussut, 7-7-5 välillä näytti menevän, päivittäiset matkat oli 10-15 kilometriä suuntaansa. Hyvin toimiva peli, yksi parhaista mitä itselle osunut, vaihteistokin toimi kuin lämpimänä, kakistelematta. Samantyyppisissä oloissa monen muun merkin kanssa on tanssittu noita- ja poppa-ukkotanssit auton ympärillä ennenkuin on päästy lähtöajoista edes pienimpään yhteisymmärrykseen muista rituaaleista puhumattakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe