Miten saada kaksoset?

inmydreams..twins..

Miten saisi kaksoset kun luonnollisesti "tekemällä" se on todella epätodennäköistä. Eli pääseekö keinohedelmöitykseen vaikka ei olisi lapsensaantiongelmia? Sopivalla rahasummalla, minne? Julkkiksillakin noita kaksosia joka toisella on ja tuskin ovat kaikki niitä luonnonmukasin keinoin saaneet...

19

6318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain tietoa

      pääsee lapsettomuushoitoihin vaikka ei olisi ongelmia lapsensaannissa. Monissa maissa tehdään 2 alkion siirron lisäksi vielä useamman alkion siirtoja. Esimerkiksi Venäjällä onnistuu melkein mikä tahansa kun vaan rahaa tarjoaa. Sijaissynnyttäjän käyttö ei ole sallittua Venäjällä kylläkään ulkomaalaisille mutta nämä muut jutut kyllä onnistuu. Muitakin maita toki on Viro, Tshekki, Kreikka yms.

      Oletko yksinäinen vai parisuhteessa? Jos yksinäinen nainen niin Suomessa pääsee hoitoon yksityiselle puolelle vaikka ei ole ongelmia lastensaannissa siis muuta kuin se miehen puute. Mutta siellä ei näille yksinodottajille siirretä kuin 1 alkio, ehkä jossain poikkeustapauksissa saatetaan siirtä 2 alkiota, jos tällä naisella on jotain oikeita lastensaantiongelmia.

      Mieti nyt kuitenkin vielä että haluatko todella oikein tietoisesti riskiraskauden.

      • fafasdasffasd

        käsittämätön pinttymä kaksosista.
        luulen ettei kannata edes yrittää kaksosia saati yksöstä.

        jos julkkis paskoo housuun, väännätkö sinäkin ?


    • häpeäisit

      Itse tässä naturakaksosia odottavana ja yhden lapsen äitinä on pakko sanoa että jos asenne lapsiin/lasten saantiin on tuollainen ei ansaitse edes yksöstä! Lapsi on siunaus oli niitä yksi tai kaksi ja tuollainen "tehtailu" kuulostaa niin lapselliselta että kannattaa vielä kasvaa itse ihmisenä ja miettiä lapsia vasta sitten!

    • twins M

      Hei, olisiko minulla mahdollisuuksia saada kaksosia, kun meidän suvussa ei ole kaksosia, mutta mieheni perheessä on kaksoset? Miten se perimisjuttu menikään?

    • mym_elim

      Vain erimunaiset eli epäidentiset kaksoset periytyvät ja nekin äidin puolelta.

    • tsuppaduippa

      Jos minä joskus saan lapsia, haluaisin kerralla kaksoset, jotta saisi "kaksi kärpästä yhden hinnalla". Selviäisi vain yhdellä äippälomalla ja voisi nopeamin jatkaa töissä ja pääsisi takaisin normaaliin elämään. Muutenkin tuntuvat loisilta nuo kotiäidit, jotka tehtailevat lapsia kolmen vuoden välein jottei tarvitsisi palata työelämään, ja elävät sosiaalituilla.

      • totuus on tämä

        Toivottavasti et saa koskaan lapsia, et ansaitse niitä. Keskity vaan uraasi ja rahan tekemiseen, muuhun sinusta ei ole.


      • No huhhu..

        Ehkä kannatta olla tekemättä niitä lapsia. Ja oikeasti keskittyä siihen omaan napaan.


    • Lensia

      Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka pääsee yhdellä äitiyslomalla ja yhdellä raskaudella niin raskausaika on paljon vaikeampi ja komplikaatioden riski suurempi, samoin kahden vauvan hoit kotona on tosi raskasta. Ei siis ole niin hohdokasta kun mitä voisi kuvitella.

    • Tuplat2008

      Ei se herkkua ole monikkoperheen arki. Auto meni vaihtoon pariinki kertaan... Esikoisen rattaat, vaunut ei riittäneet.. Kaukaloita kaksin kappalein... Aivan kaikkea aina kaksin kappalein... Selviät yksillä ristiäisillä ja synttäreillä, mutta autikoulu jne. kustannukset saat heti kertoa kahdella! Kaksi mopoa... En jaksa edes jatkaa listaa. -Vaatteiden kierrätys ei onnitu, jos monikot ovat ainokaiset tai kuopukset.

      Lisäksi, kun yhteiskuntamme on rakennettu siihen olettamukseen, että kerralla syntyy vain yksi lapsi, niin monikkoperheen elämä (ainakin meillä!) on jatkuvaa oikeuksista taistelua.

      Kaksosten ollessa pieniä kotoa lähtemiset kestävät kauan. Kaikki on suunniteltava etukäteen. Kaksostenrattailla liikkuminen julkisissa tiloissa ei ole helppoa. Meillä ei kaupoissa ollut kaksosille tarkotettuja ostoskärryjä. Jouduimme ottamaan kahdet kärryt... Kaksosten äitinä ainakin minä olen tarvinnut pitkää pinnaa, järjestely kykyä, loputonta kekseliäisyyttä...

      Identtisten kaksosten vanhemmat joutuvat lisäksi TODELLA kriittisesti etsimään lapsistaan eroavuudet. On tosiaan kamalaa ettei omista lapsista tiedä kuka on...- Lasten oman persoonan tukeminen, tasavertaisesti kohtelu.

      Entäs sukulaiset? Ei kannata edes ajatella, että suutuisimme, kun he eivät VIELÄKÄÄN tunnista poikia. Entä ne kaikki ajattelemattomasti lausutut asiat? Minulle eräs henkilö ihmetteli, että mitä sitten jos kaksoset menevät sekaisin? Saman perheen lapsia, kun ovat. Mutta vieppä jälkitarkastukseen terve poika sen tutkittavan sijaan... Kaksosilla on sama syntymäpäivä, samat sukulaiset, mutta siihen se sitten jää. Meillä on kaksosilla eri kummitkin. Ja sairaskertomukset ovat molemmilla erilaiset...

      Vieläkö jotain kiinnostaa saada kaksoset? Miettikää yhden vauvan itkua yöllä, kun itseä nukuttaisi. Kerro se sitten kahdella...

    • törkimys ;)

      Voi herranjumala - teitä monikkojen vanhempia!

      Eikö ihmiset saa toivoa mitä haluavat? Onko se teiltä pois, jos joku menee tekemään klinikalle kaksoset? Lapsellistahan se on eikä suinkaan riskitöntä.

      Välillä tuntuu, että te olette ylijumalia, jotka pärjäävät tilanteessa kuin tilanteessa, teillä on ollut rankinta ja vain te tiedätte mitä on valvoa itkevän lapsen kanssa tai vain te tiedätte mitä on, kun lapsi syntyy keskosena tai raskaus on riskiraskaus?

      En väitä tietäväni millaista on valvoa kahden kanssa ja heräillä kerran tunnissa pari kuukautta. Tiedän silti mitä on olla riskiodottaja, ravata ultrassa viikon välein raskauden aikana, tiedän mitä on, kun lapsi on teho-osastolla, tiedän mitä on valvoa yöt läpeensä vuosi putkeen - kyllä, yhden lapsen kanssa!

      Ärsyttävää on myös tämä hehkutus siitä, että kaksoset ovat ihaninta maailmassa. Eikö teidän yksöislapset merkitse mitään???????
      Tuntuu kuin haluaisitte nostaa itsenne erikoiseen asemaan ja nauttisitte siitä ja sitähän ei saa kukaan muu toivoa - eihän se olisi enää erikoista, jos se olisi yleistä :D

      Tarkoitukseni ei ole vähätellä teitä - te vähättelette muita äitejä, koska jaksatte kahden kanssa. Muillahan ei ole rankkaa.

      • .....

        Itse en ainakaan arvostele ketään kaksosten toivomisesta, mutta toivominen on eri asia, kuin tekoihin ryhtyminen. Sanoithan itsekin ap:n keinohedelmöitystoiveita lapsellisiksi ja jopa vaarallisiksi, joten miksipä meidän monikkoäitienkään pitäisi niistä innostua? Eihän se meiltä toki ole pois, jos joku omalla kustannuksellaan hakeutuu hedelmöityshoitoihin saadakseen kaksoset. Se vaan voi olla pois lapsilta, jotka mahdollisesti hoidoista alkunsa saavat. Kaksosraskaudessa ennenaikainen syntymä ja monet muut vauvoihin kohdistuvat vaarat ovat huomattavasti yleisempiä, kuin yksisikiöisessä raskaudessa. Puhumattakaan, jos sikiöitä on vieläkin enemmän. Nainen, joka ei kärsi lapsettomuudesta, vaan hakeutuu hoitoihin vain saadakseen useamman lapsen kerralla, riskeeraa mielestäni turhaan lastensa hengen ja terveyden. Vaikka kaksoset ja kaksosten äitiys ovatkin ihania asioita, kyllä lapsen elämän ja hyvinvoinnin pitäisi painaa vaakakupissa enemmän.

        Muihin asioihin, joista meitä monikkoäitejä syytät, en tällä erää ehdi ottaa kantaa. Ne eivät myöskään liity keskustelun alkuperäiseen aiheeseen juurikaan. Ehkä niistä olisikin parempi keskustella aivan omassa ketjussaan.


    • Tuplat2008

      Hyvä "törkimys".

      Huomaa hyvinkin ettet itse ole monikkovanhempi. Jos haluat keskustella saman kokeneiden kanssa, aihe on keskosuus, vaikea raskaus jne. Näistä aihepiireistä löytyy samanlaisia (mahd.)kokemuksia kuin sinulla on...

      Kun kirjoittaa lyhyen pätkän, ei se missään nimessä kartoita koko elämää. Puhutaan vain yhdestä sektorista.

      Mistä Sinä sen tiedät, kuinka paljon hehkutamme omia yksöslapsia, kummilapsia, naapurin lapsia? Oletko pätevä lukemaan ns rivien välistä?

      Kaksosistani vanhemman kummitäti synnytti ainokaisensa vähän yli voipaketin kokoisena ja viivottimen pituisena. Tämän keskosen taistelu elämästä tuli hyvinkin tutuksi. Lapsi on edelleen aikaa vaativa... Tämä pienokainen tarvitsi sen verran paljon hoitoa, että en koskaan kysynyt tuleeko lisää. Yksi lapsi voi siis olla vaativampi kuin kaksi tai kolme yhteensä (meillä on siis yht kolme lasta).

      Mutta hän on meille kaikille tärkeä ja rakastettu lapsi!

      Mietitkö sitä vaihtoehtoa, että kaksoset syntyvät pikkukeskosina, molemmat tai toinen kehitysvammaisena? Mitä sanoisit näille vanhemmille? Tiedän nimittäin monta surullista esimerkkiä näistä. Sukuni eräät kaksoset tulivat kesken pois. Tyttö sinnitteli keskoskaapissa... Poika eli vuorokauden... Tyttö kaksonen todettiin sokeaksi... Vielä vuosikymmentenkin jälkeen perheessä huomaa surun ainoan pojan menettämisestä...

      Ja, joo... Mä ravasin kanssa ultrassa (meni aina työpvä ku on tota matkaa...). Kaksosilla kun oli yhteinen istukka. Ja tuli loppua kohti muitakin ongelmia. Olinki loppuajan saikulla. Piti vaan maata loput puolitoista kk.

      Esikoinen valvotti yöt kolmen vanhaan asti (oli vaativampi lapsi kuin kuopukset!)

      Missä kohtaa vähätellään muita äitejä? Kerro ny mulle, kun en huomaa!!

      Tuli mieleeni vie pari tapausta. Lähipiirini äideistä kaksi kävi kuoleman rajamailla synnytyksen jälkeen. Nuo kertomukset voittavat mennen tullen oman synnytykseni. Onneksi niin äidit kuin lapsetkin jäivät henkiin!!

      Mieleeni ei tulisi vähätellä kenenkään äitiyttä! Se on aina yhtä ihmeellistä!

      Et tunne yksiäkään kaksosia? Kaksosia on aika jännä seurata. Heidän sidettä toisiinsa, reagointia asioihin.. jne. Kun minä sanon kaksosuutta ihanaksi tarkoitan juuri näitä asioita. Meillä on nyt se vaihe, että kaksoset tekevät juuri samalla tavalla kuin kaksossisarus tekee (tämä saa ihmiset nauramaan ja toteamaan; ihania!)

      Muilla(kin) on rankkaa. Se, että miten rankkaa riippuu jokaisesta itsestään!
      Me pääsimme monikkoarjesta monta muuta helpommalla, mutta olen tyytyväinen, että tupla vauva-arki on takana!

      • minä 2+1

        Kummallinen on myös sinun käsityksesi kaksosista. Minulla on kaksoset ja myös kolme vuotta vanhempi lapsi. Kaksosten hoito ei ole ollut yhtään sen rasittavampaa kuin yhden, jos neljää ensimmäistä kuukautta ei lasketa. Vanhin lapseni kyllä toivoi kouluikäisenä kovasti itselleen myös kaksosparia kun katseli kuinka mukavaa nuoremmilla sisaruksilla oli keskenään.

        Todellisuudessa autokoulut yms maksavat saman oli kaksi lasta syntynyt yhtä aikaa tai eriaikaan. Kyllähän se on iso menoerä perheessämme, mutta se vaan edellyttää ennakointia ja säästämistä etukäteen.

        Mieluusti olisin myös täyttänyt vanhimman lapseni toiveen ja saannut kahdet kaksoset, mutta jälkeen päin asia ei muuksi muutu.

        Jostain syystä aika moni kauhisteli minullekin, silloin kun odotin kaksosiani. Mutta minä olen kyllä heistä iloinnut heti siitä alkaen kun kuulin heidän olevan tulossa.


    • Häpeä idiootti

      Todella lapsellista toivoa kaksosia. Käy vierailemassa keskolassa ja sairaaloissa juttelemassa täyslepoon määrättyjen odottajien kanssa.

    • vaavi*2

      Pahimmat valittajat löytyy ihan muista kuin kaksosten vanhemmista...

    • RITVA-82

      Jos joku haluaa kaksoset, niin antaa haluta, eihän se muiden elämästä pois ole?
      Sitäpaitsi, ei se aina tarkoita että kaksosten raskaus olisi ainoastaan riski. Minun tutuilleni on käynyt niin, vaikka on ollut vain yksi lapsi tulossa , että toisen lapsi syntyi kuolleena (laskettuna aikana) ja toinen kuoli itse lapsensa kanssa synnytykseen.
      Ja minä itse olen ihan "yksinäisenä syntynyt" ja silti vain parista päivästä kiinni etten olisi keskonen, samoin kuin veljeni. Ja kummatkin meistä normaaleja ja terveitä, ja kummatkin olemme oppineet lukemaan paljon ennen esikoulua!
      Eli mielestäni oli sitten kaksosraskaus tai yksösraskaus, niin ihan yhtälailla niissä riskejä on. Ja keskosuus ei aina automaattisesti tarkoita että olisi jotenkin viallinen.

      • ...

        "Eli mielestäni oli sitten kaksosraskaus tai yksösraskaus, niin ihan yhtälailla niissä riskejä on."

        Riskejä on tietenkin molemmissa, muttei suinkaan yhtälailla. Monet komplikaatiot ovat huomattavasti yleisempiä kaksos- kuin yksösraskauksissa. On myös riskejä, jotka liittyvät ainoastaan monikkoraskauksiin. Mitä monisikiöisempi raskaus, sitä suuremmat ovat riskit, eivätkä kaikki monikoista haaveilevat ole tietoisia näistä riskeistä. Jotkut saattavat jopa suunnitella hedelmöityshoitoihin hakeutumista monikkojen saamiseksi alkuperäisen kirjoittajan tapaan ymmärtämättä (tai kenties piittaamatta) millaiseen vaaraan lapsensa asettaisivat. Siksi monikkoraskauden riskejä on tässä keskustelussa erityisesti painotettu.

        Tietenkään keskosuus ei tarkoita sitä, että olisi "viallinen", tai ainakaan sen viallisempi kuin ihmiset yleensä. Keskosten hoitokin on Suomessa tänä päivänä niin pitkälle kehittynyttä, että vakavia pysyviä haittoja jää enimmäkseen hyvin pienillä viikoilla syntyneille pikkukeskosille. Ja heistäkin suuri osa pystytään onneksi pelastamaan. Sinä ja veljesi olette syntyneet niin lähellä laskettua aikaa, että kaksosten kohdalla niin hyville viikoilla pääsyä pidettäisiin jo oikein hienona juttuna. Kolmoset ja isommat monikot syntyvätkin sitten lähes poikkeuksetta ennenaikaisina. Onneksi monikot usein myös kypsyvät raskauden loppuvaiheessa vähän yksösiä nopeammin.


    • identtinen kaksonen

      Itse olen jo aikuinen kaksonen ja toivon kaksosia. En kuitenkaan ryhdy mihinkään kepulikonsteihin saadakseni kaksoset. Jos tulee niin sitten tulee, jos ei niin ei tule, mutta toivon, että saisin kaksoset.

      Miksi? Ainakin itse olen nauttinut suunnattomasti siitä, että olen kaksonen, vieläpä identtinen sellainen. Usein identtisiä kauhistellaan kuinka ei muka olisi mitään omaa, ei identiteettiä tai mitään muutakaan. Voin sanoa, että vaikka olemme identtiset kaksoset niin olen aina tiennyt, että ihan oma ihminen tässä kuitenkin olen. Meillä on myös jonkun verran eri mielenkiinnon kohteita. En ole koskaan kärsinyt siitä, ettei ole ollut omia syntymäpäiväjuhlia, päinvastoin minusta on ollut mukavaa viettää synttäreitä yhdessä.

      Kaksoset ovat varmasti vauva-aikana raskaita hoitaa, mutta kun lapset hieman kasvavat niin uskaltaisin väittää, että vanhempien taakka helpottaa, sillä kaksosista on mielettömästi seuraa toisilleen eikä vanhempien tarvitse koko ajan viihdyttää lapsia vaan saavat myös omaa aikaa.

      En tunne ketään kaksosta, jolle se oma kaksoisveli tai -sisko ei olisi läheisin ystävä tässä maailmassa. Kaksosten välinen suhde on erityinen ja kaksosuus on ihan eri asia kuin kaksi "tavallista" sisarusta, en sano parempi tai huonompi vaan erilainen. Itse en kyllä keksi mitään huonoa siitä, että olen kaksonen, hyviä puolia on vaikka muille jakaa. En ole koskaan ollut yksin, aina on ollut leikkitoveri lapsuudessa, vaikka oli kesälomat ja muut lapset perheineen reissussa. On ollut tuki ja turva koko elämän ajan, olemme voineet kulkea yhdessä läpi kaikkien ongelmien ja vaikeuksien. Vielä aikuisenakin olemme läheisiä, tapaamme usein ja soitamme joka päivä.

      Näistä syistä johtuen toivoisin itsekin saavani kaksoset. Jos tulee vain yksi lapsi kerrallaan niin olen siitäkin suunnattoman kiitollinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1800
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      81
      1437
    3. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      209
      1432
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1318
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1091
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1073
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      922
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      896
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      846
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe