Turhan villi koira...

Suvi82_

Yhdellä parhaimmista ystävistäni on todella suloinen koira, noin parivuotias kleinspitz -uros. Muistan kyseisen koiran pentuaikoina harkinneeni itsekin samanrotuista koiraa, äärettömän suloinen, totteli hyvin ja vaikutti erittäin kiltiltä ja seuralliselta. Nykyään vaikuttaa siltä, ettei koiralla ole oikein mikään kunnossa... Minulla oli koira viisi päivää hoidossa ihan äskettäin kaverini loman vuoksi. Olen aikaisemminkin pistänyt merkille että tästä koirasta on vanhemmiten koirasta on tullut villimpi, mitä olen ihmetellyt aika paljonkin. Energiaa tuntunut löytyvän vaikka muille jakaa.
Mutta nyt kun koira oli hoidossani ne viisi päivää, heti ensimmäiseksi sisään tultuaan roiskautti pissaa vessani ovea vasten... Myöhemmin sama käytäntö esiintyi välillä tuodessani koiraa sisälle ulkoa.
Kävin lenkillä 2krt päivä, noin 3km lenkkejä. Lenkeillä rupesi huutamaan ohikävelijöille ja pyöräilijöille aivan kuin olisi mörön nähnyt. Lisäksi juoksenteli siksakkia ympäriinsä, puri hihnaa jne.
Lenkin lisäksi pissatin 5 muuta kertaa, jolloin kyllä tarpeensa tekikin ihan hyvin, vaikkakin kakassa näkyi karvoja melko paljon... En kuitenkaan huomannut että olisi omia karvojaan syönyt, mutta voi olla että huomaamattani on syönytkin / tai sitten jo aiemmin. Vitamiininpuutos?
Söi vähän oudosti, perus eläinkaupparuuat joita omakin koirani syö, ei oikein kelvannut. Annoin sitten hieman ruuantähteitä, ne kyllä söi innoissaan.
Mutta se villiys. Koiralla on aivan liikaa energiaa! Koko ajan oli käymässä koirani kimppuun, selkeästi ei aggressiivisesti, vaan yritti purkaa energiaansa (koirat tuttuja jo ennaltaan) ja jos koskinkaan omaan koiraani, tämä koira tunki väliin vaikka väkisin, halusi varmaan itselleen rapsutuksia.
Koira myös repi kirjahyllystäni kirjoja ja papereita, levitti koiran kuivamuonapussin lattialle, jyrsi mieheni kenkää jne. Eikö tämä ole pentujen käytöstä? Ei enää reilusti parivuotiaan koiran? Onko liikunta sitten liian vähäistä? Oma koirani tuolla liikuntamäärällä jonka mainitsin aiemmin, pärjää hyvin. Tietysti kyseessä eri rotu, mutta pitäisikö tätä pientä koiraa sitten enemmän liikuttaa? Onko kyse siitä että koira on uros? Rotuominaisuus?
Onko tällä koiralla siis kaikki ok, vai pitäisikö minun mainita omistajalleen että jokin pielessä?

2

499

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paskariiviö

taitaa olla kotikasvatus. Selkeästi dominoivaa käytöstä, koira tekee mitä huvittaa. Ei ole osattu laittaa rajoja. Siitä se vaan pahenee. Tuskin kannattaa ottaa toista kertaa vaivoikseen, jos ei osaa käyttäytyä.

• ----------------

Voi olla ihan sitä, et stressaa uutta paikkaa ja hoitajaa, uroksilla merkkailu on yleistä uusissa paikoissa (joissa koiria). Liikunnalla ei koiraa saa väsymään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6664
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3432
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2750
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2428
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1953
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1832
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1670
    8. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1518
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1492
    10. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      11
      1472
    Aihe