Moikka. Vaikean eron seurauksena masennuin ja söin n. vuoden cipralexia ja viime joulukuusta alkaen oon popsinut 60mg Cymbaltaa ja nyt tahtoisin lopettaa sen itsekseni enkä maksaa psykalle satasta vähennysohjeista! Olen jo selvinnyt vaikeasta ajasta ja siksi tahdon lääkityksestä eroon. Onko kellään tietoa ja kokemusta, miten vieroitus tehdään ja montako viikkoa se vie? Vinkeistä kiitollinen!
Cymbaltasta eroon!
21
7882
Vastaukset
- häiriöinen
Mä lopetan parhaillaan Cymbaltaa. Eli mun aloitus annostus oli 120 milligrammaa. Mä tipun siitä suoraan 60 milligrammaa pois ja söin sitä kaksi viikkoa ja nyt tiputin loput 60 milligrammaa. Mutta mun lopetustahti on tosinopee, koska tarkoitus on mahdollisimman pian saada toinen lääke tilalle.
Jos sulla on Cymbaltasta 60 milligramman kapseleita niin, sitten sun on käytännössä heivatta koko homma kerralla veke mitä en suosittelisi. Parasta olisi kun tiputtaisit ensiksi 30 milligrammaa ja sit loput 30 milligrammaa, mut tarviit niihin reseptin.
Lääkkeen lopettamisesta tulee fyysiset vieroitusoireet, mitkä voi olla rajujakin. Sähköiskuja, pahaa oloa, vatsa sekaisin, tärinää yms. Niin ja kapseleita ei saa missään nimessä avata. Voit hakee lopettamis ohjeet ihan terveyskeskuslääkäriltä. Älä lopeta niin nopeesti kuin mä, kun sun ei ole tarkoitus aloittaa korvaavaa lääkettä.- Toipunut
Aloitin eilen vieroituksen eli en ottanut cymbaltaa. Ajattelin kokeilla niin, että aluksi ottaisin joka toinen päivä sen 60mg ja n.kahden viikon päästä joka kolmas päivä. Eilen ei ollut mitään oireita, mutta tänään on tuntunut niitä ikäviä sähköoloja päässä : / tosi epämiellyttäviä. Otin äsken tämän päivän annoksen.
Käyn töissä, että saa nähdä alkaako viekkarit haittaamaan liikaa? Mulla on ollut niitä sähkäreitä koko ajan, kun oon syönyt lääkettä, enemmän ja vähemmän. Yritän sinnitellä päivä kerrallaan... - Clarie
Miksi kapseli ei saisi avata, senhän saa takaisin kiinni, siellä on vain pienempi määrä sitä lääkettä, ainakin minulla se onnistui hyvin, pääsin lääkkeestä eroon, ilman minkäänlaisia vieroitusoireita.
- Clarie
Söin Cymbaltaa kipukynnystä nostamaan, aluksi 60 mg, josta siitä laskettiin suoraan 30 mg, siinä en huomannut mitään oireita. Yritin sitten kerran omatoimiesti lopettaa lääkityksen kokonaan, eli lopetin tyystin. Siitä seurasi 3 viikon huimaus ja sydämentykytystä, en suosittele, kroppa oli tosi kovilla. Jouduin sitten kuitenkin aloittamaan lääkityksen takaisin, kun kivut palasivat, ja kun lopetin toisen kerran, tein niin, että aluksi otin tabletin joka toinen päivä, ja jossain vaiheessa rupesin tyhjentämään osan lääkkeestä pois, senhän saa auki sen kapselin. Sillä lailla pääsin eroon lääkkeestä täysin ilman oireita.
Suosittelisin, että yrittäisit vähentää kapselin sisältöä, aluksi tosi vähän, ja sitten tyhjennät enemmän ja enemmän, luulisin, että sillä lailla ei tulisi vieroitusoireita. Uskoisin, että se on parempi vaihtoehto, kun esim. ottaa lääkkeen joka toinen päivä, 60 mg on kuitenkin vahvempi lääke, joten saattaa olla että oireita tulee kun lääkkeen määrä ehtii laskea liikaa, tyhjentämällä osan poís, sinulla on kuitenkin jatkuvasti lääkettä kehossa, ja keho saa rauhassa tottua pienempiin ja pienempiin määriin, voithan loppupäässä ruvata ottamaan lääkettä joka toinen päivä.
Toivottavasti tästä oli apua, minulla se ainakin toimii.- Toipunut
Pitääpä kokeilla vähentää hippusia kapselista ; )) En ole tullut ajatelleeksi sitä vaihtoehtoa. Kiitos neuvosta!
Sen tiedän, että kapselina se täytyy kuitenkin ottaa, että imeytyy suolistossa eikä mahalaukussa. Tänään on ollut aika huono olo "sähköpäänä". Taidan kokeilla huomenna n.30mg annosta neuvomallasi pikku puuhastelulla... - häiriöinen
Toipunut kirjoitti:
Pitääpä kokeilla vähentää hippusia kapselista ; )) En ole tullut ajatelleeksi sitä vaihtoehtoa. Kiitos neuvosta!
Sen tiedän, että kapselina se täytyy kuitenkin ottaa, että imeytyy suolistossa eikä mahalaukussa. Tänään on ollut aika huono olo "sähköpäänä". Taidan kokeilla huomenna n.30mg annosta neuvomallasi pikku puuhastelulla...Niin älkää nyt avatko niitä kapseleita, kun ne on siellä lääketehtaassa laitettu kiinni niin se kiinnitys on paljon pysyvämpi.
Efexorista itsekkin aikoinani availin kapseleita, mutta se oli eri asia siellä oli rakeita ja siinä oli vaan tarkkaa, että niitä ei pureskellut. Cymbaltan kapseleita ei saa avata ja laittaaa sitten itse kiinni. Pyytäkää lääkäriltä resepti 30milligrammaseen jos on pakko saada pienempää.
Pikku puuhastelut on aika pelleilyä, kysymys on lääkkeestä. Niin ja minulla sattuu olemaan terveydenhuoltalan koulutus ja monen vuoden työkokemus terveydenhuoltoalan työstä. Työskentelin kotisairaanhoidossa, että en nyt näitä ihan päästäni revi.
Itse olen ollut nyt viikon kokonaan ilman Cymbaltaa sähäreitä menee, mutta ihan siedettävää. Vielä ei korvaavaa lääkitystä aloitettu. Tiputus tahti oli kyllä huima, kolmessa viikossa 120 milligrammasta nollaan, mutta se oli oma haluni. - Clarie
häiriöinen kirjoitti:
Niin älkää nyt avatko niitä kapseleita, kun ne on siellä lääketehtaassa laitettu kiinni niin se kiinnitys on paljon pysyvämpi.
Efexorista itsekkin aikoinani availin kapseleita, mutta se oli eri asia siellä oli rakeita ja siinä oli vaan tarkkaa, että niitä ei pureskellut. Cymbaltan kapseleita ei saa avata ja laittaaa sitten itse kiinni. Pyytäkää lääkäriltä resepti 30milligrammaseen jos on pakko saada pienempää.
Pikku puuhastelut on aika pelleilyä, kysymys on lääkkeestä. Niin ja minulla sattuu olemaan terveydenhuoltalan koulutus ja monen vuoden työkokemus terveydenhuoltoalan työstä. Työskentelin kotisairaanhoidossa, että en nyt näitä ihan päästäni revi.
Itse olen ollut nyt viikon kokonaan ilman Cymbaltaa sähäreitä menee, mutta ihan siedettävää. Vielä ei korvaavaa lääkitystä aloitettu. Tiputus tahti oli kyllä huima, kolmessa viikossa 120 milligrammasta nollaan, mutta se oli oma haluni.Onhan Cymbaltassakin rakeita, ja kyllä niitä sai ihan hyvin kiinni takaisin. Kuten mainitsin söin jo alkujaan 30 mg, miedompia ei taida löytyä, mutta kun 30 mg lopetuksestakin tuli mielettömän huono olo 3 viikoksi, niin jotainhan piti keksiä. Hengissä olen ja voin hyvin.
- Toipunut
Clarie kirjoitti:
Onhan Cymbaltassakin rakeita, ja kyllä niitä sai ihan hyvin kiinni takaisin. Kuten mainitsin söin jo alkujaan 30 mg, miedompia ei taida löytyä, mutta kun 30 mg lopetuksestakin tuli mielettömän huono olo 3 viikoksi, niin jotainhan piti keksiä. Hengissä olen ja voin hyvin.
Avasin aamulla cymbalta kapselin ja heitin puolet "poroista" roskikseen ja ruuvasin takaisin kiinni. Nyt parempi olo, ku eilen. Otan nyt viikon tai kaksi "puolikasta" ja sitten jonku päivän vielä lääkkeettömillä välipäivillä. Toivon, että pääsen suht oireettomasti niistä kokonaan eroon!
- häirhiöinen
Toipunut kirjoitti:
Avasin aamulla cymbalta kapselin ja heitin puolet "poroista" roskikseen ja ruuvasin takaisin kiinni. Nyt parempi olo, ku eilen. Otan nyt viikon tai kaksi "puolikasta" ja sitten jonku päivän vielä lääkkeettömillä välipäivillä. Toivon, että pääsen suht oireettomasti niistä kokonaan eroon!
En todellakaan tajua! Keskustelin asiasta lääkärini kanssa, hänkin vielä vahvisti asian Cymbaltan avaaminen on täysin eri asia kuin Efexorin.
Tulee niin vihainen olo, kun ihmiset antavat neuvoja toisille ihmisille jotka voivat olla vaarallisia, mutta se on jokaisen asia mitä tekee. Jos on niin välinpitämätön, että todella nouduttaa jonkin yksittäisen käyttäjän neuvoja. Joka on vastoin kaikkia ohjeita, niin siitä vaan. Ei ole minun elämäni.
Kysymyksessä on vahvat reseptilääkkeet ei mitkään karkit. Unohtuvatko ihmisiltä jotkut tälläiset yksinkertaiset perusasiat. Efexorin pakkauksessa muistaakseni luki, että kapselit voi avat, mutta rakeita ei saa puruskella. Cymbaltan pakkauksessa kapselit suorastaan kielletään avaamaan. Kyllä niillä kielloilla on joku pointti.
Kuinka moni teistä juo maitoa, joka on mennyt kolme päivää sitten vanhaksi? Ei varmaan kovin moni, mutta reseptilääkkeitä sorkitaan ihan miten halutaan, avataan kapseleita yms. Ei mitään järkeä.
No minä tuhlaan aikaani tähän vaahtoamiseen, mutta tekaa vain niin pahaa. Ihmisten tietämättömyys ja vastuuttomuus. - farmaseutti*
häirhiöinen kirjoitti:
En todellakaan tajua! Keskustelin asiasta lääkärini kanssa, hänkin vielä vahvisti asian Cymbaltan avaaminen on täysin eri asia kuin Efexorin.
Tulee niin vihainen olo, kun ihmiset antavat neuvoja toisille ihmisille jotka voivat olla vaarallisia, mutta se on jokaisen asia mitä tekee. Jos on niin välinpitämätön, että todella nouduttaa jonkin yksittäisen käyttäjän neuvoja. Joka on vastoin kaikkia ohjeita, niin siitä vaan. Ei ole minun elämäni.
Kysymyksessä on vahvat reseptilääkkeet ei mitkään karkit. Unohtuvatko ihmisiltä jotkut tälläiset yksinkertaiset perusasiat. Efexorin pakkauksessa muistaakseni luki, että kapselit voi avat, mutta rakeita ei saa puruskella. Cymbaltan pakkauksessa kapselit suorastaan kielletään avaamaan. Kyllä niillä kielloilla on joku pointti.
Kuinka moni teistä juo maitoa, joka on mennyt kolme päivää sitten vanhaksi? Ei varmaan kovin moni, mutta reseptilääkkeitä sorkitaan ihan miten halutaan, avataan kapseleita yms. Ei mitään järkeä.
No minä tuhlaan aikaani tähän vaahtoamiseen, mutta tekaa vain niin pahaa. Ihmisten tietämättömyys ja vastuuttomuus.Tosiaan, sen kuin vaan avaat kapselin ja paras tietysti olisi jos löytyy milligrammoja punnitseva vaaka koska voisit sitten määrittää tarkkaan sen jauheen että koska on puolet annoksesta..
Mutta analyysivaakaahan en usko kotoa keltään löytyvän. - farmaseutti*
farmaseutti* kirjoitti:
Tosiaan, sen kuin vaan avaat kapselin ja paras tietysti olisi jos löytyy milligrammoja punnitseva vaaka koska voisit sitten määrittää tarkkaan sen jauheen että koska on puolet annoksesta..
Mutta analyysivaakaahan en usko kotoa keltään löytyvän.Ainiin ja lisätään vielä että jauhetta ei saa syödä sellasenaan vaan se pitää olla kapselin sisällä jotta se vapautuu elimistöön oikealla tavalla vasta vatsassa.
- Toipunut
farmaseutti* kirjoitti:
Ainiin ja lisätään vielä että jauhetta ei saa syödä sellasenaan vaan se pitää olla kapselin sisällä jotta se vapautuu elimistöön oikealla tavalla vasta vatsassa.
Kohta on mennyt viikko pienemmällä annoksella ja aamupäivisin on ollut lieviä viekkareita, mutta kyllä ne kestää. Sama kai se on jos puolittaa siististi 60mg lääkkeen ja ottaa kapselina kuin, että hakisi reseptin 30mg? Kapselin saa tosiaan kunnolla takaisin kiinni.
- justmännn
Toipunut kirjoitti:
Kohta on mennyt viikko pienemmällä annoksella ja aamupäivisin on ollut lieviä viekkareita, mutta kyllä ne kestää. Sama kai se on jos puolittaa siististi 60mg lääkkeen ja ottaa kapselina kuin, että hakisi reseptin 30mg? Kapselin saa tosiaan kunnolla takaisin kiinni.
Tässä lääkkeessä on ihan kamalat vieroitusoireet, ei mulla mistään muusta ole tälläisiä tullut nyt oon hitaasti lopettamassa käyttöä kun ei auta hermosärkyihin mitenkään, mutta nää sähköiskut päässä ja silmät menee sekunnin perässä kroppaa, öiset hikoilut ym.. tuntuu ihan narkkarilta oon pikkuhiljaa vähentänyt kyllä se tästä nyt menee jo 5 päivää ilman sit on pakko ottaa yks ja yritän seuraavaks ehkä 7 päivää ilman_:) kyl tästä varmaan selviää mut töissäkin pitää käyä niin pakko jossai vaiheessa lievittää, voimia kaikille ketkä kokevat samaa..
- Jäiset sormet
farmaseutti* kirjoitti:
Ainiin ja lisätään vielä että jauhetta ei saa syödä sellasenaan vaan se pitää olla kapselin sisällä jotta se vapautuu elimistöön oikealla tavalla vasta vatsassa.
Se pitää olla kapselin sisällä koska duloksetiini imeytyy ohutsuolessa. Muutoin ihan jäljillä olet.
Ts. jos syö pelkkinä rakeina niin mahahapot tuhoavat lääkkeen ja se ei vaikuta mitenkään. Itelle tuli aivan JÄRKYTTÄVÄT vieroitusoireet kyseisestä lääkkeestä. Huh. Tehosi kylläkin jos haluaa leikata kaikki tunteet. Kaipaan kyllä olotilaa välillä.
- P_J_B
Käytin Cymbaltaa (60 mg) kolmisen kuukautta. Ei minulla mitään erityisiä mielenterveyden ongelmia ole ollut, mutta kaksi äkillistä tapahtumaa ja menetystä henkilökohtaisessa elämässä samaan aikaan vetivät jalat alta, enkä meinannnut millään jaksaa yhtään mitään.
Lääkäri sanoi, etteivät nämä mitään onnellisuuspillereitä ole, eivätkä olleetkaan. Masentunut sai olla ihan rauhassa jos niin halusi. Mutta ainakin ne vetivät ylös sängyn pohjalta ja aktiiviseksi jatkamaan elämää, mikä kai niiden vaikutus oikeasti onkin.
Sivuvaikutukset alussa olivat aivan hirveät. Mielialan vaihteluja ja itsetuhoisia ajatuksia. Sitten tulivat kammottavat virtsaamisvaikeudet. Seksuaalinen halu meni täysin. Viimeisenä näkökyky heikkeni niin ettei halpishalleista meinannut löytyä tarpeeksi vahvoja lukulaseja. Oireita kesti nelisen viikkoa, sitten ne helpottivat.
Elämä ja olo tuntuivat sitten aika normaalilta, mutta jotenkin tietoisuus lääkkeen vaikutuksesta oli aina taustalla. Viikko sitten lopetin Cymbaltan ottamisen kerralla kokonaan. Mitään vieroitusoireita en ole vielä kokenut, en siis mitään. En tiedä alkavatko nekin vasta viiveellä, kuten lääkkeen vaikutus sen käyttöä aloittaessa. Onko kolmen viikon kuluttua aivan hirveä olo, sitä en tiedä vielä. - En Ole Itseni
Hei!!
Itse taas olen juuri aloittanut lääkkeen, pari viikkoa sitten. 30mg aamuisin.
Haittavaikutuksia on tullut: väsymys, voimattomuus, päänsärky. Pahimmat ovat totaalinen seksihalujen katoaminen. Siis en tunne sillä saralla yhtikäs mitään...Samoin kaikki fyyisinen läheisyys, siis halailut ja kainalossa oleminen ällöttää. Kumppani on ihmeissään että mikä mulla on...Kun olen niin muuttunut. Kylmäksi.
Nyt mietin että jatkanko tällaista lääkettä, josta näin paljon haittaa. Mutta apua on myös ollut.
Mitä olette mieltä???? - P_J_B
Ei kannata vielä parin viikon jälkeen lopettaa. Sivuvaikutukset helpottavat parin viikon sisällä, mutta seksihalut eivät valitettavasti palaa käytön aikana. Ei se sinänsä mikään huono lääke ole, kyllä se oikeasti auttaa.
Jos käytät sitä johonkin elämänkriisiin, niin käytä niitä niin kauan kunnes saat kriisisi käsiteltyä. Jos diagnoosisi on jokin muu, niin siihen en ota kantaa, se on lääkäriasia. - Maiju611
Lopettelen Cymbaltaa myös. En ole koskaan syönyt suurimpana annoksena kuin puolet 30 mg. Mulle lääkäri sanoi, ettei siinä mitään vaaraa ole, kun laittaa kapselin vaan kiinni. En voisi kuvitellakaan syöväni ensinnäkään 30 mg saatikkaa lopettavani yhtäkkiä. Ei ole ollut ongelmia ja lääke on ollut myös tehokas.
- Elämä edessä
Lopettelen täällä Cymbaltaa ja vasta nyt alan ymmärtää, miten se lääke minussa vaikutti. Olen kokeillut kaikki mahdolliset ja mahdottomat lääkkeet, mutta mikään niistä ei ole sopinut. Cymbalta oli kuitenkin vähiten häiritseviä sivuvaikutuksia, jos ei laske tunteiden kuolemaa sellaiseksi. Hikoilin pienestäkin ponnistuksesta ja hikeni haisi pahalle. Sain uida vartalotuoksussa jos aioin mennä ihmisten ilmoille.
Cymbaltasta lihoin pikkuhiljaa alle vuodessa 7 kiloa vaikka söin kuin hiiri ja senkin erittäin terveellisesti. Aineenvaihdunta pysähtyi ja kohoni keräsi nestettä. Siksi tunsin itseni rumaksi.
Öisin, jos nukahdin, näin julmia ja sairaita painajaisia, yleensä työhöni liittyen - siis silloin kun yleensä nukuin. Nukuin erittäin vähän.
Omaa tahtoa ei ollut mihinkään ja siksi järki oli se, joka saneli tekemiseni, eivät tunteet, koska sellaisia ei ollut. En tuntenut mitään, olin ns puunaama, kävelevä, ilmeetön skombi. Seksi ei tullut mieleenkään, saati seurustelu toisen sukupuolen kanssa. Olin vain omassa itsessäni säilytyksessä.
Mikä erikoisinta, Cymbalta alkoi vähitellen tehdä minusta alkoholistia. Saatoin juoda pullon viiniä, eikä se tuntunut missään - ja jee -seuraavan aamuna ei ollut edes dagen efteriä. Mutta itsemurha-ajatuksia siitä alkoholilla läträämisestä tuli ja se oli kamalaa. Onneksi tuo ihana apulaiseni, järki, piti asian jossain rajoissa, muuten olisin hukkunut viiniin, joka tuntui tuovan elämään esiin edes hyvää oloa. jotain tunteita.
En saanut itsestäni mitään aikaan. Järkeni tilanteisiin tuoman tiedon pakottamana tein pakolliset toiminnot pikkuisen kerrallaan ja pidin paljon vapaapäiviä. Almanakkani pidin mahdolisimman tyhjänä ja opettelin sanomaan kaikessa EI. Tämän sotkuisempi ei kotini ole koskaan ollut kuin tänä aikana jolloin sukan nostaminenkin tuntui työltä. Mutta yritin muistaa ettei ei burnoutin kokeneen tarvitse toipilasaikana jaksaakaan mitään.
Cymbaltan avulla kuitenkin pääsin pahimman ohi ja sain järjestetyksi asiani askel kerrallaan jollekin tolalle eli muutoksen käyntiin. Vanhassa työssähän ei usein voi burnoutin jälkeen jatkaa. Vielä on vähän kesken mutta rohkeimmat päätökset tein Cymbaltan avulla. Cymbalta oli minulle kainalosauva ja ohjauskeppi erittäin vaikeassa elämäntilanteessa, työuupumuksessa.
Nyt lopetettuani lääkkeen olen taas alkanut nukkua melkein normaalisti lopetettuani cymbaltan 30 mg:sta seinään.
Sähköshokit ovat olleet hurjia. Kuin jostain lähetettäisiin päähäni sähkövirtasarjoja. Se vetää näyräksi ja lepäämään. Vatsa on sekaisin ja aivoja väsyttää, mutta elämä alkaa näköjään vähitellen nyt neljäntenä vieroituspäivänä kirkastua ja tuntua omalta. Mutta mikä upeinta, on ihanaa taas tuntea -iloa-surua-ihastusta-seksualisuutta -hyvää oloa yms yms. Eikä tee mieli alkoholia enää.
Alan olla taas entisisissä mitoissani ja naamakin tuolla peilissä alkaa näyttää taas melko nätiltä ja siinä on jopa ilmeet. Taidan saada itseni takaisin.
Tsemppiä teille kaikille samojen ongelmien kanssa painiville. Jaksamista :-)
Nimimerkillä Elämä edessä
- Elämä edessä
Jatkoa
Nyt on viikko ja yksi päivä Cymbaltan lopettamisesta.
Neljä ensimmäistä päivää olivat vieroituksessa pahimmat. Sähköiskuja tulee ajoittain vieläkin.
Olen tyytyväinen olooni. Tunteet ovat palanneet ja olen siitä hyvin onnellinen.
Huomaan ihan yllättyväni ja yllättäväni kun minusta onkin tullut huumorintajuinen ja spontaani. Uskallan ottaa kantaa ja tarvittaessa heittää myös kevyttä herjaa. Olen siis oma itseni -JIPPII !!!- bsa1
Hyvä kuulla olostasi, toivottavasti on edelleen noin ja miksei olisi. Minä lopettelin syksyllä noin 1, 5 vuoden cymbaltan käytön (30 mg) kun olo oli ihan ok ja pilleritkin loppu. Ei juurikaan viekkareita, mutta parin kuukauden päästä masennus/ahdistus palasi ja aloitin psykiatrin neuvosta 60 käytön jota oli tarkoitus jatkaa muutama kuukausi ja sitten siirtyä 30 estolääkityksenä kun on ollut useahkoja masennuskausia aiemminkin. Huhtikuun lopulla/toukokuussa vähensin käyttöä ehkä joka toiseen päivään ja sitten n. kk lopetin kokonaan, enkä pöllö hommannut noita 30 mg. Kuukauden päivät meni, kuten myös lopputalvi/kevät ihan hyvin, mutta viikon päivät sitten alkoi levottomuus/ahdistus nostaa päätään. Reseptillä oli pari pakettia noita 60 jäljellä joten muutama päivä sitten aloitin lääkityksen, toivottavasti toimii yhtä hyvin kuin aiemminkin. Levottomuutta pakkaa, alakulo jne. , vähän enemmän hikoiluttaa ja ruokahalut on vähän tiessään. Aloitusoireita vai olotilaan ylipäätään kuuluvia, mene ja tiedä. Katsotaan jatkossa miten tässä käy...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1433196EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje403002- 1101463
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1451217Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621087Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661057- 601017
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373979Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne23833- 41827