Narsisti ja mykkäkoulu

xx

Onko narsistille tyypillistä pitkävihaisuus ja mykkäkoulun pitäminen? Mykkäkoululla tarkoitan nyt kuukausien puhumattomuutta ilman, että toinen osapuoli edes tietää tarkalleen syytä siihen. Keskusteluun tämä mahdollinen narsisti ei pysty. Eikö narsisti tosiaan välitä, että hän näyttää naurettavalta mököttäessään ja osoittaessaan mieltä kuin pikkulapsi? Miten riitatilanne ylipäänsä sovitaan narsistin kanssa? Hän odottaa anteeksipyyntöä, mutta sen saadessaan ei kuitenkaan edes anna anteeksi? Eikö narsisti itse kärsi eniten omasta käytöksestään, kun muut jatkavat elämäänsä, eivätkä enää jaksa välittää pikku riidasta, ja hän pitää edelleen vihaa yllä? Miksi narsisti ei hae apua, ja tajua että hänessä on jotain pielessä, vaikka varmasti kärsii itse omasta käytöksestään?

28

7625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lottamari<3

Kiukuttelu, mykkäkoulu, passiivis-aggressiivinen käytös ja kaikenlainen oikuttelumainen käytös kuuluu narsistin luonteeseen sillä hän on tunneälyltään kehittymätön ja tavallaan lapen tasolle jäänyt. Hänen kanssaan on hyvin vaikea päästä ylipäätänsä mihinkään rakentavaan vastavuoroiseen keskusteluun, koska naristilta puuttuu kyky ymmärtää miten tunteisiin pitää reagoida ja vastata. Hän provosoituu pienemmästäkin, hänen kanssaan pitää olla varuillaan kaiken aikaa, pitää mukautua, sovitella, käydä kauppaa, maanitella, suostutella, mielistellä ja alentua kaikenmaailman lapselliseen itseään alentavaan ja halventavaan käyttäytymiseen, että saa narsistin leppymään.

Naristin mielestä toiset ovat vihamielisiä, ilkeitä, kateellisia ja pahaa tarkoittavia siksi hän ei hae apua, koska syy on muiden, ei hänen. Narsisti kärsii, mutta kärsimyksensä lähde on hän itse.

• "Hän provosoituu pienemmästäkin, hänen kanssaan pitää olla varuillaan kaiken aikaa, pitää mukautua, sovitella, käydä kauppaa, maanitella, suostutella, mielistellä ja alentua kaikenmaailman lapselliseen itseään alentavaan ja halventavaan käyttäytymiseen, että saa narsistin leppymään."

Niiiiiiiiiiiin totta....

• Mykkäkoulu on henkistä väkivaltaa ja oiva vallankäytön väline. Lapsellista, mutta tehokasta ja satuttavaa. Epäreilua puolisoa kohtaan, sanoisin..

• A

Ehkä joskus "mykkäkoulu" - sivuuttaminen, ignorointi, dissoisointi - on tietoinen vastaus siihen, että toinen tiedostamattaan katosi - sivuutti, ignoroi ja dissosioi - jolloin narsisti maistaisi omaa lääkettään.

Pessimistinen tulkinta: ikuinen kierre. Tulos: Luopuminen.
        Optimistinen tulkinta: tietoisuus tarttuu. Tulos: Oppiminen.

- "Mulla on hyvä ikävä Sitä toista koska oon nyt tullut yhtä tietoiseksi."

• yxex
        A kirjoitti:

Ehkä joskus "mykkäkoulu" - sivuuttaminen, ignorointi, dissoisointi - on tietoinen vastaus siihen, että toinen tiedostamattaan katosi - sivuutti, ignoroi ja dissosioi - jolloin narsisti maistaisi omaa lääkettään.

Vastaan, ettet luule mun pitävän mykkistä ;)

Tuollaista tietoista sivuuttamista saattaa täälläkin tapahtua, pohjana syystä tai toisesta koettu narsistinen loukkaantuminen (jota siis kykenee tuntemaan kaikki ihmiset, ei vain narsistit)

Hyvä pointti sun kommentti!

*lähtee heittelemään lumipalloja* :)

• määbää
        A kirjoitti:

Kuka vaan ja se kuuluisa oma lääke :D Mä en tiedä, mutta musta alkaa tuntumaan siltä, että jos kohta olisinkin onnistunut seurustelemaan narsistin kanssa.

Ikävää se ei poista (hmm, koukussako) ja joku optimistinpoikanen yrittää pitää kiinni oppimisen kaltaisesta tapahtumasta, jonka seurauksena olisi onnellinen lopputulos :D

Hmmm. IRL-kirjat odottavat, olen laiminlyönyt niitä jälleen, eikä se oppi päähän lukematta mene.

• määbää
        yxex kirjoitti:

Vastaan, ettet luule mun pitävän mykkistä ;)

Tuollaista tietoista sivuuttamista saattaa täälläkin tapahtua, pohjana syystä tai toisesta koettu narsistinen loukkaantuminen (jota siis kykenee tuntemaan kaikki ihmiset, ei vain narsistit)

Hyvä pointti sun kommentti!

*lähtee heittelemään lumipalloja* :)

Itse oon huomannut eksyväni moniin ketjuihin ja niiden jatkoihin, että minne oon kommentoinut, ja pitäiskö tarkistaa, että laittaako jollekin vastausta ja APUA missä se olikaan :D Joo, rekisteröinti, niin eikös s.postin välityksellä pysy kärryillä noista tarkoituksellisista ja tarkoituksettomista palstamykkäilyistä? :D

• määbää kirjoitti:

Itse oon huomannut eksyväni moniin ketjuihin ja niiden jatkoihin, että minne oon kommentoinut, ja pitäiskö tarkistaa, että laittaako jollekin vastausta ja APUA missä se olikaan :D Joo, rekisteröinti, niin eikös s.postin välityksellä pysy kärryillä noista tarkoituksellisista ja tarkoituksettomista palstamykkäilyistä? :D

:-D
        Toisaalta unohtaminen on inhimillistä, tai kommentti saattaa olla niin hyvä ettei siihen keksi lisättävää. Eksyksiin täällä joutuu helposti.

• Anonyymi

Totta

• 46576

"Miksi narsisti ei hae apua, ja tajua että hänessä on jotain pielessä,"

Narsisti ei hae apua siksi koska hänessä ei ole mitään vikaa. Hän ei tarviste lääketieteellistä tai psykologista apua. Sitä vastoin hänen mielestään muut ovat hoidon tarpeessa ja hän on se joka sitä hoitoa antaa läheisilleen. Hän vetää puolisonsa, kumppaninsa, lahteensä suosta.... Juupa, juu... Eli painaa kaverinsa päätä koko ajan syvemmälle hetteikköön, ja sitten ihmettelee miksi toinen menee aina vaan hullummaksi. Riidan aloittaa narsisti ja se joka hänelle raivostuu tai vaikka vaan mulkaisee ikävästi on syyllinen koko kaaokseen. Sitten narsisti kostaa mykkäkoululla.

• xx

Hmm... Miten narsistiin tulisi sitten suhtautua? Kyseessä ei ole puoliso, vaan eräs sukulainen, jonka kanssa joutuu välillä olemaan tekemisissä, vaikka ei haluiskaan. Hän on ehtinyt mustamaalata jo koko suvulle, kuka sitten uskoo hänen puheitaan ja kuka ei, sitä en tiedä. Itse en voi ymmärtää miten kukaan, joka hänet on läheltä nähnyt, voi hänet ottaa vakavasti. Sen verran absurdeja jutut ja käytös ovat olleet...Kannattaako lähteä oikomaan puheita, vai onko se loputon suo? Onko parempi vaan antaa ajan näyttää muillekin minkälainen ihminen on kyseessä? Onko se niin, että narsisti ei tosiaan itse usko koskaan olevan väärässä, vai ei vain myönnä sitä muille? Onko se vihaa, häpeää vai mitä mitä narsisti tuntee, kun pitää mykkäkoulua?

• Pälättäjäinen
        xx kirjoitti:

Hmm... Miten narsistiin tulisi sitten suhtautua? Kyseessä ei ole puoliso, vaan eräs sukulainen, jonka kanssa joutuu välillä olemaan tekemisissä, vaikka ei haluiskaan. Hän on ehtinyt mustamaalata jo koko suvulle, kuka sitten uskoo hänen puheitaan ja kuka ei, sitä en tiedä. Itse en voi ymmärtää miten kukaan, joka hänet on läheltä nähnyt, voi hänet ottaa vakavasti. Sen verran absurdeja jutut ja käytös ovat olleet...Kannattaako lähteä oikomaan puheita, vai onko se loputon suo? Onko parempi vaan antaa ajan näyttää muillekin minkälainen ihminen on kyseessä? Onko se niin, että narsisti ei tosiaan itse usko koskaan olevan väärässä, vai ei vain myönnä sitä muille? Onko se vihaa, häpeää vai mitä mitä narsisti tuntee, kun pitää mykkäkoulua?

Mykkäkoulu ei ole ainakaan häpeää. En tiedä vihastakaan, mutta ainakin se on tarkoitettu opiksi ja ojennukseksi niitä kohtaan jotka ovat häntä vastaan rikkoneet. Jos narsistiu olisi perheenjäsen, hän tuskin pystyisi olemaan hiljaa kuukausi kaupalla. Mitenkäs hän mykkänä voisi kontrolloida muiden ajatuksia, tunteita tarpeita. Miten hän mykkänä voisi tuoda itselleen niin tärkeät rähinät, haukkumiset, hallitsemisen ja vallitsemisen esille. Miten hän mykkänä voisi jatkuvasti toitottaa omaa oikeassa olemistaan ja erinomaisuuttaan. Ainut vaihtoehto on, että perhe on jo peloteltu ja alistettu siihen pisteeseen etteivät he uskalla myöskään ääntä päästää jos ei kodin valtiaskaan puhu mitään. Karmaisevaa!

• xx
        Pälättäjäinen kirjoitti:

Mykkäkoulu ei ole ainakaan häpeää. En tiedä vihastakaan, mutta ainakin se on tarkoitettu opiksi ja ojennukseksi niitä kohtaan jotka ovat häntä vastaan rikkoneet. Jos narsistiu olisi perheenjäsen, hän tuskin pystyisi olemaan hiljaa kuukausi kaupalla. Mitenkäs hän mykkänä voisi kontrolloida muiden ajatuksia, tunteita tarpeita. Miten hän mykkänä voisi tuoda itselleen niin tärkeät rähinät, haukkumiset, hallitsemisen ja vallitsemisen esille. Miten hän mykkänä voisi jatkuvasti toitottaa omaa oikeassa olemistaan ja erinomaisuuttaan. Ainut vaihtoehto on, että perhe on jo peloteltu ja alistettu siihen pisteeseen etteivät he uskalla myöskään ääntä päästää jos ei kodin valtiaskaan puhu mitään. Karmaisevaa!

Näin se vähän tuossa perheessä on, ihan hullua kyllä! Miten jollakin voi olla sellainen sairas valta, jota kukaan tuskin edes kyseenalaistaa (ainakaan ääneen)? Narsisti saattaa myös pitää mykkäkoulua vain yhdelle henkilölle, ja muille esittää kutakuinkin normaalia. Samoin porukassa jossa on perheen ulkopuolisia, hän esittää kuin kaikki olisi mitä erinomaisemmin, hymyilee teennäisesti ja juttelee mukavia, mutta kun kohdataan kahden/lähiperheen läsnäollessa mykkäkoulu jatkuu. En ole ikinä tavannut ketään, jonka ilme ja äänensävy vaihtuisi niin ääripäästä toiseen riippuen siitä kuka on keskustelukumppanina.

Niin hullua kun käytös onkin, silti hän onnistuu jotenkin ihmeellisesti kääntämään asian niin, että se olisi mukamas täysin oikeutettua käytöstä ja sitä meinaa itsekin heikolla hetkellä uskoa! Ei auta, kun pistää kovaa kovaa vastaan. Ehkä mykkäkoulu jatkuu ikuisesti...

• phnx
        xx kirjoitti:

Näin se vähän tuossa perheessä on, ihan hullua kyllä! Miten jollakin voi olla sellainen sairas valta, jota kukaan tuskin edes kyseenalaistaa (ainakaan ääneen)? Narsisti saattaa myös pitää mykkäkoulua vain yhdelle henkilölle, ja muille esittää kutakuinkin normaalia. Samoin porukassa jossa on perheen ulkopuolisia, hän esittää kuin kaikki olisi mitä erinomaisemmin, hymyilee teennäisesti ja juttelee mukavia, mutta kun kohdataan kahden/lähiperheen läsnäollessa mykkäkoulu jatkuu. En ole ikinä tavannut ketään, jonka ilme ja äänensävy vaihtuisi niin ääripäästä toiseen riippuen siitä kuka on keskustelukumppanina.

Niin hullua kun käytös onkin, silti hän onnistuu jotenkin ihmeellisesti kääntämään asian niin, että se olisi mukamas täysin oikeutettua käytöstä ja sitä meinaa itsekin heikolla hetkellä uskoa! Ei auta, kun pistää kovaa kovaa vastaan. Ehkä mykkäkoulu jatkuu ikuisesti...

Narsistitkin on vähän erillaisia käytökseltään, tunneälyn puute on sama, ja sinulle on sattunut mykkäkoulu narsisti. Se käyttäytyy muiden seurassa normaaslisti mutta kahdestaan mykkäkoulu jatkuu.

Tuotakin ongelmaa oli myös täällä mutta ei sentään viikkoja. Siitä pääsi sillä kun kertoi narsun kuullen muille ongelmasta, mutta se piti tehdä ikäänkuin ohimennen sivulauseessa.

Tyyliin puhelimessa, "en ole kysynyt kun ei se kuitenkaan vastaa, nytkään ei ole puhunut minulla moneen päivään. Parempi kuin sinä kysyt, sinulle saattaa vastakkin".
        varalause "sillä olen huomannut että kun muita tulee niin silloin se saa puhelahjat takaisin"

Ei tule olla aivan vieressä, että narsu ei tunne tätä provksi ja lisäksi korostan että puhua tavallisella jopa iloisella äänellä ja siirtyä heti toiseen asiaan.

Siitä tulee palautetta, mutta voi kysyä että valehtelinko? ja sitten syyttää sinua niin mykkäkoulusta, niin voi sanoa. "voi olla totta, mutta niin sinä teet ja siitä minä vain puhun, kerro sinä vuorostaan heille että se johtuu minusta"

Tämä osuu narsistin nilkkaan ja narsisti voi lopettaa tai vähentää mykkäkoulua, koska sitä on tulossa harmia ja huonoa mainetta hänelle itselle. Tämä viimeksi mainittu on se tärkein, ei narisisti muunpäälle käsitä, järkeä on turha puhua, koska sitä on hänellä hänen oman luulonsa mukaan niin paljon että sitä olisi varaa jakaa vaikka muille.

Tämä oli noin suunnilleen ja omalla vastuulla (en siis ota vastuuta ohjeen toimivuudesta tai sen soveltamisesta aiheutuvasta haitasta :)

• Anonyymi

K y l l ä

• Jukupaatti

Ei vaan kuukausia vaan vuosia kestävää mökötystä ja kiukkua.Toisiaan narsisti on silloin naivin näköinen ja tosi lapsellinen voi verrata henkistä ikää 4vee.
      Mökötys(sulkeutuminen) voi alkaa yllättäen vaikka vieressä istuessa ja uhri ihmetelee että miksi,mikä nyt on?
      Niin ja tosiaan narsisti ei tunne asiaa nimeltä anteeksianto.

• phnx

Siis tunneäly eli henkinen ikä on todella 4 vuotiaan tasolla, ajattelppa joskus hänen tilallaan 4 vuotiasta lasta jolla on uhma päällä. Ei muuta eroa kuin että narsistilla on muuten aikusen järki ja osaa olla manipuloiva ja tehdä kaikki paljon pahemmaksi kuin ymmärtämätön lapsi..

• nar(t)sun uhri
        phnx kirjoitti:

Siis tunneäly eli henkinen ikä on todella 4 vuotiaan tasolla, ajattelppa joskus hänen tilallaan 4 vuotiasta lasta jolla on uhma päällä. Ei muuta eroa kuin että narsistilla on muuten aikusen järki ja osaa olla manipuloiva ja tehdä kaikki paljon pahemmaksi kuin ymmärtämätön lapsi..

aivan oikein sanottu kuin 4vuotias lapsi haluan täydentää hieman luetteloa;
        narsisti tekee niinkuin itse mielii
        kaikki myötätuntosi narssulle ei herätä vastakaikua vaikka kuuluttaisit pasuunalla
        narsistin käsitys kaikista asioista on minun ehdoilla vain minun ehdoilla
        narsisti viihtyy luonasi niin kauan kun viihdytät häntä
        jos arvostelet narsistia tai vastuutat seurustelusuhde uhkaa katketa
        narsistit eivät halua sitoutua asuvat mieluiten yksin
        narsistit on edelleen kiinni äitiinsä tai isäänsä
        narsistit ei suunnittele mitään kanssasi narsistit antaa suuria lupauksia ja taas uskot yhteistyöhön ja sitten narsisti vetää maton alta auts!
        vain narsistilla on oikeus arvostella sinua ei päinvastoin
        narsistit masentaa mieltä

narsisteilla ei ole huumorintajua

älä suunnittele mitään narsistin kanssa et kuitenkaan ole edes höyhenen arvoinen narsistin silmissä et vaikka tekisit mitä
        rohkeutta teille kanssakärsijät,minä muutin itseni suhteessa valitettavasti nasut kun on narsuja ei sillekkään annettu arvoa kysykää vaan halusiko hän tulla vastaan ei ja kehtas vielä sanoo että oon tärkeä näköjään niin tärkeä olinkin että valheita vaan annettiin arvostukseksi häneltä

• En malta olla tuomatta esiin sitä ihaninta mykkäkoulua (vertauksen vuoksi):

Kun istuu sohvalla rakkaan kanssa, käsi kädessä, kylkimyyryssä..tai kävelee rannalla..tai..

Silloin ei sanoja tarvita. Tunnemaailma on jaettu ja hyvänolontunne on jaettu, ja toisen silmistä näkee hyvänolon tunteen koko riemun. Mikään ei ahdista eikä mihinkään ole kiire. Vain sanaton rakkaus missä antaja ja vastaanottaja ovat tasavertaiset eikä mitään kahleita ole.

Oi niitä aikoja..

• määbää

Yhteenkuuluvaisuuden harha :) Mikä pettymys siitä seuraakaan, kun ymmärtää, että yhdessäkin on vain kaksi yksinäistä.. Mutta on se ihanaa niin kauan kuin sitä kestää.

*Kuin huume, jonka vaikutus kestää joillakin pidempään kuin toisilla* - on se tunne.

• määbää kirjoitti:

Yhteenkuuluvaisuuden harha :) Mikä pettymys siitä seuraakaan, kun ymmärtää, että yhdessäkin on vain kaksi yksinäistä.. Mutta on se ihanaa niin kauan kuin sitä kestää.

*Kuin huume, jonka vaikutus kestää joillakin pidempään kuin toisilla* - on se tunne.

Yksin synnytään, yksin kuollaan..

Kommentistasi tuli tämä biisi mieleen..

"Kun yössä yksin vaeltaa,
        Voi kaltaisensa kohdata
        Ja hetken tie on kevyt kaksin kulkea."

http://www.youtube.com/watch?v=t4E_MXeHBcY

;)

• määbää
        yxex kirjoitti:

Yksin synnytään, yksin kuollaan..

Kommentistasi tuli tämä biisi mieleen..

"Kun yössä yksin vaeltaa,
        Voi kaltaisensa kohdata
        Ja hetken tie on kevyt kaksin kulkea."

http://www.youtube.com/watch?v=t4E_MXeHBcY

;)

Ja mulla tuli mieleen runo tuosta yksin kuollaan kohdasta.. Se on itseasiassa hyvä runo.. missäköhän se on..

Mutta on kaunis sanoitus.. ja ihmiset ovat parhaita vapaina :D

ei siis pullossa kirjahyllyn reunalla..

*silmäilee särjettyjen pullojen riviä*

• määbää kirjoitti:

Ja mulla tuli mieleen runo tuosta yksin kuollaan kohdasta.. Se on itseasiassa hyvä runo.. missäköhän se on..

Mutta on kaunis sanoitus.. ja ihmiset ovat parhaita vapaina :D

ei siis pullossa kirjahyllyn reunalla..

*silmäilee särjettyjen pullojen riviä*

Kissatkaan ei viihdy pullossa.
        Vapaus, mikä ihana sana. Ei sitoutumista, ei omistamista, ei riippuvuutta, ei hallintaa, ei mustasukkaisuutta..
        Kävelet vapaana..sounds good :)

• määbää
        yxex kirjoitti:

Kissatkaan ei viihdy pullossa.
        Vapaus, mikä ihana sana. Ei sitoutumista, ei omistamista, ei riippuvuutta, ei hallintaa, ei mustasukkaisuutta..
        Kävelet vapaana..sounds good :)

Ja heti alkoi liioittelemaan, vallan :D

• määbää kirjoitti:

Ja heti alkoi liioittelemaan, vallan :D

Vapaalle on vain yksi tyydyttävä vaihtoehto; Vapaaehtoisesti sidottu.. :-D

• Anonyymi

Mietin samoja asioita

• Anonyymi

Mua alkoi ignooraamaan koknainen joukko ihmisiä siitä lähtien kun sain rajun lääkeainereaktion (ei psyykelääke): mykkäkoulua, luurin korvaan lyömistä, kaiken puheeni sivuuttamista jne. Erikoinen elämänkokemus. Nyt kun en ole enää yhtään moksis vaikka 1000 ihmistä tekis tuota, ilmiö on alkanut laantua...

pooiouuuu

• Anonyymi

On tyypillistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2420
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2112
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2099
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1655
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      384
      1560
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      272
      1371
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      12
      1356
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe