Isä ei pidä yhteyttä lapseensa

NImipulma

Erosimme mieheni väkivaltaisuuden takia 1½ vuotta sitten. Miehelläni oli aina hyvät välit lapseemme eikä hän koskaan tehnyt lapselle fyysistä pahaa. Tosin lapsi joutui näkemään minua lyötävän, joten ei hän mikään loistoisä kyllä ollut. Lapsi oli erotessamme 4v ja nyt siis täyttää pian 6. Isä ei ole kertaakaan edes soittanut ja kysynyt lapsen vointia saati käyttänyt tapaamisoikeuttaan. Asumme kaikki samassa kaupungissa.

Vaihdoin eron jälkeen oman nimeni takaisin ja nyt olen ajatellut vaihtaa myös lapsen nimen. Mielestäni hän on enemmän minun lapseni ja isä on hänet täysin kieltänyt, joten miksi pitäisi sellaisen miehen nimeä kantaa? Oma sukuni tukee minua, mutta en ole keskustellut asiasta ex-mieheni äidin kanssa, vaikka hän onkin lapseni toinen mummu, sillä hänkään ei pidä yhteyttä. Hän lähettää kyllä lapselle joululahjan, mutta ei esim. syntymäpäivänä edes korttia eikä tule käymään vaikka olemme monesti kutsuneet.

Vaihtamalla lapsen sukunimen minun sukuni nimeksi, hän mahdollisesti tuntee paremmin kuuluvansa sukuun, joka häntä on tukenut pienestä asti. Eikä niin, että hänellä on eri nimi ja vielä sellaisen miehen, joka ei ole ollut hänen tukenaan enää missään vaiheessa. Teenhän oikein?

38

4035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teet väärin

      Nimen vaihdolla haluat julkistaa, että lapsen isä ei kuulu enää hänen elämäänsä. Anna lapsen päättää nimestään aikuistuttuaan, on mun mielipide.

      • Ole rohkea

        Eiköhän lapsen isä ole jo valintansa tehnyt ja päättänyt olla kuulumatta lapsen elämään. Vaihda vaan, saa lapsi sen suvun nimen joka häntä rakastaa. Ole rohkea lapsesi puolesta. Jos tilanne olisi toisin päin, ja lapsella olis äidin sukunimi ja äiti olisi lapsen hylännyt, eikö silloin yksinhuoltaja isä vaihtaisi oman nimensä lapselle? Taatusti.


      • nimi...
        Ole rohkea kirjoitti:

        Eiköhän lapsen isä ole jo valintansa tehnyt ja päättänyt olla kuulumatta lapsen elämään. Vaihda vaan, saa lapsi sen suvun nimen joka häntä rakastaa. Ole rohkea lapsesi puolesta. Jos tilanne olisi toisin päin, ja lapsella olis äidin sukunimi ja äiti olisi lapsen hylännyt, eikö silloin yksinhuoltaja isä vaihtaisi oman nimensä lapselle? Taatusti.

        Tuohon ei oikestaan ole oikeaa vastausta teetkö oikein vai väärin, mutta jos itselläni olisi samanlainen tilanne vaihtaisin varmasti, koska se helpottaa ihan arkipäivänkin asiointia. Helpompi on ulkopuolistenkin "tajuta" lapsen olevan omasi kun sama sukunimi.. Ja toisaalta ei tarvitse noin nuoren lapsenkaan ihmetellä minkä takia äidillä (joka hänestä huolehtii) on eri nimi..


      • Anonyymi

        Harvinaisen omahyväinen ja katkera tunnut olevan kostonhalu on kova..ehkä hän jätti sinut ei lapsia


    • turha vaihto

      nykyään jos lapsella ja äidillä on eri sukunimet. Siitä on kiittäminen yhteiskuntamallia, jonka pääasiassa me tasa-arvoa ajaneet naiset olemme saaneet aikaan. Eri sukunimiset perheenjäsenet ovat hyväksytty ilmiö ilman mitään vaikeutta hoitaa asioita viranomaisiinkaan päin, joten miksi vaihtaa turhaan. Vanhempien yhdessä lapselle antamaa etunimeäkään ei vaihdeta eron perusteella vaikka isää ei lapsen elämässä näy.

      • aloitt.

        En koe vaihtoa mitenkään turhana, sillä nimi antaa lapselle paremman yhteenkuuluvuuden tunteen sukuun, joka on hänen tukenaan. Isällä säilyy edelleen rajoittamaton tapaamisoikeus, kuten ennenkin, jos hän vain haluaisi sitä käyttää. Haluan vain lapsen parasta ja siksi hän saa sukuni nimen.


      • 7+2
        aloitt. kirjoitti:

        En koe vaihtoa mitenkään turhana, sillä nimi antaa lapselle paremman yhteenkuuluvuuden tunteen sukuun, joka on hänen tukenaan. Isällä säilyy edelleen rajoittamaton tapaamisoikeus, kuten ennenkin, jos hän vain haluaisi sitä käyttää. Haluan vain lapsen parasta ja siksi hän saa sukuni nimen.

        Jos yteenkuuluvaisuuden tunteesi lapseen on sukunimestäsi kiinni niin sitten sitä on syytä vahvistaa kaikin ulkonaisin keinoin, tarkoitan jos rakkaus ei oikein riitä, niin sitten ymmärrän.


      • Vaiha ihmeessä
        7+2 kirjoitti:

        Jos yteenkuuluvaisuuden tunteesi lapseen on sukunimestäsi kiinni niin sitten sitä on syytä vahvistaa kaikin ulkonaisin keinoin, tarkoitan jos rakkaus ei oikein riitä, niin sitten ymmärrän.

        Niin tarkoitatko, että lapsella pitäisi olla isän nimi, kun isän rakkaus ei näköjään riitä että tapaisi lastaan? Että lapsi tuntisi isänsä sitten edes sukunimeltä, kun muuten ei saa hänen kanssaan viettää aikaa. Tuollaiselta isältä voisi hyvin ottaa jopa huoltajuuden pois, kun ei kerran sillä mitään tee.


      • Anonyymi

        Sukunimi mietitään yhdessä lapsen syntyessä..ei katkeroituneen eron jälkeen


    • 11+19

      Minä vaihdoin aikuisena äidin tyttönimen itselleni. Isäni oli juuri samanlainen paska kuin sinun lapsesi isä.

      Siskoni vaihtoi pojalleen tyttönimensä kun otti avioeron jälkeen sen takaisin.

    • <3 :)

      Itselläni ei ole ihan noin vakava tilanne, mutta oman lapseni isäkään ei ole ollut koskaan kiinnostunut lapsestaan. Tuntui luonnoliselta antaa lapselle oman suvun sukunimi, jopa käytännön asioitten vuoksi. 6 vuotias ei osaa vielä moneen vuoteen päättää minkä sukunimen itselleen haluaa, joten tässä vaiheessa on hyvä vaihtaa nimi jos niin haluaa. Ei se ole millään tavalla vähättelyä isänpuolen sukua kohtaan, yksinkertaistaa vain asioita itsensäkin kanssa. Onneksi olkoon kummiskin että olet ottanut ohjat omiin käsiisi ja päässyt eroon kurjasta suhteesta. Olet tehnyt aivan oikein ja varmasti osaat ratkaista ilman tämän palstan apua, nimi asiankin juuri niinkuin itse haluat.
      Toivotan teille hyvää kevään odottelua ja paljon onnea tulevaisuudelle! :)

    • Katkera isä

      Kavala venäläinen vaimo

      En koskaan lyönyt vaimoani. En edes häntä uhkaillut. Silti exvaimoni meni turvakotiin. Kun ihmettellen soition Kotkan turvakotiin, ja siellä sanotiin, että saa sinne tulla muutenkin.

      Myöhemmion vaimoni hankki minulle lähestymiskiellon se perusteena, että hän oli ollut turvakodissa. Kertaakaan en lähetymiskieltoa rikkonut. Asuin kotkassa ja exvaimoni oli muuttanut Raumalle.

      Sitten varsinaisessa avioero - oikeudenkäynnissä Rauman käräjäoikeus rajoitti minun ja lapseni tapaamiia sen perusteella, että vaimoni oli ollut turvakodissa ja että minulle oli annettu lähestymiskielto.

      Minulle luvattiin, että saan myöhemmin tavata poikaani vapasti, jos käyn häntä tapaamssa perhekodissa vaadittavat tarkkailun alaiset tapaamiset, jos Rauman sosiaalihuolto vapaita tapaamisia puoltaa.

      Näin tapahtui, mutta koska siitä huolimatta exvaimoni vastusti poikani ja minun vapaita tapaamisia, lupauksesta huolimatta niitä ei minulle annettu.

      Tällöin "löin hanskat tiskiin" ja lopetin tasitelun "tuulimyllyjä vastaa" ja
      poikaani en ole nähnyt moneen vuoteen. En saa tavata poikaani, mutta elatusmaksut kyllä joudun maksamaan.

      Tämä exvaimoni on venäläinen eikä senttiäkään hän ollut Suomeen veroja maksanut, mutta kaikki oikeudenkäyntikulut mukaan lukjien Raumnalle muutto sekä kaikki muukin hänelle sosusta maksettiin.

      Minä sen sijaan olen koko ikäni Suomeen veroja maksanut, ja sain maksaa omasta pussistani kaiken.

      Käyn säännöllisessä työssä, ja hoidan työni kunnolla. Avioero - oikeudessa vaimoni lemasi minut alkoholistiksi, mutta venäläisen valehtelijan sana painoi enemmän kuin rehellisen suomalaisen miehen sana.

      Olen katkera ja sen takia seuraavissa vaaleissa äänestän persuja.

      • Oma moka kun laittaa kalunsa miettimättä mihin sattuu. Venakoilla on aina tietty tarkoitus ja etenkin kun haluaa pikaisesti raskaaksi. Asumassani talossa on useampi kappale sen kaltaisia venäläisiä äitejä. Lapsia yleeensä kolmen eri suomalaisen miehen kanssa jokaiselta juoksee elatusmaksut ja kuka tietää tuleeko vielä perintöäkin kunhan maatuska vain jaksaa odottaa ja ruokkia lapsiaan.


      • oikeudessa voittanut

        etkö mies ymmärtänyt hankkia kunnon juristia ja todistajalausuntoja...

        miehet menevät oikeuteen puolueellisten sosiaaliviranomaistenja pykäläjuristien riepoteltavaksi

        perä'ttömät väitteet pitää AINA pyrkiä kumoamaan

        ja rusakkojen kanssa pitää AINA olla myös avioehtosopimus


    • sitkeyttävaan

      Katkeralle isälle sanoisin, että jossain iässä lapsi haluaa tietää kuka hänen isänsä on. Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä sinne sosiaalivirastoon ja ilmoittaa, että tapaamisia ei ole järjestetty ja haluat olla lapselle olemassa. Ehkä avioeron jälkeinen pölypilvi on laskeutunut ja saatte tapaamisen järjestettyä.

      Onko sinulla sukulaista, joka voisi toimia välittäjänä? Lapsi ei luultavasti tapaa muitakaan sinun sukulaisiasi, mutta kyllä hänen pitäisi.

      Lapsella on oikeus tavata isäänsä ja sosiaalitantatkin tietävät tämän.

      • Kiitti jo riitti

        Poika todennäköisesti ottaa yhteyttä, mutta Luoja tietää olenko silloin jo mullan alla ja se on myöhäistä.

        Ja tämän perverssin yhteiskuntamme viranomaisten kanssa en enää ryhdy tappelemaan.

        Kun kerran yhteiskuntamme sosiallitoimistojen ja oikeuslaitusten "mieskaunaiset" viranomaiset, sekä nainen on näin tyhmä, antaa asian olla.

        Minä keskityn omaan elämääni ja sopeutumalla omaan selviytymiseeni.

        "Kiitti mulle riitti".

        Mutta persuja äänestän.


      • Molli123
        Kiitti jo riitti kirjoitti:

        Poika todennäköisesti ottaa yhteyttä, mutta Luoja tietää olenko silloin jo mullan alla ja se on myöhäistä.

        Ja tämän perverssin yhteiskuntamme viranomaisten kanssa en enää ryhdy tappelemaan.

        Kun kerran yhteiskuntamme sosiallitoimistojen ja oikeuslaitusten "mieskaunaiset" viranomaiset, sekä nainen on näin tyhmä, antaa asian olla.

        Minä keskityn omaan elämääni ja sopeutumalla omaan selviytymiseeni.

        "Kiitti mulle riitti".

        Mutta persuja äänestän.

        Äläs ny vielä luovuta! Täällä on muitaki sosiaali tätien uhreja. Mä en lapsestani luovu, vaikka ex-muija on jo valmis luopuun yhteisestä lapsestamme. Ei se, että "luulee" olevansa hyvä äiti,tarkoita sitä ,että on hyvä äiti. On kokemusta.


      • systemslave

        Huom sosut eivät halua näitä tapaamisia järjestää..uskovat aina silmät ummessa äidin väitteitä....

        herää jo !!! systeemi sortaa tässä maassa miehiä


      • Joo riitti
        Kiitti jo riitti kirjoitti:

        Poika todennäköisesti ottaa yhteyttä, mutta Luoja tietää olenko silloin jo mullan alla ja se on myöhäistä.

        Ja tämän perverssin yhteiskuntamme viranomaisten kanssa en enää ryhdy tappelemaan.

        Kun kerran yhteiskuntamme sosiallitoimistojen ja oikeuslaitusten "mieskaunaiset" viranomaiset, sekä nainen on näin tyhmä, antaa asian olla.

        Minä keskityn omaan elämääni ja sopeutumalla omaan selviytymiseeni.

        "Kiitti mulle riitti".

        Mutta persuja äänestän.

        Kannattiko tänne Suomeen sitten lainkaan tulla? Ehkä kulttuurien erovaisuudet aiheuttivat kaiken? Persuja äänestät, se tuli selväksi, mutta ehkä sitä vaimoakin olisi voinut alunperin kohdella kunnolla. Mullan alla me kaikki joskus olemme, minkäs sille mahtaa, mutta näiden sanontojen ulkoa osaaminen ei ratkaise kaikkea - onneksi.


      • Anonyymi
        Kiitti jo riitti kirjoitti:

        Poika todennäköisesti ottaa yhteyttä, mutta Luoja tietää olenko silloin jo mullan alla ja se on myöhäistä.

        Ja tämän perverssin yhteiskuntamme viranomaisten kanssa en enää ryhdy tappelemaan.

        Kun kerran yhteiskuntamme sosiallitoimistojen ja oikeuslaitusten "mieskaunaiset" viranomaiset, sekä nainen on näin tyhmä, antaa asian olla.

        Minä keskityn omaan elämääni ja sopeutumalla omaan selviytymiseeni.

        "Kiitti mulle riitti".

        Mutta persuja äänestän.

        Kirjoitusvirheitä on kyllä ainakin hyvin paljon...


    • Vaihda nimi sen kummemmin miettimättä, sehän on täysin sinun asiasi.
      Surullista on se että lapsesi isä ei näytä tuntevan mitään rakkautta omaan lapseensa mutta maailma on aika raadollinen eikä se murehtimalla muutu.

      • Molli123

        Ei se nimen vaihtaminen noin vaan onnistu. Se ei ole siitä kiinni, miltä äidistä tuntuu, tai alaikäisestä lapsesta. Jos lapsi on isän sukunimellä, ja isä vastustaa nimen vaihtoa, vaikka periaatteesta, niin se on oikeus juttu. Siis, jos on yhteys huoltajuus. Ei nimiä, ja huoltajuuksia noin vaan vaihdella. Lakisääteisiä juttuja. Ei mitään, "musta tuntuu nyt tältä", juttua.


      • Molli123

        "Sehän on täysin sinun asiasi",,,Ei sitte tasan tarkkaan ole! Ota asioista selvää, ennenkuin tänne tuollaisia typeryyksiä kirjoittelet.


      • Molli123 kirjoitti:

        Ei se nimen vaihtaminen noin vaan onnistu. Se ei ole siitä kiinni, miltä äidistä tuntuu, tai alaikäisestä lapsesta. Jos lapsi on isän sukunimellä, ja isä vastustaa nimen vaihtoa, vaikka periaatteesta, niin se on oikeus juttu. Siis, jos on yhteys huoltajuus. Ei nimiä, ja huoltajuuksia noin vaan vaihdella. Lakisääteisiä juttuja. Ei mitään, "musta tuntuu nyt tältä", juttua.

        Tottakai se onnistuu tuollaisessa tapauksessa ilman mitään ongelmia, lapsen huoltaja siitä päättää tai tietysti huoltajat. Mutta käsittääkseni tuossa tapauksessa isään ei paljoa huoltajuudet kiinnosta.


      • Molli123 kirjoitti:

        "Sehän on täysin sinun asiasi",,,Ei sitte tasan tarkkaan ole! Ota asioista selvää, ennenkuin tänne tuollaisia typeryyksiä kirjoittelet.

        Ei asiassa ole mitään epäselvyyksiä, se on huoltajan asia muuttaako nimen vai ei kun lapsi on tuon ikäinen.


      • Molli123
        Lobotomia kirjoitti:

        Ei asiassa ole mitään epäselvyyksiä, se on huoltajan asia muuttaako nimen vai ei kun lapsi on tuon ikäinen.

        Vielä kerran,,,Jos on yhteishuoltajuus, nimeä ei vaihdeta tuosta vaan, jos toinen vanhempi vastustaa!!! Ei etu, eikä sukunimeä.


    • eemi_e

      Itse olen 30 - vuotias nainen ja äiti vaihto aikoinaan nimeni samaan kuin itselle on. Tosin itse olin niin pieni silloin etten edes muista että olen ollut isän mukaan nimetty. Lisäksi olen isäni kanssa kuitenkin tekemisissä.

    • Ei sinun tarvii enää katella sitä mikä oli joskus , nyt on aivan uusi päivä, kukaan ei hakkaa sinua enään, minä olen noin 50v mies olen kestänyt isyyden olemattomuuden se raastaa vieläkin,mutta sanompa että elämää on vieläkin jäljellä ;)

    • FLIPPERS

      NIMEÄ EI VOI VAIHTAA JOS ON YHTEISHUOLTO, YKSINHUOLLOSSA VOI

      MUISTA MYÖS ETTÄ ET VOI SYYTTÄÄ KETÄÄN JULKISESTIVÄKIVALTAISUUDESTA ELLEI ASIA TODETTU POLIISIVIRANOMAISEN YMS TOIMESTA. KYSEESSÄ SILLOIN PERÄTÖN VÄITTÄMÄ
      YKSI SYY VÄLIEN KATKEAMISEEN VOI OLLA MYÖS ESITTÄMÄSI VÄITTEET...
      JOS MIES EI HALUA LASTAAN TAVATA , ON SE HÄNEN ONGELMANSA EI SINUN TAI LAPSEN. HÄN EI YKSINKERTAISESTI VÄLITÄ ENÄÄ TAVATA TEITÄ

    • apuva81

      Meillä on samantapainen tilanne. Poikani isä ei ole halunnut olla tekemisissä poikansa kanssa viimiseen n.kaheksaan vuoteen. Erottiin kun poika oli puoltoista vuotias ja viimisen kerran on isäänsä nähnyt kun oli kaksi ja puoli vuotias.Poikani täytti juuri kymmenen. Olen päättänyt vaihtaa poikani nimen samaksi kuin minulla,koska pojan isän suku ei halua olla meidän kanssa tekemisissä. Eli mun mielestä teet ihan oikein. =)

      • Molli123

        "Eli mun mielestä",,,, Menisit itsees!!


      • Duuri2011
        Molli123 kirjoitti:

        "Eli mun mielestä",,,, Menisit itsees!!

        Apua on varmaankin puhelinsoiton päässä...jotta sinä voit kommenttisi jälkeen 'mennä itseesi'.


    • Kokemuksen äänellä..

      Niin kuin sanottu, et voi tuosta noin vaan vaihtaa lapsen nimeä mikäli teillä on yhteishuoltajuus. Vaikka isä ei olisi tekemisissä, mutta jos yhteishuoltajuus on, niin mies voi vaikka vain veemäisyyttään vastustaa nimenvaihtoa. Mikäli mies kokonaan katoaa lapsen elämästä, tulee teidänkin arjesta huomattavasti helpompaa mikäli haet yksinhuoltajuutta. Ei ole montaa asiaa joihin tarvitaan molempien huoltajien suostumus, mutta ne, joihin se tarvitaan, ovat tärkeitä, ja jos ei isältä saa suostumusta, niin vaikeeta tulee omaan. Esim. passia ei saa jos toinen huoltaja kieltää. Tai no saa, mutta se vaatii omat kikkailunsa.

      • Äitimamma23

        Kannattaa miettiä kahdesti, ennenkin vaihtaa lapsen sukunimen. Mielestäni sukunimi kertoo, kuka on lapsen isä. Olen kuullut tapauksesta, jossa nuoripari alkoi seurustella ja aikanaan selvisi, että ovat sisaruksia. Kuulemma kauhea järkytys. Onneksi tyttö ei ollut raskaana! Heillä oli yheinen isä, mutta toisella nuorella oli äitinsä sukunimi. Nykyisen sukunimisekamelskan keskellä saattaa tuollaisia tapauksia tulla lisää ja ajatelkaa kun ehtivät avioon asti!
        Sukunimellä on merkitystä.


    • katkera isä

      Mieti nyt kaksi kertaa onko se sukunimi nyt niin tärkeä asia edes. Loppupeleissä ei se sukunimi määritä juuri mitään ja se on kuitenkin vain nimi. Yksin et sitä voi vaihtaa.

      Mulla taas on ihan eri tilanne. Olen yrittänyt koko kevään ja kesän saada tavata lapsiani, jotta saisin heihin rakennettua suhteen kun he vielä ovat pieniä. Mutta kun lasten äiti kieltää asian vallanhimoissaan ja asia menee oikeuteen. Esikoisen huoltajuuden hän sai painostamalla, kiristämällä ja uhkailemalla, nyt saan sitäkin yrittää muuttaa. Toiseen lapseen vaadin yhteishuoltajuuden, mutta kuulemma en luultavasti sitäkään saa, koska lasten äiti ei osaa neuvotella mistään asioista, joten oikeus katsoo etteivät vanhemmat kykene sopimaan lapsen asioista ja huoltajuus määrätään äidille. Minulla ei edes ole tapaamissopimusta olemassa, koska olimme alunperin keskenämme sopineet miten tapaan lastani/lapsiani. Seuraavassa hetkessä taas mikään sovittu ei pidä paikkaansa ja saan tapaamisoikeuttakin hakea oikeudesta. Tähän mennessä olen menettänyt esikoisen elämästä 6kk ja hän on alle 2v vain ja ainoastaan äidin mielivaltaisuuden takia!! En käytä alkoholia/huumeita, en polta, en ole väkivaltainen ja silti en saa lapsiani nähdä. Silti hän kummasti valittaa, kun en anna rahaa kaikenmaailman menoihin jne. On se reilua meininkiä tämä elämä...

    • Anonyymi

      Elämä on valintoja täynnä. Jos haluaa tehdä lapsia väkivaltaisen miehen kanssa, niin varautukoon siihen että kaikki ei tule menemään niinkuin strömsössä. Minä itte päätin jo varmaan 13-vuotiaana kun karvat alkoi kasvamaan, etten ikinä tule hankkimaan omia lapsia. Kirkostakin olen eronnut 21-vuotiaana, joten mitkään naimisiinmenot, ristiäiset, ynnämuut uskonnolliset muodollisuudet ei ole ollut missään vaiheessa milläänlailla tärkeitä asioita. Olen 33-vuotias mies, saanut p***ua monelta eri naiselta vuosien mittaan ja tärkeämpää minulle on lihallinen himo, sekä siitä saatava tyydytys, kuin joku perhe-elämä/vanhemmuus.

    • Anonyymi

      Tiesittekö on naisten lyöminen on ikivanha maan päällinen traditio.
      Ettehän tahdo erottua joukosta?

    • Anonyymi

      Odotan vain sitä aikaa kun miehet alkavat lyömään kaikkia näkemiään naisia kaduilla ja kodeissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe