Kuka valopää on päättänyt ottaa käyttöön tämän uuden systeemin Helsinki-Vantaan lentokentän kakkosterminaalissa? Aivan surkea "uudistus"!
Vanha tapa: useita turvatarkistuspisteitä, yksi jono, josta sitten jonon loppupäässä jakauduttiin pisteisiin. Pisteen alkupäässä rullatiski, jolle laitettiin yksi tai useampi laatikko, ja sitten niihin laatikoihin tavarat. Tähän oli hyvin aikaa, ja jono eteni sutjakasti. Laatikot rullasivat lähes itsestään tiskiä pitkin läpivalaisulaitteeseen, ja matkustaja meni sillä välin portista.
Uusi tapa: useita metrejä ennen turvatarkastuspisteitä on pitkä metallitiski. Tämän ääressä laitetaan kaikki tavarat laatikkoon / laatikoihin, jotka matkustaja sitten kantaa tarkastuspisteeseen monen metrin päähän ja laskee hihnalle.
Olipa todella kätevää ja näppärää, kun yhdessä laatikossa oli talvitakki, yhdessä laatikossa läppäri laukku, ja sitten vielä käsilaukku käskettiin laittamaan omaan laatikossaan. Näitä kolmea isoa painavaa laatikkoa sitten tasapainottelin sylissäni ja yritin päästä tarkastuspisteeseen, ja tietysti ympärillä oli iso lauma ihmisiä, kaikki laatikot sylissään, jotka myös yrittivät päästä johonkin tarkastuspisteeseen!
En ole millään lentokentällä nähnyt noin aivovammaista systeemiä. Näkemäni perusteella homma oli monen muunkin matkustajan mielestä äärettömän typerää. Myös virkailijat näyttivät lievästi sanoen kypsyneiltä.
Helsinki-Vantaan uusi turvatarkistussysteemi - kuka neropatti???
16
1018
Vastaukset
- höpö höpö
vielä painavampi jos laatikossa olisi kaikki...nyt ne on jaettu useampaan niin ovat kevyempia liikutella...ja näin tämä myös maailmalla toimii...2 viikkoa sitten Bangkokissa laitettiin kamat 4-6 laatikkoa...ei mitään ongelmaa...mistä se ongelma tulee...en ymmärrä?
- Tosi hienoa
Ongelma tulee siitä, että aiempi, täysin toimiva systeemi, jossa laatikoita ei tarvinnut KANTAA yhtään mihinkään, on vaihdettu täysin järjettömään "uudistukseen". Ilman mitään syytä.
Olen lentänyt useilta kentiltä sekä Euroopassa että USA:ssa ja aivan kaikkialla on ne laatikot laitettu heti siihen liukuhihnalle, ja sitten niihin laatikkoihin tavarat. - miksi pitää kantaa
No en ole minäkään joutunut kanniskelemaan niitä laatikoita yhtään mihinkään vaan tavarani olen saanut laskea niihin laatikoihin juuri sen tarkastuslinjan kohdalla, johon olen jonosta päässyt.
- näin on
miksi pitää kantaa kirjoitti:
No en ole minäkään joutunut kanniskelemaan niitä laatikoita yhtään mihinkään vaan tavarani olen saanut laskea niihin laatikoihin juuri sen tarkastuslinjan kohdalla, johon olen jonosta päässyt.
mihinkään kanneta eikä siinä ole mitään mihin edes voisi kantaa...laatikkoon ja kävelet läpi ja tavarat takaisin....nyt en ymmärrä mitä puhut ja selität?
- Tosi hienoa
näin on kirjoitti:
mihinkään kanneta eikä siinä ole mitään mihin edes voisi kantaa...laatikkoon ja kävelet läpi ja tavarat takaisin....nyt en ymmärrä mitä puhut ja selität?
Milloin viimeksi olet lentänyt Helsinki-Vantaalta, ja mennyt kakkosterminaalin turvatarkastuksen läpi? Minä lensin tammikuun alussa, ja silloin oli todellakin tehty tälläinen "hieno" uudistus.
Ennen sitä lensin elokuussa 2010, ja silloin oli vielä se vanha, aivan toimiva, systeemi josta puhut.
Ja tämä uudistus on todellakin sellainen, että laatikot ovat metallitiskillä useiden metrien päässä itse tarkastuspisteestä ja liukuhihnasta, ja ne laatikot täytetään siinä tisikillä, ja matkustaja sitten kantaa ne sinne tarkastuspisteeseen, siis todellakin usean metrin matkan.
Silloin tammikuussa, kun tämän koin, todella moni matkustaja ihmetteli asiaa ja napisi siitä, ja yksi tarkastajista (selvästi todella kypsynyt tähän hienoon uudistukseen myös) sanoi että asiasta kannattaa valittaa.
Ehkä tarpeeksi moni on valittanut, ja homma on muutettu takaisin vanhaan malliin. Tästä olen tietysti vain iloinen.
Itse lennän Helsinki-Vantaalta seuraavan kerran vasta elokuun lopussa, joten katsotaan mikä on tilanne silloin. - travelbag
Tosi hienoa kirjoitti:
Milloin viimeksi olet lentänyt Helsinki-Vantaalta, ja mennyt kakkosterminaalin turvatarkastuksen läpi? Minä lensin tammikuun alussa, ja silloin oli todellakin tehty tälläinen "hieno" uudistus.
Ennen sitä lensin elokuussa 2010, ja silloin oli vielä se vanha, aivan toimiva, systeemi josta puhut.
Ja tämä uudistus on todellakin sellainen, että laatikot ovat metallitiskillä useiden metrien päässä itse tarkastuspisteestä ja liukuhihnasta, ja ne laatikot täytetään siinä tisikillä, ja matkustaja sitten kantaa ne sinne tarkastuspisteeseen, siis todellakin usean metrin matkan.
Silloin tammikuussa, kun tämän koin, todella moni matkustaja ihmetteli asiaa ja napisi siitä, ja yksi tarkastajista (selvästi todella kypsynyt tähän hienoon uudistukseen myös) sanoi että asiasta kannattaa valittaa.
Ehkä tarpeeksi moni on valittanut, ja homma on muutettu takaisin vanhaan malliin. Tästä olen tietysti vain iloinen.
Itse lennän Helsinki-Vantaalta seuraavan kerran vasta elokuun lopussa, joten katsotaan mikä on tilanne silloin.Onko aivan totta ? Entas jos matkustaja ei pysty naita laatikkoja itse kantamaan ?
Jo on outoa toimintaa, taytyy sanoa. - Basta
travelbag kirjoitti:
Onko aivan totta ? Entas jos matkustaja ei pysty naita laatikkoja itse kantamaan ?
Jo on outoa toimintaa, taytyy sanoa.Olin lähdössä 15.1.2011 Itävaltaan, ihmettelin että mitä se porukka oikein haahuilee siinä turvatarkastusjonossa? Eräälläkin ulkolaisella isännällä oli 4 laatikkoa joita se sitten yritti epätoivoisesti saada kärrättyä "omalle" liukuhihnalleen jonne oli matkaa n. 10 metriä...aiempi malli oli tosiaankin toimivampi.
- vanha takaisin äkkiä
Juu, sanonko mistä kotoisin on tämä T2-terminaalin turvatarkastus. Ja rintsikoiden kaarituet ilmeisesti piippasivat kun piti kolme kertaa mennä portista, kumma kun paluulennolla Dusseldorfissa ei kaarituellisista ollut mitään harmia! Siellä myös omien tavaroiden käsittely linjalla samaan tapaan kuin muuallakin - ei helsinkiläistä kaaosteoriaa.
- travelbag
Todella, mita jos ei pysty laatikkoja itse kantamaan? Matkustan huomenna, ja en pysty nostaan/ kantaan yhtikas mitaan?
Tuleeko virkailija vierelleni auttaan vai ?- bogger
Siis et pysty kantamaan omia kamojasi matkalla? Kai sulla on joku auttamassa koko reissun ajan?
- sivistysvaltio???
bogger kirjoitti:
Siis et pysty kantamaan omia kamojasi matkalla? Kai sulla on joku auttamassa koko reissun ajan?
Ihan eri asia kantaa lentolaukkua kassin sangasta tai vetää perässään - pystyy vaikka olis kyynärsauvakin käytössä. Sitten kun purat kassistasi ensin läppärin, nestepussin, riisut vyön ja kaiken metallia sisältävän, otat kännykän ja muut romut esiin on sulla jo kolme laatikkoa, joita koetat pitää pinossa, lisäksi vielä se lentolaukku/kassi ja niiden sekä kyynärsauvan kanssa koetat selvitä sinne metrien päähän hihnan ääreen.
Paremmin sujuis kun voisi kaivaa ne kamat esiin siinä hihnan ääressä, ei tarvis kuljetella sen enempää - näin toimitaan muualla. - turvatarkastus...
sivistysvaltio??? kirjoitti:
Ihan eri asia kantaa lentolaukkua kassin sangasta tai vetää perässään - pystyy vaikka olis kyynärsauvakin käytössä. Sitten kun purat kassistasi ensin läppärin, nestepussin, riisut vyön ja kaiken metallia sisältävän, otat kännykän ja muut romut esiin on sulla jo kolme laatikkoa, joita koetat pitää pinossa, lisäksi vielä se lentolaukku/kassi ja niiden sekä kyynärsauvan kanssa koetat selvitä sinne metrien päähän hihnan ääreen.
Paremmin sujuis kun voisi kaivaa ne kamat esiin siinä hihnan ääressä, ei tarvis kuljetella sen enempää - näin toimitaan muualla.Jaa-a... vaikeeta tuntuu jollain olevan. Mä en lomareissuilla läppäriä mukanani kanna, joten mä tarvin turvassa vain yhden laatikon johon laitan nestepussin ja vyön. Lompakko ja kännykkä laitetaan turvan jonossa käsimatkatavaralaukkuun. Muita metalliesineitä en taskuissani kanna. Kyllä sen huomaa turvatarkastusjonoissa kuinka monet säätää moneen kertaan metallinpaljastimen läpi kun aina löytyy kolikkoa, avainta, tai muuta taskun pohjalta. Sitten ihmetellään miksi ja miten ihmeessä turvan jono liikkuu niin hitaasti.
- kannattaako lähteä?
sivistysvaltio??? kirjoitti:
Ihan eri asia kantaa lentolaukkua kassin sangasta tai vetää perässään - pystyy vaikka olis kyynärsauvakin käytössä. Sitten kun purat kassistasi ensin läppärin, nestepussin, riisut vyön ja kaiken metallia sisältävän, otat kännykän ja muut romut esiin on sulla jo kolme laatikkoa, joita koetat pitää pinossa, lisäksi vielä se lentolaukku/kassi ja niiden sekä kyynärsauvan kanssa koetat selvitä sinne metrien päähän hihnan ääreen.
Paremmin sujuis kun voisi kaivaa ne kamat esiin siinä hihnan ääressä, ei tarvis kuljetella sen enempää - näin toimitaan muualla."Matkustan huomenna, ja en pysty nostaan/ kantaan yhtikas mitaan?"
Kaverihan just sanoi, ettei pysty "kantaan" yhtään mitään.
Kannattaa yrittää järjestellä kamat jo etukäteen siten, että noinkin huonossa matkustuskunnossa selviää. Laitat metallit ja kännykän ja vyön valmiiksi kassiin vaikka siellä ulko-ovien lähellä penkeillä. Sitten kun menet sinne hihnalle, niin nakkaat kassin yhteen laatikkoon ja purat siitä helposti läppärin ja nestepussin toiseen.
Ja jos kunto on noin huono, niin kannattaa harkita laukun laittamista ruumaan. Sun pitäis selvitä koneessakin kaikkien omien kamojesi kanssa.
- Älytön mikä Ä
Oivallatko valitusta lainkaan. Siis jos sulla on takki läppäri laukku niin tarvitset kaksi laatikkoa eli voit ottaa ne sieltä kasasta ja kävellä hihnalle. Ja sitten alat siinä täyttämään niitä laatikoita, koska kädet ei riitä kantamaan laatikoita hihnalle.
Eli miksi laatikot eivät ole pitkän hihnan päässä, jolloin voit rauhassa purkaa laukun kuteet laatikoihin. Ihan niinkuin muualla maailmassa. => hihna vetää paremmin.
Ja useampi lähtee työ- kuin lomamatkalle eli läppäreitäkin voi olla pari kappaletta.
Aivan älytön uudistus, antakaa palautetta Finavialle. - TTJPR
Jos pistäisi hihnat eihä siitäkään tulisi mitää, ihan älytöntä ku yks purkaa tavarat ja toinen menossa jo portista läpi, ei se hihna nyt ketää odota siinä.
Jos et pysty kantamaan mitää tavaroita, kannattaa harkita matka uuteen ajankohtaan tai olee ottamatta mitää vyötä, läppäri jne. Nesteitä et tarvitse myöskää koska yli 100ml otetaa kuitenki pois nii ne voi mennä ihan ruumaankin.
Jos osaa purkaa vikkelästi voithan sinä ottaa pari laatikkoa muuten mukaan ja vasta sitte ottaa ne siellä tiskillä kaikki roinat esille ettei tarvitse kantaa "monen metrin päähä", oikeesti haloo siellä on max 4 metrin kävelymatka ellei ala kuljeskella siellä päästä päähä. - Uuden järjestelmän
tarkoitus oli lyhentää turvatarkastuksen jonotusaikaa ja niin se on myös tehnyt.
Se ei varmaankaan ole täydellinen, mutta jonottaminen on mielestäni vielä tuskallisempaa, joten hyvä näin. "vähimman haitan periaate"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1812376- 1831964
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1731821Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys1191645Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise311565- 1151399
Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su1711165Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1661126Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c771103Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,601070