Helsinki-Vantaan uusi turvatarkistussysteemi - kuka neropatti???

Tosi hienoa

Kuka valopää on päättänyt ottaa käyttöön tämän uuden systeemin Helsinki-Vantaan lentokentän kakkosterminaalissa? Aivan surkea "uudistus"!

Vanha tapa: useita turvatarkistuspisteitä, yksi jono, josta sitten jonon loppupäässä jakauduttiin pisteisiin. Pisteen alkupäässä rullatiski, jolle laitettiin yksi tai useampi laatikko, ja sitten niihin laatikoihin tavarat. Tähän oli hyvin aikaa, ja jono eteni sutjakasti. Laatikot rullasivat lähes itsestään tiskiä pitkin läpivalaisulaitteeseen, ja matkustaja meni sillä välin portista.

Uusi tapa: useita metrejä ennen turvatarkastuspisteitä on pitkä metallitiski. Tämän ääressä laitetaan kaikki tavarat laatikkoon / laatikoihin, jotka matkustaja sitten kantaa tarkastuspisteeseen monen metrin päähän ja laskee hihnalle.

Olipa todella kätevää ja näppärää, kun yhdessä laatikossa oli talvitakki, yhdessä laatikossa läppäri laukku, ja sitten vielä käsilaukku käskettiin laittamaan omaan laatikossaan. Näitä kolmea isoa painavaa laatikkoa sitten tasapainottelin sylissäni ja yritin päästä tarkastuspisteeseen, ja tietysti ympärillä oli iso lauma ihmisiä, kaikki laatikot sylissään, jotka myös yrittivät päästä johonkin tarkastuspisteeseen!

En ole millään lentokentällä nähnyt noin aivovammaista systeemiä. Näkemäni perusteella homma oli monen muunkin matkustajan mielestä äärettömän typerää. Myös virkailijat näyttivät lievästi sanoen kypsyneiltä.

16

977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpö höpö

      vielä painavampi jos laatikossa olisi kaikki...nyt ne on jaettu useampaan niin ovat kevyempia liikutella...ja näin tämä myös maailmalla toimii...2 viikkoa sitten Bangkokissa laitettiin kamat 4-6 laatikkoa...ei mitään ongelmaa...mistä se ongelma tulee...en ymmärrä?

      • Tosi hienoa

        Ongelma tulee siitä, että aiempi, täysin toimiva systeemi, jossa laatikoita ei tarvinnut KANTAA yhtään mihinkään, on vaihdettu täysin järjettömään "uudistukseen". Ilman mitään syytä.

        Olen lentänyt useilta kentiltä sekä Euroopassa että USA:ssa ja aivan kaikkialla on ne laatikot laitettu heti siihen liukuhihnalle, ja sitten niihin laatikkoihin tavarat.


      • miksi pitää kantaa

        No en ole minäkään joutunut kanniskelemaan niitä laatikoita yhtään mihinkään vaan tavarani olen saanut laskea niihin laatikoihin juuri sen tarkastuslinjan kohdalla, johon olen jonosta päässyt.


      • näin on
        miksi pitää kantaa kirjoitti:

        No en ole minäkään joutunut kanniskelemaan niitä laatikoita yhtään mihinkään vaan tavarani olen saanut laskea niihin laatikoihin juuri sen tarkastuslinjan kohdalla, johon olen jonosta päässyt.

        mihinkään kanneta eikä siinä ole mitään mihin edes voisi kantaa...laatikkoon ja kävelet läpi ja tavarat takaisin....nyt en ymmärrä mitä puhut ja selität?


      • Tosi hienoa
        näin on kirjoitti:

        mihinkään kanneta eikä siinä ole mitään mihin edes voisi kantaa...laatikkoon ja kävelet läpi ja tavarat takaisin....nyt en ymmärrä mitä puhut ja selität?

        Milloin viimeksi olet lentänyt Helsinki-Vantaalta, ja mennyt kakkosterminaalin turvatarkastuksen läpi? Minä lensin tammikuun alussa, ja silloin oli todellakin tehty tälläinen "hieno" uudistus.

        Ennen sitä lensin elokuussa 2010, ja silloin oli vielä se vanha, aivan toimiva, systeemi josta puhut.

        Ja tämä uudistus on todellakin sellainen, että laatikot ovat metallitiskillä useiden metrien päässä itse tarkastuspisteestä ja liukuhihnasta, ja ne laatikot täytetään siinä tisikillä, ja matkustaja sitten kantaa ne sinne tarkastuspisteeseen, siis todellakin usean metrin matkan.

        Silloin tammikuussa, kun tämän koin, todella moni matkustaja ihmetteli asiaa ja napisi siitä, ja yksi tarkastajista (selvästi todella kypsynyt tähän hienoon uudistukseen myös) sanoi että asiasta kannattaa valittaa.

        Ehkä tarpeeksi moni on valittanut, ja homma on muutettu takaisin vanhaan malliin. Tästä olen tietysti vain iloinen.

        Itse lennän Helsinki-Vantaalta seuraavan kerran vasta elokuun lopussa, joten katsotaan mikä on tilanne silloin.


      • travelbag
        Tosi hienoa kirjoitti:

        Milloin viimeksi olet lentänyt Helsinki-Vantaalta, ja mennyt kakkosterminaalin turvatarkastuksen läpi? Minä lensin tammikuun alussa, ja silloin oli todellakin tehty tälläinen "hieno" uudistus.

        Ennen sitä lensin elokuussa 2010, ja silloin oli vielä se vanha, aivan toimiva, systeemi josta puhut.

        Ja tämä uudistus on todellakin sellainen, että laatikot ovat metallitiskillä useiden metrien päässä itse tarkastuspisteestä ja liukuhihnasta, ja ne laatikot täytetään siinä tisikillä, ja matkustaja sitten kantaa ne sinne tarkastuspisteeseen, siis todellakin usean metrin matkan.

        Silloin tammikuussa, kun tämän koin, todella moni matkustaja ihmetteli asiaa ja napisi siitä, ja yksi tarkastajista (selvästi todella kypsynyt tähän hienoon uudistukseen myös) sanoi että asiasta kannattaa valittaa.

        Ehkä tarpeeksi moni on valittanut, ja homma on muutettu takaisin vanhaan malliin. Tästä olen tietysti vain iloinen.

        Itse lennän Helsinki-Vantaalta seuraavan kerran vasta elokuun lopussa, joten katsotaan mikä on tilanne silloin.

        Onko aivan totta ? Entas jos matkustaja ei pysty naita laatikkoja itse kantamaan ?
        Jo on outoa toimintaa, taytyy sanoa.


      • Basta
        travelbag kirjoitti:

        Onko aivan totta ? Entas jos matkustaja ei pysty naita laatikkoja itse kantamaan ?
        Jo on outoa toimintaa, taytyy sanoa.

        Olin lähdössä 15.1.2011 Itävaltaan, ihmettelin että mitä se porukka oikein haahuilee siinä turvatarkastusjonossa? Eräälläkin ulkolaisella isännällä oli 4 laatikkoa joita se sitten yritti epätoivoisesti saada kärrättyä "omalle" liukuhihnalleen jonne oli matkaa n. 10 metriä...aiempi malli oli tosiaankin toimivampi.


    • vanha takaisin äkkiä

      Juu, sanonko mistä kotoisin on tämä T2-terminaalin turvatarkastus. Ja rintsikoiden kaarituet ilmeisesti piippasivat kun piti kolme kertaa mennä portista, kumma kun paluulennolla Dusseldorfissa ei kaarituellisista ollut mitään harmia! Siellä myös omien tavaroiden käsittely linjalla samaan tapaan kuin muuallakin - ei helsinkiläistä kaaosteoriaa.

    • travelbag

      Todella, mita jos ei pysty laatikkoja itse kantamaan? Matkustan huomenna, ja en pysty nostaan/ kantaan yhtikas mitaan?
      Tuleeko virkailija vierelleni auttaan vai ?

      • bogger

        Siis et pysty kantamaan omia kamojasi matkalla? Kai sulla on joku auttamassa koko reissun ajan?


      • sivistysvaltio???
        bogger kirjoitti:

        Siis et pysty kantamaan omia kamojasi matkalla? Kai sulla on joku auttamassa koko reissun ajan?

        Ihan eri asia kantaa lentolaukkua kassin sangasta tai vetää perässään - pystyy vaikka olis kyynärsauvakin käytössä. Sitten kun purat kassistasi ensin läppärin, nestepussin, riisut vyön ja kaiken metallia sisältävän, otat kännykän ja muut romut esiin on sulla jo kolme laatikkoa, joita koetat pitää pinossa, lisäksi vielä se lentolaukku/kassi ja niiden sekä kyynärsauvan kanssa koetat selvitä sinne metrien päähän hihnan ääreen.
        Paremmin sujuis kun voisi kaivaa ne kamat esiin siinä hihnan ääressä, ei tarvis kuljetella sen enempää - näin toimitaan muualla.


      • turvatarkastus...
        sivistysvaltio??? kirjoitti:

        Ihan eri asia kantaa lentolaukkua kassin sangasta tai vetää perässään - pystyy vaikka olis kyynärsauvakin käytössä. Sitten kun purat kassistasi ensin läppärin, nestepussin, riisut vyön ja kaiken metallia sisältävän, otat kännykän ja muut romut esiin on sulla jo kolme laatikkoa, joita koetat pitää pinossa, lisäksi vielä se lentolaukku/kassi ja niiden sekä kyynärsauvan kanssa koetat selvitä sinne metrien päähän hihnan ääreen.
        Paremmin sujuis kun voisi kaivaa ne kamat esiin siinä hihnan ääressä, ei tarvis kuljetella sen enempää - näin toimitaan muualla.

        Jaa-a... vaikeeta tuntuu jollain olevan. Mä en lomareissuilla läppäriä mukanani kanna, joten mä tarvin turvassa vain yhden laatikon johon laitan nestepussin ja vyön. Lompakko ja kännykkä laitetaan turvan jonossa käsimatkatavaralaukkuun. Muita metalliesineitä en taskuissani kanna. Kyllä sen huomaa turvatarkastusjonoissa kuinka monet säätää moneen kertaan metallinpaljastimen läpi kun aina löytyy kolikkoa, avainta, tai muuta taskun pohjalta. Sitten ihmetellään miksi ja miten ihmeessä turvan jono liikkuu niin hitaasti.


      • kannattaako lähteä?
        sivistysvaltio??? kirjoitti:

        Ihan eri asia kantaa lentolaukkua kassin sangasta tai vetää perässään - pystyy vaikka olis kyynärsauvakin käytössä. Sitten kun purat kassistasi ensin läppärin, nestepussin, riisut vyön ja kaiken metallia sisältävän, otat kännykän ja muut romut esiin on sulla jo kolme laatikkoa, joita koetat pitää pinossa, lisäksi vielä se lentolaukku/kassi ja niiden sekä kyynärsauvan kanssa koetat selvitä sinne metrien päähän hihnan ääreen.
        Paremmin sujuis kun voisi kaivaa ne kamat esiin siinä hihnan ääressä, ei tarvis kuljetella sen enempää - näin toimitaan muualla.

        "Matkustan huomenna, ja en pysty nostaan/ kantaan yhtikas mitaan?"

        Kaverihan just sanoi, ettei pysty "kantaan" yhtään mitään.

        Kannattaa yrittää järjestellä kamat jo etukäteen siten, että noinkin huonossa matkustuskunnossa selviää. Laitat metallit ja kännykän ja vyön valmiiksi kassiin vaikka siellä ulko-ovien lähellä penkeillä. Sitten kun menet sinne hihnalle, niin nakkaat kassin yhteen laatikkoon ja purat siitä helposti läppärin ja nestepussin toiseen.

        Ja jos kunto on noin huono, niin kannattaa harkita laukun laittamista ruumaan. Sun pitäis selvitä koneessakin kaikkien omien kamojesi kanssa.


    • Älytön mikä Ä

      Oivallatko valitusta lainkaan. Siis jos sulla on takki läppäri laukku niin tarvitset kaksi laatikkoa eli voit ottaa ne sieltä kasasta ja kävellä hihnalle. Ja sitten alat siinä täyttämään niitä laatikoita, koska kädet ei riitä kantamaan laatikoita hihnalle.

      Eli miksi laatikot eivät ole pitkän hihnan päässä, jolloin voit rauhassa purkaa laukun kuteet laatikoihin. Ihan niinkuin muualla maailmassa. => hihna vetää paremmin.

      Ja useampi lähtee työ- kuin lomamatkalle eli läppäreitäkin voi olla pari kappaletta.

      Aivan älytön uudistus, antakaa palautetta Finavialle.

    • TTJPR

      Jos pistäisi hihnat eihä siitäkään tulisi mitää, ihan älytöntä ku yks purkaa tavarat ja toinen menossa jo portista läpi, ei se hihna nyt ketää odota siinä.

      Jos et pysty kantamaan mitää tavaroita, kannattaa harkita matka uuteen ajankohtaan tai olee ottamatta mitää vyötä, läppäri jne. Nesteitä et tarvitse myöskää koska yli 100ml otetaa kuitenki pois nii ne voi mennä ihan ruumaankin.

      Jos osaa purkaa vikkelästi voithan sinä ottaa pari laatikkoa muuten mukaan ja vasta sitte ottaa ne siellä tiskillä kaikki roinat esille ettei tarvitse kantaa "monen metrin päähä", oikeesti haloo siellä on max 4 metrin kävelymatka ellei ala kuljeskella siellä päästä päähä.

    • Uuden järjestelmän

      tarkoitus oli lyhentää turvatarkastuksen jonotusaikaa ja niin se on myös tehnyt.
      Se ei varmaankaan ole täydellinen, mutta jonottaminen on mielestäni vielä tuskallisempaa, joten hyvä näin. "vähimman haitan periaate"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1445
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1137
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1020
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      877
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      760
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe