Sateenkaari tieteen näkökulmasta

pullea

17

555

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • it 2 Sateenkaari

Satoiko koskaan ennen vedenpaisumusta?
      Sen jälkeenhän tämä sateenkaarijuttu mainitaan?

Ensimmäisen kerran sateenkaari mainitaan Raamatussa kerrottaessa liitosta, jonka Jumala teki Nooan ja hänen jälkeläistensä kanssa sen jälkeen kun vedenpaisumuksessa eloon jääneet tulivat ulos arkista (1Mo 9:8–17; Jes 54:9, 10).
      Jo tämä loistava näkymä itsessään on varmasti saanut Nooan ja hänen perheensä tuntemaan olonsa turvalliseksi ja rauhalliseksi.
      Mielipiteet jakautuvat sen suhteen, oliko tämä ensimmäinen kerta, jolloin ihmiset näkivät sateenkaaren. Jotkut kommentaattorit ovat sitä mieltä, että sateenkaaria oli nähty ennenkin ja että kun Jumala tässä yhteydessä ’pani sateenkaaren pilveen’, se tarkoitti todellisuudessa erikoismerkityksen liittämistä tähän jo olemassa olevaan ilmiöön.
      Monet tätä näkemystä kannattavat uskovat, että vedenpaisumus oli vain paikallinen tai että se ei aiheuttanut merkittäviä muutoksia ilmakehässä.
      Tämä on kuitenkin ensimmäinen maininta sateenkaaresta, ja jos sateenkaari olisi nähty aikaisemmin,

se ei olisi ollut Jumalan liiton erityisenä tunnusmerkkinä kovinkaan vaikuttava.
      Se olisi ollut jotakin tavanomaista eikä huomattava osoitus muutoksesta ja jostakin uudesta.

Raamatussa ei kuvailla, kuinka selkeä ilmakehä oli juuri ennen vedenpaisumusta.
      Mutta nähtävästi ilmakehän olosuhteet olivat sellaiset, ettei kukaan ennen Nooaa ja hänen perhettään ollut nähnyt sateenkaarta, ennen kuin ”taivaiden sulkuportit aukenivat” ja olosuhteet muuttuivat (1Mo 7:11). Ilmakehässä vallitsevat olosuhteet vaikuttavat nykyäänkin siihen, nähdäänkö sateenkaarta vai ei.

• pullea

"""Satoiko koskaan ennen vedenpaisumusta?
        Sen jälkeenhän tämä sateenkaarijuttu mainitaan?"""

oliko kuun pimennoksia taikka tähdenlentoja ennen kuin ne mainittiin taikka muita ilmiöitä, joskin mainittiin raamatussa ollenkaan?
        sehän olisikin hauskaa jos oletettaisiin asioiden tapahtuneen ensimmäistä kertaa vasta kun se raamatussa mainitaan.

ihan perus vt-materiaaliahan tuo on. kai se sitten vain on uskottava kaikkien noiden "olisi"/"nähtävästi"/"varmasti" sanojen perusteella sateenkaaren silloin tulleen.

valitettavasti vt-seuran kirjoitus antaa hyvin harvoin faktoja olettamuksien sijaan.

entäpä avaruudessa. ei siellä vettä ole ei, mutta joskus olen lukenut astronauttien kertoneen päästämästään virtsasta avaruudessa, joka jäätyy heti ja hileinä näyttää samalla tavalla "oikeissa kulmissa" eri värejä

eli luotiinko sateenkaari silloin myös avaruuteen heijastamaan/taittamaan veden yhteydessä eri värejä?

ps. en ole kiinnostunut astronauttien kusemisesta sen kummemmin kun enkelien panemisistakaan. kunhan kysyn sateenkaaresta...

• Gjdjdjkjd

Muinaisten kulttuurien tuottaman kirjallisuuden perusteella ei ole syytä epäillä, että heidän aikaansa ei olisi satanut.

• >>onko sateenkaarella kuitenkaan mitään tekemistä jumalan kanssa, vai oliko tämä vain sen ajan ihmisten uskomus?

Veikkaan luonnollisesti jälkimmäistä vaihtoehtoa. Mutta itse kysymykseen ja kreationistiseen tulkintaan avainsana lienee vesi(höyry)vaippa. Kreationistit, vt-seura mukaan luettuna, uskovat että ennen vedenpaisumusta maata on ympäröinyt helvetinmoinen vesivaippa, joka muodostui vesihöyrystä. Tuo vesivaippa sitten satoi vedenpaisumuksessa alas. Vesivaippa-teoria antaa kreationisteille myös argumentin sateenkaarta ajatellen. Auringonvalo on eittämättä taittunut maahan eri tavalla valtavien vesihöyrymassojen läpi, ja kun vesihöyrymassoja ei vedenpaisumuksen jälkeen ollut, niin sateenkaarenkin muodostuminen oli mahdollista.

Toki tieteelliseltä kannalta vesi(höyry)vaippa-teoria on kestämätön. Ensinnäkin sellainen olisi aiheuttanut maapallolle järkyttävän kasvihuoneilmiön (ellei aurinko olisi porottanut nykyistä huomattavasti pienemmällä teholla), ja toiseksi "4.4 miljardin kuutiokilometriä vettä sisältävä höyrypilvi olisi nostanut ilmanpaineen maan pinnalla peräti 900 -kertaiseksi". Kolmanneksi "vesihöyryn tiivistymisessä takaisin vedeksi vapautuu lämpöenergiaa. Jos kaikki tämä 4.4 miljardia kuutiokilometriä vettä sisältävä höyrypilvi sitten olisi tiivistynyt sateeksi niin siitä vapautuva energia olisi nostanut ilmakehän lämpötilan 3500 asteeseen".

http://www.argumentti.fi/vedenpaisumus/vedenpaisumus_nooan_arkki.php?id=6

• mullekaikkisulleEI

Siis jos Nooan ajan vedenpaisumusta ei ollut: Raamattu puhuu paskaa.
        Jeesus puhui paskaa kun puhui Nooasta.

Muista raamatun henkilöistä puhumattakaan.
        Kirkkokin puhuu paskaa.

Ei ole jumalia teoista tilille vaatimassa.

Tehdään vaan reippaasti mitä huvittaa ja mieleen juolahtaa!!!.
        Tappamispelit on rattoisia.ja hyvä pisnes.

Seksiteollisuus on hyvä bisnes, ja tupakkateollisuus,
        ja ASEteollisuus
        Ostakaa osakkeita,mamikset ja lopettakaa kitinät lähimmäisenrakkaudesta.
        sekin on paskaa, koska siitä puhutaan raamatuissa ;D

Jos olet eri mieltä, MÄ heitän kuuman kiven sun päähän,ei jumala.
        No kiven heitän kumminkin ;D

• GuardianAngel123
        mullekaikkisulleEI kirjoitti:

Kirkkokin puhuu paskaa.

ja ASEteollisuus

seitsemän sekuntia aikaa katua sun tekoja,
        kauheimmat jutut sä voit jättää kertomatta,
        mitä jos meteooriitti tippuu päähäsi ennenkuin ehdit sanoa ne kaikkein tärkeimmät sanat,

minä en unohda sinua koskaan
        vaikka en muistaisi omaa nimeäni
        sinä saatat olla juuri se
        joka sattumalta minut pelastaa meteoriitin alta

• mullekaikkisulleEI kirjoitti:

Kirkkokin puhuu paskaa.

ja ASEteollisuus

>>Siis jos Nooan ajan vedenpaisumusta ei ollut: Raamattu puhuu paskaa.

Joku oli esittänyt vanhimmalle jossain yhteydessä kysymyksiä vedenpaisumuksen paikkaanpitävyydestä, ja vähän samansuuntaista oli saanut vastaukseksi. Eli että jos vedenpaisumus ei pidä paikkaansa, ei koko raamattuun ole syytä uskoa.

Muu tuotoksesi menikin sitten taas lapselliseksi trollaamiseksi. Jos sinä elät ihmisiksi ainoastaan siksi että on olemassa Jumala, ja Jumalan esittämä palkinto ihmisiksi elämisestä, niin ole onnellinen että me muut osaamme olla ja elää ihmisiksi ihan ilman Jumalaa ja tämän palkitsemismallia.

• atomipommi
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Siis jos Nooan ajan vedenpaisumusta ei ollut: Raamattu puhuu paskaa.

Joku oli esittänyt vanhimmalle jossain yhteydessä kysymyksiä vedenpaisumuksen paikkaanpitävyydestä, ja vähän samansuuntaista oli saanut vastaukseksi. Eli että jos vedenpaisumus ei pidä paikkaansa, ei koko raamattuun ole syytä uskoa.

Muu tuotoksesi menikin sitten taas lapselliseksi trollaamiseksi. Jos sinä elät ihmisiksi ainoastaan siksi että on olemassa Jumala, ja Jumalan esittämä palkinto ihmisiksi elämisestä, niin ole onnellinen että me muut osaamme olla ja elää ihmisiksi ihan ilman Jumalaa ja tämän palkitsemismallia.

Ihmiset sotivat, riistävät toisiaan ja luontoa.
        Tappavat tappamisen ilosta, leikkivät väkivaltapelejä, sekoittavat seksifantasioihinsa lapsetkin.
        Eläimet eivät niin tee.
        ELÄKÄÄ VAAN IHMISIKSI !

• atomipommi kirjoitti:

Ihmiset sotivat, riistävät toisiaan ja luontoa.
        Tappavat tappamisen ilosta, leikkivät väkivaltapelejä, sekoittavat seksifantasioihinsa lapsetkin.
        Eläimet eivät niin tee.
        ELÄKÄÄ VAAN IHMISIKSI !

>>Ihmiset sotivat, riistävät toisiaan ja luontoa.

Kahta ensimmäistä tehdään myös raamatun sivuilla, ja Jumalan siunauksella.

>>sekoittavat seksifantasioihinsa lapsetkin.

Loot pani kumpaakin tytärtään pikku pieruissa, eikä Jumala ollut siitä moksiskaan. Kertooko se Jumalasta vai Lootista, vai molemmista?

• paha ihminen
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Ihmiset sotivat, riistävät toisiaan ja luontoa.

Kahta ensimmäistä tehdään myös raamatun sivuilla, ja Jumalan siunauksella.

>>sekoittavat seksifantasioihinsa lapsetkin.

Loot pani kumpaakin tytärtään pikku pieruissa, eikä Jumala ollut siitä moksiskaan. Kertooko se Jumalasta vai Lootista, vai molemmista?

se kertoo paljon :sinusta.

Tuollaista tapahtuu myös kulttuureissa joissa ei raamattuja tunneta.
        Mitä se kertoo ihmisluonnosta?

Eletään ihmisiksi? :(((((

• pullea
        paha ihminen kirjoitti:

se kertoo paljon :sinusta.

Tuollaista tapahtuu myös kulttuureissa joissa ei raamattuja tunneta.
        Mitä se kertoo ihmisluonnosta?

Eletään ihmisiksi? :(((((

voi muistella ja miettiä monia asoita. toiset miettii vain hyviä asioita, toiset taas hieman laajemmin ja ehkä vähän ymmällään asioista.

on syytä ihmetellä miksi ei jumala ollut moksiskaan lootin hölmöilystä , kun taas sitten annettiin esim mooseksen johtaman kansan pikkukitinästä revolverin paukkua tavalla tai toisella.

""se kertoo paljon :sinusta.""
        tämä on hyvin sanottu. moni jt ja muukin kerää raamatusta vain ihanimmat tarinat ja sekin kertoo heistä tasan yhtäpaljon, yhtään sen kummemmin miettimättä,että paratiisin ihanissa kukkaistarinoissa pelkkä tikanheittokin on täydellisenä ihmisenä yhtä helvettiä...
        vai montako kertaa jaksat heittää viidellä tikalla tuloksen 50 ja pitää heittämistä vielä hauskana.
        vai voiko täydellisenä heittää epätäydellisen tuloksen?

kyse oli sateenkaaresta eikä siitä mitä muiden ajattelutapa kertoo heistä. vaikeata varmasti keskustelua sateenkaaren tarinasta on pitää yllä, ellei sitä oikeen osaakkaan selittää absoluuttiseksi totuudeksi vaan kaikki sen todisteet perustuu pariin jakeeseen.

• Rainbower
        pullea kirjoitti:

voi muistella ja miettiä monia asoita. toiset miettii vain hyviä asioita, toiset taas hieman laajemmin ja ehkä vähän ymmällään asioista.

on syytä ihmetellä miksi ei jumala ollut moksiskaan lootin hölmöilystä , kun taas sitten annettiin esim mooseksen johtaman kansan pikkukitinästä revolverin paukkua tavalla tai toisella.

""se kertoo paljon :sinusta.""
        tämä on hyvin sanottu. moni jt ja muukin kerää raamatusta vain ihanimmat tarinat ja sekin kertoo heistä tasan yhtäpaljon, yhtään sen kummemmin miettimättä,että paratiisin ihanissa kukkaistarinoissa pelkkä tikanheittokin on täydellisenä ihmisenä yhtä helvettiä...
        vai montako kertaa jaksat heittää viidellä tikalla tuloksen 50 ja pitää heittämistä vielä hauskana.
        vai voiko täydellisenä heittää epätäydellisen tuloksen?

kyse oli sateenkaaresta eikä siitä mitä muiden ajattelutapa kertoo heistä. vaikeata varmasti keskustelua sateenkaaren tarinasta on pitää yllä, ellei sitä oikeen osaakkaan selittää absoluuttiseksi totuudeksi vaan kaikki sen todisteet perustuu pariin jakeeseen.

Ensimmäisen kerran sateenkaari mainitaan Raamatussa kerrottaessa liitosta, jonka Jumala teki Nooan ja hänen jälkeläistensä kanssa sen jälkeen kun vedenpaisumuksessa eloon jääneet tulivat ulos arkista (1Mo 9:8–17; Jes 54:9, 10).
        Niin, minä solmin liittoni teidän kanssanne: enää ei vedenpaisumus karsi pois kaikkea lihaa, eikä enää tule vedenpaisumusta, joka hävittäisi maan.”
        12 Ja Jumala lisäsi: ”Tämä on sen liiton merkki, jonka minä teen itseni ja teidän ja jokaisen elävän sielun välillä, joka on luonanne, ajan hämärään asti ulottuvien sukupolvien hyväksi.
        13 Sateenkaareni minä panen pilveen, ja sen on oltava minun ja maan välisen liiton merkkinä.
        14 Ja on tapahtuva, että kun nostan maan ylle pilven, niin sateenkaari on näkyvä pilvessä.
        15 Ja minä muistan liittoni, joka on minun ja teidän ja kaiken lihan jokaisen elävän sielun välillä, eivätkä vedet enää tule vedenpaisumukseksi, joka hävittäisi kaiken lihan.
        16 Ja sateenkaari on ilmaantuva pilveen, ja minä näen sen muistaakseni ajan hämärään asti kestävän liiton Jumalan ja kaiken maan päällä olevan lihan jokaisen elävän sielun välillä.”
        17 Ja Jumala toisti Nooalle: ”Tämä on sen liiton merkki, jonka minä solmin itseni ja kaiken lihan välillä, joka on maan päällä.”
        Tämä on kuitenkin ensimmäinen maininta sateenkaaresta,
        --ja jos sateenkaari olisi nähty aikaisemmin, se ei olisi ollut Jumalan liiton erityisenä tunnusmerkkinä kovinkaan vaikuttava.? ?
        Se olisi ollut jotakin tavanomaista eikä huomattava osoitus muutoksesta ja jostakin uudesta?

Olettaisin, että uutta vedenpaisumusta ei enää tule ? ;D
        Sateisena kesänä kerran -melkein -epäilin sitä :D

• pullea
        Rainbower kirjoitti:

Niin, minä solmin liittoni teidän kanssanne: enää ei vedenpaisumus karsi pois kaikkea lihaa, eikä enää tule vedenpaisumusta, joka hävittäisi maan.”
        12 Ja Jumala lisäsi: ”Tämä on sen liiton merkki, jonka minä teen itseni ja teidän ja jokaisen elävän sielun välillä, joka on luonanne, ajan hämärään asti ulottuvien sukupolvien hyväksi.
        13 Sateenkaareni minä panen pilveen, ja sen on oltava minun ja maan välisen liiton merkkinä.
        14 Ja on tapahtuva, että kun nostan maan ylle pilven, niin sateenkaari on näkyvä pilvessä.
        15 Ja minä muistan liittoni, joka on minun ja teidän ja kaiken lihan jokaisen elävän sielun välillä, eivätkä vedet enää tule vedenpaisumukseksi, joka hävittäisi kaiken lihan.
        16 Ja sateenkaari on ilmaantuva pilveen, ja minä näen sen muistaakseni ajan hämärään asti kestävän liiton Jumalan ja kaiken maan päällä olevan lihan jokaisen elävän sielun välillä.”
        17 Ja Jumala toisti Nooalle: ”Tämä on sen liiton merkki, jonka minä solmin itseni ja kaiken lihan välillä, joka on maan päällä.”
        Tämä on kuitenkin ensimmäinen maininta sateenkaaresta,
        --ja jos sateenkaari olisi nähty aikaisemmin, se ei olisi ollut Jumalan liiton erityisenä tunnusmerkkinä kovinkaan vaikuttava.? ?
        Se olisi ollut jotakin tavanomaista eikä huomattava osoitus muutoksesta ja jostakin uudesta?

Olettaisin, että uutta vedenpaisumusta ei enää tule ? ;D
        Sateisena kesänä kerran -melkein -epäilin sitä :D

raamatussa mainitaan jossakin kohtaa "ensimmäisen kerran"
        : Aurinko nousee, aurinko laskee, kiirehtii nousunsa sijoille ja nousee taas.

sitä ennen ei aurinko noussut eikä laskenut

• up and down
        pullea kirjoitti:

raamatussa mainitaan jossakin kohtaa "ensimmäisen kerran"
        : Aurinko nousee, aurinko laskee, kiirehtii nousunsa sijoille ja nousee taas.

sitä ennen ei aurinko noussut eikä laskenut

liiton merkiksi?

• Markku_Meilo

>>onko sateenkaarella kuitenkaan mitään tekemistä jumalan kanssa, vai oliko tämä vain sen ajan ihmisten uskomus?

Tai onko Telluksen pyöreähköllä, navoilta litityneellä muodolla mitään tekemistä jumalan kanssa, vai onko tämä pyöreys vain tämän ajan ihmisten uskomus:

http://www.kolumbus.fi/hextek/Tikkurila/TaivaanKansi.htm

• henkilökohtainen?

*****Siitä, miksi voit toisinaan nähdä enemmän ja toisinaan vähemmän värejä, vuoden 1972 helmikuun Science Digest -lehti sanoo:
      ”Sateenkaaren värien määrä ja niiden suhteellinen leveys vaihtelee sadepisaroitten koon mukaan.”
      Mutta on vielä yksi tekijä – sinä. Koska sateenkaari näkyy ainoastaan silloin, kun olet tietyssä kulmassa sadepisaroihin nähden, sitä voitaisiin todellisuudessa kutsua sinun sateenkaareksesi, henkilökohtaiseksi ”näköelämykseksesi”.
      Niinpä sama sadepisara, joka heijastaa sinulle punaista valoa, saattaa toisessa taitekulmassa olevalle muutaman metrin päässä sinusta seisovalle ihmiselle heijastaa keltaista tai sinistä valoa.********
      SUlle punasta----mulle vihreetä ? ;D

• ei voi olla totta.

Eiköhän jätetä se raamatun tieto pois tästä asiasta. Kaikkea sitä kuuleekin ja on kirjoitettu lol :D Eiköhän ne mene kaikki "sen ajan uskomuksiin". Huvittavinta tässä vaan on että nykyäänki ihmiset luulee sitä todeksi raamatun jutuksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      209
      7179
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4692
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      43
      4584
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      73
      3322
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1975
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      30
      1748
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      26
      1737
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      41
      1600
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1499
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1267
    Aihe