Löytyykö täältä ketään opinto-ohjaajana työskentelevää tai sellaiseksi opiskelevaa? Haluaisin kuulla vastauksia muutamiin kysymyksiin.
-Mitä kautta ja miksi päädyit opoksi?
-Minkä ikäisenä valmistuit?
-Mitkä ovat työn hyvät ja huonot puolet?
-Millaisia ovat työpäiväsi?
-Onko opoksi mahdollista opiskella esimerkiksi Jyväskylän yliopistossa niin, että lukee yleistä kasvatustiedettä ja ottaa sivuaineeksi ohjauksen opintoja? Itse olen saanut käsityksen, että Jyväskylässä opoksi voi pätevöityä vain joko suorittamalla opon opinnot erikseen kasvatustieteen maisterin tutkinnon jälkeen (ja näihin opintoihin pääseminen on ilmeisetsi hankalaa ilman monien vuosien työkokemusta) tai sitten erillisessä maisteriohjelmassa. Haluaisin kuitenkin sisällyttää ohjauksen opintoja opiskeluuni jo alusta alkaen, jotta minulla olisi sitten valmistuttuani valmiina pätevyys toimia opona. Joensuussa tämä tietysti olisi mahdollista, mutta Jyväskylä olisi itselleni parempi vaihtoehto.
-Pystyykö opon pätevyyden saamaan millään valinnoilla jos lukee pääaineena erityispedagogiikkaa eikä kasvatustieteitä?
Tuhannet kiitokset mikäli joku opo-asioista tietävä jaksaa vastailla!
Opinto-ohjaajille kysymyksiä!
1
455
Vastaukset
- hh
hei,
täällä yksi opo Päädyin opoksi luokanopettajakoulutuksen kautta, sivuaineena luin ohjausta. Valmistuin 25-vuotiaana luokanopettajaksi ja opoksi. Pidän työstäni paljon yläkoulussa. (nyt olen ollut töissä 4v) Vaihtelevaa, sopivassa suhteessa henkilökohtaista ohjaamista ja luokkaohjausta. Työtä saa tehdä luovasti, suunnitella omia työaikoja ja tapoja. Töissä olen noin 6-7h päivässä, välillä menee pidempäänkin ja sitten voi ottaa joskus pois tunteja. Toisaalta työssä on usein ainut aineryhmänsä edustaja ja siten vähän yksin. Opo on rehtorin tiivis työkaveri, joten välit kannattaa olla hyvät.
Huonoina puolina näen vain työn henkisen kuormittavuuden; esim. oppilashuollollinen työ sekä palkkauksen (opoille ei yleensä makseta ylituntilisiä ym.)
Itse luin siis kasvatustiedettä pääaineeni ja pätevyyden sain ohjauksen sivuaineopinnoilla. Joensuussa oli laadukasta opetusta. Tarkemmin en tällä hetkellä tiedä Jyväskylän ja Joensuun opo-opiskelu vaihtoehdoista....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1686787
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes532146- 562088
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3521200Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se571194- 541192
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l141081Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79950Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384938Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14937