Mihin kiinnittäisitte huomiota valitessanne kasvattajaa?
Itse olen käynyt näyttelyissä seuraamassa kiinnostavien rotujen kehiä ja jutellut kasvattajien kanssa. Nyt ollaan harkittu pennun ottamista ja esim. Borderterrieri ja Esp.vesikoira ovat suosikkeja tällähetkellä.
kasvattajan valinta
7
424
Vastaukset
- pentu varattuna
-Kasvattaja jonka kanssa tulee toimeen, oletettavasti
-sellainen joka ei teetä kymmeniä pentuja vuodessa että on aikaa perehtyä kaikkiin "lapsosiinsa"
-mutta kuitenkin on kokenut
-antaa avustusta turkin hoidossa
-ja näyttelyissä
-on kiinnostunut miten koiran kanssa sujuu, myöhemminkin
... nämä nyt ainakin tulee mieleen
ja näyttelyissä on tosiaan hyvä tavata kasvattajia ... siellä seuraamalla saattaa tulla niitä huonojakin piirteitä esiin- papuinen
Noi edellisen viestin jutut oli ok. Vielä kun tuntisi jonkun jolla on jo koira siltä kasvattajalta jolta aikoo ottaa. Niin, ja kasvattajan luona käyminen ehdottomasti. Ellei kasvattaja päästä luokseen niin epäilyttää.
Lonkkatutkimukset ym,... en tiedä noista roduista, mutta sitä pitäisin etuna että on tutkittu mitä tarpeen on.
Näyttelyissä tulee esille näyttelyhenki/kilpailuhenki, arkielämässä voi olla ihan jotain muuta.
- henna34
Itse kiinnitän riippuen rodusta että onko lonkat jms tutkittu mikäli rodunomainen vika jms terveysjutut(pevisa)
ettei ole käytetty sukusiitosta!
ja on paperit tietenkin
koiran vanhemmat terveet ja oikeanluonteiset
Eettinen kasvatustyyli eli myös vanhat koirat pidetään loppuun asti hyvin ja ovat eläneet pitkään ettei ennenaikaisesti lopetettu.
etc- papuinen
Tuo oli hyvä huomio noista vanhoista koirista, ei vain pennuteta vaan hoidetaan perheenjäseninä! Tätä tuskin muuten saa selville kuin vierailemalla.
niin... ja paperit oltava jos rotukoiraa hankkii! - henna34
papuinen kirjoitti:
Tuo oli hyvä huomio noista vanhoista koirista, ei vain pennuteta vaan hoidetaan perheenjäseninä! Tätä tuskin muuten saa selville kuin vierailemalla.
niin... ja paperit oltava jos rotukoiraa hankkii!sanoisin vielä että perheessä kasvaneet pennut on henkisesti paremmin varustautuneita ja kasvattaja niihin perehtynyt kuin ison kennelin pihatarhassa..
itse en välitä niinkään näyttelytuloksista mutta rodun perehtyneisyys täytyy kasvattajalla olla ja hyvin asiat hoitanut. Luotan näkemykseeni ainakin oman rotuni kohdalla jonka tunnen hyvin.
Ja jos olisi esim rotu jossa on ylimeneviä piirteitä..valitsisin pennuista ehkä ei niin lyttykuonoista linjaa, kääpiöissä hieman suurempia eli jos menee terveydellisesti katsottuna huonoon suuntaan rotu niin ottaisin hieman loivempipiirteisen yksilön. Ja joissakin roduissa oltava huikean tarkka..terriereissä on se hyvä puoli ettei ole kovin liioiteltuja paitsi skyen ja dandyn liian pitkä selkä tai dandyn ulkonevat silmät. Joita voisi minusta saada terveemmänkin..silti paljoakaan menettämättä näöllisesti. Jokaisessa rotuyhdistyksessä on jalostustavoitteet ja ne on hyvä lukea niin tietää kunkin rodun kohdalla mihin terveysasiaan kannattaa kiinnittää huomiota.
ja sitten on netissä jalostusjärjestelmä, jossa saa lisää tietoa linjoista, sukusiitosprosenteista kuolinsyistä, tutkittavista asioista etc. - luonne++
henna34 kirjoitti:
sanoisin vielä että perheessä kasvaneet pennut on henkisesti paremmin varustautuneita ja kasvattaja niihin perehtynyt kuin ison kennelin pihatarhassa..
itse en välitä niinkään näyttelytuloksista mutta rodun perehtyneisyys täytyy kasvattajalla olla ja hyvin asiat hoitanut. Luotan näkemykseeni ainakin oman rotuni kohdalla jonka tunnen hyvin.
Ja jos olisi esim rotu jossa on ylimeneviä piirteitä..valitsisin pennuista ehkä ei niin lyttykuonoista linjaa, kääpiöissä hieman suurempia eli jos menee terveydellisesti katsottuna huonoon suuntaan rotu niin ottaisin hieman loivempipiirteisen yksilön. Ja joissakin roduissa oltava huikean tarkka..terriereissä on se hyvä puoli ettei ole kovin liioiteltuja paitsi skyen ja dandyn liian pitkä selkä tai dandyn ulkonevat silmät. Joita voisi minusta saada terveemmänkin..silti paljoakaan menettämättä näöllisesti. Jokaisessa rotuyhdistyksessä on jalostustavoitteet ja ne on hyvä lukea niin tietää kunkin rodun kohdalla mihin terveysasiaan kannattaa kiinnittää huomiota.
ja sitten on netissä jalostusjärjestelmä, jossa saa lisää tietoa linjoista, sukusiitosprosenteista kuolinsyistä, tutkittavista asioista etc.Borderterrieri on melko terve rotu luonnekkin on melkoisen hyvä, kuitenkin niissä on eroja (kuten kaikissa roduissa). -> tarkkaile esim näyttelyissä miten koira suhtautuu tuomarin lähestymiseen ja pöydällä esiintymiseen, jos oikein kovasti väistää ei mielestäni hyvä.
Borderim tulisi olla rohkea ja suhtautua melkoisen avoimesti ihmisiin.
... suhtautuminen toisiin koiriin
Toki nuo molemmat asiat ovat harjoituksen tulosta tai puutetta & kokemuksen tuomaa tai viemää rohkeutta/pelkoa. Jos kuitenkin joku kasvattaja/koira herättää kiinnostusta, lähemmällä tutustumisella selviää miten asiat on. - minä laitan
luonne++ kirjoitti:
Borderterrieri on melko terve rotu luonnekkin on melkoisen hyvä, kuitenkin niissä on eroja (kuten kaikissa roduissa). -> tarkkaile esim näyttelyissä miten koira suhtautuu tuomarin lähestymiseen ja pöydällä esiintymiseen, jos oikein kovasti väistää ei mielestäni hyvä.
Borderim tulisi olla rohkea ja suhtautua melkoisen avoimesti ihmisiin.
... suhtautuminen toisiin koiriin
Toki nuo molemmat asiat ovat harjoituksen tulosta tai puutetta & kokemuksen tuomaa tai viemää rohkeutta/pelkoa. Jos kuitenkin joku kasvattaja/koira herättää kiinnostusta, lähemmällä tutustumisella selviää miten asiat on.arvoa sille että kasvattaja on aktiivinen, harrastaa koiriensa kanssa. Ja tietenkin pitää yhteyttä kasvatteihinsa ja osaa auttaa. Oikeastaan ei ole väliä onko tekeminen rodunomaista, ehkä jopa mieluummin tokoa, koiratanssia, agilityä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368