Hämähäkkikammo

auttava

Hei !
Kaverini pelkää hämähäkkejä yli kaiken. Nähdessään hämähäkin tai kuvan siitä hän menee shokkiin. Huutaa vedet silmissä, eikä pysty tulemaan 2 metriä lähemmäs pientä hämähäkkiä. Tapahtumaa hän ei jälkeenpäin edes muista kunnolla, muttei voi keskittyä mihinkään. Jo sanan "hämähäkki" kirjoittaminen tekee hänelle pahaa.
Lääkäriin hän ei suostu menemään. Voiko pelosta päästä millään yli?

15

662

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeejee3673829

Luulen että paras vaihtoehto ystäväsi pelkoon on siedätyshoito. Yllättäkää hänet hämähäkeillä silloin kun hän ei sitä odota!

• plöö

minä en suosittelisi säikyttelemistä..

• eikö kukaan?
        plöö kirjoitti:

minä en suosittelisi säikyttelemistä..

itsekkin kaipailisin vastausta tähän, koska minullakin on sairaalloinen hämähäkkikammo. Siedätyshoidossa saisin varmasti sydänkohtauksen !

• eikö kukaan? kirjoitti:

itsekkin kaipailisin vastausta tähän, koska minullakin on sairaalloinen hämähäkkikammo. Siedätyshoidossa saisin varmasti sydänkohtauksen !

Hämpsyt ovat minusta melko sympaattisia eläjiä, mutta kyllä torakoita inhoan. Toinen inhon aihe ovat esim Sudenkorennot toukkavaiheessaan luonnonvesissä.

Kaikkia pelkoja, myös lentopelkoa voi vähentää täälläkin mainitulla siedätysterapia keinolla, ilman terapiaakin.
        Kaipa se urbanisoituminen on vienyt meidät liian kauaksi luonnosta. Kuitenkin mekin ollaan vain kehittynein eläinlaji.

• lukki on yök

hei Auttava,
      Minullakin oli tosi voimakas hämppiskammo lapsesta asti ja etenin lukit,ne iljettävät ohutjalkaiset joilla on pieni pyöreä kroppa.Välillä seisoin tuntejakin ulko-ovemme edessä kun en uskaltanut kulkea siitä koska siinä oli lukki.Syksyn lähestyessä alkoi jo heinäkuussa ahdistaa koska tiesin että elokuussa niitä taas alkaa näkyä seinillä ja tulevat taloon.Noh,sitten reilu kolmekymppisenä kertakaikkiaan kyllästyin tähän koska tiedänhän että ne ovat täysin vaarattomia.
      Päätin siis selättää pelkoni.Aloitin siitä että vain katselin lukkia kun sellaisen näin ja vaikka kuinka iljetti niin pakotin itseni edes hetkeksi pysymään paikoillani.
      Tätä tein jonkun aikaa päivittäin kunnes siirryin seuraavaan vaiheeseen eli otin sellaisen vaikkapa jollain esineellä kiinni ja pitelin hetken ( alussa esine lensi nopeasti kädestä kun lukki tarrasi siihen ) mutta pikkuhiljaa uskalsin pitää kauemmin ja kauemmin.Lopuksi otin lapanen kädessä kiinni käsin sellaisesta!!!!Tavoitteeni ei ollut alkaa pitää niistä,en edelleen pidä.Halusin vain että tämä pelko ei hallitse elämääni ja voin nauttia niin elokuusta kuin muistakin kuukausista ja etten saa enää fyysisiä oireita kun näen hämähäkin.
      Näin on myös käynyt eli kun menen ulos niin nevermind...en koko ajan ajattele että missä on hämppis.Joten hidas siedätys omaan tahtiin.Ei saa yllättää tai pelotella,se vain lisää pelkoa! Isäni yritti tätä kun olin pieni ja se oli kauheata!
      Ystäväsi täytyy haluta kammosta eroon jotta onnistuu.Joskus on niin että haluamme pitää jostain pelosta kiinni.Itselläni uskoisin että tämälukkikammo on tullut kun olin paljon yksin kotona lapsena ja meillä oli lukkeja paljon...ehkä' se liittyy turvattomuuden tunteeseen jotenkin.Nyt aikuisena en tarvitse tuota pelkoa enää.

• pelko hälvenee

Inhon kohteen siedätyshoito ei yleensä käy lyhyessä ajassa. Ei tietenkään. jos jotakin ötökkää on peläännyt ikänsä.
        Minulla oli lapsena vahva kuoleman pelko. Psykoanalyytikko voisi jäljittää pelonkohteen perimmäisen syyn. Sen, joka näkyy ötökkäpelkona.

• dude69

jos pelko ei haittaa arkea, en usko että kannattaa olla huolissaan.

kannattaa ottaa vaikka tietoo hämähäkeistä ja katella rohkeesti kuvia niin luulis hälvenevän. ja miettikää, miks pelkää ja yrittäkää lähtee sit siitä miettimää, mitä kannattas tehä...

• S&W Model 500

Määkin pelkään saatanasti hämähäkkejä.

• ampppari

Hei !
      Minullakin oli pienenä hirvittävä ampiaiskammo. Kun kyllästyin juoksemaan niitä pakoon, otin itseäni niskasta kiinni ja en juossut pakoon. Huomasin ettei niissä mitään pelottavaa ollut. Pelko pikkuhiljaa hälveni. En enää juokse ampiaisia pakoon, mutta iholleni en anna niiden tulla. Ihanaa kun voi ottaa aurinkoa ilma, että joutuu pomppimaan ylös joka pörräyksestä !

Olisiko siitä apua, jos laittaisit hämähäkin vaikka rasiaan ja tekisit ystävällesi selväksi, ettei hämähäkki pääse sieltä pois ? Sitten ystäväsi voisi yrittää olla ensiksi esim. samassa huoneessa sen kanssa ja pikkuhiljaa tulla rasiaa lähemmäs.
      Muista kannustaa ystävääsi pääsemään pelostaan yli :)

• Sitä samaa

Määki pelkään hämähäkkejä , ainakun nään semmosen ison niin joudun heti paniikkiin ja huudan apua.. enkä uskalla isoja hämiksiä tappaa.. koska en uskalla mennä niitten lähelle.. lukkeja pelkää myös niitä isoja

• really.. iiiiUUUU!!!

Mulla toi hämähäkkikammo on jo ihan todellista araknofobiaa.. oon 14, ja ku nään hämähäkin yrtän sulkee silmät ja ajatella että se ei tee mitään mulle.. Se toimii 7 sekunttii, ja sit alkaa huuto!!! Alan itkee, tärisen, mun päähän alkaa sattuu ja sitten tulee sellanen pieni oksetuksen tunne..Ja vaikka tietäsin että se on tapettu, en voi silti olla siinä missä se hämämhäkin näin! Tää on ihan hirveetä Huudan Ja Itken Kuin Joku Vauva Jos Nään Hämppiksen!! En kylläkään pelkää niitä banaani kärpäsen kokosii.. koska ne ei voi purra tai no niin mää luulen!!!

• K

KYLÄ VOI

• väyh

Mullaki kauhee hämiskammo. En voi tappaa hämistä kun inhoan sitä rusahdusta mikä tuntuu ja kuuluu kun hämis litistyy. Ei voi edes imuroida sitä kun päähän jää pitkäksi aikaa mielikuva siitä kun se menee imurin putkessa ilmavirran mukana. Kun jossain näkyy hämis alan kiljuu ja huutaa ja vapista eikä pysty vähään aikaan keskittymään mihinkään , tekee pahaa jo koskea hämähäkin kuvaan. Siedätyshoitoon en varmana menis. o_o

• Osittain parantunut

Mulla on vieläkin araknofobia (hämähäkkikammo) olen itse siedätyshoitanut itseäni tappamalla niitä jos niitä jossain näkyy mutta nytkin kun kirjotan tätä nii kuvittelen koko ajan että hämähäkki on huoneessani. Tästä voi tosin parantua siihen tarvitsee vain rohkeutta, itseään ei kumminkaan kannata rääkätä siedätyshoitamalla itseään liian isoilla hämähäkeillä alkuunsa.

• Täysin parantunut
        Osittain parantunut kirjoitti:

Mulla on vieläkin araknofobia (hämähäkkikammo) olen itse siedätyshoitanut itseäni tappamalla niitä jos niitä jossain näkyy mutta nytkin kun kirjotan tätä nii kuvittelen koko ajan että hämähäkki on huoneessani. Tästä voi tosin parantua siihen tarvitsee vain rohkeutta, itseään ei kumminkaan kannata rääkätä siedätyshoitamalla itseään liian isoilla hämähäkeillä alkuunsa.

Apua löytyy täältä: https://www.facebook.com/jelppari

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      123
      5282
    2. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      181
      5195
    3. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      214
      4122
    4. 217
      3332
    5. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      123
      3148
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      104
      3024
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      19
      2941
    8. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      127
      1884
    9. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      162
      1802
    10. 61
      1379
    Aihe