Uuniperunan täytteitä?

kerro,,

ajattelin laittaa pitkästä aikaa uuniperunoita, ystävänpäivänä.
Onko teillä hyväksi koettuja täytteitä, netistähän löytyy, mutta,,,kun en tiedä sitten niistä? Olisi kiva, jos saisi jo kokeiltuja, uusia juttuja.
Itse olen yleensä laittanut tuorejuusto-smetana sekoituksen. Mäti-smetana-sipuli mössön myös ;)
Kiittäen, jos löytyisi nyt uusia, koska en siis tee kuin salaattia lisäksi.

37

1455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilko Rosmariini, Tilli, Valkosipuli ja Persilja ihan pieneksi.
      Hauduta ne aidossa voissa varoen että voi ei pala.
      Suolaa maun mukaan, mieluummin suolaista.
      Suolan pitäisi olla karkeata ja survoa mausteiden kanssa huhmareessa ensin.
      Ja Pippuria.
      Anna jäähtyä ja koveta jääkaapissa.
      Toimii hyvin myös yrttivoina lihalle tai kasviksille.

Sitten leikki-Vorschmack
      SIlliä, Matje, mauste tai tynnyri, maun mukaan.
      Tuoretta Jauhelihaa.
      Sekoitetaan tahnaksi sauvasekoittimella.
      Minä laittaisin Jauhelihan raakana mutta voi sen ruskistaakin ensin.
      Maustevoin voi sekoittaa sekaan tai laittaa erikseen, ensin voi perunalle, "Vorschmack", ja voita päälle.

Tai sitten
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/6943459

• 1943

en ole laittanut uuniperunoita ja ensiksi tulivat mieleen nuo mainitsemasi. Muistaakseni käytin joskus sienisalaattia. Myös savulohta kermaviilissä ja mausteena tilliä sekä paprikaa kuutioina kermaviilissä ja mausteena jalapenon palasia.

• Vilttiin pukeutuvat intiaanimme kasvattavat Bataattia.
        Se on makeampaa kuin Peruna, joten ärtsyt mausteet pukevat sitä hyvin, leikaten pois liikaa makeutta.
        "Uuniperunana" se on loistava siinä mielessä että se on iso ja pysyy kuumana pitkään. Sen päällä sulaa kaikki hyvin. Meidän perunoidemme mieto maku hukkuu liian vahvoihin mausteisiin.

• muisti pätkii
        hunksz kirjoitti:

Vilttiin pukeutuvat intiaanimme kasvattavat Bataattia.
        Se on makeampaa kuin Peruna, joten ärtsyt mausteet pukevat sitä hyvin, leikaten pois liikaa makeutta.
        "Uuniperunana" se on loistava siinä mielessä että se on iso ja pysyy kuumana pitkään. Sen päällä sulaa kaikki hyvin. Meidän perunoidemme mieto maku hukkuu liian vahvoihin mausteisiin.

Yritin sitä joskus itsekkin kasvattaa, siis laitoin kesällä multaan. Itihän se, mutta pidemmän kesän olisi tarvinnut!

Ihanteellinen perunan korvike on tämä, sanokaapas, mikä se oli? Dementia iski! Jokatapauksessa monivuotinen, joka pärjää talven yli ja aina tulee uusia mukuloita. Ei siis lapsia, vaan ihan perunaan verrattavia.

• Mumssi
        muisti pätkii kirjoitti:

Yritin sitä joskus itsekkin kasvattaa, siis laitoin kesällä multaan. Itihän se, mutta pidemmän kesän olisi tarvinnut!

Ihanteellinen perunan korvike on tämä, sanokaapas, mikä se oli? Dementia iski! Jokatapauksessa monivuotinen, joka pärjää talven yli ja aina tulee uusia mukuloita. Ei siis lapsia, vaan ihan perunaan verrattavia.

se on makarooni. :) Tai jamssi.

• äitemuori*
        hunksz kirjoitti:

Vilttiin pukeutuvat intiaanimme kasvattavat Bataattia.

maistua perunalle ainakin mun mielestä. Siin sä olet oikees, että liika maustaminen vie sen perunan pehmeen miedon maun.
        Me ollaan pohjosen ihmisiä ja maustaminen mitä erilaisimmilla yrteillä sun muilla pippureilla, paprikoilla ei ole kuulunut jokapäiväiseen ruokatottumukseen. Kannatan lähiruokaa, eli ruoan ei tartte matkustaa toiselta puolelta maapalloa mun ruokapöytään.
        Bataatti ei korvaa perunaa, eikä korvaa munakoisokaan, ne on vielä vähän vieraita aineksia. Eikä bataattia ja munakoisioa viljellä Suomessa vielä, luulisin.
        Mä syön perunaa ehkä kerran viikossa, korvaan sen salaateilla. Kaupan perunat, ne on mitä on..ääh ei tee mieli. Makuasia, josta jne.

• kerro,,,
        äitemuori* kirjoitti:

maistua perunalle ainakin mun mielestä. Siin sä olet oikees, että liika maustaminen vie sen perunan pehmeen miedon maun.
        Me ollaan pohjosen ihmisiä ja maustaminen mitä erilaisimmilla yrteillä sun muilla pippureilla, paprikoilla ei ole kuulunut jokapäiväiseen ruokatottumukseen. Kannatan lähiruokaa, eli ruoan ei tartte matkustaa toiselta puolelta maapalloa mun ruokapöytään.
        Bataatti ei korvaa perunaa, eikä korvaa munakoisokaan, ne on vielä vähän vieraita aineksia. Eikä bataattia ja munakoisioa viljellä Suomessa vielä, luulisin.
        Mä syön perunaa ehkä kerran viikossa, korvaan sen salaateilla. Kaupan perunat, ne on mitä on..ääh ei tee mieli. Makuasia, josta jne.

Ainakin olen hyviä Rosamundoja saanut tänä talvena. Ja, tuo on helppo sikäli, kun vain paranevat uunissa pitkäänkin ollessaan. Ei tarvitse muuta kuin ottaa pois uunista, tehdä viillot, ja pyytää itse laittamaan mieluisen täytteen.
        Salaattikin minkä teen, on ruokaisa, mutta kiva on näin talvella lämmin pottu, mielestäni. Ja, yleensä kaikki pitävät uuniperunoista. Ainakin näin olen todennut ;) (yleensä ollut pihvin lisukkeena, nyt pääosassa.)

• äitemuori* kirjoitti:

että annoin Bataatin yhdeksi mahdollisuudeksi uuniperunajuttuun.
        Uuniperunahan ei ole aitoa Suomalaisuutta vaan juppien tuoma hömpötys.
        60 mummot muistelevat vaan sillä nuoruutensa liikelounaita.
        H.

• kerro,,
        hunksz kirjoitti:

että annoin Bataatin yhdeksi mahdollisuudeksi uuniperunajuttuun.
        Uuniperunahan ei ole aitoa Suomalaisuutta vaan juppien tuoma hömpötys.
        60 mummot muistelevat vaan sillä nuoruutensa liikelounaita.
        H.

Olen bataattiakin laittanut uunissa, mutten "uuniperunaksi" vain lohkottuna, maustettuna.
        Uuniperunaa taisi jo vanhempani nuorena laittaa, niitähän usein nuotiossa kypsytettiin. Samoin oli muurattu grilli.
        Joten, juppiaikaa ennen olin syönyt ko perunoita. Samoin useissa ravintoloissa oli jo 60 luvulla, ympäri eurooppaa. Meillä kotonakin usein paistin lisäkkeenä. Kypsyivät samalla uunissa. Silloin vain voi siinä "täytteenä"

• kerro,, kirjoitti:

Olen bataattiakin laittanut uunissa, mutten "uuniperunaksi" vain lohkottuna, maustettuna.
        Uuniperunaa taisi jo vanhempani nuorena laittaa, niitähän usein nuotiossa kypsytettiin. Samoin oli muurattu grilli.
        Joten, juppiaikaa ennen olin syönyt ko perunoita. Samoin useissa ravintoloissa oli jo 60 luvulla, ympäri eurooppaa. Meillä kotonakin usein paistin lisäkkeenä. Kypsyivät samalla uunissa. Silloin vain voi siinä "täytteenä"

On tota perunaa laitettu kaikin tavoin, mutta kaikenlainen täytehössötys ei Suomea ole.
        Ympäri Eurooppaa kyllä.
        H.

• kerro,,
        hunksz kirjoitti:

On tota perunaa laitettu kaikin tavoin, mutta kaikenlainen täytehössötys ei Suomea ole.
        Ympäri Eurooppaa kyllä.
        H.

Voita sitten sitäkin enemmän ;)
        Muistan hyvin lapsuudesta, miten voi hupeni perunan sisälle, ja sieltä sitten vatsoihin. Ehkäpä nämä täytteet ovat sittenkin terveellisempiä?

• kerro,, kirjoitti:

Voita sitten sitäkin enemmän ;)
        Muistan hyvin lapsuudesta, miten voi hupeni perunan sisälle, ja sieltä sitten vatsoihin. Ehkäpä nämä täytteet ovat sittenkin terveellisempiä?

ilman Voita.
        Oikeastaan kaikki kuolevat, rasvahapot ovat välttämättömiä.
        Mitä luonnollisempi happo sen parempi.
        Pätee aviomieheenkin.
        Laita sinä vaan transrasvoja jos haluat.
        H.

• 1943
        muisti pätkii kirjoitti:

tarkoittanet. pidän sen miedosta mausta. Bataatti on minusta liian makea. Punajuuresta pidän, jos makeaa juuresta haluan.

• Mömmö.

joku kermaviilipohja ja sekoita siihen paistettuja sieniä ja rapeaksi paistettua pekonia. Tai kanaa ja reilusti curry-maustetta.

• kokkisatanen

tilliä, ripaus sinappia ja valkosipulisuolaa ja makeaa chiliä, (maustaa voi aina mielensä mukaan)
      Sen kanssa katkaravut ja tuoreet sämpylät

• Slurps!

oikein jos luulen monessa huushollissa laitettavan uuniperunoita lähiaikoina? :)

Herranjestas kun tuli nälkä jostain kumman syystä. Vaan nuhasena ei maistu ja kurkkukipuisena ei mene alas. :(

• kokeilla Lapin Puikulaperunaa, ne ovat kapeita.
        :)
        H.

• Slurps!
        hunksz kirjoitti:

kokeilla Lapin Puikulaperunaa, ne ovat kapeita.
        H.

herkkua ehta Lapin puikula. Mistä minä niitä tähän hätään...

• Slurps! kirjoitti:

herkkua ehta Lapin puikula. Mistä minä niitä tähän hätään...

halliin tai tehdä kuten muinainen Lakanpoimija, huutaa kaverilleen että: Tuu saapillua...
        H.

• Slurps!
        hunksz kirjoitti:

halliin tai tehdä kuten muinainen Lakanpoimija, huutaa kaverilleen että: Tuu saapillua...
        H.

odottaa ensi kesään. Puikulat maistuvat parhaalle vasta poimittuina. Tai maasta nostettuina. Vai oliko vasta maasta kaivettuina?

Tuota neuvoasi kokeilen jos eksyn hillasuolle. :)

• Slurps!
        Slurps! kirjoitti:

odottaa ensi kesään. Puikulat maistuvat parhaalle vasta poimittuina. Tai maasta nostettuina. Vai oliko vasta maasta kaivettuina?

Tuota neuvoasi kokeilen jos eksyn hillasuolle. :)

nyt mä vasta hoksasin...saabin luo!
        Kun en ossaa nuita murteita. :) Häpiä huiputtaa vammaista! :)

Nolottaa, mutta rehdisti tunnustan korvieni välisen autiuden.

• Slurps! kirjoitti:

nyt mä vasta hoksasin...saabin luo!
        Kun en ossaa nuita murteita. :) Häpiä huiputtaa vammaista! :)

Nolottaa, mutta rehdisti tunnustan korvieni välisen autiuden.

ja minun virheenihän se oli, vitsi on niin vanha ja tiiviisti Lappiin liittyvä että oletin kaikkien sen muistavan.
        Slurpsi sinä vain muutakin hyvää.
        Tuota... muistatko mikä on "luonnollinen kuluma", sekin liittyy Lappiin ja puikuloihin.
        On vähän uskonnollinen juttu.
        Ystäväsi
        H.

• ..rps!
        hunksz kirjoitti:

ja minun virheenihän se oli, vitsi on niin vanha ja tiiviisti Lappiin liittyvä että oletin kaikkien sen muistavan.
        Slurpsi sinä vain muutakin hyvää.
        Tuota... muistatko mikä on "luonnollinen kuluma", sekin liittyy Lappiin ja puikuloihin.
        On vähän uskonnollinen juttu.
        Ystäväsi
        H.

mä mittään muista! Mutta likainen mielikuvitukseni antaa aavistaa mistä on kyse.
        Kun kerta lestadiolaisiin vihjailit. :)

Mutta kerro toki, jos olen ihan hakoteillä!

Yritin googlata luonnollista kulumaa...sekalaisin tuloksin.

• ..rps! kirjoitti:

mä mittään muista! Mutta likainen mielikuvitukseni antaa aavistaa mistä on kyse.
        Kun kerta lestadiolaisiin vihjailit. :)

Mutta kerro toki, jos olen ihan hakoteillä!

Yritin googlata luonnollista kulumaa...sekalaisin tuloksin.

joku Stilleri tai muu Juutalainen kun saunoi Aslakin kanssa Ara-joen könkhäällä.
        Aslakki kiinnostui, kun ei ole pojallakaan huppua päällä.
        Leevi siinä sitten selitti miksi se heidän piireissään leikellään pois.
        Na killa sithä kaikkee on!
        Meillä sitä sanothaan luonnolliseksi kuluhmaksi.
        Kummallista muuten, tämähän on ruoka-aloitus. Ateriat on aika kaukaa haettu!
        H.

• ...ps!
        hunksz kirjoitti:

joku Stilleri tai muu Juutalainen kun saunoi Aslakin kanssa Ara-joen könkhäällä.
        Aslakki kiinnostui, kun ei ole pojallakaan huppua päällä.
        Leevi siinä sitten selitti miksi se heidän piireissään leikellään pois.
        Na killa sithä kaikkee on!
        Meillä sitä sanothaan luonnolliseksi kuluhmaksi.
        Kummallista muuten, tämähän on ruoka-aloitus. Ateriat on aika kaukaa haettu!
        H.

Kuultu on, mutta miten se puikulaan liittyy, sitä en kyllä keksi. :)

Mooseksen sanoin: Ei ihminen elä pelkästään leivästä, hän tarvii sirkushuvejakin. ;)

• kerro,,,

kopioin jo nämä tulleet! Tuntuvat ihan mukavilta ohjeilta, ja toteutan niitä.
      Porukkaa käy sen verran, että pienessä asunnossa on tehtävä sellaista, minkä jokainen voi lautaselta syödä, sylissään. Siksi täytteitäkin voi olla monenlaisia, jos joku ei tykkää yhdestä, on vaihtoehtoja.
      Varaan 2-3 perunaa/hlö. Siksikin kiva myös erilaisia täytteitä olla..

Kiitos ja kumarrus kaikille, lisääkin voi laittaa, jos vielä mieleen juolahtaa.
      Ystävänpäivähän on vasta ensi maanantai, joten aikaa on ;)

• että Perunan aiheuttama Insuliinipurske johtaa 2-tyypin Diabetekseen.
        Mitäs jos laittaisit täytteet pieniin Kukkakaaleihin?
        Puolipehmeäksi höyrytetyt Paprikatkin olisivat hyvillä täytteillä ihanan terveelliset.
        H.

• kerro,,
        hunksz kirjoitti:

että Perunan aiheuttama Insuliinipurske johtaa 2-tyypin Diabetekseen.
        Mitäs jos laittaisit täytteet pieniin Kukkakaaleihin?
        Puolipehmeäksi höyrytetyt Paprikatkin olisivat hyvillä täytteillä ihanan terveelliset.
        H.

Heh, en usko kenenkään vieraistani saavan näiden takia kakkos diabetesta.
        Useimmat ovat hoikkia 195-205cm nuorehkoja miehiä, joilla hoikkia vaimokkeita.
        Meitä on vain neljä 50-60 ihmistä, joilla ei myöskään sellaista pelkoa ole.

Kun teen muusia, menee kolmenlitran kattilallinen kerralla, jo kolmenkin näiden vieraillessa. Siinäpä niitä perunoita on aika paljon enemmän. sitten se varsinainen ruoka ;)

Salaatissani on raakoja kukkakaalinkukintoja, pähkinöitä, ja muuta terveellistä.

• kerro,, kirjoitti:

Heh, en usko kenenkään vieraistani saavan näiden takia kakkos diabetesta.
        Useimmat ovat hoikkia 195-205cm nuorehkoja miehiä, joilla hoikkia vaimokkeita.
        Meitä on vain neljä 50-60 ihmistä, joilla ei myöskään sellaista pelkoa ole.

Kun teen muusia, menee kolmenlitran kattilallinen kerralla, jo kolmenkin näiden vieraillessa. Siinäpä niitä perunoita on aika paljon enemmän. sitten se varsinainen ruoka ;)

Salaatissani on raakoja kukkakaalinkukintoja, pähkinöitä, ja muuta terveellistä.

Taitaa olla mukavaa vaihtelua ettei alahyllyiltä tarvitse kerätä esineitä talteen?
        Ja ylähyllyt ovat pölyttömiä vierailun jälkeen.
        Miehet kun eivät kainalokarvojaan pahemmin ajele.
        Noh hyvä on, tuntuvat urheilijolta, vaimonsakin.
        Pidä kuitenkin muistissa että joskus saat varoa keskivartalolihavuutta naamasi korkeudella.
        H.

• vei niin
        hunksz kirjoitti:

Taitaa olla mukavaa vaihtelua ettei alahyllyiltä tarvitse kerätä esineitä talteen?
        Ja ylähyllyt ovat pölyttömiä vierailun jälkeen.
        Miehet kun eivät kainalokarvojaan pahemmin ajele.
        Noh hyvä on, tuntuvat urheilijolta, vaimonsakin.
        Pidä kuitenkin muistissa että joskus saat varoa keskivartalolihavuutta naamasi korkeudella.
        H.

siis kääpiö!

• Kukkakaalin kukinnon keskellä on sellainen miehinen juttu.
      Sen kun vihannesveitsellä leikkaa kostonhimoisesti pois ja täyttää pehmeällä lihalla, heittää selälleen ja laittaa uuniin, jos liha on huippulaatua voi sen ihan nuolla pois, niin mureaksi se tulee. Chanell vitosta vain pintaan.
      H.

• ,..,

päivä päivältä enemmän Endaa?

- Kirjoituksissasi.

• hunksz
        ,.., kirjoitti:

päivä päivältä enemmän Endaa?

- Kirjoituksissasi.

piti syödä.
        Jassoo Endaa, en tunne nimimerkkiä mutta jos hän on sujuvasti kirjoittelleva pikkupiikkinen, olen otettu vertailusta.
        H.

• mukavaa pottupäivää

silliä, munaa, tilliä, ruohosipulia. Pieiksi silputtuna, veitsellä hakkelusta. Smetanaa purkillinen joukkoon.
      Voi myös savusilakoista, sillin sijasta laittaa. Jopa tonnikalasta, sitruunapippuria lisäksi.

• Tilja K

Mutta entisen pääministerin neuvo on: "Naikaa vähän väliä"! Hyvä neuvo, uuniperunatkin maistuvat välillä.

• kerro,,,

Heh, meinaat et ryhmäseksi olisi paikallaan? Taidanpa jättää väliin, voisi lapset laitattaa pyöreään huoneeseen ;)

• :|

kyllä väliä paljon. Miksi vain vähän?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3215
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1092
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      851
    Aihe