Laser silmään luokassa

mozman141

Tänään luokassa eräs luokkatoverini leikki vihreällä laserilla. Hämmennyin ja tuijotin sitä osoitinta jonkin aikaa kunnes ymmärsin että se saattaa olla vahingollista. En ole varma osuiko se suoraan silmään, en sokaistunut tai huomannut mitään kipua ym..
En nostanut siitä mitään juttua, kysyin vain laserin voimakkuudesta, hän ei tiennyt joten päätin olla välittämättä asiasta. Nyt netistä luin että vihreät laserit saattavat olla hyvinkin vahingollisia. Nyt mietin mitä kannattaisi tehdä. En huomannut näössäni mitään mustia/pimeitä kohtia floattereita lukuunottamatta (ollut minulla aina). En ole vanhemmille vielä maininnut, pelkään että he ottavat yhteyttä luokkatoverini vanhempiin Apuja?

16

4419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näköontärkeä

      Suosittelen kertomaan vanhemmille viipyttä, tai voi menettää näkösi. Vihreät laserit (aallonpituus noin 500nm) vahingoittavat silmän sarveiskalvoa. Viikon sisällä näkökenttäsi alkaa hävitä ja mustat pisteet ilmestyvät. Mitä nopeammin menette vanhempien kanssa silmälääkäriin sitä todennäköisemmin voit selvitä ilman vakavia vammoja. Saattaa kuitenkin olla, että huomenna on jo myöhäistä. Todella vastuutonta kaveriltasi. MUTTA PELASTA NYT IHMEESSÄ NÄKÖSI! Vanhempasi kyllä tietävät, kuinka toimia. Toiv. ei ole jo myöhäistä.

      • njooo.

        Sarveiskalvoa? Tarkoitat kai verkkokalvoa. Eikä tolle paljon mitään yrittää tehdä. Kannattaa silti käydä näytillä. Edes vakuutus- tai rikosilmoitusasioita varten.


      • mozman141

        Laser ei luultavasti ollut mitenkään tehokas, (pieni käsissäpidettävä) ja siis suoraan en sitä katsonut.


      • mozman141

        Niin ja siis nyt seuraavana aamuna en huomaa näössäni mitään huolestuttavaa. En siis sokaistunut ja suljettuani silmäni (heti katsottuani sitä) en nähnyt mitään valkoista, kaikki näytti normaalilta.
        Eihän vihreät laserit välttämättä voimakkaita ole?


      • alan ammattilainen
        mozman141 kirjoitti:

        Niin ja siis nyt seuraavana aamuna en huomaa näössäni mitään huolestuttavaa. En siis sokaistunut ja suljettuani silmäni (heti katsottuani sitä) en nähnyt mitään valkoista, kaikki näytti normaalilta.
        Eihän vihreät laserit välttämättä voimakkaita ole?

        Ota ihan rauhallisesti. Ei sun silmiin ole mitään vahinkoa tullut. Höpöpuheita.


      • minkä alan?
        alan ammattilainen kirjoitti:

        Ota ihan rauhallisesti. Ei sun silmiin ole mitään vahinkoa tullut. Höpöpuheita.

        Kyllä näistä käsikoon lasereista verkkokalvovaurioita voi saada. Ei ehkä niistä, joita sinäkin alan ammattilainen käytät luennoidessasi vaan niistä, joita saa netistä tilattua.

        Welcome to the real world.


      • enkestäds
        minkä alan? kirjoitti:

        Kyllä näistä käsikoon lasereista verkkokalvovaurioita voi saada. Ei ehkä niistä, joita sinäkin alan ammattilainen käytät luennoidessasi vaan niistä, joita saa netistä tilattua.

        Welcome to the real world.

        Veikkaanpa, että "alan ammattilainen" on taas näitä ihme trolleja, jotka eivät tajua, mitä trollauspuheillaan saattavat saada aikaan. Ja sinä viestiketjun aloittaja _NYT VÄLITTÖMÄSTI LÄÄKÄRIIN_ ja olethan kertonut kyseisestä tapahtumasta vanhemmillesi. Laserit vaurioittavat todella herkästi verkkokalvoa, jolloin silmälääkärin puheille on KIIRE. Pienikin reikä verkkokalvolla tuhoaa nopeasti näön, jos sitä ei paikata. Toivon tosiaan, ettet ole trolli. Joe et ole, niin haluatko elää loppuelämäsi sokeana? Et. Kokeilepa elämääsi edes tunti sokeana, ja mieti vielä haluatko silmälääkäriin vai et. Huoh.


      • mozman141
        enkestäds kirjoitti:

        Veikkaanpa, että "alan ammattilainen" on taas näitä ihme trolleja, jotka eivät tajua, mitä trollauspuheillaan saattavat saada aikaan. Ja sinä viestiketjun aloittaja _NYT VÄLITTÖMÄSTI LÄÄKÄRIIN_ ja olethan kertonut kyseisestä tapahtumasta vanhemmillesi. Laserit vaurioittavat todella herkästi verkkokalvoa, jolloin silmälääkärin puheille on KIIRE. Pienikin reikä verkkokalvolla tuhoaa nopeasti näön, jos sitä ei paikata. Toivon tosiaan, ettet ole trolli. Joe et ole, niin haluatko elää loppuelämäsi sokeana? Et. Kokeilepa elämääsi edes tunti sokeana, ja mieti vielä haluatko silmälääkäriin vai et. Huoh.

        Olen kertonut vanhemmille, en vielä ole päässyt terkkarille kertomaan. Nyt kaksi päivää myöhemmin en edelleenkään näe näössäni mitään poikkeavaa. Kai nyt huomaisin jos verkkokalvossani olisi reikä?


      • mozman141
        mozman141 kirjoitti:

        Olen kertonut vanhemmille, en vielä ole päässyt terkkarille kertomaan. Nyt kaksi päivää myöhemmin en edelleenkään näe näössäni mitään poikkeavaa. Kai nyt huomaisin jos verkkokalvossani olisi reikä?

        Niin ja siis puhelimessa terveydenhoitaja vakuutteli ettei hän usko että mitään on käynyt jos ei laser suoraan silmääni osunut.


    • ei sokeuta

      Mulla on laserosoitin Espanjasta vielä se vihreä eli voimakas malli... Se valo pystyy matkustaa joku 5-10km en tiiä jos enemmänki. Se on 500mW tason kolmonen ja on monta kertaa tullu sitä valoo esim sekunniks silmää eikä mulla mitää tapahtunu... että en nyt tiiä onko teillä jotain extra 1000mW tason 5 lasereita että miksi se nyt tekisi mitään

      • LASER MAN

        No jos joku laasereita haluu ostaa nii täältä saa: Www.Wickedlasers.com itte ostin spyder s 3 arcktikin (2000mv)


    • lllll9

      Lasereilla leikkiminen on kieltämättä vaarallista, mutta mikäli näet täysin normaalisti, ei sinulla ole mitään hätää. Ole huoleti!

    • asiantuntija2000

      Suomessa sallittuja ovat enintään 1 mW tehoiset laserosoittimet. Laserosoittimet ovat erittäin vaarallisia ja niiden perusturvallisuusvaatimuksena on, ettei niitä saa osoittaa millloinkaan ihmisen tai eläimen silmiin. Vauriot ovat pysyviä. Tyhmät nilkit leikkivät näillä vaarallisilla laitteilla, ymmärtämättä seurauksia tai välittämättä niistä. Sokeutuminen tai vakava näkövaurio tuhoaa helposti koko elämän. Looettakaa vitun apinat näillä lasereilla sohiminen!

    • asiaesille

      En ymmärrä, miksi täällä kukaan ei ehdota, että opettaja ottaisi asian esille.

    • Anonyymi

      Mä aion näyttää laserilla silmiin sitä joka tuhoaa valokuvan missä mulla on strippari sylissä

    • Anonyymi

      Mä näytän sitä laserilla silmiin joka tuhoaa valokuvan missä mulla on strippari sylissä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1515
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      990
    Aihe