ahdistaa henkeä

pölyallergia.

Epäilen että olen pölylle allerginen, monesti tuntuu jotta henkeä ahdistaa, on vaikea hengittää asunnossa ja etenkin nukkumaan mennessä sen huomaa.Täytyy hengittää suunkautta ja se on silloinkin raskasta.

-Imurointi ja pölyjenpyyhkiminen yleensä auttaa ja jos hakkaa matot ulkona sekä pesee lattiat niin imurointia ja muuta siivousta ei tarvitse niin useasti ennenkuin pöly taas alkaa ahdistamaan hengitystä.

Vielä selvennykseksi, en elä misään pölylaskeuman keskellä, vaan luultavimmin ihan keskitason siisti.

Eli olen pölylle allerginen?

4

472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monelle allerginen

Olen moniallerginen, myös huonepölylle, itse en imurointia suosi, vaan lakaisen lattiat jonka jälkeen pesen lattiat mopilla, tamppaan matot ulkona. Itselleni on imurointi kaikkein pahin allergian lisääjä, ilmankin tulee toimeen. Pölyt pyyhin staattisella pölyhuiskalla, osan pinnoista kostealla siivousliinalla, jossa on sopivaksi osoittautunut puhdistusaine. Mitä vähemmän pölyä sen parempi, matot ovat keveitä, helpottaa siivousta.

• Hajusteallerginen

Epäilin pölyallergiaa, koska sain hengitystieoireita mm. naisten vaateliikkeissä, siellä on paljon vaatekuitupölyä, näin ajattelin. Kotona siivosin kerran viikossa kunnolla, pesin lattiat, vein matot ulos. Naapurissa syytin oireista naapurin koiraa - oksensin kun tulin heiltä ulos.
      Pikku hiljaa syy selvisi: hajusteet ja nimenomaan muiden käyttämät hajusteet ilmassa.

Olen ihoallerginen hajusteille, aloin reagoimaan ensin voimakkaisiin tuoksuihin - haisivat pahalle.
      Perheeni lopetti hajustettujen tuotteiden käytön, myös pesu- ja puhdistusaineet vaihdoimme hajusteettomiin. Kotona sisäilma oli hyvää hengittää.
      En pysty olemaan hajustetussa ympäristössä, mutta kotonani on ollut jo monta vuotta koira, enkä oireile "pölykissoista".
      Tietty siivotessa jotain pölyistä paikkaa reagoin, yskällä ainakin, voi tulla nenäntukkoisuutta, mutta oireet katoavat pian.

Altistutko päiväsaikaan jollekin, mikä voisi aiheuttaa oireet? Oireet nimittäin tulevat usein viiveellä ja iltaisin/öisin.

Voisit mennä allergiatesteihin selvittämään mahdollisen pölypunkkiallergiasi.

• punapaju

Astman tyyppisiä oireita Sinulla. Jos asut kerrostalossa ja kaupungissa, voit altistua kissalle tai koiralle vaikkei itselläsi olisikaan lemmikkiä. Vuokra-asunnossa entisellä asukilla on saattanut olla jokin lemmikki. Tuntuuko ulkona hengittäminen helpolmalta?

• Henkeä ahdistaa

Voiko pölyalllergikko altistua eläimille, esim. koiralle? Harjoittelupaikkani on pölyinen ja eräs työntekijä pitää siellä koiraa muutaman kerran viikosssa.

Veren eosinofiiliarvot on nousseet ja hengenahdistus lisääntynyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      91
      5248
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4086
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2209
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1997
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1805
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1454
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1270
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1056
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      991
    Aihe