Sukunimen vaihto

Valtanen

Olen päättänyt vaihtaa sukunimeni nyt, kun muutan Keski-Eurooppaan. Kysyisinkin nyt, että onko jollain kokemusta/ tietoa siitä, millainen prosessi on vaihtaa oma perussuomalainen sukunimi kansainväliseen, jota ei siis ole omassa suvussa. Paljonko tämä maksaisi?

24

933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Valtanen

Niin niin, olen kyllä lukenut nuo jo moneen kertaan, mutta siellä ei ole käynyt selväksi, onko edes mahdollista muuttaa nimeään sellaiseksi, jota ei suvussa ole. Joten siinä mielessä tuo sivu on hyödytön minun tilanteessani.

• 10
        Valtanen kirjoitti:

Niin niin, olen kyllä lukenut nuo jo moneen kertaan, mutta siellä ei ole käynyt selväksi, onko edes mahdollista muuttaa nimeään sellaiseksi, jota ei suvussa ole. Joten siinä mielessä tuo sivu on hyödytön minun tilanteessani.

Onkohan niin, että jos menet maistraattiin, niin he kehoittavat sinua vaihtamaan sukunimesi siinä maassa, minne aiot muuttaa.

• 17
        Valtanen kirjoitti:

Miten oletat selviytyväsi ulkomailla, kun vastauksestasi päätellen et ole osannut avata nimilakia, vaikka sivustolla on siihen jopa linkki.

• Valtanen
        17 kirjoitti:

Miten oletat selviytyväsi ulkomailla, kun vastauksestasi päätellen et ole osannut avata nimilakia, vaikka sivustolla on siihen jopa linkki.

Sinä "17",
        mitenkö luulen selviytyväni ulkomailla? Noh, samalla lailla kuin olen selviytynyt yli 20 vuotta. Eikä siinä ajassa ole tarvinnut yhtään linkkiä avata. Luulet ehkä, että voit ruveta neuvomaan minua selviytymään ulkomailla, kun oletettavasti olet itse 17 vuotias, kuten nimimerkistäsi näkyy, pentu.
        Lisäksi sanon, että osasin avata kyllä linkin, mutta kerroppas sinä lapsikulta viisaampana, löysitkö sieltä tietoa kysymykseeni? Vastaus: ET löytänyt, joten pysyttele kotona kasvamassa.

• 17
        Valtanen kirjoitti:

Sinä "17",
        mitenkö luulen selviytyväni ulkomailla? Noh, samalla lailla kuin olen selviytynyt yli 20 vuotta. Eikä siinä ajassa ole tarvinnut yhtään linkkiä avata. Luulet ehkä, että voit ruveta neuvomaan minua selviytymään ulkomailla, kun oletettavasti olet itse 17 vuotias, kuten nimimerkistäsi näkyy, pentu.
        Lisäksi sanon, että osasin avata kyllä linkin, mutta kerroppas sinä lapsikulta viisaampana, löysitkö sieltä tietoa kysymykseeni? Vastaus: ET löytänyt, joten pysyttele kotona kasvamassa.

Katso nimilain 10 § sekä 13 §, 2. mom. 2. ja 3. kohta, äläkä isottele.

• Vastaus on laissa

Kuten tuosta nimilaistakin, jonka linkin osasit avata, käy selvästi ilmi, et voi vaihtaa sukunimeäsi sellaiseen, joka on Suomessa merkitty väestörekisteriin, paitsi jos nimi on ollut käytössä omassa suvussasi.

Et myöskään voi vaihtaa sukunimeäsi sellaiseen, joka selkeästi kuulostaa ulkomaalaiselta, eli on suomalaisen nimikäytännön vastainen.

Haasteenasi on siis keksiä aivan uusi sukunimi, joka ei ole vielä Suomessa väestörekisterissä, mutta joka samalla kuulostaa kansainväliseltä.

Lohduksesi voin 15 vuotta Keski-Euroopassa asuneena kertoa, että sukunimesi 100 % varmuudella sopii tänne joukon jatkoksi ilman mitään ongelmia.

• vainoama

Ymmärsinkö oikein, että täysin keksityn nimen saa ottaa? Minulle sanottiin Helsingin väestörekisteristä että vain vaihtaa nimeni vain suvussani olleisiin nimiin. Minulla molellilla vanhemmilla on sukunimi jonka kantajia on alle 200, vaikka olemme täysin suomalaisia. Siteen erehdyin menemään naimisiin yhden kirjoitusvirhe sukuminisen - nen aatelisen kanssa, joka nyt vainoaa minua. Väestörekisterissä minulle väitetiin, etten voi vaihtaa sukunimeä kuin niihin sukunimiin, jotka ovat ex.ni tiedossa. Lisäksi ex- mies tekee minusta toistuvasti rikosilmoituksia ja haastaa lasten huoltajuusasiassa toistuvasti oikeuteen. Onko mitään keinoa estää poliisia / oikeutta antamasta ex- miehelle uuttaa sukumineäni, jos sen voi noin vain keksiä?
        (Onhan noita vapaita kasveja suomessa vaikka kuinka paljon, joista voisi sukunimen vääntää...)

• Vastaus on laissa
        vainoama kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, että täysin keksityn nimen saa ottaa? Minulle sanottiin Helsingin väestörekisteristä että vain vaihtaa nimeni vain suvussani olleisiin nimiin. Minulla molellilla vanhemmilla on sukunimi jonka kantajia on alle 200, vaikka olemme täysin suomalaisia. Siteen erehdyin menemään naimisiin yhden kirjoitusvirhe sukuminisen - nen aatelisen kanssa, joka nyt vainoaa minua. Väestörekisterissä minulle väitetiin, etten voi vaihtaa sukunimeä kuin niihin sukunimiin, jotka ovat ex.ni tiedossa. Lisäksi ex- mies tekee minusta toistuvasti rikosilmoituksia ja haastaa lasten huoltajuusasiassa toistuvasti oikeuteen. Onko mitään keinoa estää poliisia / oikeutta antamasta ex- miehelle uuttaa sukumineäni, jos sen voi noin vain keksiä?
        (Onhan noita vapaita kasveja suomessa vaikka kuinka paljon, joista voisi sukunimen vääntää...)

Kyllä, täysin keksityn nimen saa ottaa. Sillä tavalla esim. Jari Saravuosta tuli Jari Sarasvuo Jari Heinosen tilalle.

Mutta kuten sanottu, nimen pitää olla suomalaisen nimikäytännön mukainen.

Muuhun tekstiisi en ota kantaa; sen verran sekavan kuuloinen juttu. Lienet kuitenkin ymmärtänyt jotain väärin (tarkoitan kohtaa "Väestörekisterissä minulle väitetiin, etten voi vaihtaa sukunimeä kuin niihin sukunimiin, jotka ovat ex.ni tiedossa").

• Elina-Talvikki
        Vastaus on laissa kirjoitti:

Kyllä, täysin keksityn nimen saa ottaa. Sillä tavalla esim. Jari Saravuosta tuli Jari Sarasvuo Jari Heinosen tilalle.

Muuhun tekstiisi en ota kantaa; sen verran sekavan kuuloinen juttu. Lienet kuitenkin ymmärtänyt jotain väärin (tarkoitan kohtaa "Väestörekisterissä minulle väitetiin, etten voi vaihtaa sukunimeä kuin niihin sukunimiin, jotka ovat ex.ni tiedossa").

Minuakin ihmetyttää väite siitä, että alkuperäiselle kirjoittajalle olisi väitetty, että keksittyä sukunimeä ei voisi ottaa. Kokonaan uuden sukunimen voi ihan hyvin ottaa käyttöön, kuten edellä on todettu. Nimi ei saa olla kenelläkään toisella käytössä, ja sen pitää vastata suomalaista nimikäytäntöä. Omasta suvusta voi ottaa jo käytössä olevan nimen, vai tietääkö ex kovinkin monen polven taakse sukunne nimiä?

• Aatu Von Hiedler

Lasketaanko Hitler- sukunimi keksityksi, siilä sitähän ei ole tällä hetkellä käytössä kenelläkään? Joten voinko vaihtaa sukunimeni Hitleriksi?
        PS. Jos se on mahdollista, niin teen sen varmasti.

• Vastaus on laissa
        Aatu Von Hiedler kirjoitti:

Lasketaanko Hitler- sukunimi keksityksi, siilä sitähän ei ole tällä hetkellä käytössä kenelläkään? Joten voinko vaihtaa sukunimeni Hitleriksi?

Nimilaki:
        12 §
        Suojatut nimet ja tunnukset

Uudeksi sukunimeksi ei voida hyväksyä sukunimeä, joka on Suomessa merkitty väestötietojärjestelmään, eikä nimeä, jonka yleisesti tiedetään vakiintuneen määrätyn kotimaisen tai vierasmaalaisen suvun nimeksi, ellei tähän ole olemassa erityistä syytä.

• sama kuin edellä
        Elina-Talvikki kirjoitti:

Minuakin ihmetyttää väite siitä, että alkuperäiselle kirjoittajalle olisi väitetty, että keksittyä sukunimeä ei voisi ottaa. Kokonaan uuden sukunimen voi ihan hyvin ottaa käyttöön, kuten edellä on todettu. Nimi ei saa olla kenelläkään toisella käytössä, ja sen pitää vastata suomalaista nimikäytäntöä. Omasta suvusta voi ottaa jo käytössä olevan nimen, vai tietääkö ex kovinkin monen polven taakse sukunne nimiä?

Minulle todella sanottiin, että uuden sukunimen pitää olla jo ollut suvun käytössä.
        Minun isäni puolen outo sukunimi on vain jotenkin tullut isäni mummolle, joka teki lapsensa aviottomana, eikä sitä nimeä ole edes muissa maissa. Se mistä tuo mummo oli pienelle paikka kunnalle tullut on täysi mysteeri. Edes sukututkimus ei valaissut asiaa. Isäni äidin sukunimi on myös harvinainen paikannimi, joka yhdistää aika pian ko sukuun ja on suojattu nimikin. Äitini tyttönimi on harvinainen ja samoin oli hänen äitinsä tyttönimikin. Pidemmäksi en sitä sukulinjaa tiedäkään.

Minua helpottaa kovasti tieto, että voin keksiä itse sukunimen.

Kannattaako siihen kaikkien korttien vaihtoon kuitenkaan ryhtyä, jos ex mies saa uuden nimen alle tunnissa selville? Selvitys tapahtuu esim. näin: Ex menee poliisi laitokselle ja tekee rikosilmoituksen, jossa yksilöi tekijäksi entisen vaimonsa. Poliisi kirjaa ilmoituksen ja printtaa minun sotun, uuden salaisen osoitteen ja varmaan uuden sukunimenkin. Uusi sukunimi kännykässä googleen ja uusi työpaikkakin selviää ja sitten onkin sama helvetti valloillaan.

Onko uusi sukunimi jotenkin mahdollista suojata?

• sukututkija-1
        sama kuin edellä kirjoitti:

Minulle todella sanottiin, että uuden sukunimen pitää olla jo ollut suvun käytössä.
        Minun isäni puolen outo sukunimi on vain jotenkin tullut isäni mummolle, joka teki lapsensa aviottomana, eikä sitä nimeä ole edes muissa maissa. Se mistä tuo mummo oli pienelle paikka kunnalle tullut on täysi mysteeri. Edes sukututkimus ei valaissut asiaa. Isäni äidin sukunimi on myös harvinainen paikannimi, joka yhdistää aika pian ko sukuun ja on suojattu nimikin. Äitini tyttönimi on harvinainen ja samoin oli hänen äitinsä tyttönimikin. Pidemmäksi en sitä sukulinjaa tiedäkään.

Minua helpottaa kovasti tieto, että voin keksiä itse sukunimen.

Kannattaako siihen kaikkien korttien vaihtoon kuitenkaan ryhtyä, jos ex mies saa uuden nimen alle tunnissa selville? Selvitys tapahtuu esim. näin: Ex menee poliisi laitokselle ja tekee rikosilmoituksen, jossa yksilöi tekijäksi entisen vaimonsa. Poliisi kirjaa ilmoituksen ja printtaa minun sotun, uuden salaisen osoitteen ja varmaan uuden sukunimenkin. Uusi sukunimi kännykässä googleen ja uusi työpaikkakin selviää ja sitten onkin sama helvetti valloillaan.

Onko uusi sukunimi jotenkin mahdollista suojata?

"Minulle todella sanottiin, että uuden sukunimen pitää olla jo ollut suvun käytössä"

Ja tämä sinulle sanottu tieto pitää ihan paikkansa, kuten ketjussa on todettu. Raja suvun käytössä olleelle on yleensä kaiketi noin viidennen sukupolven kohdalla, eli jos sukututkimus osoittaisi 1600-luvun esivanhempiesi kuuluneen johonkin aatelis- tai muuten kivannimiseen sukuun, et silti voisi ottaa sellaista nimeä käyttöösi.

"on suojattu nimikin"

Erikseen suojattuja nimiä ei enää ole, vaan se, mitä sinulle on yritetty selittää suvussa käytössä olleen vs. täysin uuden nimen ottamisesta, tarkoittaa, että tavallaan kaikki nimet ovat nykyään suojattuja. Jos suvussasi ei esiinny nimeä Virtanen, et voi sitä itsellesi ottaa, siis Virtanenkin kaikesta yleisyydestään huolimatta on "suojattu".

"Kannattaako siihen kaikkien korttien vaihtoon kuitenkaan ryhtyä, jos ex mies saa "

No, tämä taas on asia, joka sinun pitää itseksesi pohtia eikä liity nimenvaihdon problematiikkaan muuten.

"Onko uusi sukunimi jotenkin mahdollista suojata?"

Siitä tulee (jos siis keksit jonkun ihan uuden nimen, jota kenelläkään ei ole vielä käytössä) "suojattu" samalla tavalla kuin kaikista muistakin nimistä, siis kuten edellä kerroin Virtasesta. Sen jälkeen kukaan muu ei enää voi ottaa sitä sinun keksimääsi nimeä. Mutta se ei johdu mistään erityisestä suojausmenettelystä vaan ihan suoraan laista.

• Aatu Von Hiedler

Nimilaki:
        12 §
        Suojatut nimet ja tunnukset

Uudeksi sukunimeksi ei voida hyväksyä sukunimeä, joka on Suomessa merkitty väestötietojärjestelmään, eikä nimeä, jonka yleisesti tiedetään vakiintuneen määrätyn kotimaisen tai vierasmaalaisen suvun nimeksi, ellei tähän ole olemassa erityistä syytä.

Niin niin, sellainen nimi on ollut olemassa, mutta tuskimpa on suojattu, sillä Adolf Hitlerin isä Alois Hitler vaihtoi nimensä Schicklgruberista itse keksittyyn nimeen Hitler. Joten nimi tuskin on suojattu ja siten todennäköisesti mahdollinen omaksi sukunimeksi

• Taidat olla aasi

Niin niin, sellainen nimi on ollut olemassa, mutta tuskimpa on suojattu, sillä Adolf Hitlerin isä Alois Hitler vaihtoi nimensä Schicklgruberista itse keksittyyn nimeen Hitler. Joten nimi tuskin on suojattu ja siten todennäköisesti mahdollinen omaksi sukunimeksi

Ei tässä ole mistään "suojatuista" nimistä kyse ollenkaan!!

Eihän mikään estä sinua kokeilemasta. 100 % varmuudella et pysty Suomessa vaihtamaan nimeäsi Hitleriksi. Etkä miksikään muuksikaan sukunimeksi, joka on jo entuudestaan tunnettu.

• näin menee
        Taidat olla aasi kirjoitti:

Eihän mikään estä sinua kokeilemasta. 100 % varmuudella et pysty Suomessa vaihtamaan nimeäsi Hitleriksi. Etkä miksikään muuksikaan sukunimeksi, joka on jo entuudestaan tunnettu.

Itse vaihdoin kansalaisuuden ja etu sekä sukunimetkin saman tien aikoinani.Eli jos saa toisen maan kansalaisuuden voi silloin yleensä ottaa minkä nimen tahansa jos ei ole siinä maassa suojattu nimi.

• Aatu Von Hiedler
        Taidat olla aasi kirjoitti:

Nyt on viestisi sitten ilmiannettu, sillä sehän sisältää ilmiselvän kunnianloukkauksen.
        Tässä 1-2 viikon sisällä tulee viestiä sinullekin, kannattaa miettiä mitä internetin ihmeellisessä maailmassa sanoo, vaikka kuinka ärsyttäisi.
        Onnea vaan.
        Lisäyksenä vielä, kuka on sanonut, että aion suomessa vaihtaa nimeni? Ei kukaan. Taidat olla aasi itse.

• Olet todella AASI!!!

Nyt on viestisi sitten ilmiannettu, sillä sehän sisältää ilmiselvän kunnianloukkauksen.
        Tässä 1-2 viikon sisällä tulee viestiä sinullekin, kannattaa miettiä mitä internetin ihmeellisessä maailmassa sanoo, vaikka kuinka ärsyttäisi.
        Onnea vaan.
        Lisäyksenä vielä, kuka on sanonut, että aion suomessa vaihtaa nimeni? Ei kukaan. Taidat olla aasi itse.

Ei hemmetti, ei voi olla totta että noin käsittämättömän tyhmiä ihmisiä voi olla edes olemassa! Kuule, pystytkö sinä ihan itse hoitamaan omat asiasi, esim. pukemaan itsesi? Vai onko sinulla joku, joka auttaa siinä? Koska on aika uskomatonta, että noin selkeästi pihalla oleva ihminen kykenisi mitään asioitaan hoitamaan.

Onnea rikosilmoituksen tekoon, odotan täällä innoissani yhteydenottoa! :-DDDDDDDDDDDDDDDD

"Lisäyksenä vielä, kuka on sanonut, että aion suomessa vaihtaa nimeni"

Jos et ole sattunut huomaamaan, niin olet nyt sivustolla nimeltä Suomi24.fi, ja palstalla "Laki". Yleisesti oletetaan, että kun täällä keskustelupalstalla puhutaan asioista ja mietitään mikä on mahdollista ja mikä ei, niin puhutaan SUOMEN TILANTEESTA, jos ei viestissä nimenomaisesti muuta mainita. Vai meinaatko, että täällä automaattisesti pitäisi aina miettiä, mikä on laki esim. Ylä-Voltalla?

Kyllä, pystyt varmaankin vaihtamaan sukunimesi Hitleriksi esim. USA:ssa, jossa nimen vaihtaminen on huomattavasti helpompaa kuin Suomessa, ja oikeastaan mitään sääntöjä ei ole. Mutta mitä sillä on tämän asian kanssa tekemistä? Ja miten aiot asian hoitaa? Luuletko todellakin, että voit tuosta vain matkustaa turistiksi johonkin maahan ja sitten käyttää heidän systeemiään esim. sukunimesi vaihtamiseen? Ei se kuule niin onnistu. Sinun pitää vähintäänkin olla ollut pysyvä asukas maassa pitkään, tai olla jopa kansalainen.

Mutta jos tuohon ryhdyt, niin Hitlerin sijasta sinulle hieno ja todella sopiva nimi olisi Paska-Aivo.

• ttppii

Onnea vaan.

Vain aasi voi kuvitella, että tunnistamattoman nimimerkin kunniaa voi loukata minkäänsorttisella toimenpiteellä.

• 1766547391
        ttppii kirjoitti:

Vain aasi voi kuvitella, että tunnistamattoman nimimerkin kunniaa voi loukata minkäänsorttisella toimenpiteellä.

Vain aasi kommentoi keskusteluja, joihin ei osaa järkevästi vastata.
        Vain aasi tuhlaa aikaansa näillä palstoilla.

• Schenkenschwein

Onnea vaan.

Täällä suomi24:ssa ei kannata odottaa saavansa järkeviä vastauksia, aina joku katkeroitunut kotiäiti, kuten muutamat tässäkin ketjussa tulevat ennemmin tai myöhemmin vittuilemaan. Siitä ei kannata välittää. Tuohon kysymykseen en itse osaa vastata, mutta naurattaa vain nämä ämmät jotka täällä vittuilee.

• peikkotrolli

Muistaakseni olen lukenut että jos jonkun suvun viimeinen jäsen kuolee sen jälkeen olisi ototettava jonkin aikkaa ennen kuin joku sukuunkuulumaton voisi ottaa nimen omakseen. Jos voit todistaa että olet alenevassa polvessa sukua aatulle tai hänen isälleen voisit periaatteessa hakea sukunimeksesi hitleriä. vaikka pystyisitkin todismaan että olet sukua hitlerille, ei välttämättä hänen sukunimeään sinulle annettaisi. Etunimeksi ei voittaa ottaa mitään sopimatonta nimeä kuten pippeli, mutta en tietä sovelletaanko tuota myöskin sukunimiin. Jos sinulla on lapsia viranomaiset voivat katsoa uuden sukunimen haittaavan lasten elämää.

• 13
        peikkotrolli kirjoitti:

Muistaakseni olen lukenut että jos jonkun suvun viimeinen jäsen kuolee sen jälkeen olisi ototettava jonkin aikkaa ennen kuin joku sukuunkuulumaton voisi ottaa nimen omakseen. Jos voit todistaa että olet alenevassa polvessa sukua aatulle tai hänen isälleen voisit periaatteessa hakea sukunimeksesi hitleriä. vaikka pystyisitkin todismaan että olet sukua hitlerille, ei välttämättä hänen sukunimeään sinulle annettaisi. Etunimeksi ei voittaa ottaa mitään sopimatonta nimeä kuten pippeli, mutta en tietä sovelletaanko tuota myöskin sukunimiin. Jos sinulla on lapsia viranomaiset voivat katsoa uuden sukunimen haittaavan lasten elämää.

"Jos sinulla on lapsia viranomaiset voivat katsoa uuden sukunimen haittaavan lasten elämää. "

Vaikka logiikka tuppaa unohtumaan, niin pieni kevennys tekee välillä terää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      120
      2238
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      418
      2140
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      958
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      780
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      774
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      756
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      14
      740
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      669
    Aihe