Normi kurssikokeet olen yleensä just ja just ehtinyt tehdä olen viimeinen tai vikojen joukossa, joskus on joku koe jäänyt vähän keskenkin. Nyt on ollu preliminäärejä, ja monet niistä on jääneet aika pahastikin kesken, kun en vaan ole yksinkertaisesti ehtinyt tehdä niitä loppuun asti. Esim. englannissa luetunymmärtämiseen menee kauheasti aikaa, kun pitää lukea joko tosi hitaasti tai sitten pariin kertaan, että pääsisi tekstiin edes jotenkuten sisälle, kun rivit hyppii.
Vähä hermostuttaa, että miten nyt sitte yo-kokeet menee. Ja mietin kanssa että onko tää jotain lukihäiriötä vai mitä? Kun en mä toisaalta tee kirjoitusvirheita juurikaan.
Hidas kokeentekijä, huolestuttaa
12
787
Vastaukset
- 12+3
Rivien hyppiminen saattaa viitata juuri lukihäiriöön. Yksi vinkki tuohon rivien hyppimisen "estämiseen" on käyttää viivotinta tai esim. suttupaperia "tulevan" tekstin päällä.
- 12+3
Oho, jäi nimimerkki kirjoittamatta..mulla se lukhäiriö onkin
- 19+20
Muistan että eräällä luokkakaverillani (lievästi lukihäiriöinen) oli jostain erilaisten oppijoiden liitosta tms. hankittu sellainen viivoitin, joka auttaa juuri rivien pomppimiseen. "Viivoitin" on sellainen n.20cmx5cm läpinäkyvä muoviläpyskä, johon on piirretty kaksi eriväristä viivaa. Ne kaksi viivaa juuri auttoivat tekstin seuraamiseen, ettei lähde hyppimään rivit.
- abi2011
Ei se "rivien hyppiminen" välttämättä viittaa lukihäiriöön. Voi johtua myös jännityksestä tms. :) Itsellä joskus vähän samantapaista (että rivit "hyppii"), mutta mulla se ainakin johtuu ihan stressistä/jännityksestä.
- 2+6=?
Rivien hyppiminen voi viitata myös silmien hajataittoisuuteen. Siskoni kävi ongelman takia kaikki mahdolliset lukitestit, eikä mitään löytynyt. Silmälääkäri sitten huomasi silmien piilokarsastuksen, ja tyttö sai lasit ja pääsi ongelmastaan eroon.
Lisäksi olen itse saanut nopeutettua luetunymmärtämistä oikealla lukutekniikalla. Ennen luin tekstin pariin kertaan peräjälkeen, ja sitten vasta luin kysymykset ja vastasin niihn. Nopeampi tapa on lukea teksti "kysymysten kanssa", jolloin kaikkea ei tarvitse edes lukea useaan kertaan. Tekstistä aika hyvin huomaa, missä kohtaa on vastaus mihinkin kysymykseen. Luetunymmärtämisissä on aika paljon turhaa höttöä ja tietoa, jolla vain yritetään hämätä kokelasta. - 4tgdgdd
Itselläni sama homma. Aina vika joka lähtee huoneesta, enkä saanu edes tehtyä loppuun. Matikan kokeissakin lasken laskimilla simppeleitäkin kertolaskuja jostain syystä.
- 234234234
Äkkiä lukihäiriötestiin, vielä ehdit. Lukihäiriön, lievänkin, omaava voi saada ylppäreihin helpotuksia, enemmän aikaa tms. Kannattaa testata nyt kun vielä voi!
- 7+7=?
234234234 kirjoitti:
Äkkiä lukihäiriötestiin, vielä ehdit. Lukihäiriön, lievänkin, omaava voi saada ylppäreihin helpotuksia, enemmän aikaa tms. Kannattaa testata nyt kun vielä voi!
Ei varmaan kyllä ehdi lukihäiriötestiin enää tämän kevään kirjoituksia varten?
- keskustelunaloittaja
Noni, nyt se sitten kävi paska mäihä. En nimittäin ehtinyt tehdä tekstitaidon yo:ta loppuun asti. Ottaa päähän ihan kauheasti.
En mä usko että mulla olisi silmissä mitään vikaa, ei esim. särje päätä. Vai ilmenikö mitenkään muuten kuin lukuongelmina? Periaatteessa voisin kuvitella että mun lukutekniikka on aika tehokas, luen ensin kysymyksen ja sen mukaan etsin tehtävästä vastausta, eli en lue mitään "turhaan".
Eikä tässä vaiheessa kyllä lukitesteihin enää enhi niin että niissä kirjoituksissa hyötyisi.- 45yy4y4
Kirjoitan itse aina yhden sivun kun muut taas kaksi - kolme sivua...
- 2+6=?
Ei ollut muita ongelmia kuin tämä lukuongelma. Kyllä siinä sitten oli kasvatusalan ammattilaiset ihmeissään, kun läpäisi kaikki lukitestit, mutta silti oli hidas ja huono lukija. Tämä rivien hyppiminen oli kaikista silmiinpitävin pulma.
Suosittelen siis käymään kuitenkin silmälääkärillä, vaikka lukihäiriökin on mahdollinen toki, lievänäkin. Kuitenkin vähän epäilen, jos et kerran tee juuri kirjoitusvirheitä (ja tekstisi täällä näyttää ihan normaalilta, jopa hyvältä). Kuitenkin silmälääkärissä käynti aika ajoin on muutenkin hyväksi - ja ehtisit saada lasit seuraaviin kirjoituksiin. - yyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
2+6=? kirjoitti:
Ei ollut muita ongelmia kuin tämä lukuongelma. Kyllä siinä sitten oli kasvatusalan ammattilaiset ihmeissään, kun läpäisi kaikki lukitestit, mutta silti oli hidas ja huono lukija. Tämä rivien hyppiminen oli kaikista silmiinpitävin pulma.
Suosittelen siis käymään kuitenkin silmälääkärillä, vaikka lukihäiriökin on mahdollinen toki, lievänäkin. Kuitenkin vähän epäilen, jos et kerran tee juuri kirjoitusvirheitä (ja tekstisi täällä näyttää ihan normaalilta, jopa hyvältä). Kuitenkin silmälääkärissä käynti aika ajoin on muutenkin hyväksi - ja ehtisit saada lasit seuraaviin kirjoituksiin.Mulla on yleensä tapana, että luen koko tekstin aluksi kerran läpi, jotta hahmotan mitä teksti kokonaisuudessaan käsittelee. Sen jälkeen luen kysymyksen ja etsin kohdan, josta löytyy siihen vastaus (meidän kokeissa on merkitty kysymysten numerot sen kappaleen jälkeen, mistä löytyy ne vastauksetkin).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3603085Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3021482En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481145
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801052Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847