Haavaiset ja kipeät rinnanpäät

Teddy-B90

Meillä on täällä kotosalla yhdeksän päivän ikäinen vauva, kuusi päivää ollaan oltu kotosalla. Maitoa on tullut riittävästi, mutta kun pääsimme kotiin niin imetys on alkanut sattumaan päivä päivältä enemmän. Se oli sairaalassa jo hieman kivuliasta, mutta nyt nännit ovat menneet ihan ruvelle ja ovat todella arat. Imettäminen sattuu niin hemmetisti, että itku meinaa joka kerta tulla, eikä imetys täten ole ollenkaan mukava kokemus :(. Neuvolatäti tarkasti imuotteen oikeaksi. Olen rasvannut rinnanpäitä ahkerasti Bebanthenilla ja Purelanilla, mutta olen saanut vain ruven irtoamaan. Ilmakylpyjä olen yrittänyt antaa rinnoille myös mahdollisimman useasti

Neuvolasta ehdottivat että pumppaisin maidon rintapumpulla pariin kertaan päivässä imettämisen sijaan ja antaisin sen sitten pullosta. Muuten OK, mutta minusta tuntuu todella inhottavalle ruokkia vauvaa pullosta, kun ressukka ei tajua että maito tulee pullosta helpommin kuin tissistä, ja ruokaa menee kokoajan väärään kurkkuun ja raukka saa sitä sitten yskiä. Samoiten tuntuu että iso osa maidosta läsähtää jatkuvasti "ohi vauvan suun", eli vauva sylkee ulos kun pullosta virtaa liian reippaasti.

Olen myös miettinyt että olisiko rintakumista apua, mutta pelkään että jos alan käyttää rintakumia, ei vauva huoli tissiä enää ilman moista.

Olisiko joillain vinkkejä, miten toimia? Olen tosiaan jo nyt ihan väsynyt mokomaa imetystä, kun homma on niin kivuliasta :-(. Haluaisin kuitenkin saada homman toimimaan. Kiitokset asiallisista vastauksista.

9

1011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulla ainakin auttaa tosi hyvin sellanen lampaanrasva kipeisiin rinnanpäihin! Meillä sairaalassa sai kokeilla sitä, ja ostin ite sit apteekista..maksaa kyl aika paljon, mut auttaa ja sitä terttee van ihan vähän laittaa. Kannattaa kokeilla, en muista nyt rasvan nimeä(L:llä alkoi:)mutta kun kysyt apteekista lampaanrasvaa rinnanpäihin, nii eiköhän ne osaa autaa..nii täällä ainakin osasivat kun kyselin:)
      Ja myöskin imetän tolla rintakumilla..tai sillä ja ilman aina sillon, kun rinnanpäitä ei arista:) JA molemmista juo yhtä hyvin ja huonosti:)Välillä koska ei millään haluais sitä kumia ottaa suuhun,mut sitkun vaan reipastuu ottamaan,nii sillä on hyvä imettää:) Eikä meidän poju oo ainakaan millään lailla karttanu paljasta rintaa sen kumin takia.
      Toivottavasti vinkkini auttaa edes vähän ja helpottuis teidänkin imettämishetket!:)
      Tsemppiä ja terveitä rinnanpäitä sinne!:)

      • imetän 3kk

        Se on oikeesti parasta rasvaa. Sitä ei tarvi pestä pois. Se on kallista, mutta riittoisaa. Pikku tuubi piisaa kyllä, se on tehokasta.

        Se on just tota mitä edellinen tarkottaa. Sitä sairaalas annettiin.


    • ....................

      Hyviä vinkkejä jo saitkin. Kannattaa myös hankkia tuttipulloon sellainen tuttiosa jossa on hidas virtaus niin ei tarvitse ressukan kakoa maitoa, eikä sitten ala myöskään hylkiä rintaa sen takia kun pullosta saa imaistua maitoa liian helposti..

    • ...

      Mulla kans imetyksen alkuvaiheessa oli todella kipeät ja arat nännit ja sen vuoksi imetys ei heti alkuun onnistunukkaan :/ No apua sain tuosta Lansinoh voiteesta mikä oli tosiaan hyvä ja tehokas! Kannattaa kokeilla! Ja rintakumi oli toinen apu imetyksessä... tosin sitä sitten käytettiin n. 4 kk ennen ku vauva hyväksyi tissin ilman kumia :) no imetin lastani kuitenkin 10 kk :) alkuhankaluuksista ja kivuista huolimatta...

    • käsinlypsy ja imetys

      Käsinlypsy ja siitä sitten koliikkipullosta kun kovin kipeät rinnanpäät. Imeminen ja konelypsy kun rikkovat imetyksen alkuun rinnanpäät helposti.

      Kannattaa myös kokeilla auttaisiko jos ennen imetystä lypsäisit hieman maitoa käsin ja sitten otat lapsen rinnalle, näin maitoa tulee helpommin eikä vauvan tarvitse imeä ehkä niin kovaa...

      Itselläni ensimmäiset viikot imetystä olivat todella kipeitä mutta usko pois, kyllä se siitä helpottuu kun rinnat tottuvat tilanteeseen!! (toivottavasti ap:llä jo tähän mennessä helpottanutkin.. =D )

      Tsemppiä kaikille imetysongelmien ja kipujen kanssa kamppaileville!!

    • Mami 2011

      Onko ongelmasi helpottanut jo? Itselläni oli sama ongelma esikoiseni kanssa ja meillä taisi loppupeleissä olla virheellinen imuote joka teki rinnoista rikkinäiset. Imetystä en pystynyt jatkamaan 3kk:tta pidemmälle (oli hermoja raastavaa se imetyksen kipu ja vauvan itku kun maitoa ei herunut tarpeeksi). Nyt minulla on toinen vauva 9pvä vanha ja imetys sujuu täysin eri tavalla. Pyysin heti neuvolasta apua imetysasennon ja imuotteen tarkistukseen - oikea imuote ei päästä rintoja rikkoutumaan ja imetys ei satu. Koska minulla on rinnanpäät vielä kovin pienet ja maitoa paljon olen käyttänyt rintakumia jotta imuote on vauvalla hyvä. Nyt reilu viikon jälkeen olen poistanut kumin imetyksen aikana ja vauva saa ihan hyvin kiinni rinnasta ilman kumia. Luotan siihen että pikkuhiljaa voimme jättää sen kumin kokonaan pois. Sinuna en murehtisi sitä onko rintakumi hyvä vai huono vaihtoehto - pääasia on että saat kivuttomasti imetettyä. Mikäli sinua sattuu imettäminen se nostaa stressitasoasi ja maidon heruminen voi loppua siihenkin! On paljon ihmisiä jotka ovat imettäneet koko imetysajan rintakumilla ja mikäli siitä on sinulle apua ehdottaisin että kokeilet. Kaikki keinot kannattaa kokeilla, mutta kipeää imetystä ei kukaan superäitikään jaksa pitkän päälle ja maidon tulo ehtyy.

    • mamma91^^

      meillä täällä myöskin ongelmia imetyksen suhteen, kotona nyt 2 ja puol viikkonen vauva ja nännit ovat kipeytyneet niin pahasti että itku todella meinaa tulla jokaisella imetyskerralla. Tein tässä apteekkilistaa, ja ainakin tuota rintakumia täytyy kokeilla. Minulla on tässä 2 viikossa mennyt jo putkilo tuota Lansinoh. nännirasvaa, mutta ei ole mulle apua ollut. Pelottaa vaan että miten pystyn imettämään kuukausia, kun nyt jo tekisi mieli lopettaa koko homma.. :S mutta sitkesti täytyy yrittää kaikkea..

    • Teddy-B90

      Minä unohdin täysin käydä kirjoittamassa tänne, miten sitten loppujen lopuksi selvittiin.

      Meillä käytettiin ahkerasti Purelania joka on ns. lampaanrasvaa, mutta siitä ei ollut apua kipuun vaikkakin haavat paranivat. Ostin kaupasta lopuksi rintakumin, jonka avulla vauvan ruokkimisesta tuli kivuton kokemus. Nyt vauva on jo kahden kuukauden ikäinen, ja rintakumia käytetään edelleen. Välillä syötän myös ilman kumia, mutta useammasta "kumittomasta" syötöstä rinnanpäät kipeytyvät. Alussa harmitti, kun ei onnistunut ilman kumia, mutta nyt ajatukseen on jo tottunut :-) Helpostihan tuo mukana kulkee! Välillä myös pumppaan rintapumpulla maitoa ja annan pullosta.

    • Mellisliina

      Itse kärsin samasta vaivasta ja siitä että nänninpäät ovat liian matalat - siispä imetin poikaani VUODEN JA KUUKAUDEN rintakumin kanssa. Rintakumi oli käytössä joka "aterialla" koko ajan. Ensin ei onnistunut ilman ja sitten poika ei enää suostunut syömään ilman sitä.
      Rintakumin käyttö ei ole sen huonompi kuin tuttipullokaan, se ei vahingoita hampaita eikä mitään muutakaan niinkuin on uskottu. Eikä se vaikuta maidontuloon, kun sinulla on oikean kokoinen rintakumi. Itselläni tuli alussa 7dl ylimääräistä/pvä ja myöhemminkin (6kk jälkeen) sain lypsettyä helposti desin kaksi talteen.
      Lopetin imetyksen rintakumin kanssa ja muutenkin helmikuun alussa pojan täyttäessä 1v1kk :)
      TSEMPPIÄ. Rintakumi ei ole mikään häpeä enkä itse kokenut sitä vaivalloiseksi. Mulla oli käytössä 3 rintakumia niin ei tarvinnu heti huolehtia sen keittelemisestä. 24h käyttöä, aterian jälkeen huuhtelu ja sitten kun 24h täynnä ni kiehumaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2285
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      71
      1923
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1725
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      158
      1649
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe