Älä jää eläkkeelle.

E.K Järvenpää

Kannattaa olla niin pitkään kuin mahdollista työssä, jotta eläkkeeseen kertyy leikkausvaraa.
Eläkkeelle jäädessä prosentti on kohdallaan, mutta jo ensimmäisen eläkevuoden jälkeeen sen ostovoima alenee automaattisesti, koska leikattu indeksi ei päivitä eläkekorotuksia elinkustannusnousua vastaavasti.

Yleisesti puhutaan eläkkeiden ostovoiman heikkenemisestä leikatun indeksin ja eläkkeiden ankaramman verotuksen vuoksi, eikä ihme onhan eläkkeellä oleva sukupolvi pitkän työuransa aikana eläkkeensä ansainnut kokonaisena.

Perin omituista on eläkeläisten valtaosan itsensä suhtautuminen ongelman korjaamiseksi. Ensimmäinen heikennys tehtiin 30 vuotta sitten ja yhä vielä kolmannes eläkeläisistä uskoo, että oman puolueen nuoret kansanedustajat puuttuvat leikattuun indeksiin.

Osa eläkeläisistä ei enää viime eduskuntavaaleissa uskonut ja niinpä he perustivat oman puolueen www.senioripuolue.fi joka nyt näyttää olevan myrkkyä tietenkin vanhoille puolueille mutta myös osalle eläkeläisiä. Eläkelait muutetaan vain eduskunnassa, muuta tapaa ei ole, siitä voi jokainen itse päätellä eteenpäin.

68

2389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herrat kyykkyyn

No mitenkäs se puolueen perustaminen on asiaa auttanut? En kannata mitään puoluetta, kaikki samaa paskanjauhanta porukkaa.

• hohhoijaa juttua

jotta työnteko on mahdollista.

• Kokemusta on aiheest

Työnteko on mahdollista ? onhan se jollei työnantaja anna potkuja yli viiskymppisille, ole siinä sitten töissä vaikka kunto kuinka kestäisi, eikä sen ikäisen ainakaan 2000 luvun alussa ollut helppoa ellei peräti mahdotonta löytää uutta työtä.

• Mainos vain

Kirjoitat kuin palkkatyössäkin oleva voisi itse valita, milloin jää eläkkeelle. Kyllöä niin taitaa olla useimmalla,että työnantaja päättää, koska jäät eläkkeelle ja yli 63-vuotiasta ei juuri haluta pitää töissä. Jo hyvissä ajoin ennen kuusikymmenvuotispäisväääsi sinulle kerrotaan monin äänin,että olet vaaanhaa, ja että etkös kohta lähde eläkkeelle ja että emme mielellään pidä yli 65-vuotiaita työntekijöitä. Ikärasismi on tosiasia ja muut puheet muita puheita, kuten sinunkin. En usko tuohon senioripuolueeseen. Sinä on muutama vanha tyrkky saanut itselleen keppihevosen päästä mukaville päiville muiden kustannuksella. Mehän on jo nähty - varsinkin tämän nykyisen eduskunnan aikana - mitä muiden puolesta toimiminen oikein tarkoittaa todellisuudessa, kun juhlapuheet karsitaan pois...

• saimander*

Eläkkeelle ei voi jäädä jos on työpaikka, mutta (vanhuus)eläkeläisenä voi mennä töihin. Tulorajaakaan ei vanhuuseläkeläisellä ole.
        Eräs tuttavani (nainen) otti lopputilin ja jäi eläkkeelle kun hän oli täyttänyt 63. Kun eläke oli myönnetty, hän meni takaisin vanhana työntekijänä entiseen tehtävään. Asia oli tietysti työnantajan kanssa sovittu.

• Olen lukenut kirjoituksiasi eri foorumeissa ja siksi otsikkosanat sanoin. Taidan minäkin siirtyä RKP:sta mainitsemaasi puolueeseen.

Mutta milloin meidän kannattaa jäädä eläkkeelle, ei niin yksinkertainen dilemma ole. Riippu aivan siitä, kuinka kauan saamme vielä elää. Eräs tuttavani (yrittäjä hänkin) poistui juuri kun eläkkeelle aikoi jäädä. Kaikki hänen maksamat eläkemaksut jäivät toisten käyttöön.
      Itse kun täytin 63 punnitsin asian pitkään. Jos en olisi jäänyt, olisi eläkettä karttunut lisää, mutta yel-maksu olisi myös reilusti noussut. Vaikka eläkkeeni jäi pysyvästi pieneksi, lopetin maksamisen (yel-maksu on vapaaehtoinen vanhuuseläkeläiselle) ja otin vastaan sen pienen eläkkeen. Työtä en lopettanut, enkä ole täysin lopettanut vieläkään. Perustin oman "eläkerahaston" ja laskin, että melko kauan pitää minun vielä elää, ennen kuin ratkaisuni menee tappiolle. Ja mitä enää rahalla silloin teen?

• 1943

elämänpiiri kutistuu. Lopulta ei ole jäljellä kuin nukkuminen jossain. Ei haitanne, vaikka tulot pienenevät.

• enää ohjaa Suomi pankkeineen vaan EU.
      Se ohjaus ei vnhaa ukkoa vilkaise, ohimennessään.
      Se mitä haluat, olisi toiminut 20v sitten.
      Nyt olet pakotettu kuolemaan säästeliäästi.
      nuorisotyöttömiä on kohta enemmän kuin vanhuksia.
      H.

• .

jotka eivät edes ehtineet eläkkeelle. Saati he, jotka kuolivat lähes heti eläkkeelle jäätyään, joten, ei hyvä neuvo.

Kyllä jokainen itse osaa päättää tuonkin asian, ei moni ole manipuloitavissa.

• Mietin tuota

senioripuoluetta minäkin ja ajattelin, että voisi olla hyväkin asia suomenmaassamme, että tulisi ihan uusia puolueita peliin.
        Ehkä näin ollen löytyisi se kansanomaisempi suhtautuminen tuolla ylätasolla meidän maamme asiain hoitoon.
        Sanotaan, että yrittänyttä ei laiteta ja näin saisimme varmasti uutta verta eduskunnan toimiin.
        Kokeilematta vain marisemme ja suivaannumme entiseen malliin, mitä se sitten kannattaa.

Minä ainakin ajattelin kokeilla ja sitten saan marmattaakin asioista.
        Jos äänestän entisiä sliipattuja puolueita en voi edes toivoa muutoksia.
        Toivossa on kuitenkin hyvä elää, että jos kuitenkin tulisi uusia tuulia noillekin korkeuksille.
        Ainahan joukosta on uutta löytynyt, ja uusista joukoista ihan varmaan joku ihan yllätyskin.
        Meidän ikäisemmehän meidän asiat tietävät ja tajuavatkin kokonaisuutena, eivät nuoremmat ole niistä tietoisia ja harvat jaksavat niitä miettiä.
        Kokeneet voivat heitäkin ryhmässä valistaa ja antaa konkrettisia ohjastuksia.

• E.K Järvenpää
        Mietin tuota kirjoitti:

senioripuoluetta minäkin ja ajattelin, että voisi olla hyväkin asia suomenmaassamme, että tulisi ihan uusia puolueita peliin.
        Ehkä näin ollen löytyisi se kansanomaisempi suhtautuminen tuolla ylätasolla meidän maamme asiain hoitoon.
        Sanotaan, että yrittänyttä ei laiteta ja näin saisimme varmasti uutta verta eduskunnan toimiin.
        Kokeilematta vain marisemme ja suivaannumme entiseen malliin, mitä se sitten kannattaa.

Minä ainakin ajattelin kokeilla ja sitten saan marmattaakin asioista.
        Jos äänestän entisiä sliipattuja puolueita en voi edes toivoa muutoksia.
        Toivossa on kuitenkin hyvä elää, että jos kuitenkin tulisi uusia tuulia noillekin korkeuksille.
        Ainahan joukosta on uutta löytynyt, ja uusista joukoista ihan varmaan joku ihan yllätyskin.
        Meidän ikäisemmehän meidän asiat tietävät ja tajuavatkin kokonaisuutena, eivät nuoremmat ole niistä tietoisia ja harvat jaksavat niitä miettiä.
        Kokeneet voivat heitäkin ryhmässä valistaa ja antaa konkrettisia ohjastuksia.

www.senioripuolue.fi rakentuu kaiken aikaa ja eläkkeelle jäävien vaikutus olisi tärkeä. Ota yhteyttä ja lähde kansanedustaja ehdokkaaksi. Itse meidän on asioihimme vaikuteta muut eivät tee sitä puolestamme.

• he

niin tein minäkin 65v silloin oli laki se. Mutta tein TÖITÄ useita vuosia .veroa 30% ,mut vuoden lopussa sain suurimman osan takaisin.

• 987985214

Tähän ei paljon tietoa tarvita, mutta tiedätkö tai tiedämmekö kuinka kauan elämme. Valtio siirtää summat muille, sillä näkyy olevan paljon jotka kuolevat yli 60 vuotiaina.

Mikään puolue tuskin ajaa eläkeläisten asiaa, tuskin eläkeläisten puoluekaan sielläkin on oma lehmä ojassa.

• ehtoolla

jos todella haluaa muutosta vaaleissa, niin anna äänesi Perussuomalaisille.

• voi persus
        ehtoolla kirjoitti:

Hei ehtoolla. Kerropa millainen se muutos olisi, jos äänestää persuja?

• he
        ehtoolla kirjoitti:

mutta kun ei siellä ole muita ,kuin SOINI.

• olla ?
        he kirjoitti:

mutta kun ei siellä ole muita ,kuin SOINI.

HS:n kalluppi kertoi tänään aivan toista!

Perussuomalaisten 17,9 prosentin kannatus tasoissa Sdp:n kanssa, ja kepulla on melkein sama 18,2 prosenttia, ja mikä parasta kokoomus liukuu alas ennen vaalipäivää nyt vielä 20,2 prosentin,... mutta ei kauaa.

• ibiza*

erään ystäväpariskuntani miehen eläkeikä oli 60 v... Tuota eläkettä korottaakseen aikoi jatkaa 65 v ikään... Kuoli sydänkohtaukseen 63 vuotiaana... Se lisäeläkkeestä... No jäihän "kopsakka" leski...

Minä jäin eläkkeelle 58 v... Tottakai häviän eläkkeessäni paljon verrattuna siihen jos olisin vielä vuosia jatkanut... Elämässä on kuitenkin niin paljon suurempia arvoja kun raha... Tuota leipää on riittänyt ja sehän riittää minulle...

• 321326545878

Ikä-elämä on vain unelma---nainen ja vittu- ----eläke--- ajassa. Nähkää totuus.

• i_a*
        321326545878 kirjoitti:

Ikä-elämä on vain unelma---nainen ja vittu- ----eläke--- ajassa. Nähkää totuus.

Kylläpä unelmasi on kapea-alainen... Kyllä minulla on paljon enemmän unelmia, jo toteutuneinakin... Kukin toteuttaa unelmiaan kykyjensä mukaan... Tämä eläke-elämä antaa siihen vapaat kädet, ja siinä totuus...

• E.K Järvenpää
        i_a* kirjoitti:

Kylläpä unelmasi on kapea-alainen... Kyllä minulla on paljon enemmän unelmia, jo toteutuneinakin... Kukin toteuttaa unelmiaan kykyjensä mukaan... Tämä eläke-elämä antaa siihen vapaat kädet, ja siinä totuus...

Vapaaehtoistyö senioripuolueen osastoissa on virkistävää. Puoluetuen puuttuessa kaikki työ tehdään talkoilla. Ehdokkaitakin on, tosin ei täysiä määriä, mutta kuitenkin Vaasasta Helsinkiin, katso www.senioripuolue.fi

• E.K Järvenpää kirjoitti:

Vapaaehtoistyö senioripuolueen osastoissa on virkistävää. Puoluetuen puuttuessa kaikki työ tehdään talkoilla. Ehdokkaitakin on, tosin ei täysiä määriä, mutta kuitenkin Vaasasta Helsinkiin, katso www.senioripuolue.fi

vaalirahasta vapaa on vain vaalirahasta vapaa puolue.
        Mikään mahti maailmassa ei saa minua uskomaan etteikö se sotkisi uusia puolueitakin.
        Vanhana Demarina minä kunnioitan sitä mihin pyrit, mutta eläköityminen ei enää kanna puolueeksi asti.
        Eläköityminen, kauan raataneelle, on vapautus, syvä hengitys ulos, tämä oli tässä.
        Erittäin harva viitsii/jaksaa enää aktivoitua, muuten kuin harrastuksiin, asioihin joihin on vuosikymmenet kaivannut aikaa, harvoin ne ovat politiikan kaipuuta.
        Sinua en tässä tarkoita, välttämättä, mutta on ihmisiä jotka vanhoilla päivillään haluavat lisätienestiä Kansanedustajanpalkan muodossa, tai jotka haluavat purkaa kaunojaan "näyttämällä" siitäs saitte.
        EU: n valuva raha ei enää anna mahdollisuuksia Demareiden eläkevirheiden korjaamiseen.
        Meidän ikäluokkamme saa olla onnellinen jos tulee toimeen.
        H.

• E.K Järvenpää
        hunksz kirjoitti:

vaalirahasta vapaa on vain vaalirahasta vapaa puolue.
        Mikään mahti maailmassa ei saa minua uskomaan etteikö se sotkisi uusia puolueitakin.
        Vanhana Demarina minä kunnioitan sitä mihin pyrit, mutta eläköityminen ei enää kanna puolueeksi asti.
        Eläköityminen, kauan raataneelle, on vapautus, syvä hengitys ulos, tämä oli tässä.
        Erittäin harva viitsii/jaksaa enää aktivoitua, muuten kuin harrastuksiin, asioihin joihin on vuosikymmenet kaivannut aikaa, harvoin ne ovat politiikan kaipuuta.
        Sinua en tässä tarkoita, välttämättä, mutta on ihmisiä jotka vanhoilla päivillään haluavat lisätienestiä Kansanedustajanpalkan muodossa, tai jotka haluavat purkaa kaunojaan "näyttämällä" siitäs saitte.
        EU: n valuva raha ei enää anna mahdollisuuksia Demareiden eläkevirheiden korjaamiseen.
        Meidän ikäluokkamme saa olla onnellinen jos tulee toimeen.
        H.

Uusi eläkepolitiikka on mielenkiintoista toimintaa jolla on myös tavoitteet. Työuraa puurtavat eivät piittaa asioistamme ellemme itse pidä niistä huolta. Katso sivustolta aika moni jaksaa tehdä vapaaehtoistyötä eläkeläisten hyväksi ja ehkä oikemmin tulevien eläkeläisten. www.senioripuolue.fi

• E.K Järvenpää kirjoitti:

Uusi eläkepolitiikka on mielenkiintoista toimintaa jolla on myös tavoitteet. Työuraa puurtavat eivät piittaa asioistamme ellemme itse pidä niistä huolta. Katso sivustolta aika moni jaksaa tehdä vapaaehtoistyötä eläkeläisten hyväksi ja ehkä oikemmin tulevien eläkeläisten. www.senioripuolue.fi

eläkeläisurani vuodenvaihteessa.
        Siihen aikaan kun taitelija Virtasen isäukko hoiteli voimalaitosta, liityin minäkin mukaan, vaan maailma pakotti liikkeelle.
        Nyt olisi minulla aikaa, vaan ei uskoa.
        Kunnioitukseni sinulle jaksamisesta.
        Tulevat eläkeläiset tulevat tarvitsemaan tietoa,
        Lehen armahtakoon, paljon.

H.

• vapaalintu.

työttömäksi 2004,keikkaa heitin muutaman vuoden,sitten työtön-työtön kirjoittamista pakolliset 500 päivää ja lisäpäivät jonka jälkeen kivutta työeläkkeelle,nyt marraskuusta lähtien vanhuuseläkkeelle,63 v.

Päivääkään en vaihtais ja töihin ois mennyt,eipä kyllä tarjonneetkaan,kaik meni kuin rasvattu salama,paperit sinne tänne ja tonne,se siitä.
        Pärjätty on jotenkuten,suuria kun ei haaveile,pärjää kyllä.Mitään ei puutu.On aikaa,ei tarvitse hoppuilla,saa olla miten vaan.
        Viis muutamasta lisäeurosta,mieluummin näin kuin kaatuu raatona hautaan kaikkensa antaneena.

• Mullan alle..

Mutta en murehdi.
      Sepä vasta olisi typerää olla töissä kuolemaansa asti, että saisi isomman eläkkeen:)

• vcxz<

Eivät ne kuoleman jälkeen enää maksa:(
        Nautin mieluummin elämästä kun vielä jaksan. Raha ei merkitse kaikkea.

• ..pelkkä raha ratkaisisi, kenenkään ei kannattaisi jäädä eläkkeelle, elintaso putoaa useimmilla. Useimmilla ei ole edes valinnanvapautta, viimeinen käyttöpäivä tulee vastaan, halusi tai ei.

Onneklsi elämässä on muitakin arvoja, elämänlaatu (mikäli osaa nauttia uudesta tilanteesta) kohenee
      monellakin, on aikaa tehdä asioita, joihin ajankäyttö ei aiemmin antanut mitään mahdollisuuksia.

Edesmennyt puolisoni tapasi sanoa:"Mikäli rahat tai terveys vähenevät, on toimintasädettä pienennettävä."

Emmeköhän me jo tämän ikäisinä ole ehtineet hankkia kaiken sen, mitä välttämättömästi tarvitsemme.
      Nyt on vain pelattava niillä pelimerkeillä, joita on. Ihan äkkiä en jaksa uskoa minkään puolueen kykyyn poistaa epäoikeudenmukainen eläkeleikkuri.

• 65654851

Ehtineet hankkia kaiken---- mikä on kaiken, tietenkin muutama talo jne. Kyllä mielestäni eläkkeellä pitää olla vähintään yhtä paljon raahaa kuin töissä, siis saada palkkaa per/kk. Minulla ovat ainakin menot lisääntyneet näin yksin ollessa.

• E.K Järvenpää
        65654851 kirjoitti:

Ehtineet hankkia kaiken---- mikä on kaiken, tietenkin muutama talo jne. Kyllä mielestäni eläkkeellä pitää olla vähintään yhtä paljon raahaa kuin töissä, siis saada palkkaa per/kk. Minulla ovat ainakin menot lisääntyneet näin yksin ollessa.

Jokainen tekee oman valintansa, kerroin vain, että ensimmäisen eläkevuoden jälkeen eläkkeen reaalinen ostovoima alenee. Viimevuonna elinkustannukset nousivat 3 % ja tänävuonna eläkkeet vain 1,35 %.

• ihmiset lisääntyy...
        E.K Järvenpää kirjoitti:

Jokainen tekee oman valintansa, kerroin vain, että ensimmäisen eläkevuoden jälkeen eläkkeen reaalinen ostovoima alenee. Viimevuonna elinkustannukset nousivat 3 % ja tänävuonna eläkkeet vain 1,35 %.

Hyvin Suomessa, Ruotsissa eläkkeet laskevat... ja miksi sopii arvailla.

• iloa elämään
        ihmiset lisääntyy... kirjoitti:

Hyvin Suomessa, Ruotsissa eläkkeet laskevat... ja miksi sopii arvailla.

aiemmin kirjoitettu, eli todellaki, eihän sitä jaksa kuluttaa enää ja siksi rahaa tarvii vähempi. Minun harrastus on nukkuminen ja se on kuin rahaa pankkiin laittas :))

• ilolla hautaan
        iloa elämään kirjoitti:

aiemmin kirjoitettu, eli todellaki, eihän sitä jaksa kuluttaa enää ja siksi rahaa tarvii vähempi. Minun harrastus on nukkuminen ja se on kuin rahaa pankkiin laittas :))

Kyllä tulee aika, jolloin saa nukkua, elämässä täytyy elää. Muutama miljoona ei olisi pahitteeksi.
        Voisit perustaa nukkuvien puolueen.

• iloa elämään kirjoitti:

, ai..mutta eikös se ollut jotenkin niin, että kun n u o r i nukkuu, niin se on kuin laittaisi rahaa pankkiin..

:) huvitti..

• yleinen keskitaso

Mitä mahtaa yleensä olla eläkkeiden suuruus Suomessa, luulen melko korkeat suuhteessa tuloon.

• E.K Järvenpää

Työeläkkeet on 60% palkasta oikeanikäisenä lähtiessä ja pitkä työura takana. Vuoden päästä tasoa lennetaan, joka vuosi automaattisesti leikatulla indeksillä. www.senioripuolue.fi haluaa eroon leikatusta indeksistä.

• vertaan ruotsi..
        E.K Järvenpää kirjoitti:

Työeläkkeet on 60% palkasta oikeanikäisenä lähtiessä ja pitkä työura takana. Vuoden päästä tasoa lennetaan, joka vuosi automaattisesti leikatulla indeksillä. www.senioripuolue.fi haluaa eroon leikatusta indeksistä.

Siis oli kysymys keski-eläkkeestä Euroissa, mikä mahtaa olla paperityöläisen eläke lähes täyden työn jälkeen olisiko 2500-3000e/kk, ehkä liian pieni arvaus, koska % eläkemaksuihin ovat suuret. Vero on myös pieni suhteellisesti.

60% ei voi pitää paikkaansa, muuten tulot olisivat hyvin korkeat jota en usko...

• talous monella tahol
        vertaan ruotsi.. kirjoitti:

Siis oli kysymys keski-eläkkeestä Euroissa, mikä mahtaa olla paperityöläisen eläke lähes täyden työn jälkeen olisiko 2500-3000e/kk, ehkä liian pieni arvaus, koska % eläkemaksuihin ovat suuret. Vero on myös pieni suhteellisesti.

60% ei voi pitää paikkaansa, muuten tulot olisivat hyvin korkeat jota en usko...

Eläkkeet ovat huippuluokkaa euroopassa---Suomessa, katsoen täyteen eläkkeen saamiseen, sillä eläke vaatii työtä tai muuta itsekästä toimintaa. Tietenkin Kreikka ja.. ovat oma asia tässä mielessä, mutta he eivät ole tyhmiä.

• ajassa....

Missä eläke keskustelu???

• 6546548565

Onko järkeä aiheelle, koska kaikki on hyvin Suomessa.

• ...........
        6546548565 kirjoitti:

Onko järkeä aiheelle, koska kaikki on hyvin Suomessa.

kun nyt, niin pienipalkkainen koko ikänsä yuössä käynyt, ei saa sen enempää.

• 21
    • löysin rantein

Ensinnäkin, mitähän eläkkeelle jäämistä tarkoitat?
      Asioita voi katsoa laajemminkin. Nimittäin eläkkeelle jäädessään voi yhä edelleen työskennellä, tienata lisätuloa. Helpompaahan se olisi, kun ei koko päivää tarvitse raataa. Mutta kukin taaplaa tyylillään.

Mulle alkoi 42 vuotiaana sairaspäivärahaa se 300 vrk. Sen jälkeen kuntoutustuki, ja siitä homma eteni työkyvyttömyyseläkkeeksi 49 vuotiaana. Koko ajan minulla on ollut lisätuloja. Eläkelaitoskelta tulee vuosittain kirje, minkä verran voin tienata lisätuloa, ettei se eläkkeen määrään vaikuta.

Niin tosiaan, kannattaa jäädä eläkkeelle, jos ei jaksa. Voihan silti hankkia vielä lisätuloja. Jos voimia ei ole enää työelämään, miksi muuten pitäisi vaan notkua töissä potkittavana ja yrittää ja yrittää vain jaksaa?

Kauhulla ajattelen, jos minunkin pitäisi vaan notkua töissä, että saan suurempaa eläkettä. Se ei ole lainkaan tavoittelemisen arvoista. Otan rennommin, ja tienaan lisätuloja, ei tarvitse vetää itseään piippuun. Voi tosiaan nauttiakkin, ja tulos on sama.

• saimander*

Sinulle pitkähkön vastauksen, asiallisenkin omasta mielestäni. Viestissäni olin pääpiirteisesti kanssasi samaa mieltä. Juttu ei kuitenkaan lähtenyt kun laskutulos ei ollut oikea, vaikka ei yhteenlaskua minulle edes esitetty, kun rekattuna kirjoitin. En jaksa alusta alkaa, enkä edes muista mitä sanoin, mutta kerron nyt kuitenkin.

• E.K Järvenpää
        saimander* kirjoitti:

Sinulle pitkähkön vastauksen, asiallisenkin omasta mielestäni. Viestissäni olin pääpiirteisesti kanssasi samaa mieltä. Juttu ei kuitenkaan lähtenyt kun laskutulos ei ollut oikea, vaikka ei yhteenlaskua minulle edes esitetty, kun rekattuna kirjoitin. En jaksa alusta alkaa, enkä edes muista mitä sanoin, mutta kerron nyt kuitenkin.

Monille eläkeläisille palkkatyön vastaanotto on vastenmielistä kun maassa on korkea työttömyys. Työurien pidentäminenkin on mielekästä vasta kun työtä on tarjolla. Älä jää eläkkeelle kirjoitus varottaa ylllätyksestä mikä tulee leikatun indeksin ja korkeamman verotuksen vuoksi ensimmäisen eläkevuoden jälkeen.

• löysin rantein
        E.K Järvenpää kirjoitti:

Monille eläkeläisille palkkatyön vastaanotto on vastenmielistä kun maassa on korkea työttömyys. Työurien pidentäminenkin on mielekästä vasta kun työtä on tarjolla. Älä jää eläkkeelle kirjoitus varottaa ylllätyksestä mikä tulee leikatun indeksin ja korkeamman verotuksen vuoksi ensimmäisen eläkevuoden jälkeen.

Voi, maassa on tekemätöntä työtä nurkat väärällään, jos vieroksuu sitä palkallista työtä. Enpä ole minäkään palkallisessa työssä ollut koko eläkeaikana, mutta koko ajan lisätuloa tulee. Ei muuta kuin näkemään tekemättömät työt ja tarttumaan toimeen. Parhaimmillaankin on tullut 1000 euron kuukausilisiä näillä ns. harrastusluonteisilla töillä, jotka ei vie kenenkään palkattua työpaikkaa, mutta työn tekeminen tuottaa fyrkkaa.

• seniori-manu
        E.K Järvenpää kirjoitti:

Kyllä me eläkeläiset pärjätään, kun pidetään puolemme 1,4 milj kansanosana. "Valitettavasti" olen Senioripuolueen eli eläkeläispuolueen kansanedustajaehdokas, joten ei ole pakko katsoa kotisivua www.seniori-manu.fi Sivulla on muitakin ehdokkaita.
        Tsemppiä ja elämiseniloa ! :)

• E.K Järvenpää
        seniori-manu kirjoitti:

Kyllä me eläkeläiset pärjätään, kun pidetään puolemme 1,4 milj kansanosana. "Valitettavasti" olen Senioripuolueen eli eläkeläispuolueen kansanedustajaehdokas, joten ei ole pakko katsoa kotisivua www.seniori-manu.fi Sivulla on muitakin ehdokkaita.
        Tsemppiä ja elämiseniloa ! :)

Erinomaiset kotisivut www.seniori-manu.fi ja oman vaalipiirin ehdokkaat mukana, erinomaista yhteishenkeä ja sitä tarvitaan politiikan uudistuksessa. Tämän hallituksen ryvettynyt politiikka sai tänään YK asiantuntijat avuksi, tulossa on myös ODIHR Etyin ryhmä, kyllä hallitus saa hävetä.

• Näinhän se on

Viides eläkevuosi alkaa, ostovoiman hiipumisen on tässäkin ajassa jo todennut. Kovin ihmettelen näitä eläkeläisiä, eiväthän kaikki nauti Sokean Reetan, leikatun indeksin synnyttäjän tuloja. Eläkeläiset ovat niin suuri äänestäjäkunta että luulisi puolueita kiinnostavan, mutta ei, eiväthän kaikki voi olla nahkurin orsilla kellimässä vaikka äänestystulokset niin näyttävätkin.
      Nyt kun puhutaan PerSujen tulevista protestiäänistä niin eläkeläisten olisi viisainta protestoida Senioripuolueen kautta. Tulisi osoite oikein, ehkä joku isosistakin ymmärtäisi.

• seniori-manu

Hei. Joku kyseli keskimääräisistä eläkkeistä. Vuoden 2009 lopussa eläkeläisten keskim. eläketulo oli
        1334€/kk. Ne, jotka jäivät eläkkeelle vuoden 2009 aikana, heidän keskim. eläketulo oli 1627 €/kk. Siitä voi itsekukin arvioida mikä on leikatun indeksin osuus.
        Me eläkeläiset olemme senverran sitkeitä sissejä, että maksamme vielä eläkkeellä ollessammekin eläke- ja työttömyysmaksuja 5% :n lisäverolla. Saajana on kuitenkin kunnat ja Suomen valtio. Ei vakuutusyhtiömme. Mutta tarvitseehan valtio ja kunnat sitä rahaa.
        Tarvittaessa autamme muitakin valtioita selviytymään ja lahjoitamme heiile lisää liksaa kulutusjuhliinsa. Sanomme tätä avustamista lainaksi tai sijottamiseksi Suomen työllisyyden parantamiseksi.
        Me eläkeläiset emme lakkoile ja pysäytä Suomea toimeentulomme lisäämiseksi.
        Suurena kansanosana voimme vaikuttaa siihen, että eläkeläisilläkin on puolustajansa eduskunnassa. Eihän me eläkeläiset paljon rahaa tarvita. Tärkeintä on kuitenkin eläminen. Päivä kerrallaan. Tsemppiä ja terveyttä kaikille
        Tällaisia mietti tänään. Mauno Ruuskanen www.seniori-manu.fi :)

• 36
        seniori-manu kirjoitti:

Hei. Joku kyseli keskimääräisistä eläkkeistä. Vuoden 2009 lopussa eläkeläisten keskim. eläketulo oli
        1334€/kk. Ne, jotka jäivät eläkkeelle vuoden 2009 aikana, heidän keskim. eläketulo oli 1627 €/kk. Siitä voi itsekukin arvioida mikä on leikatun indeksin osuus.
        Me eläkeläiset olemme senverran sitkeitä sissejä, että maksamme vielä eläkkeellä ollessammekin eläke- ja työttömyysmaksuja 5% :n lisäverolla. Saajana on kuitenkin kunnat ja Suomen valtio. Ei vakuutusyhtiömme. Mutta tarvitseehan valtio ja kunnat sitä rahaa.
        Tarvittaessa autamme muitakin valtioita selviytymään ja lahjoitamme heiile lisää liksaa kulutusjuhliinsa. Sanomme tätä avustamista lainaksi tai sijottamiseksi Suomen työllisyyden parantamiseksi.
        Me eläkeläiset emme lakkoile ja pysäytä Suomea toimeentulomme lisäämiseksi.
        Suurena kansanosana voimme vaikuttaa siihen, että eläkeläisilläkin on puolustajansa eduskunnassa. Eihän me eläkeläiset paljon rahaa tarvita. Tärkeintä on kuitenkin eläminen. Päivä kerrallaan. Tsemppiä ja terveyttä kaikille
        Tällaisia mietti tänään. Mauno Ruuskanen www.seniori-manu.fi :)

Luin linkkisi ja kysyn lisää infoa.

Oletko sitä mieltä, että jos eläkeläisten tulot hoidetaan kuntoon haluamallasi tavalla, niin siitäkö Suomi vaurastuu ja nousee maailman kartalle?

Minä näet en ymmärrä näitä yhden asian puolueita.

Kerro siis, miten hoidat/hoidatte Suomen ulkopolitiikan, sosiaalipolitiikan, talouspolitiikan ja suurempana kysymyksenä, miten hoidatte työttömyyden ym.

Tässä vain osa kysymyksiä-

• i_a''*

Yksi syy noihin työttömyyslukuihinkin on eläkeläisten roikkuminen työelämässä... Annetaan työpaikka heille, jotka maksavat meidän eläkkeitämme... Meidän maksamamme on jo tuhlattu... Kun tulot pienenevät, pienenevät menotkin...

Tuossa yksi yritysjohtaja sanoi: "Kun yksi mielestään korvaamaton vanha työntekijä lähtee, tulee aina uusi parempi tilalle"... :)

• elämä eläkkeellä

Kohta alkaa kuudes vuosi pois töistä ja netto eläke 900e/kk, (valtio)toisaalta tulee lisiä ja ensi vuonna vielä lisää tänäänkin on vero 31% ja vielä 1% lisä valtiolle, tämä ei kuitenkaan Suomessa.

Suhteessa Teillä suomalaisilla hyvin.

• Lopettakaa aikaisemmin!

Tosin kehoitus on tällä palstalla jo myöhäinen.

Kuka kuvittelee elävänsä ikuisesti?

Jokainen työvuosi on pois loppuelämästä, vähintäänkin.
      Kun kunto ja kulutuskyky heikkenee niin mitä hiivattia niillä marginaalieuroilla sitten tekee?

• korpraali..

Kiitos Lasse, näin on elämä ja näin kauan kun on ollut elämää, sitä arvokkaanpa se on ja sen mohdollisuudet tosi mielessä. Tietenkin meillä kaikilla on oma elämä, joka johtaa sitä suuntaa, tuskin paljon aikakin taloudessa voi muutta muuten, kuin suuri voitto joka on kuin salama pakkasessa.

Suurin voittoni on ollut 100e.

• korpraali.. kirjoitti:

Kiitos Lasse, näin on elämä ja näin kauan kun on ollut elämää, sitä arvokkaanpa se on ja sen mohdollisuudet tosi mielessä. Tietenkin meillä kaikilla on oma elämä, joka johtaa sitä suuntaa, tuskin paljon aikakin taloudessa voi muutta muuten, kuin suuri voitto joka on kuin salama pakkasessa.

Suurin voittoni on ollut 100e.

Taipumukseni kehumiseen suorastaan pakottaa panemaan paremmaksi kertoimella 10!
        Voitin aikanaan Speden Spelien pönttöarvonnassa 1000mk.
        Seuraava on loton 4-oikein.

Vaimokin on ollut onnekas. Voitti jostain n. 500mk.
        Perusfillari maksoi silloin n. 1200mk mutta, vaikka rahat olivat rakennusvelkojen ja pelkästään minun tulojeni varassa elämisen johdosta vähissä, niin sijoitimme voiton pyörään uskoen jostain voittavamme loput.
        Eipä ole vielä näkynyt.

Mummojen mittavat perinnöt siirsimme lapsillemme.

• Sivu 26, eläkeläisten tyypitys viiteen segmenttiin.

Lienemme nuukailijoita.
      Lehden mukaan on yhdentekevää mitä muut heistä ajattelevat.
      Vaikka he ovat säästäväisin ryhmä, he matkustelevat eniten.
      Tutkimuksen mukaan osuus eläkeläisistä on 14%.
      Hieman olen havaitsevinani meissä myös nautiskelijaa ja toimijaa mutta nuukailu hallitsee.

Mitä väliä eläkkeiden leikkaantumisella on?
      Ikääntymisen myötä matkailu omalla autolla on vaihtunut lentokentiltä vuokrattuihin ja lentoajatkin alkavat hiljalleen lyhenemään.

Jos leikkuri iskee pahasti niin täytyy muuttaa suhdetta omalla loma-asunnolla oleilun ja matkustelun välillä
      Hilseillään sitten kun siihen on aihetta! Tai sitten ei!

• E.K Järvenpää

Lasse provosoi, tilastokeskuksen tutkimuksien mukaan puolet eläkeläisistä on köyhysrajan alapuolella. Leikattu indeksi on ovela, se köyhdyttää sitä enemmän mitä pitemän olet eläkkeellä ja näin ei sovittu silloin kun eläkelakeja rusnattiin.

• ajattele itse???????
        E.K Järvenpää kirjoitti:

Lasse provosoi, tilastokeskuksen tutkimuksien mukaan puolet eläkeläisistä on köyhysrajan alapuolella. Leikattu indeksi on ovela, se köyhdyttää sitä enemmän mitä pitemän olet eläkkeellä ja näin ei sovittu silloin kun eläkelakeja rusnattiin.

Ehkäpä sitten on myytävä se lukaali ja muutettava yksiöön! Vanha ihminen mahtuu sinne hyvinkin. Ja syyököön miten hyvin tai huonosti, kunhan tekee sen omillaan. Tuet riittäisivät niitä tarvitseville.
        Josko vaikka taulu seinältä, todella kallis voisi helpottaa, yhteiskunnan apu on tosiaan näille köyhille, ei näille jotka huutavat suoraa kurkkua että heille kuuluu!!!
        Ei kuulu mitään ennenkuin ovat köyhiä!

• bessie*

on minusta se, että suosittelet työssä jatkamista vain siksi, "jotta eläkkeeseen kertyy leikkausvaraa". Eikö eduskuntaan pyrkivillä pitäisi olla hieman laajempi näkökulma?
      Mitään ei uskalleta ennen vaaleja, ei edes sanoa asioita niin kuin ne oikeasti ovat. Eipä juuri vakuuta.

• eläkeläinen 7-v

Ei vakuuta minuakaan. Täällä nyt seniorit hehkuttaa maailman parannusta ja odottavat pääsyä eduskuntaan. Onkohan heillä sittenkään kokonaisnäkemystä Suomen tilanteesta? Eläkeläisille mukamas lisää ja lisää, kun joidenkin lapset työttömänä pyörii?

Ja mukamas työelämässä pitäisi pyöriä viimeisillen saakka!!?

• bessie*
        eläkeläinen 7-v kirjoitti:

Ei vakuuta minuakaan. Täällä nyt seniorit hehkuttaa maailman parannusta ja odottavat pääsyä eduskuntaan. Onkohan heillä sittenkään kokonaisnäkemystä Suomen tilanteesta? Eläkeläisille mukamas lisää ja lisää, kun joidenkin lapset työttömänä pyörii?

Ja mukamas työelämässä pitäisi pyöriä viimeisillen saakka!!?

siihen varsinaiseen eläkeikään saakkaa työelämässä. Halumme jäädä eläkkeelle ennen aikojaan käy todella kalliiksi. Ongelma on suuruudeltaan samaa luokkaa kuin talouskriisi, mutta tämä ongelma on jatkuva.
        Vuosi kauemmin työelämässä tarkoittaa noin kolmen miljardin euron työpanosta. Kansantaloudelle sillä on suuri merkitys. Vähentyneen kansantulon muodossa me kaikki olemme maksamassa ennen aikojaan eläköitymisestä koituvia kustannuksia, myös jo eläkkeellä olevat.

• Markkinoimasi puolue vaikuttaa puhtaasti etujärjestöltä kuten ammatilliset järjestötkin.

Ei etujärjestö voi olla mikään puolue ilman yhteiskunnallista ohjelmaa ja ideologiaa.

Paremmat eläkkeet ei ole mikään ideologia vaan puhtaasti saman tyyppinen vaatimus mitä ammattijärjestöt kuten mm. paperiliitto, esittivät ja esittävät.

Ne ovat neuvottelukysymyksiä.

Mielestäni eläkeläisten on vaikutettava puoluekentän kautta.
      Myös AY-sektori voisi olla auttamassa sopimuspolitiikan ja tavoitteiden kautta.
      Tosin AY-porukka huolehtii etupäässä omasta, työllistetystä, hyvin toimeen tulevasta jäsenistöstään.

• E.K Järvenpää

Laiska lassille. Aivan oikein sehän onkin eläkeläisten ja eläkeikää lähestyvien ainoa todellinen etujärjestö. Puolue se ei ilmeiseti ole kun ei saanut puoluetukeakaan. Toisaalta eläkelakeja muutetaan vain eduskunnan istuntosalissa ja siksi www.senioripuolue.fi on rekisteröity lailliseksi puolueeksi. Se ei ole oikealla eikä vasemmalla vaan eläkeläisten asialla. Kaikista meistä tulee eläkeleäisiä, joten se on kaikkien asialla. Kaatso kotisivulta ehdokkaat ja ohjelma.

• seniori-manu
        E.K Järvenpää kirjoitti:

Laiska lassille. Aivan oikein sehän onkin eläkeläisten ja eläkeikää lähestyvien ainoa todellinen etujärjestö. Puolue se ei ilmeiseti ole kun ei saanut puoluetukeakaan. Toisaalta eläkelakeja muutetaan vain eduskunnan istuntosalissa ja siksi www.senioripuolue.fi on rekisteröity lailliseksi puolueeksi. Se ei ole oikealla eikä vasemmalla vaan eläkeläisten asialla. Kaikista meistä tulee eläkeleäisiä, joten se on kaikkien asialla. Kaatso kotisivulta ehdokkaat ja ohjelma.

Nim. 36 kommentoi kotisivuani www.seniori-manu.fi. Kysyi kommenttiani siihen, kuinka hoitaisin muuten Suomen asioita sen jälkeen, kun olen saanut eläkeläisten asiat järjestykseen. Kommentoin ensin, etten pyri diktaattoriksi vaan suuren 1,4milj. kansanryhmän puolustajaksi. Pyrin saamaan myös muut kansanedustajat ajattelemaan ihan omin aivoin ja luomaan rohkeutta kuulla kansalaisia, eikä kiltisti painamaan nappia puoluekoneiston määräämällä tavalla. Mitä nämä ehdottamani pienet, mutta meille eläkeläisille suuret asiat olivatkaan?
        - Vuosittainen tasokorotus eläkeläisille pitää maksaa samansuuruisena euromääränä kaikille eläkeläisille eikä prosentuaalisesti. Siinä on myös meillä eläkeläisillä peiliin katsomisen paikka. Valtiolle ja eläkevakuutusyhtiöille ei tule mitään lisäkustannuksia.
        - Eläkeläisten ”eläke- ja työttömyysvak.maksu” (n.5%) pitää poistaa eläkeläisten verotuksesta, koska me olemme sen jo työssä ollessamme maksaneet.
        - Taitettu indeksi korjattava vähintään muotoon 50/50. Valtiolle tulisi lisätuloja , kun eläkeläisten ostovoima kasvaisi
        - ”Ökyeläkkeille joku raja.
        No niin. Olen vastannut vaalikoneisiin, joissa kysytään kansanedustajien mielipiteitä. Vastaan tässä lisäksi muutamiin omana mielipiteenäni:
        Talous:
        -Verotuksen kevennys alle 3000€/kk
        -Varainsiirtovero takaisin
        -Työnantajien KELA-maksun poisto ja muut kevennykset ainoastaan niille, jotka tuovat työpaikkoja ja investoivat Suomeen
        -Perusturva ei saa olla niin ”turvallinen,” että työttömän kannattaa kieltäytyä töistä, sen vuoksi, että byrokratian ja toimeentulotuen ansiosta saa ”liian pienen korvauksen menetetystä vapaa-ajasta.”
        Alv:a nostetaan ylellisyystuotteille kuten alkoholi, tupakka, energiajuomat, mönkijät, motskarit, muotivaatteet, ulkomailta tuotetut tuotteet, joita valmistetaan myös kotimaassa yms.
        Alv:a Ei koroteta Suomalaisen ruuan, -lääkkeiden, -terveydenhuollon, -joukkoliikenteen, -sähkön eikä lämmityksen osalta.
        Elvytyksen pitää kohdistua työttömien kouluttamiseksi sijaisuuksiin. Esim. omaishoitajiin, maatalouslomittajiin, lastenpäivähoitoon, vanhuksien ulkoiluttajiin ja heidän auttamiseen jokapäiväisissä asioissaan. Elvytystä on myös se. Että poliisi- (tarkastustoimijoita) lisätään harmaan talouden kitkemiseksi …
        EMU:lle ja EU:lle pitää nöyrästi ilmoittaa, että Suomi on niin pieni ja köyhä maa, ettei se pysty vastaamaan muiden valtioiden veloista, kun on sitä omaakin Valtion velkaa liiaksi asti….
        En ole rikas, mutta kuitenkin niin varakas, että pystyn myöntämään olevani väärässä , jos/kun joku toinen esittää paljon viisaampia näkemyksiä. Yst. Terv. Mauno Ruuskanen Senioripuolueen kansanedustajaehdokas www.seniori-manu.fi

• seniori-manu kirjoitti:

Nim. 36 kommentoi kotisivuani www.seniori-manu.fi. Kysyi kommenttiani siihen, kuinka hoitaisin muuten Suomen asioita sen jälkeen, kun olen saanut eläkeläisten asiat järjestykseen. Kommentoin ensin, etten pyri diktaattoriksi vaan suuren 1,4milj. kansanryhmän puolustajaksi. Pyrin saamaan myös muut kansanedustajat ajattelemaan ihan omin aivoin ja luomaan rohkeutta kuulla kansalaisia, eikä kiltisti painamaan nappia puoluekoneiston määräämällä tavalla. Mitä nämä ehdottamani pienet, mutta meille eläkeläisille suuret asiat olivatkaan?
        - Vuosittainen tasokorotus eläkeläisille pitää maksaa samansuuruisena euromääränä kaikille eläkeläisille eikä prosentuaalisesti. Siinä on myös meillä eläkeläisillä peiliin katsomisen paikka. Valtiolle ja eläkevakuutusyhtiöille ei tule mitään lisäkustannuksia.
        - Eläkeläisten ”eläke- ja työttömyysvak.maksu” (n.5%) pitää poistaa eläkeläisten verotuksesta, koska me olemme sen jo työssä ollessamme maksaneet.
        - Taitettu indeksi korjattava vähintään muotoon 50/50. Valtiolle tulisi lisätuloja , kun eläkeläisten ostovoima kasvaisi
        - ”Ökyeläkkeille joku raja.
        No niin. Olen vastannut vaalikoneisiin, joissa kysytään kansanedustajien mielipiteitä. Vastaan tässä lisäksi muutamiin omana mielipiteenäni:
        Talous:
        -Verotuksen kevennys alle 3000€/kk
        -Varainsiirtovero takaisin
        -Työnantajien KELA-maksun poisto ja muut kevennykset ainoastaan niille, jotka tuovat työpaikkoja ja investoivat Suomeen
        -Perusturva ei saa olla niin ”turvallinen,” että työttömän kannattaa kieltäytyä töistä, sen vuoksi, että byrokratian ja toimeentulotuen ansiosta saa ”liian pienen korvauksen menetetystä vapaa-ajasta.”
        Alv:a nostetaan ylellisyystuotteille kuten alkoholi, tupakka, energiajuomat, mönkijät, motskarit, muotivaatteet, ulkomailta tuotetut tuotteet, joita valmistetaan myös kotimaassa yms.
        Alv:a Ei koroteta Suomalaisen ruuan, -lääkkeiden, -terveydenhuollon, -joukkoliikenteen, -sähkön eikä lämmityksen osalta.
        Elvytyksen pitää kohdistua työttömien kouluttamiseksi sijaisuuksiin. Esim. omaishoitajiin, maatalouslomittajiin, lastenpäivähoitoon, vanhuksien ulkoiluttajiin ja heidän auttamiseen jokapäiväisissä asioissaan. Elvytystä on myös se. Että poliisi- (tarkastustoimijoita) lisätään harmaan talouden kitkemiseksi …
        EMU:lle ja EU:lle pitää nöyrästi ilmoittaa, että Suomi on niin pieni ja köyhä maa, ettei se pysty vastaamaan muiden valtioiden veloista, kun on sitä omaakin Valtion velkaa liiaksi asti….
        En ole rikas, mutta kuitenkin niin varakas, että pystyn myöntämään olevani väärässä , jos/kun joku toinen esittää paljon viisaampia näkemyksiä. Yst. Terv. Mauno Ruuskanen Senioripuolueen kansanedustajaehdokas www.seniori-manu.fi

Mauno kuolee nyt rauhassa.
        Sitä oikeudenmukaisuutta mitä oli ennen, ei ole enää saavutettavissa.
        Persuissa on lievästi toivoa mutta eivät hekään rahaa ilmasta pysty tekemään.
        Raha tulee pikkuihmiselle myymällä lihapiirakoita tai hitsaamalla rautalankaa.
        Mutta sitä rahaa millä maksetaan nuo pikkupalvelut, tulee myymällä jotain ulkomaille.
        Rautalankaan on turha kytkeä voimalaitosta jos ei toisessa päässä ole ottajaa.
        Potentiaalieroa ei synny.
        Meidän aikamme, Mauno, on mennyt.
        Olkaamme onnellisia jos Jauhelihaa saadaan tuoreena.
        61v. H.

• E.K Järvenpää
        hunksz kirjoitti:

Mauno kuolee nyt rauhassa.
        Sitä oikeudenmukaisuutta mitä oli ennen, ei ole enää saavutettavissa.
        Persuissa on lievästi toivoa mutta eivät hekään rahaa ilmasta pysty tekemään.
        Raha tulee pikkuihmiselle myymällä lihapiirakoita tai hitsaamalla rautalankaa.
        Mutta sitä rahaa millä maksetaan nuo pikkupalvelut, tulee myymällä jotain ulkomaille.
        Rautalankaan on turha kytkeä voimalaitosta jos ei toisessa päässä ole ottajaa.
        Potentiaalieroa ei synny.
        Meidän aikamme, Mauno, on mennyt.
        Olkaamme onnellisia jos Jauhelihaa saadaan tuoreena.
        61v. H.

Manu hei se 50/50 ei poista köyhdyttävää vaikutusta, vaan pitää pyrkiä alkuperäiseen v.1962 sovittuun palkkaindeksimalliin eli palkkoja seraavaksi, näinhän mentiin aina v.1977, jolloin se ensimmäinen leikkaus tehtiin. Palkankorotuksillahan pyritään kompensoimaan hintojen korotukset, leivän hinnan nousu vaikuttaa ostaessa suhteeelisesti eläkeläiselle enempi.

• seniori-manu
        E.K Järvenpää kirjoitti:

Manu hei se 50/50 ei poista köyhdyttävää vaikutusta, vaan pitää pyrkiä alkuperäiseen v.1962 sovittuun palkkaindeksimalliin eli palkkoja seraavaksi, näinhän mentiin aina v.1977, jolloin se ensimmäinen leikkaus tehtiin. Palkankorotuksillahan pyritään kompensoimaan hintojen korotukset, leivän hinnan nousu vaikuttaa ostaessa suhteeelisesti eläkeläiselle enempi.

:) Totta se on. Tietenkin pelkkä palkkaindeksiin sitominen on parasta. Eduskunnassa pienikin parannus on parempi kuin ei mitään. Liioiteltuna voisihan ajatella, että viinan hintoja nostettaisiin palkkaneuvottelujen jälkeen 20 %. Niin hintaindeksi olisi merkittävä. Tämä oli hyväntuulista fiktiota. Mieluummin niin kuin kerroit. Yst terv. Manu alias Mauno Ruuskanen Senioripuolueen kansanedustajaehdokas www.seniori-manu.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      10211
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      2468
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      216
      1958
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      1743
    5. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1080
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1054
    7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      75
      895
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      872
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      43
      852
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      88
      823
    Aihe