Eksyin näitä keskusteluja lukemaan ja on rentouttavaa huomata että en todellakaan yksin painiskele iho-ongelmien kanssa.
Miten olette atoopikot sun muut ihottumaiset kokeneet sairauden vaikutuksen ulkonäköönne?
Itselläni on ollut vaikea atooppinen iho vauvaiästä asti. Nyt olen vähän alle parikymppinen, eli pahimmat murrosikävuodetkin menivät tämän asian kanssa tuskaillessa. Ihme että porukat jaksoivat katsoa sitä kiukuttelua:)
Monissa keskusteluissa on tullut ilmi, että outo iho hävettää tai nolostuttaa ja rajoittaa mm. pukeutumista.
Minä olen päässyt melko hyvin yli siitä ajattelusta, että näytän muita rumemmalta. Ennen mietin pukeutumistani ja tekemisiäni ihottuman kannalta, mutta parina viime vuotena olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja vain päättänyt olla välittämättä suurestikaan.
Ihon kunto on huonontunut huononemistaan, vuosi sitten minulla havaittiin ihon hiiva-allergia. En ole vaivautunut opettelemaan sairauden oikeaa nimeä (liian pitkiä ja hienoja sanoja), mutta perusidea on se, että ihottumaa löytyy. Suurimman osan vuodesta rintakehäni, kaulani, niskani, kasvoni ja päänahkani vuotavat verta, kutisevat, hilseilevät, iho paksuuntuu ja leiskuu kaikissa punaisen sävyissä. Ja lääkkeet eivät juurikaan auta, uskokaa pois, olen kokeillut kaikkea.
Tottakai minullakin on niitä vittumaisia päiviä kun en jaksa tehdä muuta kuin istua kotona itkemässä ihoani ja turhaudun rasvailuun täydellisesti, mutta ainakin tähän saakka olen pystynyt pitämään asenteeni kurissa. Se kyllä pistää vihaksi, kun lääkäreiden asenne on, että eipä sille mitään mahda, ole onnellinen ettet kuole siihen. Varsinkin nuorille (ainakin minun kohdallani murrosiässä) ihottuma aiheuttaa masennusta ja epätoivoa. Ja mikä ettei vanhemmillekin.
Jonkun psoriasista sairastavan viestistä luin, että hänen itsetuntonsa laskee iho-ongelmien myötä. Minulla tilanne on täysin päinvastainen. Ihottuman ansiosta -jo tästä nyt voi hyviä puolia löytää- itsevarmuuteni on parantunut vuosien myötä. Enää ei tunnu juuri missään se, että ihmiset eivät saa silmiään irti minusta.
Atooppinen iho on myös antanut vähän perspektiiviä arvoihin. Ulkonäköasioita on alkanut arvostamaan muissa ihmisissä vähemmän ja vähemmän. Nykyään pukeudun niin paljastaviin vaatteisiin kuin mieli tekee. Mikä ei kyllä minun kohdallani ole kovinkaan paljastavaa, mutta ymmärrätte pointtini. Jos siltä tuntuu, voin laittaa päälle minihameen vaikka jalat ovatkin kovin arpiset.
Mukavaa olisi kuulla muidenkin mielipitetä asiasta.
Oikein hyvää kevättä kaikille ihottumatovereille.
Ulkonäkö ja itsetunto
15
1875
Vastaukset
- Atoopikko
Mä olen kokenut vaikka mitä atooppisen ihottumani takia;masennus,epätoivo,tuska ja ihan sika huono itsetunto! Liikkatunneilla mulla on kevyt pitkähihainen paita,koska ihottumani takia en viitsi t-paitaa laittaa..monet tunnit oon kotona lintsaillu tän ihottumani takia ja miten sen häpeän tunteen sitten muka opettajille selittäisi? Joudun ottamaan hirveen tsempin että pystyisin laittaa t-paidan päälle! en meinaa uskaltaa..Vaatekaupoissa on hirveä sovitella vaatteita kun on ne kirkkaat valolamput!:( joskus en mene sovituskoppiin ollenkaan,sillä masennun pahasti peilikuvastani..Joo,lääkärit on kyl tosi myötätuntosia..Sellanen,joka ei ite ole kokenut ihottumaa(pahaa) on huono mennä sanomaan että se ei ottais koville. Mä tiedän kokemuksesta että iho-ongelmat voi olla pahempaa ku helvetti. koittakaa kestää kaikki iho-ongelmaiset! Tiedän tunteen!
- punanaama
tiedän tunteen. mä en ikinä tykkää mennä minnekään isoihin kauppoihin mis on kirkkaat valot. joskus olen miettinyt että kuinka paljon mulla menee päivässä siihen et nyin hihoja alas.
koulus mua sanotaan punaiseks huoraks. oon just muuttanut vuos sitten eikä mulla just tän takia ole kavereita. toki olen oppinut arvostamaan enemmän niitä perusasioita, mutta en kyllä useinkaan nää tässä mitään positiivista.
no, koittakaa jaksaa kaikki! :)
- Leena
Mulla taas ihottuma ei ole aiheuttanut ulkonäöllisiä paineita mutta täytyy myöntää,että jos ihottuma on jaloissa pahana niin kyllä silloin tavallaan itsekkin on varautuneempi ulkonäkönsä suhteen..ainoa asia mistä olen katkera on nämä ammatilliset asiat kun atopian vuoksi monet alat karsiutuu pois..
- selena
käy lukemassa hoitoa vaivaasi (punajäkälä) ehkä sinullekin sopii tälläinen vaihtoehto.
- sani
Itselläni on vitiligo, ja nyt kesän tullessa masennus on taas huipussaan. Nyt olen ihme ja kumma ollut jopa viikon hyvällä tuulella, enkä ole jaksanut etsiä uusia läiskiä hysteerisesti. Käsien laikkuihin olen jo tottunut, vaikka ärsyttää kun olen palveluduunissa, että ihmiset katsoo että mikä kuppa tolla on. Tänä vuonna laikut sai kuitenkin perheenlisäystä naamaan: toisen silmän ja suun ympärille. Sitä olen tässä itkeskellyt, en jaksaisi sitä naamanpeittämisruljanssia. Ja sekin vielä, että pakko suojata pigmentitön iho auringolta, palan niin herkästi. Peitäpä sitten naama, pitäisi kai kääntyä muslimiksi.
Harvoin kuitenkin näkee kadulla toisia kohtalotovereita, oli sitten kyseessä mikä ihotauti tahansa. Peittävätkö ihmiset sitten niin hyvin itsensä vai mitä, luulisi että ihotaudit ovat kuitenkin aika yleisiä. Mukavaa kesää silti kaikille! - Nea
Olen tonkinut ja kaivanut, mutta en ole löytänyt keskustelua ulkönäöstä ja itsetunnosta. Olen 19-v atoopikko-tyttö, ja totuttelen tässä juuri siihen ajtukseen ettei ihoni parane ikinä. Sairastuin 16-vuotiaana, mutta ihottuma oli silloin vielä melko rajoitetulla alueella. Nyt sitä on joka puolella... Ja tuntuu ettei siihen auta mikään. Kasvoihin käytän kyllä takrolimuusia (protopic), ja se toimii hyvin. Kyllä se usein painaa mielen ihan täysin alas, ja masentaa. Sitten tuntee itsensä ihan tyhmäksi ruikuttajaksi kun masentuu ihosairauden takia, ja toiset kärsii paljon pahemmastikin. Muutama kuukausi sitten minulle valkeni ihottumaakin kurjempi asia: olen allerginen kissoille... :( Hetken olin täysin epätoivoinen. Nyt olen kuitenkin testituloksista huolimatta päättänyt ottaa kisun pennun. (ei arvosteluja kiitos) Sillä lukuisat eri mielipiteet ovat saaneet minut päätymään siihen tulokseen, että kissa lievittää edes vähän paahaa mieltäni,kun saan touhuta sen kanssa. Olisi mukava jatkaa keskustelua tästä aiheesta! Jatkakaa, pliis!
- tipi
Minulla on ollut koko ikäni (olen nyt 20 v) atooppinen iho. Lääkärit on sanoneet että aikuisiällä pitäis kaiken ihottuman hävitä, kattia kanssa. On vaan pahentunut. Kaikenmaailman rasvat on käyty läpi. Ja homeopaatti antoi jotain nappeja. Tosin niiden tehoon en edes usko. Sama kuin matoja söisi, mutta syön silti.
Protopic taas oli ihan tajuttoman kallis ostos, ja sen käyttö tyssäs siihen että naama loisti tulipunaisena muutaman päivän. Juuri tämä punanaamaisuus minua masentaa kaikkein eniten. Silloin en kyllä haluaisin liikkua ihmisten ilmoilla. Onneksi rakkaani ei välitä vaikken ole aina niin hehkeässä kunnossa :)
Advantan on ollu ihan oiva apu, mutta sitä ei kuulemma pitäis käyttää jatkuvasti. Mutta jos en käytä niin naama irtoaa. Ainakin näyttää ja tuntuu siltä.
Talvet sitten on kaikkein pahinta aikaa. Silloin toivoisin että voisin upottautua kaulaani myöten perusvoideastiaan, ettei kutittaisi ja koskisi koko ajan. Keväällä sitten helpottaa, nenä vaan vuotaa mutta sehän on suorastaa yhtä juhlaa kutinaan verrattuna. Kesällä on asiat aikas hyvin kun aurinko parantaa ihottumia.
Joku lääkäri sanoi kerran, ei tosin minulle, että ei siitä ihottumasta parane, mutta et sinä siihen kuolekaan. Jeejee. - Atoopikko
tipi kirjoitti:
Minulla on ollut koko ikäni (olen nyt 20 v) atooppinen iho. Lääkärit on sanoneet että aikuisiällä pitäis kaiken ihottuman hävitä, kattia kanssa. On vaan pahentunut. Kaikenmaailman rasvat on käyty läpi. Ja homeopaatti antoi jotain nappeja. Tosin niiden tehoon en edes usko. Sama kuin matoja söisi, mutta syön silti.
Protopic taas oli ihan tajuttoman kallis ostos, ja sen käyttö tyssäs siihen että naama loisti tulipunaisena muutaman päivän. Juuri tämä punanaamaisuus minua masentaa kaikkein eniten. Silloin en kyllä haluaisin liikkua ihmisten ilmoilla. Onneksi rakkaani ei välitä vaikken ole aina niin hehkeässä kunnossa :)
Advantan on ollu ihan oiva apu, mutta sitä ei kuulemma pitäis käyttää jatkuvasti. Mutta jos en käytä niin naama irtoaa. Ainakin näyttää ja tuntuu siltä.
Talvet sitten on kaikkein pahinta aikaa. Silloin toivoisin että voisin upottautua kaulaani myöten perusvoideastiaan, ettei kutittaisi ja koskisi koko ajan. Keväällä sitten helpottaa, nenä vaan vuotaa mutta sehän on suorastaa yhtä juhlaa kutinaan verrattuna. Kesällä on asiat aikas hyvin kun aurinko parantaa ihottumia.
Joku lääkäri sanoi kerran, ei tosin minulle, että ei siitä ihottumasta parane, mutta et sinä siihen kuolekaan. Jeejee.En mäkään ole nähnyt montaa iho-ongelmaista(siis ihottumasta kärsivää ihmistä)johtuu varmaan siitä että stressaan ja tuijotan enemmän itteeni ku muihin ihmisiin.Mä käytän useesti peitepuikkoa vaikka mihin,mutta aina en viitsi kun peitepuikko kuivattaa ihoa.Joo,joskus on sellasia päiviä että ulos saati sitten kouluun ei pysty mennä..Ku mulla vuos sitten puhkes tää atooppinen iho toden teolla(aikaisemmin ollut lievempi) niin silmäni olivat usein turvonneet ja punaiset kun heräsin aamulla.Joka päivä kutitti ihoa eikä voinut olla raapimatta.:( Mun iho-oireet on jonkun verran nyt lieventyny.En raavi enää niin paljon,mut t-paitaa en uskalla käyttää koska mul on sellasii arpii/jälkii jotka lähtee ihosta hitaasti pois ku niit on nii kauan jo raapinu:( Mut aurinko auttaa ainakin mulle ja rukoilen että tänä kesänä helpottais! Voimia teille!:)
- "NEA"
Atoopikko kirjoitti:
En mäkään ole nähnyt montaa iho-ongelmaista(siis ihottumasta kärsivää ihmistä)johtuu varmaan siitä että stressaan ja tuijotan enemmän itteeni ku muihin ihmisiin.Mä käytän useesti peitepuikkoa vaikka mihin,mutta aina en viitsi kun peitepuikko kuivattaa ihoa.Joo,joskus on sellasia päiviä että ulos saati sitten kouluun ei pysty mennä..Ku mulla vuos sitten puhkes tää atooppinen iho toden teolla(aikaisemmin ollut lievempi) niin silmäni olivat usein turvonneet ja punaiset kun heräsin aamulla.Joka päivä kutitti ihoa eikä voinut olla raapimatta.:( Mun iho-oireet on jonkun verran nyt lieventyny.En raavi enää niin paljon,mut t-paitaa en uskalla käyttää koska mul on sellasii arpii/jälkii jotka lähtee ihosta hitaasti pois ku niit on nii kauan jo raapinu:( Mut aurinko auttaa ainakin mulle ja rukoilen että tänä kesänä helpottais! Voimia teille!:)
Eikö totta että puhuminen auttaa ja lieventää pikkasen paha oloa? Kun saa kuulla , et joku muukin kärsii samasta hommasta, vaikka välillä tuntuu et on ihan yksin sairauden kanssa... Sairaushan se on siinä missä mikä tahansa muukin, ei sitä pidä vähätellä! Sanoi kuka muu sitten mitä tahansa, niin minä olen päättänyt sen, että puhun sairaudesta, ja olen sairas. Uskokaa pois, sekin auttaa kun saa sanoa että "okei, mulla on sairaus" (eikä vaan joku kuiva tai herkkä iho) Jos haluatte kirjotella sähköpostia niin kirjottelen oikeen mielelläni kokemuksista ja tuntemuksista, jotta jokaisen olo vähän helpottuis. Vaikkei helppoa olekaan, niin yksin ei tarvitse kärsiä!
([email protected]) - -janni-
sanoit että et halua kritisointia siitä kissasta, mut nyt on pakko kertoa sulle yks juttu. koitan tässä säästää sua tuskalta.
Mul on ollut paha ihottuma nyt.. 5 vuotta. just täs pahimman murrosiän kynnyksellä, olen nyt 15 vuotta. Me otettiin koirat, me kyllä tiedettiin et olen allerginen. Oikees´taan siitä se ihottuma alkoi, koirista. Nyt me taisteltiin tän jutun kans se viis vuotta. äiti ja mä ei enää jaksettu, kumpikin oltiin välillä ihan kauhean masentuneita. ja sit viime viikonloppuna.. koirat lopetettiin. :( joten jos se kissa tekee sulle pahaa älä ota sitä, siinä sä säästät ittes kauhealta surulta. harkitse asiaa.
- .m.
Olen 20 ja mulla on lapsena ollut erittäin paha ihottuma. Jouduin käymään valohoidossa talvisin ja kortisonia kului valtavat määrät. Hikoillessa kutina jaloissa oli sietämätöntä ja räävein itseni verille... suihkussa käynti kirveli niin että joutui itkeä. Ihottuma on pysytellyt jaloissa lähes aina, ja nyt "vanhemmiten" jäljellä on taipeissa ohut iho ja säärissä arpia. Ihottumaa tällä hetkellä ei juuri ole, mutta jalkoja raavituttaa vieläkin, ja juuri niitä arpia tulee räävittyä vieläkin auki... Hameita ja lyhyitä housuja en mielelläni muiden ihmisten nähden käytä. Juuri ja juuri kehtaa uimassa käydä.
Olen onnellinen että ihottuma on helpottanut iän myötä, mutta ruma iho jaloista ei kai koskaan lähde?? - Lilja
Ihanaa, että olette tänne kirjoittaneet!
Se on kyllä kummallista, että aika harvoin missään näkee ihottumaisia ihmisiä! En sitten tiedä, että peittävätkö ihmiset iho-ongelmansa niin hyvin, ettei sitä huomaa, mutta itse ainakaan en voisi kuvitellakaan laittavani iholle mitään meikkivoidetta tai jotain, sen verran pahasti se vain tulehduttaisi ihoa lisää. Toivottavasti se, ettei meitä ihottumaisia näy, johdu siitä etteivät jotkut halua näyttäytyä ihmisten ilmoilla silloin, kun iho on tulehtunut.
Joku kirjoitti ettei esim. liikunnan tuneille halua ihottumaisena mennä. Minkä ikäinen olet? Joskus yläasteella porukka on osittain aika ahdasmielistä, mutta myöhemmin en ole joutunut miettimään sitä, mitä muut ajattelevat. Eli laita ihmeessä t-paita päälle, sinun on helpompi olla eikä ihokaan kutise niin kamalan pahasti jos ei tule niin kuuma ja hiki. Voihan olla, että jotkut ovat ensin ihmeissään, mutta anna toisten ajatella mitä ajattelevat. Kulunut sanonta mutta pitää paikkansa ihan oikeasti. Paljon helpompi on olla kun vain unohtaa sen mitä muut EHKÄ ajattelevat sinun ihostasi. Ja jos joku kysyy, niin sanot että sinulla on ihosairaus ja että ei ole tarttuvaa. Ja normaaleja ihmisiä ei toisen ihottuma voi haitata, itselläni tuo juttu on aina mennyt niin, että kaverit ovat kysyneet mikä minun ihossa on ja kun sanon että minulla on atooppinen iho, ne eivät ole siitä sen enempää kyselleet.
On ollut ihan tosi mukava lukea teidän muiden mielipiteitä, en tajua miksen ole aikaisemmin käynyt millään keskustelupalstalla! Auttaa oikeasti kun voi valittaa asioistaan jollekin, joka tietää miltä tuntuu. Ja ihan turha on ihmisten vähätellä ihottumaa, koska vaikkei siihen nyt kuolekkaan, se ottaa välillä tosi pahasti hermoille. Luulisi että lääkärit osaisivat vähän osoittaa sympatiaa, asiakaspalvelutehtävissä kun ovat. Sen vielä tajuaa ettei tavalliset yleislääkärit ihottuman hoidosta paljoa tiedäkään, mutta kun samaan asenteeseen törmää ihotautilääkärien luonakin!
Niin, entäs te ihotautiset ihmiset, jotka olette töissä? Onko ihottuma joskus tuottanut ongelmia työelämässä? Millaisilla aloilla olette jne..?- Lilja
Vielä tuli mieleen että onko ihosairaudet jotenkin yleisempiä naisilla kuin miehillä? Tajusin äsken etten esimerkiksi tunne yhtäkään miespuolista atoopikkoa, vaikka naisia kyllä tiedän useammankin.
Niin olisi kiva kuulla miestenkin mielipiteitä. - Leena
Lilja kirjoitti:
Vielä tuli mieleen että onko ihosairaudet jotenkin yleisempiä naisilla kuin miehillä? Tajusin äsken etten esimerkiksi tunne yhtäkään miespuolista atoopikkoa, vaikka naisia kyllä tiedän useammankin.
Niin olisi kiva kuulla miestenkin mielipiteitä.mun mielestä atopia on yhtä yleistä miehillä kuin naisillakin! (ainakin näin olen ymmärtänyt)
- Leena
Leena kirjoitti:
mun mielestä atopia on yhtä yleistä miehillä kuin naisillakin! (ainakin näin olen ymmärtänyt)
Unohdin laittaa tuohon edelliseen viestiini noista allergiatesteistä kysymyksen eli kuinka monta kertaa olette käyneet allergia testeissä?Itse olen käynyt atopian takia neljäkertaa mutta mitään ei ole havaittu!! onko muita kohtalo tovereita?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839