Olen pitkään jo miettinyt sellaista kysymystä joka liittyy onko vanhammilla oikeutta ottaa 16-vuotiaan omalla työllä hamkkimaat tietokonetta ottaa omaa huostaansa?
Tilanne on sellainen, että tein 1,5 vuotta töitä saadakseni rahat koneeseeni, mutta kun sain koneen hankkittua ovat vanhempani ottaneet koneen itselleen jo usempaan kertaam. Joten voisiko joku sanoa että onko heillä oikeutta tehdä niin ja mitä pitäis tehdä jos he eivät saisi tehdä niin??
16-vuotiaan oikeudet
6
1081
Vastaukset
15-vuotias saa päättää ansaitsemiensa rahojen käytöstä. Toisaalta vanhemmilla on kasvatusvastuu. Jos vanhemmat ottavat koneen omaan käyttöönsä, en näkisi sen olevan hyväksyttyä. Jos he ottavat sen pois, jotta lapsi ei käytä liikaa tietokonetta, niin se on hyväksyttyä. Toki asian käsitteleminen yleensä oikeudessa on aika mahdotonta.
- 6
Taitaa olla niin, että tuon kasvatusvastuun perusteella vanhemmat määräävät, niin kauan kun lapsi istuu vanhempiensa ruokapöytään. Lapsen pahoinpitely ja kavallus taitavat olla niitä ainoita asioita, joita on käräjöity.
Toisaalta on oikeus päättää omien tulojen käytöstä, mutta jos on tuloja on kohtuullista osallistua perheen elatukseen.
Eli tietokoneen "sosiaalisointi" perheen yhteiskäyttöön on elatusvelvoitteen toteutsuata.
Mutta omaisuuden haltuunottaminen kokonan lienee jo anastusta.
NINEL- juuuei
se on sinun yksityisomaisuuttasi!!!! mutta netin voivat katkaista.
- Nykyajan kahjoja?
Kyllä kakaroilta saa ottaa lelut pois jos on syytä. Ei siihen mitään lupia kysytä mukuloilta. Ihme nykyajan uusavuttomuutta edes kysyä tuollaisa.
- Liian aikaisin...
Ja pahimpia leluja on ne mopot, sekä teini-bemarit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit986478KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3606024Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei602953Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521092404Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1082075- 1251784
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro191653Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1811320- 731217
Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään331208