Gambia ei ole köyhä maa

T

Mmm...on se kummallista, kuinka moni kokenutkin maaailmanmatkaaja pitää Gambiaa Afrikan köyhimpänä maana. Afrikasta löytyy tosi köyhiä maita, kuten DRC,CAR,Tshad,Sudan yms. Käykää siellä. Itse olen käynyt. Kehitysapu menee näihin oikeasti köyhiin maihin Suomesta, ei Gambiaan.
Onhan se niinkin, jos ei ole nähnyt ko Afrikan köyhiä maita, niin Gambiakin saattaa tuntua siltä. Annetaan heille vanhat lenkkarit , niin ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa, kun löhöää uima-altaalla nautiskellen kylmistä drinkeistä. Come on ihmiset, maalaisjärki käteen ja lopettakaa se ei köyhien hyysääminen. Antakaa apua niille oikeille tarvitsijoille...

20

1670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henkisesti köyhälle

      Kuka on väittänyt että Gambia on Afrikan köyhin maa? Tai siis ketkä?
      Gambia on yksi köyhimmistä maista koko maailmassa.
      Mihin pyrit kirjoituksellasi? Vai menikö rahasi drinkkeihin uima-altaalla.... Kukin taaplaa tyylillään...
      P.S. Häpeän puolestasi.

      • Magyarorzág

        Vai DCR ja CAR. On näille maille suomenkieliset nimetkin.


      • T
        Magyarorzág kirjoitti:

        Vai DCR ja CAR. On näille maille suomenkieliset nimetkin.

        ..Goofy...opettele lyhneteet...DCR=BCR vai ACDC? vaiko DRC...muitakin maita on, kuin vain turistirysiä voi käydä reilaamassa...edellyttää, että MONUC:ssa duunia teet...ei kaikki taida sinne asti kyetä...turistikohteissa on turha puhua mistään köyhyydestä jos ei todellista kokemusta ole...huom. lontoo sujuu joillakin ja lyhenteitä ei pitäisi käyttää, koska kaikki eivät hiffaa


      • Magyarország
        T kirjoitti:

        ..Goofy...opettele lyhneteet...DCR=BCR vai ACDC? vaiko DRC...muitakin maita on, kuin vain turistirysiä voi käydä reilaamassa...edellyttää, että MONUC:ssa duunia teet...ei kaikki taida sinne asti kyetä...turistikohteissa on turha puhua mistään köyhyydestä jos ei todellista kokemusta ole...huom. lontoo sujuu joillakin ja lyhenteitä ei pitäisi käyttää, koska kaikki eivät hiffaa

        LSE:ssä opiskelleena "lontoo" sujuu minulta ehkä keskivertoa peremmin.


    • waaaa

      miksi suomaalainen itse on aina paremppi kun muut hi hi

      • minttu !

        Siks et suomalaainen on niin pystymettästä tullut, itse keskeinen, omaan napaansa tuijottaja ja mitä eteläisempi suomi sitä enemmän lampaat " määkii "
        mää meen, mää tuun, mää teen ... eipä siinä sitte muille tilaa jääkkään.


    • Kummitus

      Minä kyllä "hyysään" ihan ketä haluan omilla varoillani. Rakastettua minulla Gambiassa ei ole, mutta muutama tosi hyvä ystävä, heidän perhettään haluan auttaa mm. kouluttamalla lapsia ja tämäkin on tasan minun asiani.

    • fiikus piikus

      Nostan sulle hattua, Kummitus.Gambia on upea maa ihmisineen,löysäperseiset, laiskat, moraalittomat länsimaistuneet paskiaiset joita on maassamme kasvavin määrin,he eivät käsitä eikä tajua itsekkäinä sua,näin se vaan on.

      • pollyP

        Hei fiikus piikus, miten vaimosi on viihtynyt Suomessa, olisi mukava tietää. Mieheni saa toivottavasti oleskeluluvan myös ja pääsemme yhteiselämää viettämään.


    • fiikus piikus

      On viihtynyt mutta kova kulttuurien yhteentörmäys on ollu tosiasia nämä 3vkoa,vaimo ei ymmärrä meitä aina mutta kun me emme ole Gambiassa...

    • fiikus piikus

      Meillä on ollu paljon ongelmia tapojen erilaisuudesta johtuen.En tarkota että meillä olis tavat paremmat,mutta kun monet jutut hoidetaan eri tavoin ja tänne tullut odottaa miestään ja ympäristöään toimimaan heidän tapojen mukaan...Niin väärällä tiellä kun voi vaan olla on vaimoni! Jos tapamme eikä meininkimme rupea maistumaan,ei muuta ku paluukoneella kotimaahan.Näin on asiat.On se kummallista että tuntuu aina että tänne tulevat odottaa meidän muuttavan tavat heille sopiviksi.Tätä en käsitä meissä.Johtuuko se meidän olemattomasta identiteetistämme,yleisesti,uskon niin...

    • Kummitus

      Olen paljon miettinyt juuri tuota kulttuurieroa. Olen läheltä seurannut erään gambialaisen ystäväni avioliittoa ja sen päättymistä täällä Suomessa. Alussa oltiin rakastuneita, tottakai ja niin sen kuuluu ollakin. Kerrottiin kuinka Suomessa kaikki on paremmin, mutta onko? Ihminen, joka on tottunut elämään suuressa yhteisössä eristettiin täällä lähes kokonaan vaimon mustasukkaisuuden takia. Siitä huolimatta että alussa oli yhteistuumin päätetty avustuksen lähettämisestä miehen perheelle kuukausittain, se unohtui aika nopeasti. Erotilanteessa tätä suomalaiseen lomakekulttuuriin tottumatonta ihmistä ei avustettu mitenkään. On täytettävä kymmeniä lomakkeita saadakseen asunnon ja toimeentulon. Kaikki oli alettava alusta uudessa asunnossa, mukana edellisestä vain jokunen astia ja omat henkilökohtaiset tavarat. Peräänkuulutan vastuuta meiltä suomalaisilta. Alkuasetelma on jo melko hankala niin erilaisten kulttuurien takia ja jo se että vastakkaisasetelma on jo heti alussa köyhä - rikas. Olen iloinen Fiikus piikus että viesteistäsi huokuu ymmärrys vaimoasi kohtaan. Hän on saanut mahdollisuuden, ehkä hän on aluksi vain kulttuurisokissa, kuten ystävänikin oli aikoinaan. Hän on kyllä oppinut hyvin suomalaisten tavoille, mutta se perusgambialaisuus hänessä on ja pysyy - ja niin on mielestäni hyvä.

      • 08ujmnit

        Etkö ymmärrä, että fiikus piikus on sairas pelle!!!!


    • fiikus piikus

      Vaikka vaadinkin vaimoani oppimaan meikäläisten tapoja jne,en missään tapauksessa halua hänen unohtavan maansa tapoja,kotimaataan jota rakastan itekin.Täällä ollessa on toimittava maamme tyylillä. Meillä kävi aivan uskomattoman tuuri muutama päivä sitten,vaimoni täti muutti 26v sitten Gambiasta Ruotsiin,muutama päivä sitten selvis että hän asuu n. 20km päässä meistä täällä Suomessa Gambialaisen miehensä kanssa! Vaimo lähti välittömästi kylään tätinsä luo ja kotiin tullessa vaimon koti-ikävä oli kateissa täysin! Kun menyt jatkossa kyläillään siellä ja vaimo kuulee tätinsä suusta miten täällä ollaan ja eletään, poistuu arjestamme turhat riidat,mun ei tarvi neuvoa eikä kiistellä jatkossa enää varmaan ollenkaan noista asioista!

      • päläpälätty

        Heh, heh fiikus piikus. Miks et kirjoita kokonaista "MIELIKUVITUSROMAANIA".
        Ihmiset älkää menkö mukaan fiikuksen juttuihin.
        Lopettaisit jo!


    • kota-ahven

      Hanki elämä.oikeesti.Hanki oma elämä.Toi fiikukselle kirjoittelus alkaa olemaan jo jotain mikä kertoo henkisestä tasostasi selkeän alhaisia merkkejä.

      • 10 vuoden kokemus Ga

        Hei kota-ahven! Oletko lukenut kaikki fiikus piikuksen jutut pitemmältä ajalta?! Niissä ei ole mitään logiikkaa, ei päätä ei häntää. Ajat eivätkä tapahtumat pidä paikkaansa, toisena päivänä sitä, toisena toista... Taidat olla fiikus piikus itse. Minusta hän vain pilaa palstan ja saa "uudet ihmiset" uskomaan valheisiin. Se ei ole tämän palstan tarkoitus! Turhaa harmia ja väärää informaatiota ihmisille. Jätän tämän palstan...


    • fiikus piikus

      Fiikus tässä terse. Siis mistä ..lvetistä nyt on niinku kyse?kota-ahven on kuka on ja kiitos häneele MUTTA mitä mä mielestäsi valehtelen täällä !?Mitkä asiat ei kirjotuksissani pidä paikkaansa!?

    • gambia

      Gambia on Afrikan 3. köyhin maa. Keskipalkka on 30 e/kk. Työttömyyttä on paljon, eli moni ei saa edes tuota summaa kokoon kuukaudessa. Työssä käyvä henkilö eläättää usein pienestä palkastaan suuren perheen. Suuri osa ihmisistä työskentelee turismin parissa ja sesonki kestää noin puoli vuotta. Sesongin ulkopuolella ei ole palkkatuloja. Vientiin ei saada muuta kuin hieman maapähkinöitä. Gambia on todellakin köyhä maa.

    • fiikus piikus

      Totta,köyhä mutta pahoinvoinnin määrä täällä ja siellä,henkinen ja rahallinen pulatila...Köyhyys,mitä pahaa siinä on ku tarkemmin ajattelee...Aitoa välittämistä ja huolenpitoa jne...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4135
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      124
      1620
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1416
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1274
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      48
      1140
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1096
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      61
      1050
    Aihe