Eikö toi hiottu rosteriputki oo kiiltävää? Tilasin jo 25mm putkea ja koittanu ettii tietoa et millasta tuo putki on. Jostain katoin kuvan, ni näytti ettei kiiltäis niin kovin. Ihmettelinki miks noin halvalla sain tuota. Tarkotus oli kyllä laittaa kiiltävät putket. Halvemmaks olis tullu alumiini putki jos tuo on yhtä harmaata?
Hieman jo harmittaa, takaskaa ei oikee voi lähettää..
Entäs loivien mutkien taivutus, missä olis hyvä taivuttaa? Ruuvvipenkkiä ei löydy.
kaideputkista
26
7349
Vastaukset
- kiillotuttanut
ei ole isoja putkia, niin sähköllä saa ne peilikirkkaaksi, Porin lähistöllä ainakin on sellainen firma, eikä ollut sikakallista
- jepulis..
jollain kiillotus tahnalla ja jollainpehmeellä hiomalaikalla saada kiiltäväks?
Entäs putkien taivutus? Mutkat on aika loivat.
- sdfg
Jos olet tilannut/tilauttanut tavaran, saat palauttaa sen 14 päivän aikana.
Mitään pakkoa sinun ei ole sitä myyjältä lunastaa.
Hiottu on hiottua, kiillotettu on kiillotettua. Elektrolyysillä saa kiillotettua.
Kurvit riippuvat putken seinämäpaksuudesta ja kurvin R:stä.
Taivutukseen pitää olla lestit, ruuvipenkissä menee lyttyyn.
Käy kyseleen paikallisista putkiliikkeistä.- jepulis..
luin yhestä paikasta. Elektrolyyttisesti kiillotetun pinnan peilimäisyys ei yllä hyvälaatuisen mekaanisesti kiillotetun peilipinnan tasolle, mutta pinnanlaatu on usein riittävä, ja menetelmä on edullinen.
Tosiaan mutkat on niin loivat etten kyllä liikkeeseen niitä viitteis raahaa.
http://www.moottorivene.info/VENEKUVAT/22/Pulpettiveneet/274
Tuossa näkyy tuo kaarevuus.
- putkeahan se vaan
Täytä putki hienolla hiekalla ja koputtele että hiekka pakkautuu tiukkaan. Tulpat päissä tai päät lyttyyn ettei hiekka karkaa putkesta.
25 millin putkea taivuttaa lähes käsissä, on sen verran pehmeää tavaraa. Itse olen käyttänyt sopivan mittaista puupölliä jyrkemmissä kaarissa mallineena , jonka ympäri olen putken taivuttanut. taivutuksessa apuna lankkuja. puolentoista sataa kiloa painoja päälle tai sitten tuki kunnolla kiinni, ja sitten vaan kampeamaan.
Pienemällä voimalla putki taipuu kauniisti kun sen kuumentaa punahehkuiseksi toholla, mutta kun en omista tohoa niin olen putkia taivutellut kylmänä..
Hiekka putken sisällä estää putkea menemästä lyttyyn. Pehmeä rosteri on siitä kivaa että ei ole kovin jousimaista, sitä on helppo taivuttaa vähän yli, ja jos menee liikaa niin sen kun suoristaa.
Ei ole kovin vaikeaa. Mutta ostit kai pari putkea, se ensimmäinen voi mennä harjoitellessa ellei ole koskaan putkia taivutellut.
Ei ne lesteillä ja taivutuskoneilla tehdyt mutkat ole yhtään käsin tehtyjä kauniinpia, melkein päinvastoin.
Mankelilla rullaamalla saakin sitten kauniita ja oikean säteisiä mutkia, eikä sellaisenkaan tekeminen ole vaikeaa.. siinäkin on vain kolme laakeroitua rullaa ; rullien ulkopintojen kautta kun piirtää putken halkaisijaisen paksun kaaren sille säteelle kun haluaa ... ylin rulla pulteilla painettavissa alas kohti kahta muuta , pikkuhiljaa putkea edes takaisin rullien välissä vedellen ja samalla kiristystä hiljalleen lisäten kunnes oikea taipuma saavutettu .... tai mee lähipajalle ja pyydä taivuttamaan.
O
rullat O O tuossa nuo O-kirjaimet ; toivottavasti pysyy kuvio kasassa ..- kiillotuttanut
edellistä, olen taivuttanut loivia (r=50cm ) kurveja 27mm putkeen kahden koivun välissä ilman hiekkaa, koivussa on pehmeä karppu, putki uppoaa hieman, eikä mene heti lyttyyn, kokeile ensin. Laita hiekkaa jos menee lyttyyn. Pokkakoneella tehdyt kurvit rivoja ja naarmuisia.
- jepulis..
kiillotuttanut kirjoitti:
edellistä, olen taivuttanut loivia (r=50cm ) kurveja 27mm putkeen kahden koivun välissä ilman hiekkaa, koivussa on pehmeä karppu, putki uppoaa hieman, eikä mene heti lyttyyn, kokeile ensin. Laita hiekkaa jos menee lyttyyn. Pokkakoneella tehdyt kurvit rivoja ja naarmuisia.
tosta hiekasta oonki lukenu et sitä kannattaa laittaa. Se paikka vaan missä sitä putkea tavuttais ollu hakusessa. Pitää keväällä kattoo joku puu tai vastaava missä sitä sit sais taivuteltuu. Tässä varmaan lopputalvi menee kiillotellessa noita putkia ;)
Ylimäärästä ei oikeen löydy, et pitäs kerralla onnistua. - yksinkertaisin paras
jepulis.. kirjoitti:
tosta hiekasta oonki lukenu et sitä kannattaa laittaa. Se paikka vaan missä sitä putkea tavuttais ollu hakusessa. Pitää keväällä kattoo joku puu tai vastaava missä sitä sit sais taivuteltuu. Tässä varmaan lopputalvi menee kiillotellessa noita putkia ;)
Ylimäärästä ei oikeen löydy, et pitäs kerralla onnistua.tolla hiekkasysteemillä taivuttelin ihan maata vasten; päälle laitoin puupöllin poikittain, siinä kun sattui olemaan sopiva säde; olin itse painona pöllin päällä istumassa ja vedin putkea itseä kohti ; loppusäätö ihan käsissä polvea vasten tai jalalla painaen.
- Ikäseilori
omistavasi putket ovat haponkestävää terästä (aisi316) ainakin, jos käytät merialueella.
Mekaaninen kiillotus onnistuu kyllä, mutta vaatii aika paljon kärsivällisyyttä ja työtä.
Loivat taivutukset onnistuu kuten useat kirjoittajat ovat kertoneet.
Putkien käsittelyssä ei saa käyttää "mustaa terästä" olevia työkaluja.- jepulis..
paatti tulee ainoostaan järvikäyttöön. putket tulee varmaanki vasta ma ni ei pääse vielä kiillotus puuhiin.
Olis tosiaan hyvä saada putki lähes samaan kuntoon mitä nuo kaidehelat, ni näyttääki siistimmältä paikoillaan. - Kaiteentekijä.
Suomen vedet on niin vähäsuolaisia, että tuo haponkestäväputki on täällä melko turhaa. Ruostumattomalla pärjää vallan hyvin ja sitä ne on monet merkkivenekaiteetkin. Sillä on merkitystä miten ne kaiteet tehdään..
Olen noita kaiteita tehnyt useampia, eikä ole miksikään mennyt merialueilla. - Ikäseilori
Kaiteentekijä. kirjoitti:
Suomen vedet on niin vähäsuolaisia, että tuo haponkestäväputki on täällä melko turhaa. Ruostumattomalla pärjää vallan hyvin ja sitä ne on monet merkkivenekaiteetkin. Sillä on merkitystä miten ne kaiteet tehdään..
Olen noita kaiteita tehnyt useampia, eikä ole miksikään mennyt merialueilla.Ketjun aloittaja ei maininnut millä alueella venettä käytetään. Itämeren piirissä ja sen eteläosissa erityisesti normaali rst saa ruostemaisen kalvon pinnalleen. Hyvin kiillotettu kestää paremmin hiottu putki.
- kaiteentekijä
Ikäseilori kirjoitti:
Ketjun aloittaja ei maininnut millä alueella venettä käytetään. Itämeren piirissä ja sen eteläosissa erityisesti normaali rst saa ruostemaisen kalvon pinnalleen. Hyvin kiillotettu kestää paremmin hiottu putki.
Missä käyttää, kunhan ei atlantille mene. Kunnolla ( lue: niin jota monet ei todellakaan osaa) kiilloitettu kaideputki ei ruostu, vaikka hinaisit sitä perässäsi pitkin itämerta. Tehkää testi jollet usko, kiilloittakaa kaksi putkea, ruostumaton, sekä haponkestävä ja vedätte niitä veneen perässä koko kesän.
Lopputuloksesta voitte hämmästyä.
Mitä tulee tuohon kiilloitettuun ja hiottuun putkeen, niin jos haluaa hiotusta putkesta tehdä kaiteet, niin eikö olisi sitten ihan sama vaikka maalaisi ne vaikka ferrexillä. Hiotulla ja kiilloitetulla putkella ei ole näet mitään muuta yhteistä kuin se alkumateriaali. - jo Pohjanmerellä!
kaiteentekijä kirjoitti:
Missä käyttää, kunhan ei atlantille mene. Kunnolla ( lue: niin jota monet ei todellakaan osaa) kiilloitettu kaideputki ei ruostu, vaikka hinaisit sitä perässäsi pitkin itämerta. Tehkää testi jollet usko, kiilloittakaa kaksi putkea, ruostumaton, sekä haponkestävä ja vedätte niitä veneen perässä koko kesän.
Lopputuloksesta voitte hämmästyä.
Mitä tulee tuohon kiilloitettuun ja hiottuun putkeen, niin jos haluaa hiotusta putkesta tehdä kaiteet, niin eikö olisi sitten ihan sama vaikka maalaisi ne vaikka ferrexillä. Hiotulla ja kiilloitetulla putkella ei ole näet mitään muuta yhteistä kuin se alkumateriaali.Nyt on annettu sen verran väärää tietoa rosterin ja happoteräksen korroosiosta, että on syytä kommentoida. Korroosio on todellinen ongelma, jos veneellä purjehtii vähäsuolaista murtovesialuetta kauempana. Ei tarvitse mennä edes Atlantille saakka, kun meriveden suolapitoisuus on jopa 3.5-3.8% (meillä se lienee 0.3-0.8% luokkaa). Jokainen Pohjanmerellä seilannut on huomannut, että esim. hst-kaidepylväiden alapäät voivat olla jo yhden reissun jälkeen ruskeassa ruosteessa niiltä alueilta, joissa tolppa on piilossa. Myös vaijereiden päätehelojen kohdalla näkyy usein ruostetta. Ne paikat, missä teräs on vähähappisessa ympäristössä, ruostuvat helpoiten. Jos liikkuu pitkiä aikaoja suolaisilla merillä, salakavalia korroosio-ongelmia voi tulla paitsi vanttiruuveihin, vaijeripäätteisiin ym. myös potkurin akseliiin vannasputken sisällä. Sekään ei pelasta korroosiolta, että ”rosteri” on AISI 316-laatua!
Se miksi asiaan kannattaa suhtautua vakavasti, ei ole pelkkää kosmetiikkaa eikä ”viisastelua”. Rustit, mastohelat tai hst-ruuvit voivat pettää korroosion takia. Panen tähän muutaman linkin, jotka ainakin purjehtijoiden kannattaisi lukea.
http://www.yachtsurvey.com/corrosion.htm
http://www.sailingmates.com/stainlesstimebomb.htm
siteeraus:
The term “stainless steel” covers over 500 different steel alloys of which only 2 are recommended for marine use. These are 304 stainless and 316 stainless. Both alloys consist mainly of iron, chromium and nickel, but the 316 stainless contains 2% molybdenum which increases its corrosion resistance somewhat.
If we could be absolutely certain that all our critical hardware was properly made of 316 stainless steel we could rest easy – couldn’t we?
Afraid not.
There’s an unseen and largely unknown time bomb on board. It’s called ….
crevice corrosion
For marine grade stainless steel to resist corrosion it needs oxygen. Wherever you have stainless steel sitting in stagnant water (i.e. your bilge) or enclosed in wet material without oxygen you’ll get crevice corrosion.
Salt water penetrates the minute crevices in the material caused by forming or welding the piece of hardware or in the crevices formed between the threads of a turnbuckle or bolt and nut. Because there is no oxygen present, the corrosion begins and it will probably not be discovered until the piece fails.
And depending where that piece of hardware is, the failure could be catastrophic
Purjeveneiden rikin hst-helojen korroosio on vakava ongelma, joka voi johtaa maston menetykseen ellei vaurioita huomaa ajoissa. Tässä linkissä on selkeitä kuvia korroosiovaurioista.
http://www.dixielandmarine.com/yachts/DLrigprob.html - Kaiteentekijä.
jo Pohjanmerellä! kirjoitti:
Nyt on annettu sen verran väärää tietoa rosterin ja happoteräksen korroosiosta, että on syytä kommentoida. Korroosio on todellinen ongelma, jos veneellä purjehtii vähäsuolaista murtovesialuetta kauempana. Ei tarvitse mennä edes Atlantille saakka, kun meriveden suolapitoisuus on jopa 3.5-3.8% (meillä se lienee 0.3-0.8% luokkaa). Jokainen Pohjanmerellä seilannut on huomannut, että esim. hst-kaidepylväiden alapäät voivat olla jo yhden reissun jälkeen ruskeassa ruosteessa niiltä alueilta, joissa tolppa on piilossa. Myös vaijereiden päätehelojen kohdalla näkyy usein ruostetta. Ne paikat, missä teräs on vähähappisessa ympäristössä, ruostuvat helpoiten. Jos liikkuu pitkiä aikaoja suolaisilla merillä, salakavalia korroosio-ongelmia voi tulla paitsi vanttiruuveihin, vaijeripäätteisiin ym. myös potkurin akseliiin vannasputken sisällä. Sekään ei pelasta korroosiolta, että ”rosteri” on AISI 316-laatua!
Se miksi asiaan kannattaa suhtautua vakavasti, ei ole pelkkää kosmetiikkaa eikä ”viisastelua”. Rustit, mastohelat tai hst-ruuvit voivat pettää korroosion takia. Panen tähän muutaman linkin, jotka ainakin purjehtijoiden kannattaisi lukea.
http://www.yachtsurvey.com/corrosion.htm
http://www.sailingmates.com/stainlesstimebomb.htm
siteeraus:
The term “stainless steel” covers over 500 different steel alloys of which only 2 are recommended for marine use. These are 304 stainless and 316 stainless. Both alloys consist mainly of iron, chromium and nickel, but the 316 stainless contains 2% molybdenum which increases its corrosion resistance somewhat.
If we could be absolutely certain that all our critical hardware was properly made of 316 stainless steel we could rest easy – couldn’t we?
Afraid not.
There’s an unseen and largely unknown time bomb on board. It’s called ….
crevice corrosion
For marine grade stainless steel to resist corrosion it needs oxygen. Wherever you have stainless steel sitting in stagnant water (i.e. your bilge) or enclosed in wet material without oxygen you’ll get crevice corrosion.
Salt water penetrates the minute crevices in the material caused by forming or welding the piece of hardware or in the crevices formed between the threads of a turnbuckle or bolt and nut. Because there is no oxygen present, the corrosion begins and it will probably not be discovered until the piece fails.
And depending where that piece of hardware is, the failure could be catastrophic
Purjeveneiden rikin hst-helojen korroosio on vakava ongelma, joka voi johtaa maston menetykseen ellei vaurioita huomaa ajoissa. Tässä linkissä on selkeitä kuvia korroosiovaurioista.
http://www.dixielandmarine.com/yachts/DLrigprob.htmlNo nyt tuossa tuli noita sanoja vähäsuolainen, murtovesi ja vähäsuolaisuus. Tämä on se asia, mitä tuossa yllä on kaideputkien osalta yritetty kertoa. Tietämättä missä kukin veneilee, niin käytännön fakta on, että rst kaiteet ei suomen oloissa ruostu, mikäli ne on oikein kiilloitettu. Se onko aine rst tai hst ei ole oleellista Suomen vähäsuolaisissa vesissä. Tästä on kokemus balttiarallaa puolen sadan kaiteen verran.
Ja mitä tulee noihin purjeveneenosiin, niin totta, ne kyllä ruostuu rikki, johtuen siitä, että ne on usein hyvin monimuotoisia kappaleita, joita ei pääse millään puhdistamaan taikka kiilloittamaan ja olosuhteetkin on maailman merillä hiukan erit. Pääsyy on kyllä se, ettei niitä pysty puhdistamaan sisältä ja sieltä se pinnan rikkoutuminen alkaa
Venekaiteet pysyy hyvänä, kun keväällä ennen veneen laskua käy vaharätillä kaiteet läpi, vahahan tunnetusti poistaa pinnasta epäpuhtauksia vrt esim autonvahaus.
Mitään muita kikkoja siihen ei ole, eikä tarvita. Huolellinen valmistus ja kiilloitus, sen jälkeen pelkkä vuosittainen pinnanpyyhkäisy. - vahaten
Kaiteentekijä. kirjoitti:
No nyt tuossa tuli noita sanoja vähäsuolainen, murtovesi ja vähäsuolaisuus. Tämä on se asia, mitä tuossa yllä on kaideputkien osalta yritetty kertoa. Tietämättä missä kukin veneilee, niin käytännön fakta on, että rst kaiteet ei suomen oloissa ruostu, mikäli ne on oikein kiilloitettu. Se onko aine rst tai hst ei ole oleellista Suomen vähäsuolaisissa vesissä. Tästä on kokemus balttiarallaa puolen sadan kaiteen verran.
Ja mitä tulee noihin purjeveneenosiin, niin totta, ne kyllä ruostuu rikki, johtuen siitä, että ne on usein hyvin monimuotoisia kappaleita, joita ei pääse millään puhdistamaan taikka kiilloittamaan ja olosuhteetkin on maailman merillä hiukan erit. Pääsyy on kyllä se, ettei niitä pysty puhdistamaan sisältä ja sieltä se pinnan rikkoutuminen alkaa
Venekaiteet pysyy hyvänä, kun keväällä ennen veneen laskua käy vaharätillä kaiteet läpi, vahahan tunnetusti poistaa pinnasta epäpuhtauksia vrt esim autonvahaus.
Mitään muita kikkoja siihen ei ole, eikä tarvita. Huolellinen valmistus ja kiilloitus, sen jälkeen pelkkä vuosittainen pinnanpyyhkäisy.Vaikka taidat metallitöistä elantosi saada, on metallurgian tiedoissa silti aukkoja. Kiillotus ja vahaus eivät auta vähääkään raerajakorroosioon tai muihin rosterin tauteihin. Putkea voi kyllä hinata meressä veneen perässä, mutta jo tavallinen hitsisauma yksinään on arvoitus. Tässä pelkästään Itämeren pohjoisosissa käytettyjä veneitä on nähty, joissa on ilkeitä ruosteraitoja ruuvinkannoista tai muista metalliosista. Kloridit ovat rosterille kuin kryptoniitti teräsmiehelle ja erityisesti, jos aineeseen jää jännityksiä. Lisäksi sitten ne hapettoman tilan tapaukset, joissa ei aina kestä happoinenkaan.
Kaiken tämän jälkeen voinee todeta, että tavallinen rosteri tulisi hyvin toimeen aloittajan tapauksessa, jossa putkeen tulee vain hyvin lievä taivutus ja käyttökin vain järvellä. - Kaiteentekijä
vahaten kirjoitti:
Vaikka taidat metallitöistä elantosi saada, on metallurgian tiedoissa silti aukkoja. Kiillotus ja vahaus eivät auta vähääkään raerajakorroosioon tai muihin rosterin tauteihin. Putkea voi kyllä hinata meressä veneen perässä, mutta jo tavallinen hitsisauma yksinään on arvoitus. Tässä pelkästään Itämeren pohjoisosissa käytettyjä veneitä on nähty, joissa on ilkeitä ruosteraitoja ruuvinkannoista tai muista metalliosista. Kloridit ovat rosterille kuin kryptoniitti teräsmiehelle ja erityisesti, jos aineeseen jää jännityksiä. Lisäksi sitten ne hapettoman tilan tapaukset, joissa ei aina kestä happoinenkaan.
Kaiken tämän jälkeen voinee todeta, että tavallinen rosteri tulisi hyvin toimeen aloittajan tapauksessa, jossa putkeen tulee vain hyvin lievä taivutus ja käyttökin vain järvellä.tarinoita kummallisempaa..
Myönnän, etten ole perehtynyt paperitietoon juuri nimeksikään, enkä aio perehtyäkkään. En myöskään kyseenalaista niissä kerrottua asiaa, mulle riittää käytännön kokemus.
Jokainen voi toki kokeilla kirjatiedon lisäksi, mitä kunnon kiilloitus tekee esim hitsisaumalle, tutkia asiaa kumpi ruostuu nopeammin, käsitelty sauma tai käsittelemätön.
Peilikiiltävä sileä sauma ei ole niin altis muutoksille, kuin röpöinen ja epätasainen pinta ja mitä tulee vahoihin, niin oisiko niissä olevilla suoja-aineilla jotain tekemistä asian kanssa. Pitäisin myös rakokorroosiota pahempana kuin raerajakorrroosiota, mitä tulee niihin purjeveneen vantteihin yms monimuotoisiin kappaleisiin. Tiedän kyllä mitä hitsaus ja lämpökäsittely tekee ruostumattomalle, mitä on kromiköyhyys jne.
En vaan ole käytännön töissäni niistä johtuviin ongelmiin törmännyt.
Mitä tulee ruuvinkantoihin ja ruosteraitoihin, niin oiskohan herra asentajan ruuvimeisseli raapinut pintaa tai ruuvit pyörinyt mustien ruuvien kanssa samassa miljoonalaatikossa. Syitä voi olla miljoonia.
Anyway, on ihan hyvä, että joku asiaan perehtynyt kertoo tietojaan ja olen kyllä samaa mieltä, että hyvin tehty rst-teos kestää Suomen olosuhteissa järvellä tai merellä.
Hauskaa näissä rst-hst keskusteluissa on se, että foorumeilla aina liputetaan parhaimman materiaalin puolesta, mutta kun teon paikka, niin pilataan se kallis happonen putki väärillä rakennusmetodeilla, tuppaa olemaan niin, että on hitsareita ja "hitsareita".
Kyllä niitä happosia, tein itse-en osannut kaiteita on tuolla tullut nähtyä riittämiin. :D
Jokainen saa toki tehdä tyylillään, mutta koska rst on melko paljon halvempaa, kuin hst ja aina pitäis saada valmista puoli-ilmaiseksi, niin tankit, kaiteet kuin muutkin osat, jotka käy lähellä vettä, niin suosittelen kyllä tekemään rosterista, niistä saa ihan oikeesti hyviä tuotteita näihin oloihin ja lompakko kiittää, olet sitten asiakas tai itse tekijämies..
No niin, se siitä tällä keväältä. - vahaten
Kaiteentekijä kirjoitti:
tarinoita kummallisempaa..
Myönnän, etten ole perehtynyt paperitietoon juuri nimeksikään, enkä aio perehtyäkkään. En myöskään kyseenalaista niissä kerrottua asiaa, mulle riittää käytännön kokemus.
Jokainen voi toki kokeilla kirjatiedon lisäksi, mitä kunnon kiilloitus tekee esim hitsisaumalle, tutkia asiaa kumpi ruostuu nopeammin, käsitelty sauma tai käsittelemätön.
Peilikiiltävä sileä sauma ei ole niin altis muutoksille, kuin röpöinen ja epätasainen pinta ja mitä tulee vahoihin, niin oisiko niissä olevilla suoja-aineilla jotain tekemistä asian kanssa. Pitäisin myös rakokorroosiota pahempana kuin raerajakorrroosiota, mitä tulee niihin purjeveneen vantteihin yms monimuotoisiin kappaleisiin. Tiedän kyllä mitä hitsaus ja lämpökäsittely tekee ruostumattomalle, mitä on kromiköyhyys jne.
En vaan ole käytännön töissäni niistä johtuviin ongelmiin törmännyt.
Mitä tulee ruuvinkantoihin ja ruosteraitoihin, niin oiskohan herra asentajan ruuvimeisseli raapinut pintaa tai ruuvit pyörinyt mustien ruuvien kanssa samassa miljoonalaatikossa. Syitä voi olla miljoonia.
Anyway, on ihan hyvä, että joku asiaan perehtynyt kertoo tietojaan ja olen kyllä samaa mieltä, että hyvin tehty rst-teos kestää Suomen olosuhteissa järvellä tai merellä.
Hauskaa näissä rst-hst keskusteluissa on se, että foorumeilla aina liputetaan parhaimman materiaalin puolesta, mutta kun teon paikka, niin pilataan se kallis happonen putki väärillä rakennusmetodeilla, tuppaa olemaan niin, että on hitsareita ja "hitsareita".
Kyllä niitä happosia, tein itse-en osannut kaiteita on tuolla tullut nähtyä riittämiin. :D
Jokainen saa toki tehdä tyylillään, mutta koska rst on melko paljon halvempaa, kuin hst ja aina pitäis saada valmista puoli-ilmaiseksi, niin tankit, kaiteet kuin muutkin osat, jotka käy lähellä vettä, niin suosittelen kyllä tekemään rosterista, niistä saa ihan oikeesti hyviä tuotteita näihin oloihin ja lompakko kiittää, olet sitten asiakas tai itse tekijämies..
No niin, se siitä tällä keväältä.Kyl kyl, kiillotettu pinta ja sauma pysyy esteettisesti paljon kauniimpana kuin käsittelemätön. Kovin omakohtaista kokemusta on kuitenkin niin raeraja- kuin rakokorroosiostakin, johon ei pinnan laatu auta. Ja ruostuvia ruuvinkantoja on tullut veistämöltä, jossa tuskin mustaa rautaa nähtykään. Silti voi enin osa ruuveista ruskistaa ympäristönsä, vaikka ruuveja on iso valikoima eri kokoisia, ei jokaista voi onnistua naarmuttamaankaan.
Onhan happoinen kalliimpaa kuin rosteri, mutta yleensä työn osuus niin tankeissa kuin kaiteissakin on määräävä, eikä sillä hintaerolla ole suurtakaan merkitystä hintalapussa.
- -amatööri-
Puhutaan putken täyttämisestä hiekalla niin käviskö näin.
Mitäpä jos näin pakkasella täyttäisi putken vedellä ja antaisi jäätyä ja taivuttaisi sitten. Vai pullistaako jäätyvä vesi (tai ainakin se sulamaan alkava) putkeen pahkuran.
Mekaanisessa kiilloituksessa kokeilisin kiillottaa putket jo suorina. Putken päähän joku tukikartio kuten sorvinkärjessä ja toinen pää reilunkokoiseen hitaahkosti pyörivään porakoneeseen ja sitten tahnalla ensin ohuen teräsvillan kanssa ja sitten hienompien aineiden kanssa.
Tuo jääidea tuli siitä kun näin heimokansalaisten olevan myymässä kupariputkia romuliikkeeseen. Olivat pahalaiset jäädyttäneet putket täyteen painon lisäämiseksi. Romu-ukko oli kuitenkin vanha kettu ja antoi putkien olla lämpimässä hallissa ja vatulehti piruuttaan muuta. Sivusta seurailin kun putkikauppiaat alkoivat hermostumaan kun putkien päiden alle alkoi lammikoita syntymään. Silloinhan minäkin vasta homman juonen älysin.- 18
Kiilloita vaan teräsvillalla niin saat kauniin ruskeat kaideputket
- jepulis..
18 kirjoitti:
Kiilloita vaan teräsvillalla niin saat kauniin ruskeat kaideputket
tuli haettua nuo putket matkahuollosta. Ei ne sentää nii tummat ollu ku kuvittelin, suht kirkas väri.
Sit vaan pittää hommata kiillotus vermeitä ja ruveta hommiin :) - Varo ruostetta
jepulis.. kirjoitti:
tuli haettua nuo putket matkahuollosta. Ei ne sentää nii tummat ollu ku kuvittelin, suht kirkas väri.
Sit vaan pittää hommata kiillotus vermeitä ja ruveta hommiin :)"juu juu"-juttu yllä on vähän epämääräinen, mutta oikeassa. Älä käsittele niitä putkia millään rautaa sisältävällä tai mustaan (ruostuvaan) rautaan kosketuksissa olleella työkalulla (edes hiomapaperilla), muuten sen rosteriputken pintaan siirtyy työvälineiden kautta ruostuvaa tavaraa. Tätä varten rosterille on omat työkalunsa, esim. laikat rälläkkään jne.
- jepulis..
Varo ruostetta kirjoitti:
"juu juu"-juttu yllä on vähän epämääräinen, mutta oikeassa. Älä käsittele niitä putkia millään rautaa sisältävällä tai mustaan (ruostuvaan) rautaan kosketuksissa olleella työkalulla (edes hiomapaperilla), muuten sen rosteriputken pintaan siirtyy työvälineiden kautta ruostuvaa tavaraa. Tätä varten rosterille on omat työkalunsa, esim. laikat rälläkkään jne.
Kävin tossa tarjoustalossa kattomassa. Porakoneeseen laitettavia kangaslaikkoja oli muttei niitä osia millä sen saa poraan kiinni. Hionta/kiillotustahnoja ei ollu ku talouspuolella ja niitä ei viitti ottaa. Eli ei löytyny yhtään mitään! Täällä nyt ei oikee paikkoja ol muita ku pari jotain maatalous/rautakauppaa. Josko niissä sit olis?
- jepulis..
jepulis.. kirjoitti:
Kävin tossa tarjoustalossa kattomassa. Porakoneeseen laitettavia kangaslaikkoja oli muttei niitä osia millä sen saa poraan kiinni. Hionta/kiillotustahnoja ei ollu ku talouspuolella ja niitä ei viitti ottaa. Eli ei löytyny yhtään mitään! Täällä nyt ei oikee paikkoja ol muita ku pari jotain maatalous/rautakauppaa. Josko niissä sit olis?
tossa soiteltua eikä mistään löydy, eli tilaamaan joutuu. Sit pitää vaan ettiä netistä joku halpa paikka mistä sais nuo vermeet tilattua. Jos joku hyvä paikka löytyy ni linkkiä vaan tänne?
- jepulis..
jepulis.. kirjoitti:
Kävin tossa tarjoustalossa kattomassa. Porakoneeseen laitettavia kangaslaikkoja oli muttei niitä osia millä sen saa poraan kiinni. Hionta/kiillotustahnoja ei ollu ku talouspuolella ja niitä ei viitti ottaa. Eli ei löytyny yhtään mitään! Täällä nyt ei oikee paikkoja ol muita ku pari jotain maatalous/rautakauppaa. Josko niissä sit olis?
tommonen hyvä setti? http://www.laikat.com/kauppa/popup_image.php/pID/341
8-osainen kiillotussarja. Alumiinille, rst:lle, raudalle, messingille ja kuparille. Sarja sisältää : 1kpl narulaikka 100mm x 20mm 2kpl kangaslaikka 100mm x 40mm 1kpl esikiillotusvaha 1kpl loppukiillotusvaha 1kpl kiinnityskara 1kpl suojalasit huurteenesto venttileillä 1kpl pölynhengityssuojain Kiinnityskaraa voidaan käyttää myös muissa kiillotuslaikoissa joiden keskireikä on 10mm. - jepulis..
jepulis.. kirjoitti:
tommonen hyvä setti? http://www.laikat.com/kauppa/popup_image.php/pID/341
8-osainen kiillotussarja. Alumiinille, rst:lle, raudalle, messingille ja kuparille. Sarja sisältää : 1kpl narulaikka 100mm x 20mm 2kpl kangaslaikka 100mm x 40mm 1kpl esikiillotusvaha 1kpl loppukiillotusvaha 1kpl kiinnityskara 1kpl suojalasit huurteenesto venttileillä 1kpl pölynhengityssuojain Kiinnityskaraa voidaan käyttää myös muissa kiillotuslaikoissa joiden keskireikä on 10mm.ku rupee vaan miettimään ni eipä tuo niin halvaks tullukkaan! Ja siihen päälle helvetillinen kiillotus! Maksaa hunajaa nuo kiillotusvälineetki!
20€/m olis saanu valmiiks kiiltävää putkea! 8m/85€ sain nuo putket. Kulut tosin 25€.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004363
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422006- 611667
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331353Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10889Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696