Onko kellään hyviä leikkejä kohta 4 kk ikäiselle vauvalle? Tuntuu, että virikkeet alkaa itsellä loppumaan ja ei jaksa kauheasti samoja leikkejä päivästä toiseen. Siis uusia ideoita kehiin, kiitos
leikkejä 4 kk vauvalle
4
3760
Vastaukset
- kahden äippä
No, tuota, mä olen yrittänyt olla leikittämättä eli laitan vauvan lattialle leikkimatolle (leluja ulottuville) tai sitteriin ja annan helistimen tai vastaavan käteen. Tässä nyt on kyseessä meidän toinen lapsi, joten aikaa ei kauheasti leikkimiseen jää ja meidän vauva viihtyy vanhempaa seuratessa melko hyvin. Tänään kuitenkin oli tilanne, että piti puolisentuntia viihdyttää, kun vanhempi lapsista on sairas ja makaa sohvalla eli ei reuhoa ympäri kämppää (mikä on tähän asti riittänyt kuopukselle ;-)). Eli otin ison rantapallon, laitoin vaavin lattialle mahalleen ja vieritin rantapalloa hitaasti häntä kohti ja kappas, hän tökkäsi kädellä sen aina takaisin ja nauroi. Tätä jaksoimme jopa 20min. En tiedä ilkeänkö sanoa, mutta en nyt kauheasti ole tämän kakkosen kanssa "leikkinyt". Kantoreppuun tai liinaan joutuu, jos ei lelujen parissa viihdy :D - johtuen ihan siitä, että pitää tehdä niin paljon muutakin....
Esikoisen kohdalta pakko sanoa, että vaikka aikaa on vain 3 vuotta hänen vauva-ajastaan, en oikein muista paljonko hänen kanssaa tuossa vaiheessa leikin. Aika kun kultaa myös muistot - jotenkin kuitenkin muistikuva ois se, että paljon oli sylissä, sylissä ja vielä kerran sylissä...oppi kävelemäänkin vasta 1,5 vuotiaana - johtuikohan siitä, etten raaskinut pientä ensimmäistä vaavia lattialle laskea :D.
Tsemppiä leikkien keksimiseen :) - yhden äiti
Meillä leikittiin tuossa iässä ainakin seuraavia:
- Luettiin ja leikitiin lorutoukan loruja (se äitiyspakkauksen kuvakirja)
- Luettiin muitakin loruja
- Sanabik eli liikutetaan lapsen raajoja sanoen esim. auki kiinni tai ylös alas, aika nopeasti poika alkoi liikuttaa varsinkin käsiään itse, jolloin äidin rooliksi jäi "luetella liikkeet " sitä mukaan, kun poika heilutteli käsiään.
- äiti tuottaa erillaisia ääniä ja lapsi kuuntelee (nauraen tai hymyillen), esim tekonauru, kielen naksutus, erillaiset eläinten äänet, pörinä ja pärinä. Jos lapsi ääntäää jotain, äiti matkii lapsen ääniä.
- äiti kantaa lasta sylissä ja esittelee eri asioita (siis esim. osoitan lamppua ja sanon lamppu)
- Yhteiset kotityöt. esim. äiti laittaa pesukoneen pyörimään, niin että esittelee kaikki vatteet lapselle (tyyliin isin sukka, vauvan pieni vihreä paita, mikäköhän tahra on äidin farkuissa...)
eli ei meillä ainakaan mitään kovin monimutkaista leikitty- XXXDDXXXXXXXXX
Pitkälti samaa meillä.
Vaipanvaihtotilanteissa olen suosinut leikkisiä vuorovaikutusjuttuja; erilaisten äänien tuottaminen, jumppaliikkeet, lorut, laulut. Lastenlauluja muistuu mieleen iso määrä kun alkaa vaan kaivelemaan vanhoja musiikinkirjoja tai etsii netistä. Laulut ja laululeikit on olleet tosi monikäyttöisiä, toimivat meillä leikin lisäksi myös nukahtamistilanteissa ja silloin kun vauva (nyt 10kk) väsähtää touhuissaan ja tahtoo syliin. Just 3-4kk iässä oli vaihe, jolloin pukeminen oli erityisen hankalaa, silloin auttoi tietyt laulut ja kun niiden teho alkoi laskea, vaihtelua sai lisäämällä erilaista ilmeilyä ym. juttuja. Erään hankalan kauden hitti oli vuoroin normaalisti ja vuoroin kuiskaamalla lauletut sanat Tuiki tuiki tähtösestä! :)
Ujutin myös kotitöitä lapsen kanssa olemiseen, 4kk ikäinen alkoi jo jaksaa seurailla touhuja (sitä ennen ei meillä ainakaan viihdytty sittereissä tms.) joten yhteiset kotityöt vaan käyntiin! Bonuksena sai vapaahetken lapsen nukahtaessa, ei tarvinut niitä hetkiä käyttää kotitöihin. Värikkäät pyykit oli meilläkin kiinnostuksen kohde ja niitä esiteltiin edellisen vastaajan kuvaamalla tavalla. Pyrin ottamaan lasta mukaan kaikenlaiseen tekemiseen, "leikki" olikin lehden lukemista (vauvalla oma lehti jota katseli pöydällä mahallaan, minun istessa pöydään ääressä lueskelemassa), kaappien järjestelyä (vauvalla "omat" tavarat joita piteli käsissään) tai vaikka muovipussien viikkaamista (ihan tosi, tämäkin tehtiin yhtenä päivänä kun huomasin että värikkäät ja rapisevat muovipussit kiinnosti vauvaa).
Nyt kun vauva on isompi, huomaan hyödyn tästä kotityöleikistä: saan tehtyä paljonkin päivän mittaan, kun hyödynnän hetket jolloin vauva viihtyy ensin itsekseen ja sitten otan kaveriksi tekemään...sitten väliin ehkä vaipanvaihto kujeiluineen ja taas vauva touhuilemaan omiaan tai äidin kaveriksi. Kaikki mikä on konkreettista ja missä on erilaisia vaiheita ja välineitä (esim. leipominen: vauva saa astioita, tyhjiä purkkeja ym. katsottavaksi, välillä huristelee sähkövatkain ja sitä ihmetellään, äiti selostaa tapahtumien käänteitä ja tarjoilee uusia ihmeellisiä vispilöitä nähtäväksi...), toimii meillä. Kuulostaa kauhealta suorittamiselta, mutta asumme isotöisessä ja isossa vanhassa talossa, jossa on on pakko saada asioita aikaan. Plus ruuanlaitot ym. perusjutut hoidettava, eikä vauva ole ollut koskaan mikään nukkujatyyppi, joten pitkiä päikkäreitä ei ole hyödynnettävänä.
- asdfrer
nykyään korostetaan ihan liikaa virikkeiden merkitystä, ei tuon ikäinen tarvitse mitään ihmeellisempiä sirkustemppuja, riittää kun antaa paljon rakkautta ja syliä ja vaikka lauleskelee ja juttelee paljon :-). Ongelma taitaa olla yleinen yhden lapsen äideillä, koska päivät ovat tylsistyttäviä kun ei keksi tekemistä ja vauva nukkuu paljon vielä...itse mietin ekan lapsen kohdalla samoja asioita, nyt tokan lapsen kanssa en ehdi moista edes miettimään, koska esikoinen 1v10kk vaatii oman hoitonsa, on laitettava ruoat, käytävä ulkona, leikittävä myös esikoisen kanssa jne. Useasti vauva on kantorepussa tai sitterissä ja vasta iltaisin ehdin "leikkimään" vauvan kanssa kun mies tulee kotiin. Vauva sitäpaitsi tykkää katsoa kun isosisko leikkii vieressä tai minä teen ruokaa. Neuvolassakin sanoivat, että vauvaa ei tartte koko ajan viihdyttää, on hyvä että lapsi oppii näkemään kun kotona tehdään esim. ruokaa tai muita kotitöitä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3077750Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne866041Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733581Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322087Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221936Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951921- 371736
- 611539
- 441504
En mä itke
sun perään mies. Tykkäsin kyllä. Tykkään vieläkin, mutta kyllä tä tästä. Mun sisällä kuplii kuitenkin jo ilo kesästä ja311450