Olisin kiinnostunut tietämään, onko kukaan vaihtanut kyseisen paatin taittoköliä kiintoköliin ?
Jos on, niin mitenkä on vaikuttanut purjehdusominaisuukksiin ?
Guyline 95
33
3944
Vastaukset
- 10+13
Äkkiä luulisi, että purjehdusominaisuudet eivät ainakaan huonone, kun köli paranee :)
- 798769
Kyllä niitä on vaihdettu, mutta ikävä kyllä en osaa antaa yhteystietoja.
- glglglglgl
798769 kirjoitti:
Kyllä niitä on vaihdettu, mutta ikävä kyllä en osaa antaa yhteystietoja.
Itselläni oli kääntökölinen GL95 useita vuosia ja juttelin aiheesta Muotti-Matin kanssa kun siellä hänen pihallaan oli kiintokölinen 95 (viimeinen tai toiseksi viimeinen). Viimeiset sarjathan tehtiin kiintokölisinä. Kuulemma ovat ajaneet näitä rinnakkkain ja samaa vauhtia kulkevat mutta siipikölillä varustettu kiintokölinen painaa keulaa alaspäin siipensä johdosta. Vaihtaminen olisi todella mittava operaatio ja mikä lopulta olisi hyöty? Mistä saisi Suomessa kölin valun? Kääntököli vaatii pientä huoltoa mutta on luovilla hyvässä trimmissä hieno kulkemaan.
- 1+17
glglglglgl kirjoitti:
Itselläni oli kääntökölinen GL95 useita vuosia ja juttelin aiheesta Muotti-Matin kanssa kun siellä hänen pihallaan oli kiintokölinen 95 (viimeinen tai toiseksi viimeinen). Viimeiset sarjathan tehtiin kiintokölisinä. Kuulemma ovat ajaneet näitä rinnakkkain ja samaa vauhtia kulkevat mutta siipikölillä varustettu kiintokölinen painaa keulaa alaspäin siipensä johdosta. Vaihtaminen olisi todella mittava operaatio ja mikä lopulta olisi hyöty? Mistä saisi Suomessa kölin valun? Kääntököli vaatii pientä huoltoa mutta on luovilla hyvässä trimmissä hieno kulkemaan.
Jaa, eikös tää sitten ollutkaan hyvä ratkaisu?
Joskus mietin botskin hankintaa, mutta sen mekaniikan ikääntyminen huoletti. - 18+20
1+17 kirjoitti:
Jaa, eikös tää sitten ollutkaan hyvä ratkaisu?
Joskus mietin botskin hankintaa, mutta sen mekaniikan ikääntyminen huoletti.Se hydraulimekaniikkahan täytyy olla simppeli eikä varmaan ole kallis tai suuritöinen uusia/korjata.
- glglglglgl
18+20 kirjoitti:
Se hydraulimekaniikkahan täytyy olla simppeli eikä varmaan ole kallis tai suuritöinen uusia/korjata.
Mekanismin kestävyydestä tai huolloista ei tarvitse olla huolissaan. Irrottaa hydrauliboxin kerran parissa vuodessa ja tarkistaa, että kölin yläreunassa on epoksit paikallaan. Melkein joka kylässä on hydrauliikkaspesialisteja koska hydrauliikkaa on vähän joka paikassa kuorma-autoista lähtien: jos mekanismi alkaa falskaamaan tai letkut täytyy vaihtaa on apu lähellä. Karilleajotilanteessa kyseinen kölirakenne on hieno: pienellä niiaamisella mennään yli.
- 35
glglglglgl kirjoitti:
Itselläni oli kääntökölinen GL95 useita vuosia ja juttelin aiheesta Muotti-Matin kanssa kun siellä hänen pihallaan oli kiintokölinen 95 (viimeinen tai toiseksi viimeinen). Viimeiset sarjathan tehtiin kiintokölisinä. Kuulemma ovat ajaneet näitä rinnakkkain ja samaa vauhtia kulkevat mutta siipikölillä varustettu kiintokölinen painaa keulaa alaspäin siipensä johdosta. Vaihtaminen olisi todella mittava operaatio ja mikä lopulta olisi hyöty? Mistä saisi Suomessa kölin valun? Kääntököli vaatii pientä huoltoa mutta on luovilla hyvässä trimmissä hieno kulkemaan.
Minkäs takia näitä muutoksia on lähdetty tekemään, oli sitten kyseessä valmistaja tai jo aiemmin valmistettu vene?
Jotain pulmaahan tuohon on täytynyt sisältyä. Ideanahan toi taitto systeemihän on loistava, jos se vain lunastaa myös käyttäjän tarpeet ja mielikuvat.
Ja onhan näitä taittosysteemejä saatavissa lisärahalla nykyveneisiinkin.
Muistelisin vuosien takaa joitain keskenään ristiriitaisia kokemuksia koepurjehduksissa veneen käyttäytymisessä.
Mielestäni idea on hyvä meidän matalissa vesissä, varsinkin kun nykyisten normiveneiden syväykset alkavat olla järestään 1,80 - S.Keptinen
35 kirjoitti:
Minkäs takia näitä muutoksia on lähdetty tekemään, oli sitten kyseessä valmistaja tai jo aiemmin valmistettu vene?
Jotain pulmaahan tuohon on täytynyt sisältyä. Ideanahan toi taitto systeemihän on loistava, jos se vain lunastaa myös käyttäjän tarpeet ja mielikuvat.
Ja onhan näitä taittosysteemejä saatavissa lisärahalla nykyveneisiinkin.
Muistelisin vuosien takaa joitain keskenään ristiriitaisia kokemuksia koepurjehduksissa veneen käyttäytymisessä.
Mielestäni idea on hyvä meidän matalissa vesissä, varsinkin kun nykyisten normiveneiden syväykset alkavat olla järestään 1,80Guyline-sarjan suurin probleema taisi olla se, että kun ne eivät ole ns. riittävän perinteisiä ei rantaparlamentti millään (ainakaan kovin yksimielisesti) anna niille hyväksyntää. Painolastillinen kääntököli on hieno keksintö, sisustukset funktionaaliset jne. Mutta 30 vuoden jälkeenkään meikäläiset eivät uskalla luottaa konstruktioiden kestävyyteen eivätkä isot pleksi-ikkunat sovi silmään.
Olisikohan samantapaista vääntöä tällä hetkellä "silitysrautarungoista"? Vain perinteinen kelpaa ja on mahottoman merikelpoistakin vaikka olisi järvi-Suomessa tehtyä. Tuskin tuolla isojen merten rannoilla vaikuttavat italialais-, ranskalais-, englantilais- tai amerikkalaisveistämöt osaavat merikelpoisia veneitä valmistaa!
- 24
Niinpä. Minua miellytti suuresti sen 822 "ufopleksi" ja valoissa moderni sisustusratkaisu. Olin aika hilkulla sellaisen ostaa, mutta veneen olemattomat säilytystilat ja alkueräinen vaatimaton kone sai perääntymään. Lopulta päädyin muutaman vuoden ikäiseen isompaan.
- SpK
Guyline 95 on oiva vene luonnosatamia koluavalle jos vaan ulkonäkö miellyttää. Minä sen verran vierastin ettei vene aikoinaan päässyt varsinaiselle ehdokaslistalle. Nyt jos hankkisin venettä niin ehkäpä pääsisi listalle. Paljon vastinetta niistä pyydettäviin hintoihin. Kääntököli on nimenomaan se ton veneen juttu, en lähtisi sitä muuttamaan.
- 4+17
SpK kirjoitti:
Guyline 95 on oiva vene luonnosatamia koluavalle jos vaan ulkonäkö miellyttää. Minä sen verran vierastin ettei vene aikoinaan päässyt varsinaiselle ehdokaslistalle. Nyt jos hankkisin venettä niin ehkäpä pääsisi listalle. Paljon vastinetta niistä pyydettäviin hintoihin. Kääntököli on nimenomaan se ton veneen juttu, en lähtisi sitä muuttamaan.
Muistan lukeneeni että haittana olisi vain kovassa kelissä äänet joita painava kääntököli päästelee koska se liikkuu hieman pituusakselin suuntaisesti. Eikö siihen voi laittaa murtosokan joka lukitsee kölin? Kiveen törmätessä sokka sitten murtuu ja köli pääsee kääntymään. Testeissä köliä kerrotaan ajetun kovaa kiviin ilman vaurioita.
- glglglglgl
4+17 kirjoitti:
Muistan lukeneeni että haittana olisi vain kovassa kelissä äänet joita painava kääntököli päästelee koska se liikkuu hieman pituusakselin suuntaisesti. Eikö siihen voi laittaa murtosokan joka lukitsee kölin? Kiveen törmätessä sokka sitten murtuu ja köli pääsee kääntymään. Testeissä köliä kerrotaan ajetun kovaa kiviin ilman vaurioita.
Jepp. Muljahtelun loppuu kun ottaa hydraulipumpulla pari vääntöä, jolloin kölillä on akselin lisäksi toinen kohta josta se on kiinteästi kiinni. Kivilleajosta: itse en omalla GLllä koskenut pohjiin kuin satamavauhdissa, jolloin köli vain nousee ylös ja vene niiaa. Naapurilaiturin 95 veti 6 solmua kivelle ja vauriona vain kolot lyijyssä.
- 16+10
glglglglgl kirjoitti:
Jepp. Muljahtelun loppuu kun ottaa hydraulipumpulla pari vääntöä, jolloin kölillä on akselin lisäksi toinen kohta josta se on kiinteästi kiinni. Kivilleajosta: itse en omalla GLllä koskenut pohjiin kuin satamavauhdissa, jolloin köli vain nousee ylös ja vene niiaa. Naapurilaiturin 95 veti 6 solmua kivelle ja vauriona vain kolot lyijyssä.
Kuinka usein irrotitte kölin kiinnityksen tarkastusta varten? Löytyykö korjattavaa, ruoste ym.
- 22
95:tosta myös pähkäillyt joskus, oikeastaan se peräkajuutan erottaminen verholla oli sellainen joka aiheutti perääntymistä, ei oikein osunut silmään. Kieltämättä se portaikkoratkaisukin on hieman erikoinen...
Kantikkaat ikkuna tuntuivat silmään hieman oudolta, mutta nythän nekin ovat nykysuuntauksen mukaiset, ainakin Hansella näky olevan- glglglglglgl
Itse en irrottanut köliä kun totesin jokavuotisen hydrauliboxin/alumiinilaatikon irrottamisen jälkeen, että kölin yläreunassa ei ollut ruosteen merkkejä. Kerran hioin vain yläosan näkeistä ja myrkystä ja vedin päälle Light Primeria ja myrkkyväriä. Kölin irrottaminenkaan ei ole kovin hankalaa: kölille teline ja nosturilla vene nostetaan kölin päältä pois. Tästä aiheesta löydät kuvia salolaisen GL 95lla kilpailevan porukan sivuilta eli team Aranean sivuilta. Itselläni ei myöskään hydrauliikkamekanismin kanssa ollut koskaan murheita. Mekanismi falskaa muutaman pisaran hydrauliöljyä siinä kaikki.
- köl
glglglglglgl kirjoitti:
Itse en irrottanut köliä kun totesin jokavuotisen hydrauliboxin/alumiinilaatikon irrottamisen jälkeen, että kölin yläreunassa ei ollut ruosteen merkkejä. Kerran hioin vain yläosan näkeistä ja myrkystä ja vedin päälle Light Primeria ja myrkkyväriä. Kölin irrottaminenkaan ei ole kovin hankalaa: kölille teline ja nosturilla vene nostetaan kölin päältä pois. Tästä aiheesta löydät kuvia salolaisen GL 95lla kilpailevan porukan sivuilta eli team Aranean sivuilta. Itselläni ei myöskään hydrauliikkamekanismin kanssa ollut koskaan murheita. Mekanismi falskaa muutaman pisaran hydrauliöljyä siinä kaikki.
Tässähän ne ao. linkissä on kuvattu kaikki irrotetun kölin yksityiskohdat. Voisi kai ajatella että kölin ohueen yläpäähän josta akseli menee läpi voisi korroosio iskeä heikentäen jompaakumpaa tai molempia ja kölin kiinnitystä?
http://team-aranea.com/Albumi/Guyline 95/Köli kuvat/index.html
- 3
Pohdiskelin aikoinaan kuinka köli ja se boksin sisus ja kölin taittuva osa myrkytetään tai putsataan tai praimeroidaan, mitä ikinä. Kölihän on taittuneena telakoituna.
Tarkoitatko tolla boxilla/laatikolla sitä vedenalaista osaa, johon köli taittuu? Että se olisi irrotettavissa?
822 versiossa mitään boksia tai taskuahan (veden alla) ei ole, vaan köli taittuu vain alle, eli siten mielestäni parempi ratkaisu.
Mites läpiviennit, mitä on ja kuinka tiivistetty? Siis tuleeko männän varsi pohjasta läpi, vai millä tavoin koko mekaniikka on toteutettu?
Kyselen näitä ihan aidosti uteliaana, koska joskus vakavasti harkitsin ko. veneen hankintaa..- glglglglglg
95 ja 822 -rakenteet ovat kai erilaiset, en tunne 822-hydr mekanismia kylläkään. 95ssa hydr pumppu on veneen pilssissä, jonka muodostaa alumiiniboxi. Tämä boxi on kiinni n 40 pultilla ja laminaatin ja boxin välissä on Sikaflexia. Tästä boxista lähtee letku, jossa hydraulivipuvarsi on, ja joka on kiinnitetty köliin siten että se vipuvarrella kampeaa köliä ylös. Laminaatissa on siis reikä, joka ei sinänsä ole sen kummempi asia kuin vetolaitteen aukko pohjassa. Kun boxin irrottaa pääsee kölin yläreunaan hyvin käsiksi. Kun systeemin näkee avattuna, kasvaa luottamus sen fiksuuteen kyllä.
- GL omistaja
glglglglglg kirjoitti:
95 ja 822 -rakenteet ovat kai erilaiset, en tunne 822-hydr mekanismia kylläkään. 95ssa hydr pumppu on veneen pilssissä, jonka muodostaa alumiiniboxi. Tämä boxi on kiinni n 40 pultilla ja laminaatin ja boxin välissä on Sikaflexia. Tästä boxista lähtee letku, jossa hydraulivipuvarsi on, ja joka on kiinnitetty köliin siten että se vipuvarrella kampeaa köliä ylös. Laminaatissa on siis reikä, joka ei sinänsä ole sen kummempi asia kuin vetolaitteen aukko pohjassa. Kun boxin irrottaa pääsee kölin yläreunaan hyvin käsiksi. Kun systeemin näkee avattuna, kasvaa luottamus sen fiksuuteen kyllä.
Onko tuon hydrauliboxin/alumiinilaatikon vaikea irrottaa (ehtiikö päivässä)? Tarvitaanko mitään erikoistyökaluja? Onko se niin, että merivesi on alumiinikannentoisella puolella, eli nämä 40 pulitit ja sikaflexi estää veden pääsemistä veneeseen? Ostin äsken käytetyn GL 95 veneen eikä tietoa kölin kunnosta ole? Onko mitään muuta mitä pitää tarkistaa turvallisuuden takia?
- glglglglglgl
GL omistaja kirjoitti:
Onko tuon hydrauliboxin/alumiinilaatikon vaikea irrottaa (ehtiikö päivässä)? Tarvitaanko mitään erikoistyökaluja? Onko se niin, että merivesi on alumiinikannentoisella puolella, eli nämä 40 pulitit ja sikaflexi estää veden pääsemistä veneeseen? Ostin äsken käytetyn GL 95 veneen eikä tietoa kölin kunnosta ole? Onko mitään muuta mitä pitää tarkistaa turvallisuuden takia?
Irrottaminen onnistuu puolessa tunnissa. Tarvitset vain jakoavaimen tms. ja taltan. Pikkuhiljaa joka puolelta sitten vääntää sikaflexit irti ja boxi on kädessä. Sitten näet suoraan kölin yläreunan kunnon. Jos ruostevanoja, hio pois, puhdista ja laita pari krt primeria päälle.
- 5
Kuka voi ostaa tänäpäivänä veneen jonka nimessä on Gay
- Viiraako?
Nyt on puhe Guy (Guyline) -nimisestä veneestä. Lukihäiriö?
- 17
Viiraako? kirjoitti:
Nyt on puhe Guy (Guyline) -nimisestä veneestä. Lukihäiriö?
Eipä niissä sanoissa ole eroa samaa ne suurinpiirtein tarkoittaa
- 18765
17 kirjoitti:
Eipä niissä sanoissa ole eroa samaa ne suurinpiirtein tarkoittaa
Tulipa taas palstalle tosiälykäs kaveri! Taidat olla niitä, jotka potkii mummoja ja ruotsinkielisiä, maahanmuuttajista puhumattakaan. Suksi suolle tai hanki itsellesi aivot!
- J.K.Kari
Guyline 95:n muotit ovat nykyisin minun omistuksessani ja rakennan nyt kahta venettä omaan käyttööni ( toinen pojalleni). Kölin vaihto kiinteäksi on hyvin yksinkertainen toimenpide. Kölissä on erillinen istukka jolla se tulee samoille pulteille kuin aiempi kääntököli. Istukan muotti ja kölimuotti ovat minulla, joten olkaa yhteydessä jos kaipaatte niitä. Myös peräjatkeen muotit ovat minulla ja jatkoja voidaan tehdä tarvitseville. Purjehdusopinaisuuksiltaan kiinteä T-köli lienee hieman taittoköliä parempi, mutta samalla kiintoköli on hieman matalampi, joten mataluus vie hieman ominaisuuksista. Taittoköli on kätevä matalassa saaristossa ja rantauduttaessa, mutta kiintoköli ei ole paljoakaan taitettua köliä alempana, joten kyllä silläkin pääsee rantautumaan. Kölin kiinnitysistukka on hyvin vahva ja suurelta alaltaan pohjassa kiinni joten kyllä sekin kestää melkoiset iskut.
Terveisin Juha K. Kari
puh.040-5057258- 95
Onko jollakin 95:ssa sähköistä kölinnostinta? Itsellä alkoi hydrauliikka pumppu vuotamaan ja ajattelin syksyllä vaihtaa sen samointein sähköiseen. Suunnitteilla on asentaa yksitoiminen hydrauliikkapumppu. Kaipaisin vähän vinkkejä jos joku on homman tehnyt.
Menettääkö sähköisellä pumpulla kölin vapaan liikkumisen ala-asennossa? Kaavailemassani pumpussa on sähköinen laskuventtiili ja sitä ei varmaan kannata pitää virroissa koko aikaa? Olisin kovin kiitollinen vinkeistä - 264
95 kirjoitti:
Onko jollakin 95:ssa sähköistä kölinnostinta? Itsellä alkoi hydrauliikka pumppu vuotamaan ja ajattelin syksyllä vaihtaa sen samointein sähköiseen. Suunnitteilla on asentaa yksitoiminen hydrauliikkapumppu. Kaipaisin vähän vinkkejä jos joku on homman tehnyt.
Menettääkö sähköisellä pumpulla kölin vapaan liikkumisen ala-asennossa? Kaavailemassani pumpussa on sähköinen laskuventtiili ja sitä ei varmaan kannata pitää virroissa koko aikaa? Olisin kovin kiitollinen vinkeistäMulla on sähköhydraulinen kölinnosto. hydraulipumppu asennettu WC:n seinään ja sieltä letkulla kölilaatikkoon. Ohjaus napit sitloorassa. Ainoa ongelma on se, että kölin asentoa ei tiedä mistään.
Onko joku vaihtanut guylinen "ikkunoita". 25 vuodessa on aurinko harmaannuttanut polycarbonaatti ikkunat säröille niin että enää ei etummaisista näe ulos? Ovat laminoitu runkooon, ei ihan pieni työ. - 95
264 kirjoitti:
Mulla on sähköhydraulinen kölinnosto. hydraulipumppu asennettu WC:n seinään ja sieltä letkulla kölilaatikkoon. Ohjaus napit sitloorassa. Ainoa ongelma on se, että kölin asentoa ei tiedä mistään.
Onko joku vaihtanut guylinen "ikkunoita". 25 vuodessa on aurinko harmaannuttanut polycarbonaatti ikkunat säröille niin että enää ei etummaisista näe ulos? Ovat laminoitu runkooon, ei ihan pieni työ.>Mulla on sähköhydraulinen kölinnosto. hydraulipumppu asennettu WC:n >seinään ja sieltä letkulla kölilaatikkoon. Ohjaus napit sitloorassa. Ainoa >ongelma on se, että kölin asentoa ei tiedä mistään.
Onko sulla köli ala-asennossa "vapaasti kelluva", siis antaako pumppu karilleajotilanteessa öljyn virrata vapaasti takaisin säiliöön? - aapala
95 kirjoitti:
>Mulla on sähköhydraulinen kölinnosto. hydraulipumppu asennettu WC:n >seinään ja sieltä letkulla kölilaatikkoon. Ohjaus napit sitloorassa. Ainoa >ongelma on se, että kölin asentoa ei tiedä mistään.
Onko sulla köli ala-asennossa "vapaasti kelluva", siis antaako pumppu karilleajotilanteessa öljyn virrata vapaasti takaisin säiliöön?pumpulla ei vaikutusta kölin liikumiseen törmäystilanteessa sitävarten siellä on putki jossa takaiskuventtiili. laskuventtiili valitse virtapäällä auki mallia ei tule sähkönkulutuksen kanssa ongelmia.
- ?1+1=2
Hei
Taittokölimalleissa on suuri osa kölin yläosaa epämääräistä lasikuitusuojaa. On selvää ettei se ei pidä muotoaan paineessa ja kölin pinnan epämääräiset muodot aiheuttavat virtauksen "irtoamisen" kölinpinnalta. Tämä johtaa ns. sortoon.....
Veneellä pääsee kuitenkin matalempiin satamalahtiin eikä pienet törmäykset hajota venettä, joka lienee suunnittelun alkuperäinen lähtökohta...- GL:n omistanut
Mitä oikein höpäjät? Sortoon? Se köliboxi aiheuttaa pienen turbulenssin, jolla ei ole sorron kanssa mitään tekemistä. Ja sitä paitsi boxi on yläosastaan noin pari senttiä paksua laminaattia...sekö ei pitäisi muotoaan?
- Onko hullua
Nyt taisi löytyä nippu asiantuntijoita. Minua on askarruttanut pitkään kysymys millaisen tuomion saa kaveri , joka ajaa purjeveneellä ilman mastoa? Moottoriveneitä minulla on ollut, mutta perheen kasvaessa haluaisin maksimoida tilat, turvallisuuden, asumisen ja pienet käyttökulut. Guylinessä iski silmään juuri tuo taittoköli, pääsisi mökillä laituriin asti, myös sisätilat tuntuivat oivallisilta meidän neljälle hengelle ja kahdelle koiralle. Maston poistaminen ei ole mikään pakko, mutta helpottaisi mielestäni kulkemista ja haluaisin säästää maston ja purjeet myymistä silmällä pitäen. Kuinka monta solmua koneella pääsee, kyseisissä veneissä(Guyline 95) taitaa olla moottoreita 18hv-27hv:n väliltä. Käykää vaan reilusti kertomassa mielipiteitä!
- ignorantit
Voisiko verrata kaveriin joka poistaa polkupyörästä ketjut ja käyttää potkulautana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759