Mikähän on ollut syynä että BOEING valmistaa koneita joiden mallit ovat 700-sarjaa ja AIRBUS koneita joiden mallit ovat 300-sarjaa?Mistä nuo 300 ja 700 juontavat juurensa?Miksi ei vaikka 500-sarjaa tai 900-sarjaa jne...
Mist mahtaa johtuu??
4
478
Vastaukset
- 7E7
Boeingilla oli historiallisesti insinöörien keksimä mallinumerointi, joissa numeroilla oli joku merkitys. Kun he alkoivat suunnittelemaan matkustajasuihkukoneita, niille annettiin sen enempää miettimättä 700-sarja. Markkinamiehet pääsivät sen verran väliin, että ensimmäisestä mallista tuli näpsäkämmän kuuloinen 707. Kun siitä vielä tuli menestys, päätettiin 7x7 numerointia käyttää muissakin. Pieneksi poikkeukseksi muodostui harvinaisempi 707:sta kehitetty 720.
Airbusilla taas heidän ensimmäisen koneen työnimenä oli A300, koska se suunniteltiin noin 300-paikkaiseksi. Jossain vaiheessa vain sitten päätettiin että heidän matkustajakoneet saavat olla sitten 300-sarjaa.
Eipä noissa sen ihmeempiä merkityksiä ole. Boeingilla ei ole enää kuin 797 vapaana numeroista, tosin heillä on työnimissä ollut kirjaimiakin seiskojen välissä. Usein samasta koneesta tehdään eri kapasiteetin omaavia versioita sekä uudistuksia. Näitä erotellaan sitten eri malleilla.
Esimerkiksi Boeing 737:
Original series:
B737-100 (ensi lento 1967)
B737-200 (pidennetty -100, ensi lento 1971)
Classic series
B737-300 (uudet moottorit ym, 1981)
B737-400 (pidennetty -300, 1985)
B737-500 ( -200 mallin korvaava, pidempi toimintasäde kuin -300, 1987)
Next generation
B737-600 (-500 korvaava, 1995)
B737-700 (-300 korvaava, 1993)
B737-800 (-400 korvaava, jatkettu -700 versio, 1994)
B737-900 (800 version jatkokehittely 1998)- on se ihmejuttu
sinulta että miksi BMW on 300 sarjaa ja Lada on 2105....Saab 93 ja Volvo V50....eikö ole ihmeellistä?
- Wai?
Ei kyllä ole m itenkään ihmeellistä - ainakaan mun mielestä - varsinkaan kun ne on autoja ja tää on lentämistä koskeva keskustelupalsta.Mutta ei kyllä muutenkaan mitään ihmeellistä tossa sun auto jutussasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201185
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89874- 85741
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18699- 91675
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276675- 107614
- 29555
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49533Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet110497