3 vuotta sitten tein jakopääremontin ja vesipumpun vaihdon yhteydessä sain tyhjennettyä jäähdytysnesteet, noin 5,5 litraa sain pois kun tilavuus noin 6litraa. (alavesiletkun kautta 4l ja vesipumpunkautta 1,5l) Eli 5,5 litraa meni uutta. Nyt olisi edessä taas jäähdytysnesteiden vaihto joten riittäneekö jos tyhjennän vain sen mitä alavesiletkun kautta tulee? Alavesiletkun kautta tulee noin 4litraa, loput jää koneeseen. Puhtaan näköiset nesteet on, eihän ne 3v hirveesti muutu mutta pitäähän ne vissiin vaihtaa kun 2v välein pitäis vaihtaa. Vaihdon yhteydessä kesti -45C ja nyt kestää noin -35C eli kyllä seos laimenee vuosien kuluessa.
Vastatkaa myös otsikko kysymykseen.
miten usein vaihd jäähdytysnesteet?
24
9522
Vastaukset
- waler
vittua kyselet,alasteluokan huoltomies.
jos tykkäät pommittaa typerillä kysymyksillä,niin kato paljon on ulkona pakkasta?- Anonyymi
Jäikö lääkkeet ottamatta?
- riittää...
Pitäs tuon riittää ja sehän vaihdetaan sen takia että korroosionesto inhibiitit menettävät tahonsa, eikä se pakkaskesto, ellet ole mennyt vettä lisäämään.
Veikkaan että ero johtuu enemmän mittareista millä on mitattu, mittasitko kunnollisella optisella mittarilla?
Isoissa koneissa lisätään jäähd.nesteeseen pelkkää inhibiittiä, ei koko nestettä.- 5555555555555555555u
Optisella mittasin sen -45 ja nykyisen mittauksen halvalla jäähd.neste mittarilla sen -35. Mutta kyllä se varmaan pudonnut se jääpiste 3v ajalta
- jalkaratas
Miksi ei myös pienempiin koneisiin voi lisätä pelkästään inhibiittejä? Mistä sellaista saa? Onhan autoja paljon maissa, joissa ei tarvita pakkasenkestoa. Korroosion estoa kylläkin tarvitaan.
- koko nestettä
jalkaratas kirjoitti:
Miksi ei myös pienempiin koneisiin voi lisätä pelkästään inhibiittejä? Mistä sellaista saa? Onhan autoja paljon maissa, joissa ei tarvita pakkasenkestoa. Korroosion estoa kylläkin tarvitaan.
niin inhibiittiä saa apteekista.
- segseg
Jäähdytysneste täytyy tosiaan vaihtaa parin vuoden välein, koska siinä on moottorin sisäistä ruostumista estäviä inhibiittoreita, joiden teho katoaa ajan myötä ja moottoriin alkaa kertyä ruskeaa paskaa pohjalle ja kaikkiin mahdollisiin nurkkiin, jonka kyllä jokainen voi huomata avatessaan moottorin jossa jäähdytysnesteiden vaihto on laiminlyöty.
Vaihda tietenkin niin paljon nestettä kuin saat vaihdettua, eiköhän se neljä litraa silti ihan hyvin riitä.
Nesteet voit vaihtaa vaikka vuosittain jos ei ole rahasta kiinni, ei se nyt niin hirveän kallista tavaraa ole.
Terv. jenkkiharrastaja- segseg
Joku jo ehtikin vastata samaan aikaan kun kirjoitin itse vastausta.
Terv. jenkkiharrastaja - jopon mopo
taitaa nuo nyky moottorit olla muuta materiaalia kuin valu rautaa miksi siis vaihtamaan jäähdytys nesteitä turhan takia kyllä se jäähdytys neste pakkasta pitää ja toimii kun ei liikaa lisäile vettä
- 68768
Kun olet päästänyt vanhat pois täytät huuhteluvedellä, johon voi lisätä myös järjestelmän puhdistusainetta jos haluaa kalkkikertymät pois. Annat veden kiertää siellä moottori käynnissä ja sitten päästät pois, jos on likaista niin toistat saman. Siitten kun tulee puhdasta vettä ulos niin se moottoriin jäänyt vesikin on puhdasta vettä. Tämä huomioidaan sekoittamalla uuteen seokseen 60-70% laimentamatonta jäähdytysnestettä ja loput vettä.
- pepsopena
kannattas varmaan keittää vesi ennen koneeseen laittoa! Tai sitten lähdevettä pannuun!
- jopon mopo
pepsopena kirjoitti:
kannattas varmaan keittää vesi ennen koneeseen laittoa! Tai sitten lähdevettä pannuun!
hölömöt keittää vettä fiskut laittaa akku vettä eli tislattua vettä
- waler
jopon mopo kirjoitti:
hölömöt keittää vettä fiskut laittaa akku vettä eli tislattua vettä
Syylari irroittaa,ja laittaa pyykkinarulle kuivumaan? Laita lämmintä vettä,se on hyvä,ei jäädy?
Mihin perustuu 2vuoden vaihtoväli,muuhun kuin että korjaamot pääsee siitä veloittamaan?
Eikö se riitä,että pakkaskestävyys tarkistetaan ennen kylmiä ilmoja kerran vuodessa,ja
tarvittaessa lisätään sitä oikean väristä,jos tarve vaatii.
eikä pillulla ole mitään tämän kanssa tekemistä? - Anonyymi
jopon mopo kirjoitti:
hölömöt keittää vettä fiskut laittaa akku vettä eli tislattua vettä
Fiskut on aina fiskuja.
- Vanha Pieru.-
Vaihdoin nyt 560 000 km ajettuun kärryyni jäähdytysnesteen ensimmäisen kerran 10 vuotisena ja 450 000 km ajettuna. Pakkaskesto aineella oli tasan se sama, kuin mitä oli uutenakin. Pakkaskesto ei vähene pätkääkään itsekseen. Se vähenee vain, jos vuotamisen takia lisäillään pelkkää vettä. Pakkaskeston mittaileminen "kerran vuodessa" tai "kerran kymmenessä vuodessa" on turhaa. Pakkaskesto ei mittailemisesta lisäänny, ei myös vähenny.
Niin, se vaihto 10 vuotisena tapahtui muun remontoinnin takia, jolloin neste piti tyhjentää, niin en laittanutkaan samaa lientä takaisin, vaan poikkeuksellisesti uutta ainetta. Missä se inhibiittori mahtoi olla, sitä en huomannut, mutta mitään ruostetta tai muutakaan mönjää ei vanhassa nesteessä ollut.- L. itku
nykyajan nesteet ei toimi samoin kuin ennen. tehty semmoisiksi jotta rahat pois!
- Anonyymi
L. itku kirjoitti:
nykyajan nesteet ei toimi samoin kuin ennen. tehty semmoisiksi jotta rahat pois!
Älä nyt viitsi taas kerran munata itseäsi. Kyllä se jo tiedetään, ettet sinä mitään osaa etkä mitään tiedä. Pitää vain mölytä ja päteä.
Minun autossani vaihtuu nesteet tai ainakin osa niistä jokaisen letkurikon yhteydessä.
Sama jarrunesteitten kanssa paitsi letkirikkojen tilalla muu jarruremontti.
Näin on mennyt jo 50 vuotta.
- Anonyymi
Siellä koneen lohkossa on varmasti myös tyhjennysroppu niin saat tyhjäksi. Jäähdytysjärjestelmän puhdustusaine ei ole koskaan pahitteeksi. Paras vaihtoehto on sekoittaa uusi neste tislattuun veteen. Ei tule kalkkia koneeseen.
Vaihtoväliksi suosittelisin kaksi kolme vuotta riippuen paljonko ajat. Korroosiosuoja-aineet menettävät tehonsa ajan kanssa. Pakkaskestävyys säilyy. - Anonyymi
Jos siihen nesteeseen jotain ylimääräistä kertyisi, niin kyllä sen paisuntasäilöstä huomaisi.
Samana pysynyt väri nyt kymmenen vuotta, mutta voisi sen nesteen nyt ehkä vaihtaakkin.
Ei suljettuun järjestelmään mitään ruostetta kerry.
Ei edes taloissa vesikiertoiseen lämpöpattereihin. - Anonyymi
Kyllä sinne ruostetta kertyy kun jäähdytysnesteestä loppuu korroosiosuojaus. Se ei välttämättä heti näy nesteen värissä. Toinen mitä sinne kertyy on kattilakivi jos käyttää tavalllista hanavettä. Pitäisi olla tislattua vettä ettei siinä ole kalkkia.
- Anonyymi
Kovinpa on jäänyt puutteelliseksi peruskoulun kemian opinnot sinulla. Ruoste vaatii syntyäkseen happea ja sitähän ei suljettu järjestelmä sisäänsä päästä. Ja kattilakivi vaatii todella paljon veden poiskiehutusta. Ei onnistu kumpikaan auton moottorissa kuin tahallaan ja tieten tekemällä. Tislattu vesi ei ole hyvää jäähdytysnesteenä, se kun mielellään liuottaa itseensä yhtä sun toista. Ja on lievästi hapanta varsinkin kuumana.
- Anonyymi
Ja taas henkilö joka ei ole ollut koskaan autojen eikä tekniikan kanssa tekemisissä.
- Anonyymi
Paisuntasäiliössä on aina ilmaa ja happea, mikä liukenee nesteeseen.
- Anonyymi
Onko se ilma ja happi erillään toisistaan?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849