Miten selvitä surusta.?

En kerro.

Läheinen ihminen teki itsemurhan ja tällä hetkellä tuntuu niin pahalta ettei sanoin kuvailla voi. Olen vain itkenyt, töissä käynyt ja sielläkin itkettää mutta pystyn aika hyvin peittämään sen. Olen kulkenut sumussa enkä tiedä keinoa päästä pois. En halua tehdä mitään, vain käpertyä peiton alle itkemään. En voi kuunnella musiikkia, koska kaikki biisit alkavat itkettämään, en voi katsoa pihalle aurinkoon jota ystävä ei koskaan enää näe... En voi tuntea lämpöä, ystävä ei ole koskaan enää lämmin.

Tuntuu etten saanut tehdyksi tarpeeksi auttaakseni, tuntuu että olen hylännyt ystävän hädän hetkellä. Harmittaa kaikki pahat sanat mitä tuli sanottua.

En pysty tekemään mitään, looginen ajatuskyky on kadonnut tyystin. En halua siivota, en halua ajatellakaan ystävän hautajaisia, joita pitäisi jonkun alkaa järjestämään, en jaksa. Makaan sohvalla ja tuijotan eteeni, luulen katsovani telkkaria mutta en muista jos minulta kysytään että mitä olen katsonut. Kaipaan apua mutten tiedä mistä sitä hakea. Tunnen olevani riittämätön ihminen näin ikävöimään ystävää, koska en saanut hänen oloaan helpotettua. Enkä edes yrittänyt. Kuin salama kirkkaalta taivaalta tämä löi minut maahan, vaikka monen kertaan ystävä sillä uhkailikin. Miten näin voi käydä?

Miten tästä pääsee enää eteenpäin?

69

7172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mardo

suureen suruusi. Itsemurha voi läheisissä herättää myös syyllisyydentunteen, mutta nyt sinun on tärkeää saada oma olosi paremmaksi. Esim. seurakunnan diakonilta voisit saada keskusteluapua. Etkö halua kertoa edes jollekin työkaverillesi murheestasi? On varmasti todella raskasta, jos sinulla ei ole ketään läheistä, joka voisi jakaa suruasi. Terveydenhuollosta voisit hakea ammattiapua. Jokaisessa suhteessa tulee sanottua pahojakin sanoja. Älä niitä murehdi. Sanoit varmasti myös paljon hyviä sanoja. Emme vaan aina voi tietää, mitä kenenkin mielessä liikkuu. Vaikka ystäväsi uhkailikin itsemurhalla, ei hänen elämänsä ehkä näytänyt muille niin vaikealta, että kukaan olisi ottanut uhkaukset todesta. Päätös oli hänen.
      Eikä ystävälläsi ole sukulaisia, jotka järjestäisivät hautajaiset? Toivon todella, että saat näihin käytännön järjestelyihin apua. Ystäväsi varmasti haluaa, että sinä jatkat elämääsi. Tällä hetkellä kaikki kaatuu päälle, mutta meidän jokaisen surun kohdanneen on pikku hiljaa yritettävä ponnistella eteenpäin.
      Ennen kaikkea haluan lohduttaa sinua ja toivottaa erittäin paljon voimia.

• ymjdsryjsj

tee työtä se helpottaa

• Ylivartija Nelikivi

Nyt voisi joku sanoa, ett ammatin kovettama kyynikko; mutta entisenä vartijana niin siviilissä kuin vankilassa työskennelleenä sanoisin, että meidän eloon jääneiden ei todellakaan pidä syyllistää itseämme toisen ihmisen ratkaisusta. Aina on ollut ja tulee olemaan ihmisiä jotka eivät halua / jaksa elää .... Heitä on lyöty henkisesti ja joskus fyysisestikin tässä elämässä niin kovaa, että heille on suuri HELPOTUS kun pääsevät pois tästä maailmasta. Esimerkkinä: Näin olen ajatellut heistäkin jotka ovat tehneet peruuttamattoman asian ja sitten surmanneet itsensä, se tuntuu traagiselta mutta on heidän kannaltaan hyvä ratkaisu; kukapa meistä haluaa lopun elämäänsä ( esim. 30-60 vuotta) kantaa surmaajan ja elinkautis vangin leimaa...

• 40 vuotta yhdessä

tunnistan tunteesi olo tuntuu musertavalta vaimoni kuoli yllättäen kolme viikkoa sitten hautajaiset olivat tänään. k ehoittaisin ottamaan yhteytttä kirkkoseurakunnan diakoniaan eivät puhu uskon asioista vaan aivan mistä itse haluat tekevät myös kotikäyntejä. kirkon yleinen palveleva puh 010190071.lääkärissä käynti oli omalta osaltani välttämätön sain lääkeapua jonka turvin olen jotenkuten kyennyt hoitamaan pakolliset käytännön asiat. , jos sinulla on jokin läheinen ystävä joka voisi hoitaa tai yhdessä.siellä hoidetaan kaikki hautajaisiin liittyvät asiat. kuvaamasi tunteet ovat aivan normaaleja kyseisessä tilanteessa. hae rakas ihminen apua yksin et selviä. tekstini on ehkä vähän epälooginen kovan surun keskellä.

• kylppäriremonttimies

Paras ystäväni surmasi itsensä vuosia sitten. Alkuun olotilat olivat shokin ja surun välimaastossa, sitten myös viha tuli kuvioon. Kuinka hän saattoi tehdä sellaista? Aika parantaa haavat myös tässäkin asiassa. Tosin kaipuu on ikuinen. Puhuminen on parasta terapiaa, ja asian läpikäyminen eri näkökulmista auttaa ajan kanssa. Tärkein opetus itsemurhasta on kuitenkin se, että se on aina tekijänsä 100% ratkaisu. Sen kun opit tajuamaan, helpottaa tuska huomattavasti. Ei kukaan olisi pystynyt sitä estämään kuin tekijä itse. Ja tämäkin päätös - kaikesta kauheudesta huolimatta, oli tekijänsä päätös, jolle ei kukaan muu mitään voinut. Se vain on niin. Nyt kannattaa pitää itsestä huolta, ettei masennus ota ylivaltaa. Toisilla auttaa työnteko pitämään kiinni arjessa, toiset tarvitsevat lomaa. Mikä tahansa käy, kunhan ei syytä turhaan itseään ja oppii antamaan tekijälle anteeksi.

• iankaikkisuudelle.

Millainen on itsemurhan tehneen profiili?

- hän oli hyvä kuuntelija
        - hän oli hyvä lohduttaja
        - hän auttoi teki asioita ja töitä muille ja muiden puolesta
        - hän oli hauskaa seuraa
        - hän näki aina hyvät puolet kaikissa asioissa.
        - hän ei koskaan kieltänyt mitään apuaan ja auttoi myös rahallisesti muita

- hän ei loukkaantunut tai suuttunut muiden kiukunpurkauksista
        - hän oli kärsivällinen ja jaksoi kannustaa kun muut väsyivät

Miksi hän ei jaksanut elää?

• ELÄMÄ VOITTAA

SE EI VARMASTI OLEN SINUN VIKASI. OTA HETI YHTEYS TERVEYSKESKUS LÄÄKÄRIIN JOLTA SAAT LÄHETTEEN MIELENTERVEYSTOIMISTOON JOSSA ON AMMATTI AUTTAJAT.. DIAKONI MYÖS HYVÄ VALINTA JA VAIKKA YHDESSÄ. PUHU JA PUHU ASIASTA. ITSE OLEN YRITTÄNYT ITSEMURHAA HUONOLLA MENESTYKSELLÄ. TOISET SYYLLISTIVÄT KUINKA OLISIT VOINUT TEHDÄ SEN HEILLE, ETKÖ OLLENKAAN AJATELLUT MUITA. MUTTA KUN TÄHÄN TILANTEESEEN PÄÄTYY, OLET MIETTINYT JO KAIKKI MAHDOLLISUUDET MITÄ MAHDOLLISESTI TEET TOISELLE, MUTTA KUN OMA PAHA OLO VOITTAA KAIKEN, MILLÄÄN MUULLA EI OLE ENÄÄ SIINÄ VAIHEESSA MERKITYSTÄ. SULLA ON VAAN NIIN PAHAOLO ETTÄ SIITÄ ON PÄÄSTÄVÄ.
        ITSEMURHAN TEHNEITÄ SANOTAAN PELKUREIKSI, MUTTA SE VAATII TODELLA ROHKEUTTA, KOKEMUSTA ON.
        EN OLISI MISSÄÄN NIMESSÄ HALUNNUT KENELLEKÄÄN SITÄ PAHAA MITÄ OLISIN AIHEUTTANUT MUTTA OLET KUIN PUTKESSA OLEVA OMASSA TUSKASSASI, ET KUULE ET NÄE MUUTA. PAHAOLO VOITTAA KAIKEN.
        EN VOI LOHDUTTAA MUUTEN KUIN SANOMALLA, S Y Y E I O L E S I N U N. LOPETA ITSESI SYYLLISTÄMINEN JA HAE PIAN APUA ENNENKUIN SEKOAT. TOIVON JAKSAMISTA.

• ikävä

Itsellä kävi niin että velipoika päätti vetää itsensä narun jatkoksi ja ikävä kyllä olin yksi joka hänet löysi elämä sen jälkeen oli suoraan sanoa aikamoista helvettiä kun mieli oli täysin sekaisin ja ei oikein tiennyt miten olla kun välillä oli hysteerinen ja taas välillä saattoi olla kuin mitään ei olisi ikinä tapahtunutkaan mutta nyt jälkeenpäin voin sanoa että suru ja kaipaus on aina mutta se siirtyy , ei pois mutta taaemmaksi päässä kun elämä kulkee eteenpäin , tässä asiassa on auttanut hyvin paljon puhuminen ,asioiden hyväksyminen ja tietysti elämän jatkaminen , vaikka se tuntuu nyt vaikealta niin yksi vanha sama lause pätee edelleen
        "aika parantaa haavat" ei täysin mutta niin että pystyt jatkamaa elämää.

• ....
        iankaikkisuudelle. kirjoitti:

- hän oli hauskaa seuraa

Siksi. Hän. Kävi. Täällä.

• tuntematon42

olen samaa mieltä kannassasi. ei pidä syyttää itseens. tekijä päättää, ikävä kyllä:(

• kokematon843
        ikävä kirjoitti:

Itsellä kävi niin että velipoika päätti vetää itsensä narun jatkoksi ja ikävä kyllä olin yksi joka hänet löysi elämä sen jälkeen oli suoraan sanoa aikamoista helvettiä kun mieli oli täysin sekaisin ja ei oikein tiennyt miten olla kun välillä oli hysteerinen ja taas välillä saattoi olla kuin mitään ei olisi ikinä tapahtunutkaan mutta nyt jälkeenpäin voin sanoa että suru ja kaipaus on aina mutta se siirtyy , ei pois mutta taaemmaksi päässä kun elämä kulkee eteenpäin , tässä asiassa on auttanut hyvin paljon puhuminen ,asioiden hyväksyminen ja tietysti elämän jatkaminen , vaikka se tuntuu nyt vaikealta niin yksi vanha sama lause pätee edelleen
        "aika parantaa haavat" ei täysin mutta niin että pystyt jatkamaa elämää.

otan osaa:(

• "

- hän oli hauskaa seuraa

No en halunnut, kuin pois.

Itse hain apua ja sain, sitten sain myös neuvon on oikeus asua ja elää missä haluaa, vanhemmat eivät omista lapsiaan, ei edes velvollisuudella olla kotona työvoimana ja vanhempien vanhuuden hoitajina.

Itsemurha yritykseni oli yllätys!!??
        Olin aina iloinen.
        Hyvin ahkera, työtäni jopa annettiin/luvattiin > lahjoitettiin eteenpäin, kysymättä minun mielipidettäni asiaan.

No kukaan ei ollut (vanhemmat, sisaret) sen jälkeen, kanssani missään tekemisissä. Kun lopulta en itse ottanut yhteyttä, ei yhteyttä ole ollut 25 vuoteen.
        Vierailut joita tein itsemurha yrityksen jälkeen, olivat suursiivouksia niin siskoille kuin vanhemmille. Ei minun pyynnöstäni vaan tarvikkeet ja käsky valmiina kun menin.
        ?

• kivireki51

- hän oli hauskaa seuraa

kukaan ei kuunellut häntä,ei auttanut ei vaan jaksanut olla loputtomasti kärsivälinen...auttajalla kun ei ole auttajaa sitä vaan ajan kanssa väsyy..luopuu elämästään.

• ex-käskyläinen
        " kirjoitti:

No en halunnut, kuin pois.

Itse hain apua ja sain, sitten sain myös neuvon on oikeus asua ja elää missä haluaa, vanhemmat eivät omista lapsiaan, ei edes velvollisuudella olla kotona työvoimana ja vanhempien vanhuuden hoitajina.

Itsemurha yritykseni oli yllätys!!??
        Olin aina iloinen.
        Hyvin ahkera, työtäni jopa annettiin/luvattiin > lahjoitettiin eteenpäin, kysymättä minun mielipidettäni asiaan.

No kukaan ei ollut (vanhemmat, sisaret) sen jälkeen, kanssani missään tekemisissä. Kun lopulta en itse ottanut yhteyttä, ei yhteyttä ole ollut 25 vuoteen.
        Vierailut joita tein itsemurha yrityksen jälkeen, olivat suursiivouksia niin siskoille kuin vanhemmille. Ei minun pyynnöstäni vaan tarvikkeet ja käsky valmiina kun menin.
        ?

Sukua ei voi valita eikä vaihtaa, ystävät voi.
        Sinulla on vapaus valita toisenlaisia ystäviä kuin perheesi on.

Kun minä muutin omaan isompaan omistusasuntoon, veljeni soitti ensimmäisenä vuonna ja vaati minua kotiin tekemään joulusiivoja äitini kanssa. Sanoipa vielä samaan syssyyn että se on velvollisuuteni. Siihen minä sitte tokaisin että mulla on nyt oma elämä ja oma koti, sinä olet ainoa lapsi kotona ja nyt on sun velvollisuus vuorostas tehdä oma osuutesi. Minä oon tehny omani. Siihen loppu pyytäminen ja käskeminen.

On tärkeää oppia sanomaan ei, mutta samalla kertoa se sillä tavalla ettei välit mene saman tien poikki. Aikuinen ihminen voi itse päättää tekemisensä eikä sitä enää tarvi muitten käskyttää ja komentaa. Joskus vain on ns. nostettava kissa pöydälle tai otettava härkää sarvista kiinni. Muutoin muut ihmiset pitävät kynnysmattona jota voivat hyödyntää niinku lystäävät. Muidenki tunteita on huomioitava, eikä kohdeltava kanssaihmisiä kuin esinettä. Omia oikeuksia kannattaa ja pitääki puolustaa!

• Itsemurhakandi

- hän oli hauskaa seuraa

...voin sanoa, että se tila, jossa ei näe mitään toivoa, tulevaisuutta, eikä välittämistä, on psykoosin kaltainen tila, jossa on niin sulkeutuntu itsensä sisälle, että sieltä ei edes kykene näkemään mitään toivoa.
        Jatkuvassa masennuksessa elävänä olen oppinut odottamaan, että ne tilat menevät ohitse. Vaikkakin ne ovat tuskallisia hetkiä ja voivat kestää kauan. Kun siitä on päässyt ohi, ajatukset muuttuvat täysin.

Sitä vaan ihmettelen, että missä ovat ystäväni, missä ovat ne ihmiset joilta olen apua pyytänyt?
        Sillä olen varma, että jos joku näistä itsemurhaepisoideista päättyisi kuolemaan, ystäväni myös itkisivät, mikis eivät tehneet mitään....??

• kuvaa minua!

- hän oli hauskaa seuraa

Itselläni on ollut todella vaikeaa ja olen myös väliin suunnitellut kaiken lopettamista.MUTTA olen myös sisuuntunut ja ehkä vähän itsekkäästi opetellut olemaan se joka EI enää tanssi muiden pillin mukaan eikä anna itsestään kaikkea.Tajusin tämän vasta puoli vuotta sitten!Nyt olenkin tehnyt itselleni sellaisen kuoren että ns."ystävät" ovat ihan ihmeissään kun minä en olekaan enää heidän käytettävissään silloin kun heille sopii vaan ainoastann silloin kun MINULLE sopii!Yllättävää on myös se että kaikki nämä ns:"ystävät" ovat aina olleet valmiina kaatamaan omat paskansa minun niskaani eikä heistä KUKAAN ole välittänyt kysyä kuinka MINÄ voin.On se uskomatonta!!!!
        Luulen että säästyn itsarilta ihan siksi kun olen keksinyt tämän keinon puolustautua.Toivottavasti löydän joskus uusia ystäviä.Vanhoista en enää piittaa kun eivät hekään piittaa minusta.Kun vaan jaksaisin tätä yksinäisyyttä.Varmasti keski-ikäinenkin voi vielä löytää uusia välittävämpiä ystäviä.En kyllä tiedä mistä niitä voisin löytää?

• Liian hyvä ihmiseksi

- hän oli hauskaa seuraa

Kuulostaa kiltteyssyndroomalta; tekee ja elää muitten puolesta ja muitten elämää mutta ei osaa elää omaansa eikä tunne olevansa niin hyvä, että voisi vaatia itselleen maailmasta mitään. Yleensä tyttöpuolisten vika, mutta kai niitä löytyy poijjiistakin. Kukaan, joka elää vain muille, toisille, ei varmasti jaksa kovin kauan, ensin pitää olla omat jutut kondiksessa, ennen kuin jaksaa (oikeasti) auttaa muita.

Normaali itsari-ihminen on kuitenkin oman navan kaivelija, jota ei takuuvarmasti hetkauta muitten ongelmat. Tai jos, niin hän näkee ne vain osana päähänsä maalaamaansa mätää maailmaa.

• Ansku 3

- hän oli hauskaa seuraa

Hän oli surun ja tuskan murtama ihminen, kun itsellä meni huonosti ei löytynyt yhtään auttajaa ei kuuliaa jos hän sanoi voivansa huonosti ei kukaan kuunnellut, vaikka itse oli kuin herran enkeli, kun muut tarvitsivat henkistä ja rahallista tukea. Jos vielä sattuu kohdallesi sellanen henkilö jonka luettelit jo olleen ja kuolleen, niin lupaa hänelle ääneen, kun sulla tulee vaikeeta niin tule minun tyköni. Sano ettei tässä elämässä ole ketään täydellistä ihmistä.

• lil_miss

Mun ex-poikaystävä teki itsemurhan syksyllä. Vaikka emme olleet yhdessä, välitin hänestä. olen hänen äidinsä kanssa puhunut pari kertaa ja hän on kysynyt multa nämä samat kysymykset, miksi ihminen ei näe muuta vaihtoehtoa? Sun kannattaa jutella läheisten kanssa tästä, käy vaikka psykologilla juttelemassa, se auttoi minua ymmärtämään että se ei ollut mun syy (vaikka exä sanoi että ei voi elää ilman mua).

Masennus on sairaus jota voidaan hoitaa, valitettavasti nämä merkit eivät ole muille aina selvät ja apua ei saada ajoissa kyseiselle henkilölle. Päätös voi olla harkittu tai sponttaaninen mutta näet aina jos ne oikeasti haluaa pois. vai onko se vain avunhuuto! Millä tavalla sun ystävä teki sen en tiedä, mutta tiedän että mun exä halusi pois täältä koska hän ei halunnut jäädä eloon sen jälkeen. (Nopea mutta tehokas kuolema siis)

Itse olen ajatellut paljon tätä, ja pelkään että en tule koskaan tulemaan tästä yli kokonaan mutta päivä kerralla ja keskittyä hyviin asioihin! Parhaat asiat oli sarjat ja elokuvat... Ei kannata ottaa drama elokuvia esim. mut ne auttoivat minua. (Ja ehdotan että menet juttelemaan psykologille myös :) se auttaa vaikka et uskoisi siihen)

• suru ottaa aikansa

ja lamaannus on nyt normaalia. Jos suru ei YHTÄÄN hellitä kun aikaa hautajaisista on kulunut hieman pidempään (muutama kuukausi), hakeudu lääkäriin ja ota selvää
      läheisensä menettäneiden vertaistukiryhmistä paikkakunnallasi/ lähimmässä kaupungissa.
      Ja mitä auttamiseen tulee, niin todennäköisesti et olisi pystynyt auttamaan.
      Tuttavani pelastettiin itsemurha yritykseltään muutaman kerran, toimitettiin psykiatriseen hoitoon, tuettiin , vahdittiin, keskustelutettiin niin ystävien ,läheisten kuin ammattiauttajien toimesta.
      Tuttava puhui itsensä psykalta "tervehtyneenä ja elämänhaluisena" ulos ja paineli samaa soittoa junan alle.

• Voimia

Koeta jaksaa. Perässä mennään. Kaikki me säätyyn ja sukupuoleen, ja mammonaan, katsomatta. Ota päivä kerrallaan uutta elämää, kuten mm. alkoholisteille sanotaan hoidoissa.Se ei ollut huono sanonta.....Olet tavallaan onnekas: Sinulla on Odottaja Siellä. Mutta älä mene liian aikaisin, voipi olla, että hänkään ei ole siellä vielä valmiiksi rakentanut Teille asioita. Kuin et ollut Sinäkään, menettämiseen. Matkalippu on kaikilla, vain passi ja kulkulupa puuttuu...
      Voimia!

• fdbvgfnh

aivan, ei liian aikasiin

• ei pääse eteenpäin

Olen ollut kuoleman rajamailla pieleen menneen itsemurhayrityksen vuoksi, se mikä sulla tuossa asenteessa on pielessä on aika! Aikaa ei yksinkertaisesti ole tuolla toisen puolella älä siis tee sitä mielessäsikään. Älä tähtää asian eteenpäin viemiseen, vaan pyri hyväksymään asia tässä ja nyt tilassa. Näillä eväin olen itse päässyt eteenpäin, mutta monesti on päiviä jolloin ei vain vieläkään pysty ottamaan kiinni hetkestä, kun ei ulkoiset asiani ole parantuneet sitten tuon yritykseni ainoastaan mielenhallintani on parantunut.

Ei kannata liikaa syyllistää itseään menneistä, lupaa mieluummin itsellesi ottavan opiksesi tuosta ettet enää toimisi noilla tavoilla. Itsemurhalla syyllistävä ystävä kuulostaa korvaan "epävakaalta" henkilöltä, joten sitä varmemmin sinun ei kannata surra syyllisyyttäsi. Ikävää se toki on että ystäväsi poistui tuotakautta, mutta yritä hyväksyä että niin oli sen tarkoituskin. Et voi muuttaa enää mitään tuosta, joten älä syytä itseäsi!

Aurinkoista kevään alkua!

• Päiviliini4

Osanotto ensinnäkin. Minulta kuoli veli parisen vuotta sitten.
      Hän oli minulle rakas ja läheinen ja auttoi aina, kun apua tarvitsin. Hänellä ei ollut omaa perhettä, mutta minun lapset olivat hänelle tärkeitä ja sain paljon apua ja tukea elämääni. Kuten toinen veljenikin ja kaikki muutkin läheioset ihmiset.Eli veljeni oli hyvä ja auttavainen ja tottakai mekin omalla tavallamme autoimme häntä jos hän apua tarvitsi. Veljeni,olkoon nyt tässä vaikka "Simo" oli tukeva ja vahva kuin honkapuu. Pienet ja hieman isommatkin huolet hän otti vastaan niin että aina niistä selvitään. Koskaan Simo ei elämässään ajatellut, että onpa liian vaikeaa elää ja selvitä. Oli hyvä työpaikka ja terveelliset elämäntavat.Kaikki siis hyvin. Sitten alkoi unettomuus,josta hän kertoikin ja helvetillinen ylitöiden teko,joista toinen veljenikin huolestui. Firma jossa veljeni työskenteli antoi tehdä töitä hullun lailla ja koska veljelläni oli taito ratkaista ongelmallisia pulmia töiden suhteen niin tottahan toki hänen annettiin olla töissä illat ja viikonloput ja jatkuvasti. Yöunet loppui kokonaan varmaan ihan liikarasituksen takia ja mieli alkoi tehdä tepposia. Kuulin jälkeenpäin, että veljeni oli käynyt useita kertoja kertomassa pomoilleen ettei voinut hyvin. Mielestäni heidän olisi tullut ohjata hänet lääkäriin ja sairaslomalle. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. No, en halua ketään syyttää tai itseäni olen osittain syyttänytkin. Olin lähes ainoa jolle hän suoraan kertoi sen,miten paha hänellä on olla. Alkoi esiintyä pelkoja,ahdistusta ja kaikkea mitä en olisi veljeni voivan koskaan potea. Ihana hymy katosi ja tilalle tuli surumielisyys ja tuska. Tiesin kokoajan että asiat on huonosti.Yritin puhua ja kuunnella. Yritin hakea apua muilta läheisiltä kertomalla heille että asiat ei ole hyvin. Ehkä hekään ei uskoneet tilanteen olevan niin paha. Meillä sisaruksilla ja vanhemmilla on aina ollut hyvät ja läheiset välit. Sitten veljeni alkoi vihjata kuolemasta minulle ja sanoin,ettei hulluja puhuisi. Mutta hänen mielestään ainoa syy elää oli vain me läheiset ja se mitä hänen kuolemansa meille tekisi. Tilasin ajan yksityiselle lääkärille koska apua Simo oli valmis ottamaan. Kuitenkin olisi tarvittu jo paljon muutakin,kuin rauhoittavia ja unilääkettä. Olisi tarvittu hoitoa ja terapiaa jne.
      Olen syyttänyt itseäni etten hommannut häntä tai ettemme yhdessä hankkineet oikeanlaista apua. Pari viikkoa lääkkeiden saannin jälkeen hän kuoli. Lähti omasta tahdostaan,kuten kauniisti voidaan sanoa.
      Ja koko sen ajan ennen hänen kuolemaa tunsin suurta tuskaa ja hätää ja ikäänkuin aavistin tulevan,kuten ehkä äitinikin ja muutkin.Ja se riittämättömyyden tunne,joka oli koko ajan vaihtui syyllisyyden tuntoon ja kaikkeen mahdolliseen.
      Jäähyväiskirjeessä veljeni puhui työstään ja ahdistuksestaan. Hän kertoi rakkaudesta meihin jäljelle jääviin ja pyysi anteeksi raukkamaista tekoaan. Vanhemmat sukulaiset ehkä tunsivat häpeää hänen teostaa.Minä en häpeillyt,koska hänelle se oli ainoa keino.Toki ajattelen,että apua olisi ollut,mutta emme sitä osanneet hankkia tai hän itse ei osannut eikä jaksanut enää lopulta. Hän oli kuollessaan vähän yli 40 vuotias. Vieläkään ei mene päivääkään etten häntä ajattelisi tai etten itkisi ikävää välillä. Kuoleman jälkeen kävin terapiassa,mutta koen etten saanut sieltä kuin lääkeapua,josta olikin tulla oikea vankila. Masennuslääkkeitä,rauhoittavia,unilääkkeitä...Nyt ajatellen vain hetkellinen unilääkkeiden käyttö olisi ollut lääkkeellisenä hoitona tarpeen. Varmasti hyvä vertaisryhmä tai kokenut terapeuttikin olisi auttanut. Minun tapauksessa puhuminen tapauksesta,tunteistaan,muistoista ja kaikesta läheisten ja ystävien jopa vieraampienkin (joihin kuitenkin luottaa) ihmisten kanssa auttoi.Tietenkään kaikkea tapahtuneesta ei halunnut kertoa,eikä tarvinnutkaan. Itkeminen aina kun itketti puhdisti mielen aina hetkeksi,kuten vielä nytkin. Sanotaan,että aika tekee tehtävänsä. Kahdessa vuodessa olen hyväksynyt,että veljeni on kuollut.Tosin joskus tuntuu että hän on vain jossain ja kohta tulee ja hymyilee leikkiä laskien..Kahdessa vuodessa pahin kipu ja kysymys miksi on hioutunut ja hyväksyy vain sen,että aina asiat ei menen kuten saduissa.Ikävä on ja pysyy,enkä sitä haluakkaan pois. Veljeni kuolema lähensi entisetään minua ja läheisiäni. Vain läheisen itsemurhan kokeneet voivat ymmärtää,kuinka suuren tunteiden sekamelskan jäljelle jääneetkin joutuvat kokemaan. Tie valoon on pitkä, mutta valo löytyy kyllä. Voimia kaikille saman kokeneille ja ajatelkaamme, että on ollut ihanaa tuntea ihminen,johon olemme olleet niin kiintyneitä,että itkemme hänen jälkeensä.

• itkevä ihminen

ihan itkettämää rupeaa:( otan suuresti osaa suruusi. onneksi veljesi laittoi kirjeen ettei se johdu teistä. ÄÄLIÖ POMO!!! suoraan sanottuna. pomon pitää seurata työtekijöiden hyvinvointia ja jaksamista!! mutta tosi surullinen tarina:( ja kaikilla muilla joilla on ystävä tai sisarus lähtenyt itse pois:(

• nankka

Osanottoni.

Ensinnäkin voisit hakea ehkä sairaslomaa jos olosi on kovin turta ja jotta tilanne ei kärjisty mihinkään mahdottomaan tilanteeseen, jossa olet loppuunpalanut tms. Ihan vaikka muutaman päivän, jos se helpottaisi. Oma kokemukseni on, että lääkärit ottavat stressin ja väsymyksen vakavasti ja voisit mielestäni hyvinkin saada edes pari päivää vapaata. Toisaalta työ auttaa pitämään ajatukset muualla, kotona vain ajattelisit ystävääsi ja syyllistäisit itseäsi. Päätös on nyt sinun.

Lohdutuksen sanana ystäväsi teosta voitaisiin sanoa, että jokainen on kuitenkin loppupeleissä vastuussa omasta elämästään ja mielenterveydestään. Itse masennuksen läpikäyneenä olen huomannut, että kukaan ei tule hakemaan kotoa terapiaan (paitsi pakkohoidossa, jossa tilanne onkin jo erittäin tuhoisa), vaan itse täytyy olla aktiivinen sekä reipas ja hakeutua hoitoon. Niin mahdottomalta kuin se masentuneena tuntuukin. Valitettavasti on myös niin, että jokaisella on omakin elämä ja huolet (pienet tai isot) kannettavana. Itsensä syyllistäminen ei kannata, uuvutat vain itsesi. Toki voit yrittää lohduttautua sillä, että nyt tunnistat ehkä paremmin toisten henkisen pahoinvoinnin ja osaat puuttua siihen jatkossa, jos siihen haluat ja kykenet.

Et välttämättä olisi voinut tehdä mitään. On olemassa moniakin tilanteita joihin ympärillä olevat ihmiset eivät voi vaikuttaa. Esimerkki: oma läheiseni kärsii lapsettomuudesta ja sanoo, että me läheiset emme voi auttaa, koska emme voi antaa hänelle lasta. Mitä siinä nyt sitten voit sanoa tai tehdä? Tottahan se oikeastaan on. Hänet tekisi onnelliseksi ainoastaan lapsen saaminen.

Mitä tulee tuohon ystäväsi uhkailuun, niin itsemurhauhkailut pitää mielestäni aina ottaa vakavasti. Kuitenkin ymmärrän sinua. Ehkä ystävästäsi – tai kenestäkään muustakaan – ei olisi uskonut, että hän sellaiseen hirvittävään tekoon pystyy. Se vaatii valtavasi rohkeutta ja erittäin toivottoman elämäntilanteen.

Voisit hakeutua omaan terveyskeskukseesi ja yrittää saada lääkäriltä lähetteen mielenterveystoimistoon, jos olosi on niin huono. Voi kuulostaa radikaalilta, mutta pelkään vain että sinäkin menetät tässä elämänhalusi. Myös tuo nimimerkki mardon ehdottama seurakunnan tuki voisi toimia. Sinun pitäisi päästä nyt jakamaan suruasi, puhumaan jollekin. Muuten tunteesi patoutuvat.

• Hermanni 1254321

Minun isäni isä räjäytti itsensä käsikranaatilla keskellä kylän urheilukenttää.Kutsui vielä kaikki mahdolliset katsomaan tapausta,jottei hänen vaimoaan ja veljiään piinattaisi "mihin se plutoonanpäällikkö on piiloutunut" Tämä tapahtui v.1918,niinkuin kai arvasittekin,ja punaiset olivat jääneet mottiin.Niin suuri oli viha että 3kk vanhaa isäänikin pidettiin pitkään perunakuopassa piilossa,jottei lahtarit olisi tappaneet sitäkin.Mummu vietiin Hennalaan ammuttavaksi mutta joskus onni potkiikin ja hän pääsi karkuun.
        Tämän itsemurhan ymmärrän ja hyväksyn ja olen koko elämäni ajatellut että jos joku niin pahasti elämää häiritsevä sairaus iskee,seuraan vaarin tietä.Nyt minulla on paljonkin ja vakavia sairauksia mutta onneksi ei kestämättömiä kipuja joten aion katsoa elämän maljan pohjaan. Kuitenkin tämä vaarini teko on elämässäni vaikuttanut moneen asiaan ,samoin veljieni.Entisenä vakuutustarkastajana tiedän myös miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat itsarin tehneiden läheisiin. JOTEN YLI EI PÄÄSE KUKAAN KOSKAAN.

• hhfjkjhgfd
        Hermanni 1254321 kirjoitti:

Minun isäni isä räjäytti itsensä käsikranaatilla keskellä kylän urheilukenttää.Kutsui vielä kaikki mahdolliset katsomaan tapausta,jottei hänen vaimoaan ja veljiään piinattaisi "mihin se plutoonanpäällikkö on piiloutunut" Tämä tapahtui v.1918,niinkuin kai arvasittekin,ja punaiset olivat jääneet mottiin.Niin suuri oli viha että 3kk vanhaa isäänikin pidettiin pitkään perunakuopassa piilossa,jottei lahtarit olisi tappaneet sitäkin.Mummu vietiin Hennalaan ammuttavaksi mutta joskus onni potkiikin ja hän pääsi karkuun.
        Tämän itsemurhan ymmärrän ja hyväksyn ja olen koko elämäni ajatellut että jos joku niin pahasti elämää häiritsevä sairaus iskee,seuraan vaarin tietä.Nyt minulla on paljonkin ja vakavia sairauksia mutta onneksi ei kestämättömiä kipuja joten aion katsoa elämän maljan pohjaan. Kuitenkin tämä vaarini teko on elämässäni vaikuttanut moneen asiaan ,samoin veljieni.Entisenä vakuutustarkastajana tiedän myös miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat itsarin tehneiden läheisiin. JOTEN YLI EI PÄÄSE KUKAAN KOSKAAN.

eikös siihen aikaan valkoiset oli rikkaita ja punaiset köyhiä, sori että kysyn?.niin minäkin ymmärrään vaikket vältämättä usko.

• surullinen:(

siitä on aina vaikea päästä yli, mutta muista aina ettei se ole sinun vika. mieti mitä ystäväsi ajattelee. ja ystäväsi ei taatusti halua että suret häntä liikaa. mutta pidä miellessä aina kaikki hyvät muistot teistä:)

• minä vain..

Ensinnäkin suureen suruusi erittäin paljon voimia ja todella tärkeää on, että yrität sisäistää asian, että ystäväsi itse päätyi ratkaisuunsa. Olen itse yrittänyt itsemurhaa ( siitä aikaa jo kyllä vuosia, mutta silti..) ja siksi voin EHKÄ osata vastata kysymykseen itsemurhan tekemiseen. Siispä, kun itse yritin itsemurhaa, niin minulla ei ollut enää yhtään valoa elämässä, olin kuin suljetussa pimeässä, pienessä huoneessa, jossa oli muutama ovi raollaan ensin, mutta kaikki ne lopulta sulkeutuivat edessäni jättäen minut pimeyteen. Tajusin kyllä ympärilläni olevat ihmiset, mutta koin, että aurinkoisena päivänäkään en valoa nähnyt ja maailma oli harmaa, väritön. Ja veljeni on tehnyt itsemurhan eli mielestäni osaan hieman ajatella miltä sinusta nyt tuntuu, siksi sanonkin, että mene vaikka terveyskeskukseen ja pyydä siellä apua itsellesi. SINUN EI TARVITSE JAKSAA KAIKKEA YKSIN !

• auttavainen ak

SANON KAIKILLE ETTÄ JOS TILANNE ON TOIVOTON ÄLKÄÄ TEHKÖ ITSEMURHAA,KOSKA ASIOISTA VOI PUHUA KENELLE VAAN!

• Dfdff
        auttavainen ak kirjoitti:

SANON KAIKILLE ETTÄ JOS TILANNE ON TOIVOTON ÄLKÄÄ TEHKÖ ITSEMURHAA,KOSKA ASIOISTA VOI PUHUA KENELLE VAAN!

Varmasti voi, mutta asiat eivät useinkaan puhumalla parane.

• 81715

kuten tässäkin on noita ohjeita annettu mistä sitä apua voi hakea niin hae kans. näissä asioissa kun ei voi läheisiin luottaa sillä saattavat reagoida miten sattuu, eivätkä varmasti ymmärrä että saatat oireilla pitempäänkin kuin jonkun pari viikkoo tai kuukautta...

nimim kokemusta läheisten "tuesta"

• .............
    • Kaks kertaa sama

Semmosta se ihmisen elo on!! Itseltäni on kaksi veljeä riistänyt hengen itseltään sairauden vuoksi. Lopputulos olisi jokatapauksessa ollut sama, mutta he vain itse auttoivat tapahtumassa ja samalla ehkä itseään. Ei ole helppoa katsoa vuositolkulla toisen kärsimyksiä!!
      Itse en tunne minkäänlaista syyllisyyttä, koska tein kaiken voitavan. Itsekäs teko itsemurha on kuulema, mutta asialla on monta puolta. Kannattaa ajatella asiaa suuremmassa mittakaavassa. Ehkä toinen / läheinen on siinä pisteessä ettei mikään auta.
      Kannattaa vain jatkaa eteenpäin, jättää kaikki pahat muistot siksee. Kyllä se aurinko paistaa risukasaankin!!

• Olen todella pahoillani sinun puolestasi, ja ystäväsi joka ei nähnyt muuta pois pääsyä pahasta olostaan kuin riistämällä oman henkensä. Hänen puolestaan ei voi enää mitään tehdä, mutta sinun voi. Ihan ensinnäkin, anna surun tulla, itke, raivoa, istu tv:n ääressä näkemättä mitään, mitä vain mikä on tullakseen. Suru pitää surra pois, niinkuin jossakin laulussa sanotaan. Ikävä ei ikinä katoa, mutta pahaolo helpottaa, oppii antamaan itselleen anteeksi ja ystävälleen. Toiseksi, hakeudu terveyskeskuksen päivystykseen, kerro tuntemuksesi ja vaadi saada apua. Tänä päivänä apua saa helposti, se on ainakin oma kokemukseni masennuksessa. Jättäydy työstä pois ja anna itsellesi aikaa. Älä kuitenkaan jättäydy ihan yksin, kerro lähimmäisillesi jotta he osaavat tukea sinua.

Toivon sinulle kaikkea hyvää ja voimia

• määmy

nikki joten saatat olla sama häirikkö, joka Miehen Logiikka palstalla häiriköi nikki piste systeemillä.

Toisekseen, kun käyt töissä, sekin on tekemistä.

Mikäli tod. käynyt miten kirjoitit, apua hakemaan ammattiauttajalta.

• suruun

Sinulle pientä lohtua antanee se, ettet ole asiasi kanssa yksin. Meitä on monia, samat tunteet ja kokemukset. Aika on paras lääke, anna itsesi itkeä. Helppo sanoa, hae apua, mutta hae siitä huolimatta, vaikkei voimavarat riittäisikään. Jaettu suru puolittuu. Onneksi vuodenaika on puolellasi.

• *rutistus*

Hae ammattiapua, ole muiden ystäviesi seurassa ja puhu, puhu, puhu ja puhu asiasta ja tunteistasi. Aika on se joka auttaa parhaiten. Siihen on varmasti juuri nyt vaikea uskoa, kun aika tuntuu kuluvan tuskan ja surun kanssa niin kovin hitaasti. Älä jää yksin.

Isäni teki itsemurhan 13 vuotta sitten. Ikävä on ikuinen. Mutta sen kanssa oppii elämään. Niin opit sinäkin. Ihan varmasti. Kunhan vaan jaksat alkushokissa hetkestä seuraavaan. Sinä selviät kriisistäsi. Hitaasti, mutta varmasti. Tsemppiä ja jaksamista Sinulle

• rauha...

Kukaan ei voi täysin tietää toista ihmistä, ei koskaan.
      Kuoleman jälkeen kaikki on kuitenkin helpompaa,
      sillä silloin ihminen pääsee rauhaan.
      Voimia ja jaksamista,
      kokemusta asiasta on.

• apu.

sanoa, että kaikesta huolimatta ystäväsi itsemurha ei ollut eikä olisi sun vastuulla. Se, mitä hän teki oli viime kädessä hänen itsensä vastuulla.

Muuta en osaakaan sitten sanoa. Mutta jospa tuo tieto auttaisi vähän.

• Valtakunnanoikeus

Monen itsemurhan pääasiallinen syy. Mitään yksinkertaista selitystä ei tietenkään ole olemassakaan, mutta tunnen muutamia täysin fiksuja ja älykkäitä, yht.kunnassa ihan normaalisti pärjänneitä ihmisiä, jotka joutuivat köyhyysloukkuun ja ahdinkoon, jota valtionjohto, sekä niiden kannattajat tähän maahan tuottavat ja päättivät ottaa itsensä hengiltä, ennen kuin jäädä kitumaan toinen toistaan suurempien pettymysten, puutteen ja niistä seuraavien sairauksien umpikujaan.

En hetkeäkään arvostele heitä heidän päätöksistään. Luotan heidän elämäänsä ja elämänsä päätökseksi tekemäänsä ratkaisuun, että se on ollut väistämätön seuraus siitä, mitä he joutuivat kokemaan.

Sen sijaan tuntuu suorastaan oksettavalta se tekopyhyys, jolla valtionjohto nyt "suree" Afghanistanissa kuollutta sotilasta ja hänestä tehdään, Natolobbauksen takia, nyt joku "sankari", vaikka itse on sinne Usa:n ja Naton sotaan halunnut mennä. Eikä äärioikeistolaisten organisoimassa korruptiosodassa, jota suurin osa Suomen kansasta vastustaa, ole millään lailla kyse, mistään sellaisesta sankaruudesta, josta kyse on ollut Suomen talvi- ja jatkosodissa, kun Suomen Itsenäisyyttä on puolustettu.

Eli valtionjohdon on kyllä ihan turha suitsuttaa mitään "jaloja aatteita" tms, tai yrittää kääntää suomalaisten mielipidettä naton puolelle, palkkasotilaan, vapaaehtoisesti valitsemassaan, työssä kuolemisen takia. Totta kai kuolema on aina läheisille itsetutkiskelun paikka, aina jokaiselle meistä, mutta sellaista Usa:laista kaksinaamaista sotasankaruuskulttia, jota kyllä myös Usa:ssa suurin osa kansalaisista vastustaa, Suomeen on ihan turha ympätä. Tällä kansalla on aidot sankarit sotiemme veteraaneissa, joille kunnia kuuluu.

Avaus nyt lienee pelkkä keksitty tarina, kuten muutama muukin tuolla tiesi kertoa, mutta aihe on tietysti valittu tarkoituksenmukaisesti tähän natoteemaan johdatteluksi, joten tässä nyt tuli siihen vastausta. Siis Suurin osa Suomen kansasta on sitä mieltä, että Suomen on heti vedettävä joukot pois Afghanistanista, natolobbaus on lopetettava ja Suomen erottava EU:sta, joka oli ja on, Suomen Perustuslain vastainen, eli laiton.

• ap.apu.

käytit samaa nikkiä kuin minä?
        No, itsepähän tiedät siihen syyn.

Mitä kuolemaan sen sijaan tulee, niin jokaikinen kuolee jossakin vaiheessa. Tänne ei jää kukaan ikuisesti.

• on väärä nimimerkki

Tällä palstalla on murheellisia ihmisiä, mene syytämään vihas muualle!

• kanssasiskosi

Syvä osanottani suureen ja elämän mullistavaan suruusi. Surunauha ry- Itsemurhan tehneen läheiset yhdistys tarjoaa vertaistukea, ei ammattiapua. Yhdistys toimii vertaisten vapaaehtoisvoimin, ja siellä on eri ikäisiä, erilaisessa elämäntilanteissa olevia, eri taustat omaavia niin miehiä kuin naisiakin sekä lapsia, nuoria ja aikuisia. Suosittelen lämpimästi tämän tuen kokeilemista. Pahemmaksi se ei ainakaan voi tilannetta saada. Vaikka jokaisen suru onkin henkilökohtainen ja aivan omanlaisensa, niin silti vertaisilla on kyky ymmärtää toista paremmin kuin kukaan muu koskaan. Tuntuu kuin olisi mustassa aukossa, josta ei ole poispääsyä. Asiasta ei pääse yli, mutta sen kanssa voi joskus oppia elämään. Suru on raskasta. Se ei ole nousujohdannaista vaan aaltoliikettä. Riittävän lohduttavia sanoja ei ole, voin vain lähettää sinulle suuren halin ja tiedon ettet ole yksin. Älä ole ankara itsellesi, ei sinun tarvitse kuunnella musiikkia jos et itse halua. Sure niinkuin itse haluat!
      Yhdistyksellä on omat internet-sivut.

• Ihmiset Ensin

"Ei se nyt ainakaan pahemmaksi enää voi mennä" potaskaan. Todellisuudessa tämän päivän Suomessa, politiikassa, meneillään olevassa kansanmurhassa ja noissa natolobbausasioissa, on todellakin kyse sellaisista asioista, että KYLLÄ vielä paljon, paljon pahemmaksi voi mennä ja menee,
        jos suomalaiset eivät ajoissa ymmärrä, minkälainen vastuuton äärioikeistolainen fasismin massahysteria ja aivopesu tässä maassa on pers=kok , kahden kokoomuksen kautta meneillään.

Onneksi meillä on vielä Vasemmisto, joka sentään yrittää pitää ihmisten puolia.

• kuitenkin yksin

Otan osaa suruusi. Olet varmasti sellaisen tunnemyrskyn keskellä, ettet tiedä mitä ajatella. Suru tuntuu nyt raskaalta ja ylitsepääsemättömältä, mutta se helpottaa ajan kanssa. Kipeä muisto ei haihdu ikinä, mutta menetykseen liittyvä alkushokki helpottaa lopulta. On tärkeää, että tunteet saavat tulla nyt kun ne puskevat pintaan. Tiedän, että tuollaisen menetyksen tunteet ovat oikeasti todella rankkoja käydä läpi ja kohdata, mutta niiden pidättely hidastaisi surutyötä.

Omaiset miettivät aina läheisen tehdessä itsemurhan, että mitä olisi voinut tehdä toisin. Silti kukaan ei voi syyttää itseään toisen valinnasta. Itsemurhan tekevä ihminen ei yleensä ole toteuttanut suunnitelmaansa hetken mielijohteesta, vaan miettinyt sitä niin kauan, että lopulta kukaan ei olisi voinut kääntää hänen päätänsä.

Sairastuin itse kuusi vuotta sitten masennukseen, ja olen vasta 20-vuotias, joten tilanteeni ei ole valoisin mahdollinen (jotenkin näen asian niin, että olen ihmisenä "pilalla", ja jo tässä iässä se tuntuu lannistavalta). Masentuneen ihmisen pääkoppa ja sen kaoottisuus ovat ehtineet tulla minulle vähän turhankin tutuksi, koska tiedän millaiseen omaan ahdistuksen värittämään maailmaan masennus voi ihmisen sulkea. Kun ahdistus ja epätoivo ottavat vallan ajatusmaailmassa, toisen sanat, vaikka kuinka olisivatkin hyviä ja kannustavia, tuntuvat lopulta aika köykäisiltä, koska vain sairastunut ihminen itse tietää, mitä käy läpi. Jokainen masentunut kokee tilansa eri tavalla. Jotkut saattavat pystyä olemaan kuin kuka tahansa "tavallinen" ihminen, mutta sisällä he kirkuvat pahaa oloaan. Minä luultavimmin lukeudun näihin ihmisiin, koska opiskelen, olen parisuhteessa, minulla on jokunen ystävä, enkä näytä joka sekunti maani myynneeltä - voisi siis hyvin luulla, että minulla ei ole ongelmia. Mutta oikeasti olen todella väsynyt ja elämä käy usein taistelusta.

Sehän masennuksessa vaarallista onkin. Kulttuurissamme masennus on edelleenkin häpeän aihe ja heikkouden merkki, ja masentunut ihminen yrittää kynsin ja hampain roikkua "normaalien" ihmisten rutiinissa ja jäljitellä normaalia elämää. Se väsyttää. Itse olen päätynyt sellaiseen vaiheeseen, että pelkään milloin katkean poikki totaalisesti ja jään sänkyyn makaamaan, koska en enää vaan jaksa.

Ja kaiken paineen ja pahan olon keskellä masentunut ihminen tuntee usein olevansa hyvin yksin, vaikka hänen ympärillään olisi ihmisiä. Hänen päässään saattaa pyöriä päivät pitkät ajatuksia, joita toinen ei voi edes kuvitella. Hän kyllä arvostaa muiden tukea, mutta loppujen lopuksi hänen taakkansa ei välttämättä kevene kuin hetkeksi, kun joku läheinen tarjoutuu kuuntelemaan.

Kaiken tämän ahdistavan sepustukseni tarkoituksena oli valoittaa teille masentuneiden läheisille, että jos edes epäilette läheisenne olevan masentunut, kysykää. Jos hän ei saa vielä tukea mistään, etsikää se hänelle. Ja jos kaikki päättyy kuitenkin huonosti, älkää ikinä syyttäkö itseänne, te olette vain ihmisiä siinä missä me kaikki, ja teitte kuitenkin todennäköisesti parhaanne niillä resursseilla mitä teillä oli. Mutta yrittäkää myös antaa anteeksi heille, jotka eivät jaksa kuormansa alla.

• Lapseni teki itsemurhan vajaa 3 vuotta sitten ja mieheni kuoli reilu vuosi sitten..kaikkein pahin mahdollinen asia elämässä on tapahtunut, kun joutui hautaamaan oman lapsensa. Kuukausia kului lapsen kuoleman jälkeen kuin sumussa ja tuosta ajasta ei ole oikein edes muistikuvia..mieletön ikävä on jokapäiväinen vieras ja usein on tunne, että suru vie ihan väkisin mennessään, mutta jostain kummasta sitä vaan saa voimia jatkaa tätä omaa maallista taivaltani. Onhan täällä elämässä kuitenkin niin paljon hyviäkin asioita, jotka pitävät arjessa kiinni.

Kun lapsen kuoleman jälkeen alkoi hiljalleen päästä jaloilleen, niin mies löydettiin kuolleena. Hän teki hidasta itsemurhaa juomalla itsensä hengiltä.
      Vaikeinta on ollut päästä eroon niistä itsesyyöksistä, että olisinko voinut tehdä jotain toisin auttaakseni läheisiäni, mutta toisen puolesta kun ei voi elää, niin minun on ollut pakko hyväksyä ajatus, että nämä asiat eivät olleet minun käsissäni. Täytyy osata olla armollinen itselleen, vaikka vaikeaa se välillä onkin.

Toivon kaikille teille, jotka olette läheisenne menettäneet, oli se tapa nyt sitten mikä tahansa, voimia. Itse uskon, että ajan myötä suru helpottaa niin, että on helpompi hengittää. Koskaan ei unohda, mutta surun kanssa voi oppia elämään ja huomaan, että hiljalleen ilo on palaamassa myös omaan elämääni ja odotan kevättä ja kesää innolla pitkästä aikaa ja moneen vuoteen en ole huomannut edes linnunlaulua, mutta muutama päivä sitten ilokseni sitä kuulin. Teille, jotka pohditte olisiko itsemurha se ainoa keino päästä eroon omasta tuskasta, toivon myös voimia. Niiden mustien hetkien yli kun pääsee, niin valoa näkyy varmasti tunnelin päässä..ainakin toivon niin. Voimavarojahan se vaatii rämpiä sieltä suonsilmäkkeestä ylös, mutta mikään asiahan ei varmasti hetkessä tapahdu, mutta usko itseen ja auttaviin tahoihin auttaa löytämään itselle selviytymiskeinoja. Voimia kaikille!

• pysäyttää

elämän. Se vie itsetutkimisen paikalle, eli katsomaan peiliin, eikä sieltä näe juuri muuta kuin syyllisyyttä. Jokainen on kuitenkin itse vastuussa elämästään ja valinnoistaan. Toisen puolesta ei voi elää, jokaisen on elettävä itse elämäänsä. Elämä on nykyään kovaa, joskus tuntuu, että vain vahvat selviävät. Läheisen kuolema vie tarkistamaan omia elämänarvoja, miten elän, arvostanko toisia, huomioinko heitä, annanko aikaani heille. Kaikkien elämä on niin älyttömän arvokasta, kuitenkin kun katsoo ympärilleen tätä maailman menoa, näyttää siltä, että ihmiselämä ei ole centinkään arvoinen, niin hirvittävää on maailman julmuus. Ihmiset ovat petoja toisilleen. Yritetään pysähtyä. Terveellä tavalla itsensä hyväksyminen antaa voimia myös toisen hyväksymiseen ja arvostamiseen.

• 09684+

aina pitäisi saattaa itsemurhalla uhkaava ihminen psykiatriseen pakkohoitoon. Koska se masennus on niin syvä että hän ei näe juuri silloin mitään hyvää. Eli 112 soita heti ja kerro että ystävä puhuu itsemurhasta. Ei mitään muuta. Hänet kai haetaan ambulanssilla pakkohoitoon, saa masennuslääkkeet ja amattipsykiatrit alkavat auttaa. Ei sihen maallikko pysty. 112 soitto heti ja kysy neuvoa.

• mahdolisuutta?
        09684+ kirjoitti:

aina pitäisi saattaa itsemurhalla uhkaava ihminen psykiatriseen pakkohoitoon. Koska se masennus on niin syvä että hän ei näe juuri silloin mitään hyvää. Eli 112 soita heti ja kerro että ystävä puhuu itsemurhasta. Ei mitään muuta. Hänet kai haetaan ambulanssilla pakkohoitoon, saa masennuslääkkeet ja amattipsykiatrit alkavat auttaa. Ei sihen maallikko pysty. 112 soitto heti ja kysy neuvoa.

jep!
        Olisit voinut estää! auttamalla kaveria vielä silloin kun eli..

• Enpä usko
        09684+ kirjoitti:

Itse asiassa vähän huvittava tuo juttusi. Ei siinä mielessä, että ettetkö tarkoittaisi hyvää ja kirjoittaisi oikeasta asiasta. Minäkin luulin, että se on noin. Ambulanssi soitettiin useammankin kerran ja parin päivän päästä tämä huonosti voiva itsemurhakandidaatti tuli takaisin kotiinsa ja tosiaankin pillerit kourassa. Ja sama jatkui, kunnes hän onnistui...

En usko näihin järjestelmiin, vaikkakin ne hyvää ehkä tarkoittavatkin. Olen ollut mukana kokouksissa, siis näissä missä jonkun masentuneen, itsetuhoisen asioita setvitään. Täydellisiä pettymyksiä, valitettavasti.
        No varmaan, onneksi, jotkut voivatkin löytää apua, varsinkin, jos tilanne on uusi ihmiselle. Varhainen tarttuminen lienee todellakin hyvä. Mutta mikään ei voita kuitenkaan toista ihmistä. Toisaalta joidenkin kohdalla ei tehoa mikään. Ja mitä tulee tuohon pakkohoitoon, se ei todellakaan toteudu ihan tuosta vaan.
        Minäkin luulin niin. Eräs tuntemani itsemurhaa yrittänyt joutui pakkohoitoon; hän yritti tappaa itsensä polttamalla talonsa, joutui sairaalaan, josta karkasi. Sen jälkeen hänet vietiin lukkojen taakse kolmeksi päiväksi. Pitempään häntä ei voitu siellä pitää, ei ollut perusteita eikä ehkä tarvettakaan enää sillä kertaa.

• 468e
        Enpä usko kirjoitti:

Itse asiassa vähän huvittava tuo juttusi. Ei siinä mielessä, että ettetkö tarkoittaisi hyvää ja kirjoittaisi oikeasta asiasta. Minäkin luulin, että se on noin. Ambulanssi soitettiin useammankin kerran ja parin päivän päästä tämä huonosti voiva itsemurhakandidaatti tuli takaisin kotiinsa ja tosiaankin pillerit kourassa. Ja sama jatkui, kunnes hän onnistui...

En usko näihin järjestelmiin, vaikkakin ne hyvää ehkä tarkoittavatkin. Olen ollut mukana kokouksissa, siis näissä missä jonkun masentuneen, itsetuhoisen asioita setvitään. Täydellisiä pettymyksiä, valitettavasti.
        No varmaan, onneksi, jotkut voivatkin löytää apua, varsinkin, jos tilanne on uusi ihmiselle. Varhainen tarttuminen lienee todellakin hyvä. Mutta mikään ei voita kuitenkaan toista ihmistä. Toisaalta joidenkin kohdalla ei tehoa mikään. Ja mitä tulee tuohon pakkohoitoon, se ei todellakaan toteudu ihan tuosta vaan.
        Minäkin luulin niin. Eräs tuntemani itsemurhaa yrittänyt joutui pakkohoitoon; hän yritti tappaa itsensä polttamalla talonsa, joutui sairaalaan, josta karkasi. Sen jälkeen hänet vietiin lukkojen taakse kolmeksi päiväksi. Pitempään häntä ei voitu siellä pitää, ei ollut perusteita eikä ehkä tarvettakaan enää sillä kertaa.

että osaisin ottaa kantaa. Miksi hänet laitettiin takaisin. Outoa. Etkö voisi tehdä kantelua syvästi masentuneen ihmisen HOITOVIRHEESTÄ?? Mielestäni se pitäisi tehdä, jos on aihetta. Miksei häntä pidetty kauemmin suljetulla osastolla? Tee asiasta julkinen ja vaadi vastuuta ylilääkäriltä ja sosiaal-terveysiministeriltä. Tässä tapauksessahan potilaan oikeus päästä hoitoon ei toteutunut, vai???

• turkoosia...

Läheisen tekemä itsemurha altistaa myös jäljelle jääneitä itsemurhalle lähinnä noiden mainitsemiesi tuntemusten vuoksi. Otapas nyt kiltisti puhelin käteen ja soita terveyskeskukseen. Sano, että ystäväsi teki itsemurhan ja nyt olet menettänyt oman elämänhalusi. Sillä pitäisi saada päivystysaika, jota kautta pääset hoitoon. Ovat havainneet, että itsemurhan tehneiden läheiset tarvitsevat apua myös.

Älä välitä niistä pahoista sanoistasi. Se, että ystäväsi olisi elossa ei tekisi niitä pahemmiksi tai keveämmiksi. Ne tuli sanottua. Olen kerran ollut jo puukko kädessä henkeäni luovuttamassa toisen ihmisen sanojen vuoksi, mutta päätin ettei mikään ilkeys saa minua kuolemaan.

Itsemurha lähtee aina tekijästä itsestään. Joillain on voimaa ottaa vastaan kaikki, mitä elämä kaataa niskaan - toisilla ei. Jotkut kestävät ilkeitä sanoja, toiset eivät. Se ei missään vaiheessa ole sinun vastuullasi. Mitä tämä elämä olisi, jos kenellekään ei voisi mitään sanoa tai omia ajatuksiaan pukea sanoiksi? Kyllä toisille pitää välillä pahasti sanoakin, jos muu ei auta. Kunhan ne pahat sanatkin tulevat hyvästä sydämestä, auttamisenhalusta ja huolehtimisesta.

Joskus ihminen tappaa itsensä aiheuttaakseen muille mahdollisimman paljon kipua, ikään kuin jättääkseen viimeisen "haistavitun" jälkeensä. En näe tuollaisen ihmisen kohdalla mitään suremisen aihetta. On eri asia ottaa itseltään elämä pois, jos sitä ei pysty elämään kuin ottaa elämä itseltään pois pilatakseen sen muiltakin.

Tsemppiä. Katso vain sitä aurinkoa, tänään näytti erityisen kauniilta auringonnousu. Ehkä saisit valosta vähän virtaa. Jos sielläkin on pakkasta, niin pue vaatteet päälle ja käy vetämässä kirpeää ilmaa keuhkontäydeltä - tunnet olosi elävämmäksi. Ja sitten sitä apua hakemaan.

• 6+1

Otan osaa suruusi, luulen tietäväni miltä sinusta tuntuu ja silti en tiedä, koska jokainen tapaus lienee omanlaisensa. Olin ns elänyt pumpulissa näinkin pitkälle, ympäriltä oli kuollut vain kaksi mummoani ja joitain kaukaisempia tuttuja ja sukulaisia. Mummot olivat jo vanhoja. Vajaa pari vuotta sitten ystävättäreni teki itsemurhan ja siitä meni puoli vuotta, kun miesystäväni teki saman. Se oli musertavaa aikaa ja väkisinkin on jäänyt tunne, että kuka on seuraava... Sukelsin kummallakin kertaa todella syvälle, tuntui kuin vaivoin riippuisin elämässä kiinni, teki mieli päästää irti. Piti miettiä jopa omaa suhdetta omaan itsemurhaan, kaikki siinä vaan käy läpi. Onko itsellä voimia elää enää, ja tietenkin sitten nuo itsesyytökset ja huonot omatunnot ja epätietoisuus. Ystävättäreni kohdalla tilanne oli eri, hän oli antanut viitteitä, hyvin voimakkaitakin, että ihan yllätys se ei ollut. Ehkä se hiukan helpotti. Mutta tämä mies, hänestä en ikinä olisi uskonut ja epäilykset ja arvailut jäivät. Kun miesystäväni kuolemasta oli kulunut noin kolme viikkoa, kuljin kuin haamu, itkin suurimman osan päivästä, yhtäkkiä kesken kotihommien suutuin, suutuin tosi kovasti. Olin yksin kotona ja haukuin nämä itsensälopettaneet. En tiedä, kai se elämän kipinä meissä panee tekemään asioita. Siihen asti en ollut uskaltanut tavallaan arvostella heidän tekojaan, mutta silloin vaan mitta täyttyi. Olin jutellut monen muunkin läheisen kanssa, työkaverien ja muiden ja tajusin, että itsemurha on hirveän itsekäs teko. Itsemurhan tehnyt ihminen laittaa toiset ihmiset älyttömään tilanteeseen, ikäänkuin jättää kaiken "paskan" muiden niskaan ja poistuu. Muut jäävät arvailemaan ja epäilemään ja voimaan pahoin. Kaikki on pelkkää omaan napaan tuijottamista. Raaasti sanottu, enkä tavallan tarkoita tuotakaan, mutta niin se lopultakin on. Sen tajuaminen on alku surulle, joka on todellista. Todellista surua, muistelemista ja ihmisestä luopumista.
      Sitä sitten jatkuu pitempään, mutta se on siedettävämpää. Toisen itsemurha ei ole sinun vikasi, se on teko, jossa ihminen ei ole aivan enää tolkuissaan, hän tuijottaa omaa napaansa niin, että ei tajua sitä, että toisillakaan ei mene aina niin hyvin.
      Edelleenkin rakastan noita kahta ihmistä, muistelen ja ikävoin. Kävin tiheään haudoilla ja oikeastaan sen jälkeen lopetin, kun kävin kysymyssä, että onko siellä nyt muka sitten niin hyvä olla...

Surutyö on prosessi, sinä olet alussa. Mutta uskon, että sinullakin helpottaa, kunhan tajuat sen, että et olisi voinut asialle yhtään mitään. Ystävättäressäni näin sen, että itsemurhasta tulee joku musta asia ihmiselle, se vaan vie ja houkuttelee. Hänen tunne-elämänsä jotenkin vääristyi. En tiedä mitä se musta on, mutta aistin sen pitkään ja puhuimmekin siitä. Hänen kohdallaan oli kyse myös lääkkeistä ja alkoholista, vaikkakin hän yritti hoitaa itseään. Miesystäväni itsemurha on täysi mysteeri, hän oli jotekin kunnian mies ja se tekokin jotain sellaista. Toki tajusin hänestäkin, että hän oli herkempi sisältä kuin ulospäin näytti. Piti kaiken sisällään, melkein.. Minkäs sille silloin toiset voi.
      Surullista !
      Anna surulle aikaa, anna itsellesi aikaa. Ei ole mitään pikakeinoa. Anna itsellesi anteeksi, että et ollut täydellinen ystävä, sillä sellaisia ei ole olemassakaan. On vain hyviä ystäviä ja se riittää.. Itsemurha on oma päätös.

Jaksamista !

• v2004-

itkemällä.tee pitkiälenkkejä kerro jollekkin mutta älä koko ajan käy sururyhmässä älä jää surunvangiksi.puhu auttaviin puhelimiin ,mutta ajattele sulla on muistot hänestä voit myös vihatanhäntä koska se tulee myös aikanaan.katso taaksepäin huomaat montakopäivää siitä on.muista että vain hänellä oli paha olla.tulee päivä jolloin voit nauraa .älä jääkoukkuun jossa uudestaan ja uudestaan puidaan samaa asiaa..poikani murhattiin6v sitten ,tein kaikki nämä mutta ainakun tunsin olevani tyhjä .lähdin, ulos koirani kanssa,sen jälkeen kirjoitin kuolleelle pojalleni kirjeen jonka sitten revin,kaikki kirjeet revin.välillä haukuin us kovaisista pysyn kaukana

• mira_nina657

hei! Suuren surun olet kohdannut mutta aika on ihme, se parantaa. Itsemurhan tehnyt on varmasti käynyt henkisen helvetin, kiirastulen, jota me jäljelle jääneet emme voi käsittää. Olkoon taustalla mielen sairaus tai "vain" väsymys tai uupumus, manalaa jossa itsemurhaa hautova ui ei pidä vähätellä. Vihaa toki saat tuntea ja uskaltaisin jopa sanoa että niin kuuluukin, mutta yritä hyväksyä, niin kornilta kuin kuulostaakin, että läheinen ihminen sai kantaakseen taakan jota hän ei jaksanut kantaa. Ystäväsi lisäsi tuskaasi uhkaamalla itsemurhalla ja jätti sinulle syyllisyyden taakan kun et auttanut. Mutta juttu on niin että vaikka mitä olisit tehnyt, näin tapahtui ja sinun tulee nyt löytää apua pahaan oloosi. Kirkko on hyvä alku ja ammattiapu mikäli on tarpeen. Tarvitset apua jotta saat surutyön alkuun. Jotta ensijärkytys ja shokki menevät ohi, sen jälkeen suru alkaa pikkuhiljaa muuttaa muotoaan.

• Arkienkeleitä on.

Anna vaan itsellesi lupa surra suurta menetystäsi. Mutta hae keskusteluapua heti kun jaksat ja siltä tuntuu. Olet kuitenkin jaksanut jotenkin käydä töissä ja jakaa pahaa oloasi edes täällä. Se on hyvä alku. Toivon sinulle voimia.

• Niinkö ?

"Varmasti voi, mutta asiat eivät useinkaan puhumalla parane."

Siellä jossain välissä oli tuollainen tokaisu. Pelkkä puhe sinällään ei tietenkään asioita miksikään muuta, mutta puheen tarkoitus on antaa ihmiselle ajatuksia, 'eväitä', lohtua, neuvoa, apua ...

Samoin esim. kirjojen, taiteiden, musiikin, kaiken kulttuurin ... Niidenkin tehtävä on sama, panna ihminen ajattelemaan. Itsariajatuksia kantava ihminen on kai sitten tosi heikoissa kantimissa ajattelun suhteen, sisältöä ei löydy tai se on jotenkin vajavainen.

• pahastiEksynyt

Luin vasta kirjoituksesi(EN KERRO) Minulla kävi samoin menetin läheisen perheen jäsenen.Noin kuukauden päästä siitä kuin olet kirjoittanut tänne. En tästä selviä,ajatukset hyvin samanlaiset kuin mitä olet kirjoittanut.Tarvitsen apua mutta en tiedä mistä sitä hakea.

• kokenut asian

Ota yhteys vaikka omaan terveyskeskukseen ja kysy sieltä neuvoa he kyllä ohjaavat eteenpäin.Omalla kohdalla asiaan sain sieltä apua he ohjasivat eteenpäin.Läheisen menettäminen varsinkin itsemurhan kautta vie aikaa se on totta mutta puhuminen auttaa ja asiat olisikin hyvä käsitellä.itse kokenut tämän asian kohdallani reilut kaksi vuotta sitten ja edelleen kamppailen äitinä asioitten kanssa. Voimia sinulle hakemaan apua tunteista pitää saada puhua.

• Niin turha kuolema

Minä myös menetin rakkaan poikani äskettäin, en millään jaksa uskoa sen olevan edes totta. Ahdistus on aivan kauhea, ikävä kestämätön. Olen minäkin yrittänyt töissä olla, mutta yhtenään saa juosta vessaan itkemään. Millään ei ole enää väliä, miksi, miksi sinä et hakenut lapseni apua vaikka itsekin olit sitä mieltä että tarvitset auttajaa. En osaa auttaa sinua, olen itse tilannut ajan psygologille, saa nyt nähdä onko siitä mitään apua. Voimia sinulle sanovat kaikki, mistä niitä voimia saa? Tällä hetkellä ei mikään muu lohduttaisi, kuin se että lapseni vielä eläisi. Koko loppuelämäni tulee olemaan aivan hirveätä, jaksanko minäkään enää kauaa.

• jk

käy sururyhmässä

• itwillbeok

Itke, itke ja vielä kerran itke. Älä työnnä tunteitasi syrjään ja peitä suruasi, se voi myöhemmin alkaa vaivaamaan sinua. Kuuntele niitä biisejä ja muistele ystävääsi, suru helpottaa ajan kanssa suremalla.

• pusutanja95

Itsellä isoveli teki viimevuonna hirttäytymällä viimeisen lähdön. Olimme tosiläheisiä ja hän oli minulle erittäin tärkeä. Isäni löysi sinisenä roikkumasta. Aikansa otti päästä pahimman yli,ja nyt 1,5v myöhemmin olen päässyt jatkamaan elämää. Terapiassa käynti ja puhuminen asiasta auttoi. Kannattaa puhua niin kauvan ja paljon että pääsee jaloilleen.

• Leski ennen aikojaan

Aika.

• Miehensä menettänyt

Kaikille Teille voimia. Itse tuntui, ettei jaksnut enää ja annoin melkein periksi...ihme että tässä vielä olen. Mutta Oma Kulta ei olisi halunnut, että lopetan oman elämäni elämisen. Aloitin sen uudelleen: uusi paikkakunta,uusi työ...Hän katselee minua valokuvan takaa ajatellen : " Hyvä kulta!" :D Kaikkea Voimia Teille Rakkaimpanne menettäneille, muistakaa, ette ole yksin surunne kanssa. Meitä on monta.

• Been here before

Voimia sulle Pusutanja95.

• Pieni.tytöntyllerö

Itse suren tällä hetkellä läheisen ihmisen kuolemaa, viiltelevää siskoaani ja sitä että paras ystäväni muuttaa pian pois. En vain pääse yli ja tuntuu kun surua kertyy vain entistä enemmän.. Jos jotain olen oppinut, niin sen että surusta ei pääse yli vaan täytyy vain kestää ja mennä läpi! Vaikka kuinka mahdottomalta se kuulostaakin, niin joskus on vaan hyvä että itkee surunsa pois ja vaikka puhuu jollekin kun se että yrittää vaan olla ajattelematta. Voimia kaikille surusta kärsiville!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2006
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1667
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe