Kissan murot

paivipakarinen

Minulla on 3-vuotias kisu ja 5kk vanha kisu. Vanhempi on tottunut syömään koko elämänsä Latzin muroja, mutta minä luulen, että pikkuselle ne on hiukan "vahvoja" vatsalle, koska piereskelee aika paljon :D Molemmille murut kyllä kelpaa, mutta haluaisin hankkia "vatsaystävällistä" ruokaa, joka käy molemmille. Onko tietoa, että onko sellaista vatsaystävällistä ruokaa, joka sopisi molemmille kisuille. Bonusta tietysti vielä olisi jos murot ehkäisisivät karvapalloja, mutta sellaisia ei taida paljoa olla.

Jos jolla on kokemusta ja vinkkejä antaa niin otetaan vastaan :)

18

857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissa*3

      http://forum.incat.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1283011838/0

      http://www.zooplus.fi/shop/kissat/kuivaruoka

      http://www.acana-kauppa.com/index.php?cPath=22
      älä syötä kissoillesi markettien pöperöitä. markketti ruuat ei ole laadukkaita kissoille, usein paljon vehnää, jota kissa ei tarvitse.

      Itse syötän kolmelle kissoille eläinkaupan ruokia. yhdelle kissalle eläinlääkäriasemalta saatavaa nivelruokaa, koska on nivelongelmia. Nämä ruuat joita ostan, ei tule yhtään sen kalliimaksi kuin ostaisin "turhake" ruokaa marketeista. eläinkaupan ruuat kestävät pitempään, koska ovat täyttä lihaa, mitä kissa tarvitsee.sairastutat vaan kissasi markettiruualla.
      Kissat saavat myös kalaa, possunsydäntä, naudanlihaa.

      • paivipakarinen

        Mulla on ollut monia kissoja ja olen syöttänyt kaikille kaupan ruokaa. Jokainen on pysynyt elossa ja terveenä. Mielestäni jokainen saa syöttää kissallensa mitä haluaa ja jokaisella on oikeus sanoa mielipiteensä, mutta en koe kaupan ruokia sen epäterveellisemmiksi kuin eläinkaupankaan. Kaiken lisäksi toinen kissani ei edes syö eläinkaupan "laaturuokaa".


      • jasmu
        paivipakarinen kirjoitti:

        Mulla on ollut monia kissoja ja olen syöttänyt kaikille kaupan ruokaa. Jokainen on pysynyt elossa ja terveenä. Mielestäni jokainen saa syöttää kissallensa mitä haluaa ja jokaisella on oikeus sanoa mielipiteensä, mutta en koe kaupan ruokia sen epäterveellisemmiksi kuin eläinkaupankaan. Kaiken lisäksi toinen kissani ei edes syö eläinkaupan "laaturuokaa".

        Samoin. Mutta... kuinka monta kertaa päivässä ruokitte kissojanne? Semmoisia aikuisia kissoja?


      • paivipakarinen
        jasmu kirjoitti:

        Samoin. Mutta... kuinka monta kertaa päivässä ruokitte kissojanne? Semmoisia aikuisia kissoja?

        Mun kisuilla on aina muroja saatavilla, koska varsinkin tuo vanhempi on niin laiheliini ollut aina, että ei oo pahitteeks kilo tai pari. Märkää ruokaa annan kerran päivässä, joskus kaksi kertaa.


      • ei normaalia
        paivipakarinen kirjoitti:

        Mun kisuilla on aina muroja saatavilla, koska varsinkin tuo vanhempi on niin laiheliini ollut aina, että ei oo pahitteeks kilo tai pari. Märkää ruokaa annan kerran päivässä, joskus kaksi kertaa.

        Terve kissa ei piereskele. Vatsavaivoja ilmenee useimmiten niillä kissoilla, jotka syövät viljapohjaisia ruokia, etenkin kuivaruokia. Vilja allergisoi erittäin herkästi, eikä kuulu kissan ruokavalioon.

        Erilaiset lihat raakana ovatkin hyvä pohja kissan ruokavaliolle. Kuivaruokaa kissat eivät välttämättä edes tarvitse, etenkään marketin viljaruokia.


      • paivipakarinen
        ei normaalia kirjoitti:

        Terve kissa ei piereskele. Vatsavaivoja ilmenee useimmiten niillä kissoilla, jotka syövät viljapohjaisia ruokia, etenkin kuivaruokia. Vilja allergisoi erittäin herkästi, eikä kuulu kissan ruokavalioon.

        Erilaiset lihat raakana ovatkin hyvä pohja kissan ruokavaliolle. Kuivaruokaa kissat eivät välttämättä edes tarvitse, etenkään marketin viljaruokia.

        Mulla on ollut elämäni aikana monta kissaa ja kaikki ovat syöneet "marketin paskaruokia" eikä yksikään ole koskaan ollut sairas tms. Tämä uusin kissa vaan on nyt poikkeus. Arvelin, että rupean antamaan nyt enemmän lihaa jne. ja katson, josko tilanne muuttuisi. Kanaa sai viimeksi ja ainakin se auttoi...


      • Elämän kevät
        paivipakarinen kirjoitti:

        Mulla on ollut elämäni aikana monta kissaa ja kaikki ovat syöneet "marketin paskaruokia" eikä yksikään ole koskaan ollut sairas tms. Tämä uusin kissa vaan on nyt poikkeus. Arvelin, että rupean antamaan nyt enemmän lihaa jne. ja katson, josko tilanne muuttuisi. Kanaa sai viimeksi ja ainakin se auttoi...

        Miten jotku voi oikeasti olla noin tyhmiä!! Eikö ihmiset tajua että kissa on LIHANSYÖJÄ! Ei eläintarhoissakaan syötetä tiikereille, leijonille ja muillekkaan lihansyöjille viljamössöä jossa on lihaa vaan nimeksi!!


      • paivipakarinen
        Elämän kevät kirjoitti:

        Miten jotku voi oikeasti olla noin tyhmiä!! Eikö ihmiset tajua että kissa on LIHANSYÖJÄ! Ei eläintarhoissakaan syötetä tiikereille, leijonille ja muillekkaan lihansyöjille viljamössöä jossa on lihaa vaan nimeksi!!

        Ei taas voi ku pyöritellä silmiään. Sori vaan...


      • just joooo
        Elämän kevät kirjoitti:

        Miten jotku voi oikeasti olla noin tyhmiä!! Eikö ihmiset tajua että kissa on LIHANSYÖJÄ! Ei eläintarhoissakaan syötetä tiikereille, leijonille ja muillekkaan lihansyöjille viljamössöä jossa on lihaa vaan nimeksi!!

        Sano.Lihansyöjä nimenomaan.Siellä käynyt hyvä tuuri, kun ei ole iskenyt vakavampia sairauksia.
        Vaikka eihän se kaikkiin ihmisiinkään noi vakavat taudit iske.


      • elämän kevät
        paivipakarinen kirjoitti:

        Ei taas voi ku pyöritellä silmiään. Sori vaan...

        Säälittää vaan ne kaikki eläimet jotka eivät saa lajityypilleen tyypillistä ruokaa! En kuitenkaan sano että teollinenruoka on millekkään tyypillistä. Kyllähän se järkikin sanoo että lihansyöjille ei syötetä viljamössöjä, vai puuttuuko sulla kenties se


      • paivipakarinen
        just joooo kirjoitti:

        Sano.Lihansyöjä nimenomaan.Siellä käynyt hyvä tuuri, kun ei ole iskenyt vakavampia sairauksia.
        Vaikka eihän se kaikkiin ihmisiinkään noi vakavat taudit iske.

        Hei, menkää oikeesti itseenne jo :D Todella aikuismaista käytöstä :D

        Olenko siis nyt huono kissanomistaja, koska olen syöttänyt kissoilleni kaupan ruokaa ja jokainen kisuista on pysynyt terveenä, karva on kiiltänyt jne.? :D Naurettavaa oikeesti! Kaverin kanssa vielä kerran vertailtiin kaupan "paskaruokaa" ja eläinkaupan "laaturuokaa" ja ainesosat oli melkein samat :DD Lisäksi kissani eivät syö eläinkaupan muroja. Ja olen antanut kisuille lihaakin lisäksi.

        mutta joo. olisihan pitänyt arvata, että tämä keskustelualue on ihan täynnä lapsellisia ihmisiä. Seuraavaksi minua varmaan syytetään eläinrääkkääjäksi?! Menkää itseenne. Minä kyllä TIEDÄN, että kissa on lihansyöjä, mutta nykyään kissojenkin jalostuminen on muuttanut eläinten tarpeita enkä tarkoita nyt, että kissat ovat "kasvissyöjiä" vaan sitä, että nyky ajan kissat eivät elä villeinä luonnossa, joten pakostikin niiden ruoansulatus on muuttunut aikojen saatossa. Joo... no tästäkin joku saa moitittavaa aikuismaiseen tyyliin, mutta ei voi mitään :D


      • Minä vain:)
        paivipakarinen kirjoitti:

        Hei, menkää oikeesti itseenne jo :D Todella aikuismaista käytöstä :D

        Olenko siis nyt huono kissanomistaja, koska olen syöttänyt kissoilleni kaupan ruokaa ja jokainen kisuista on pysynyt terveenä, karva on kiiltänyt jne.? :D Naurettavaa oikeesti! Kaverin kanssa vielä kerran vertailtiin kaupan "paskaruokaa" ja eläinkaupan "laaturuokaa" ja ainesosat oli melkein samat :DD Lisäksi kissani eivät syö eläinkaupan muroja. Ja olen antanut kisuille lihaakin lisäksi.

        mutta joo. olisihan pitänyt arvata, että tämä keskustelualue on ihan täynnä lapsellisia ihmisiä. Seuraavaksi minua varmaan syytetään eläinrääkkääjäksi?! Menkää itseenne. Minä kyllä TIEDÄN, että kissa on lihansyöjä, mutta nykyään kissojenkin jalostuminen on muuttanut eläinten tarpeita enkä tarkoita nyt, että kissat ovat "kasvissyöjiä" vaan sitä, että nyky ajan kissat eivät elä villeinä luonnossa, joten pakostikin niiden ruoansulatus on muuttunut aikojen saatossa. Joo... no tästäkin joku saa moitittavaa aikuismaiseen tyyliin, mutta ei voi mitään :D

        Vaikka kissat eivät pääsisikään luontoon saalistamaan ruokaa itselleen, ei kissan ravintoainetarve ole muuttunut mihinkään. Kissat ovat vieläkin lihansyöjiä, jotka eivät tarvitse eläinperäistä ravintoa kuin aivan pienen määrän. Ruokakaupan ruuat sisältävät suurimmaksi osaksi viljaa, jota kissa ei tarvitse. Ja eiväthän kaikki eläinkaupankaan ruuat ole hyviä, niistä pitää vaan osata poimia ne parhaat päältä:) Hyvissä ja huonoissa ruoissa on se ero, että toisissa on enemmän lihaa ja niissä ei ole viljaa. Ja kuten sanoin, kyllä eläinkaupastakin löytyy niitä huonoja ruokia. Ja tietenkin paras ruokintamuoto olisi BARF, mutta se vaati paljon enemmän tietoa kissan tarpeista.
        Ja vaikka kissa näyttää terveeltä, niin se ei tarkoita että syöttäisit sille oikeanlaista ruokaa. Kaikki kissat ovat erilaisia ja kestävät eri asioita, mutta kannattaa kuitenkin miettiä mitä sitä rakkaalle kissalleen syöttää:)


      • paivipakarinen
        Minä vain:) kirjoitti:

        Vaikka kissat eivät pääsisikään luontoon saalistamaan ruokaa itselleen, ei kissan ravintoainetarve ole muuttunut mihinkään. Kissat ovat vieläkin lihansyöjiä, jotka eivät tarvitse eläinperäistä ravintoa kuin aivan pienen määrän. Ruokakaupan ruuat sisältävät suurimmaksi osaksi viljaa, jota kissa ei tarvitse. Ja eiväthän kaikki eläinkaupankaan ruuat ole hyviä, niistä pitää vaan osata poimia ne parhaat päältä:) Hyvissä ja huonoissa ruoissa on se ero, että toisissa on enemmän lihaa ja niissä ei ole viljaa. Ja kuten sanoin, kyllä eläinkaupastakin löytyy niitä huonoja ruokia. Ja tietenkin paras ruokintamuoto olisi BARF, mutta se vaati paljon enemmän tietoa kissan tarpeista.
        Ja vaikka kissa näyttää terveeltä, niin se ei tarkoita että syöttäisit sille oikeanlaista ruokaa. Kaikki kissat ovat erilaisia ja kestävät eri asioita, mutta kannattaa kuitenkin miettiä mitä sitä rakkaalle kissalleen syöttää:)

        Hienoa huomata, että täällä on tyyppejä, jotka osaa ihan asiallisestikin kirjoittaa kauhean syyllistämisen sijaan :D Ideanahan oli se, että kyselin, millaiset murot olisi parhaita kahdelle kissalle, joilla on erilainen tarve. Kun yritin vaihtaa muroja isommalle, niin ei onnistunut ollenkaan. Loppui syöminen jne. pikkuisempi nyt söisi mitä tahansa :D

        Eikä nuo kissat nyt kamalasti nuita muroja muutenkaan syö. Lisäksi sitten märkäruoat, kala, liha ja kana :)


      • ex-markettiasiakas
        paivipakarinen kirjoitti:

        Hienoa huomata, että täällä on tyyppejä, jotka osaa ihan asiallisestikin kirjoittaa kauhean syyllistämisen sijaan :D Ideanahan oli se, että kyselin, millaiset murot olisi parhaita kahdelle kissalle, joilla on erilainen tarve. Kun yritin vaihtaa muroja isommalle, niin ei onnistunut ollenkaan. Loppui syöminen jne. pikkuisempi nyt söisi mitä tahansa :D

        Eikä nuo kissat nyt kamalasti nuita muroja muutenkaan syö. Lisäksi sitten märkäruoat, kala, liha ja kana :)

        Noh, meilläkin kissat söi ennen ns.markettiruokaa. Ja yksi elikin hyvän ja pitkän elämän terveenä lähes loppuun asti. Sitten leikattu kollimme sairastui virtsakiviin ja syö nyt kalliita eläinlääkärin raksuja. Ainakin osasyyksi eläinlääkäri sanoi tuon viljapitoisen ruuan. Nyt toinenkin kissamme syö vain laadukasta kuivamuonaa sekä lihaa tietysti. Ja onpa kyllä vaan eron huomannut! Jätökset paljon pienentyneet, kissat ei enää ollenkaan oksentele (karvapalloja yms), turkki on paljon paremmassa kunnossa ja kissat muutenkin paremmin voivia. Eli suosittelenpa kuitenkin kaikkia kokeilemaan. Kissat ei välttämättä ihan helpolla totu uuteen ruokaan, mutta kokeilemalla sinnikkäästi eri laatuja (kaupoissa ja lääkäreillä usein ilmaisia/halpoja kokeilupakkauksia) yleensä löytyy ne kissojen suosikit.
        Eläinkaupoista muuten löytyy ruokaa lähes kaikkiin tarpeisiin, myös vatsavaivaisille ja karvapallojenkin ehkäisyyn.


      • Dora ja Nemis
        paivipakarinen kirjoitti:

        Hienoa huomata, että täällä on tyyppejä, jotka osaa ihan asiallisestikin kirjoittaa kauhean syyllistämisen sijaan :D Ideanahan oli se, että kyselin, millaiset murot olisi parhaita kahdelle kissalle, joilla on erilainen tarve. Kun yritin vaihtaa muroja isommalle, niin ei onnistunut ollenkaan. Loppui syöminen jne. pikkuisempi nyt söisi mitä tahansa :D

        Eikä nuo kissat nyt kamalasti nuita muroja muutenkaan syö. Lisäksi sitten märkäruoat, kala, liha ja kana :)

        Suosittelen Acanaa. Meidän poikakissa saa myös herkästi ilmavaivoja, mutta näitä sietää hyvin. Lisäksi erittäin laadukas ruoka.

        http://www.zooplus.fi/shop/kissat/kuivaruoka/acana/142086


    • Karkkikisut

      Jos valmisruokia tarjoilet, niin kannattaisi mielestäni nuoremmalle kissalle antaa penturuokaa. Ja tosiaankin ainakin sille vatsavaivaiselle kissalle viljapitoisten murojen tilalle sellaisia, joissa ei viljaa ole.

      Meillä oli iso ja pitkäaikainen vatsaongelma toisella kissalla. Monenlaisia muroja kokeiltiin: eläinlääkärin, ruokakaupan ja eläinkaupan. Kuitupitoisuutensa takia kokeiltiin Friskies Indoor-muroja, sekä hypoallergeenisyytensä vuoksi eläinkaupan James Wellbeloved-muroja. Näiden jälkeen kissa parani. Nämä JB't ovat edelleenkin käytössä Orijenin muroihin sekoitettuna. En tiedä, kuinka paljon muroilla olikissan paranemiseen osuutta. Kissa on hyvin nirso syömään mitään muuta. Yritetty kyllä on ihan tosissaan. Katkaravut menee...

      Tuossa JB sarjassa on sekä aikuisille että pennuille tarkoitettua ruokaa. Voithan sille vanhemmalle edelleenkin antaa niitä Latzeja, jos ne kerran hyvin maistuvat.

      • kiva juttu sulle

        Minusta sait ihan asiallisia ja asiantunteviakin vastauksia. Turha siinä on alkaa vollottamaan että "mun kissat, mä teen hei mitä haluun niille"! Jos et kestä vastauksia, niin ei kannata aloittaa tänne keskusteluita.

        Fakta nyt vaan on, että jos kissalla on vatsavaivoja, syynä on lähes aina ruokavalio, ja nimenomaan huonolaatuinen ja viljapitoinen ruoka. Latz ei ole pennulle liian "vahvaa" vaan todennäköisesti pentu on allerginen tai herkistynyt vehnälle. Terve kissa ei tosiaan vatsavaivoista kärsi, eikä tosiaankaan piereskele.


    • LiisaKi

      En ihan vastaa alkuperäiseen mutta pakko komentoida muutamaa jeesustelijaa täällä... Anteeksi saarna :)

      Itsellä ollut kissoja pienestä pitäen. Syönyt markettiruokaa ja vielä nytkin, 16 vuotiaana terveitä kuin pukit. Silti, jos olisin aikaisemmin ymmärtänyt eron ja ollut vaikuttamassa ruoan ostoon, olisin tehnyt toisin.

      Nyt omassa kodissa (kissat siis äidillä) aijon tehdä hieman valintoja. Vaikka markettiruokinnalla kissat pysyivät terveinä, haluan tarjota tuleville pennuille täysin erilaisen ruokavalion. Pennut saapuvat tässä tai ensi kuussa, ja olen jo nyt vertaillut ruokia ja niiden sisältöä. Tämä terveenä pysyminen saattaa olla tuuria tai mitä ikinä. Voin ainakin valinnoillani vähentää riskiä sairastua erinäisiin sairauksiin jotka johtuvat mm. huonosta ruokavaliosta.

      Ideana ei ole se millä kissani pärjää ''oikein hyvin'' vaan mitä minä haluan hänelle syöttää ja tarjota. Tuoteselosteen lukeminen tekee ihmeitä ja saa oikeasti ymmärtämään mitä vaihtoehtoja on. Pieni vaiva! Se 4% lihaa markettiruoassa on oikeasti naurettavaa. Toimeen tulee, mutta haluan tarjota kissalleni parempaa.

      Olen nuori, kohta opiskelija ja minulla ei todellakaan ole varaa ylimääräiseen. Tämä olisi silti vain tekosyy siihen että ostan kissalleni huonoa ruokaa. Eläinkaupasta saatavat runsaslihaisemmat vaihtoehdot tulevat saman hintaisiksi, pidemmän riittoisuuden takia. Myös hiekkaa tulee odotetusti kulumaan vähemmän ja hajuhaittoja ei kuuleman mukaan ole.

      mm. zooplus nettikaupasta saa tilattua markettihinnoilla laadukasta kissanruokaa suoraan kotiovelle. Ennakkomaksun ansiosta kukaan ei mielestäni voi itkeä kun ei ole luottokorttia yms.

      Itse päädyin valitsemaan ruoiksi viljattomia ja runsaslihaisia ruokia. Sekä kuiva- (jota mielellään ei tarjottaisi meillä paljon) että märkäruokaa löytyy. Varsinkin säästöpakkaukset ovat halpoja. Myös raakapakasteet maksavat yllättävän vähän ja niitä aijon lisäillä ruokavalioon monipuolisuuden takaamiseksi. Täysin Barf linjalle en aijo lähteä mutta miksi tyytyisin viljaiseen, vähälihaiseen ja muutenkin ravintoaineeltaan huonoon ruokaan, jos samalla hinnalla ja vaivalla saan parempaa? Barffiin en vielä lähde puutteellisten tietotaitojen tähden. Niiden kehittyessä tilanne saattaa muutua.
      En usko että kissan ruoansulatus on niin paljon ehitnyt kehittyä kuitenkaan villinä elämisen ajoista.

      Lähtökohtahan on se että rakastan kissojani ja tulevia pentuja ja siksi haluan tehdä näin. Nämä ''syötän kissalleni mitä haluan'' kommentit vain ihmetyttävät. miksi ihmeessä haluat?

      Lisäksi mainittava että nämä markettiruoan ja eläinkaupanruoan vertailut eivät tietenkään tuota tulosta jos et tiedä mitä vertailet. Pienellä merkkeihin perehtymisellä ja lueskelulla huomaa eron melko nopeasti. En minäkään aijo mediaseksikästä RC:ta tai muuta vastaavaa tarjota.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      388
      1533
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1220
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1145
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      701
    Aihe