Tarvitsenko kotivakuutuksen?

Jurpåeiainatajuu

Kertokaapa tyhmälle: tarvitsenko kotivakuutuksen? Taloyhtiöhän vakuuttaa kiinteistön, ja irtaimistoa varten minä en tarvitse vakuutusta. Minulla on vanhat paskaiset stereot, kirjoja, cd-levyjä, vaatteet, perusastiat - ei mitään sellaista minkä takia kannattaisi vakuutusmaksuja maksella. Irtaimiston arvo on niin vähäinen että se melkein menee omavastuun piikkiin.

Okei, tietysti jos on varaa ostaa asunto on varaa vakuutukseenkin mutta jos se on täysin turha? Olen kuitenkin ymmärtänyt että esim. astiapesukoneen vesivahingon varalta kotivakuutus olisi hyvä. Niin että mihin minä tarvitsen kotivakuutusta? Asun siis 39 m2 ensiasunnossa.

Kiitos vastauksista.

5

522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotinsa vakuuttanut

      Omassa omistusasunnossa kotivakuutus on sinun oma asiasi, mutta...

      Vahinkotilanteessa kotivakuutus voi olla se, joka estää henkilökohtaisen konkurssin.

      Tässäpä muutama tapausesimerkki, miksi kotivakuutus olisi kannattanut:

      1) Sinä tai vieraasi sammuu suihkuun ja vesivirtaa lopulta omassa asunnossasi valtoimenaan ja löytää tiensä alakertaankin. Pahimmassa tapauksessa joudut maksamaan kymmeniä tuhansia erilaisista kunnostutoimenpiteistä. (Ja tapaus on tosi.)

      2) Sinä tai vieraasi jättää vahingossa jonkun sähkölaitteen päälle ja rivitalonne palaa poroksi. Tässäkin tapauksessa olet taas maksumiehenä ja voit vain miettiä, minkälaisista summista on kyse, kun rivitalo rakennetaan uudelleen. (Jep, jälleen tositapaus.)

      3) Olet vierailulla ystäväsi luona ja onnistut hajottamaan hänen wc-pönttönsä. Sinä maksat tai sitten maksaa kotivakuutuksesi. (Ok, tämä on summaltaan huomattavasti pienempi kuin esimerkit 1. ja 2., mutta jälleen tositapaus.)

      Eli vaikka oma irtaimistosi ei olisi mielestäsi minkään arvoista, etkä tarvitsisi kotivakuutusta, niin pitää muistaa, että kotivakuutus korvaa helposti monenlaisia vahinkoja, joita kotona voi sattua. Ja monesti jopa kotivakuutuksiin kuuluu kaikenlaista lakimiespalvelua yms. extrana.

      • Tuosta kakkostapauksesta. Lähinnä kiinnostaisi tietää millä perusteella asukas olisi omalla kustannuksellaan joutunut rakennuttamaan rivitalon uudelleen, sitä varten on kiinteistön täysarvovakuutus..


      • ihquu
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tuosta kakkostapauksesta. Lähinnä kiinnostaisi tietää millä perusteella asukas olisi omalla kustannuksellaan joutunut rakennuttamaan rivitalon uudelleen, sitä varten on kiinteistön täysarvovakuutus..

        Kohdassa 1. kotivakuutus ei korvaa. Ennakkotapauksen mukaisesti korvaaja on sammunut itse.
        Kohdassa 2. esim. pyykin kuivaus saunan kiukaan päällä. --> tulipalo. Kotivakuutus ei korvaa.

        Kovaus voidaan evätä, tai sitä voidaan pienentää, jos hölmöilee tarpeeksi tai teko katsotaan tahalliseksi tai törkeän huolimattomaksi.


      • näin menee
        ihquu kirjoitti:

        Kohdassa 1. kotivakuutus ei korvaa. Ennakkotapauksen mukaisesti korvaaja on sammunut itse.
        Kohdassa 2. esim. pyykin kuivaus saunan kiukaan päällä. --> tulipalo. Kotivakuutus ei korvaa.

        Kovaus voidaan evätä, tai sitä voidaan pienentää, jos hölmöilee tarpeeksi tai teko katsotaan tahalliseksi tai törkeän huolimattomaksi.

        sillä jos on ollut aina ja sattuu luottotiedot meneen saa silti sen vakuutuksen samalta yhtiöltä jos ei ole sinne velkaa jäänyt.Kotivakuutusta ei myönnetä luottotiedottomille ollenkaan nykyisin.Jotkun vuokranantajat vaatii sen eli jos et ota et vuokraa kämppää.:=)


      • 17-90=24

        ja rivitalo paalaa empä oo vielä kuullut että ois maksellut polttaja loppueämän muiden osakkeita. kyll ätaloyhtiöllä on vakuutus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2022
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1441
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1305
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      68
      1245
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1187
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1105
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1050
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      88
      1014
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      803
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe