Kertokaapa tyhmälle: tarvitsenko kotivakuutuksen? Taloyhtiöhän vakuuttaa kiinteistön, ja irtaimistoa varten minä en tarvitse vakuutusta. Minulla on vanhat paskaiset stereot, kirjoja, cd-levyjä, vaatteet, perusastiat - ei mitään sellaista minkä takia kannattaisi vakuutusmaksuja maksella. Irtaimiston arvo on niin vähäinen että se melkein menee omavastuun piikkiin.
Okei, tietysti jos on varaa ostaa asunto on varaa vakuutukseenkin mutta jos se on täysin turha? Olen kuitenkin ymmärtänyt että esim. astiapesukoneen vesivahingon varalta kotivakuutus olisi hyvä. Niin että mihin minä tarvitsen kotivakuutusta? Asun siis 39 m2 ensiasunnossa.
Kiitos vastauksista.
Tarvitsenko kotivakuutuksen?
5
551
Vastaukset
- Kotinsa vakuuttanut
Omassa omistusasunnossa kotivakuutus on sinun oma asiasi, mutta...
Vahinkotilanteessa kotivakuutus voi olla se, joka estää henkilökohtaisen konkurssin.
Tässäpä muutama tapausesimerkki, miksi kotivakuutus olisi kannattanut:
1) Sinä tai vieraasi sammuu suihkuun ja vesivirtaa lopulta omassa asunnossasi valtoimenaan ja löytää tiensä alakertaankin. Pahimmassa tapauksessa joudut maksamaan kymmeniä tuhansia erilaisista kunnostutoimenpiteistä. (Ja tapaus on tosi.)
2) Sinä tai vieraasi jättää vahingossa jonkun sähkölaitteen päälle ja rivitalonne palaa poroksi. Tässäkin tapauksessa olet taas maksumiehenä ja voit vain miettiä, minkälaisista summista on kyse, kun rivitalo rakennetaan uudelleen. (Jep, jälleen tositapaus.)
3) Olet vierailulla ystäväsi luona ja onnistut hajottamaan hänen wc-pönttönsä. Sinä maksat tai sitten maksaa kotivakuutuksesi. (Ok, tämä on summaltaan huomattavasti pienempi kuin esimerkit 1. ja 2., mutta jälleen tositapaus.)
Eli vaikka oma irtaimistosi ei olisi mielestäsi minkään arvoista, etkä tarvitsisi kotivakuutusta, niin pitää muistaa, että kotivakuutus korvaa helposti monenlaisia vahinkoja, joita kotona voi sattua. Ja monesti jopa kotivakuutuksiin kuuluu kaikenlaista lakimiespalvelua yms. extrana.Tuosta kakkostapauksesta. Lähinnä kiinnostaisi tietää millä perusteella asukas olisi omalla kustannuksellaan joutunut rakennuttamaan rivitalon uudelleen, sitä varten on kiinteistön täysarvovakuutus..
- ihquu
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Tuosta kakkostapauksesta. Lähinnä kiinnostaisi tietää millä perusteella asukas olisi omalla kustannuksellaan joutunut rakennuttamaan rivitalon uudelleen, sitä varten on kiinteistön täysarvovakuutus..
Kohdassa 1. kotivakuutus ei korvaa. Ennakkotapauksen mukaisesti korvaaja on sammunut itse.
Kohdassa 2. esim. pyykin kuivaus saunan kiukaan päällä. --> tulipalo. Kotivakuutus ei korvaa.
Kovaus voidaan evätä, tai sitä voidaan pienentää, jos hölmöilee tarpeeksi tai teko katsotaan tahalliseksi tai törkeän huolimattomaksi. - näin menee
ihquu kirjoitti:
Kohdassa 1. kotivakuutus ei korvaa. Ennakkotapauksen mukaisesti korvaaja on sammunut itse.
Kohdassa 2. esim. pyykin kuivaus saunan kiukaan päällä. --> tulipalo. Kotivakuutus ei korvaa.
Kovaus voidaan evätä, tai sitä voidaan pienentää, jos hölmöilee tarpeeksi tai teko katsotaan tahalliseksi tai törkeän huolimattomaksi.sillä jos on ollut aina ja sattuu luottotiedot meneen saa silti sen vakuutuksen samalta yhtiöltä jos ei ole sinne velkaa jäänyt.Kotivakuutusta ei myönnetä luottotiedottomille ollenkaan nykyisin.Jotkun vuokranantajat vaatii sen eli jos et ota et vuokraa kämppää.:=)
- 17-90=24
ja rivitalo paalaa empä oo vielä kuullut että ois maksellut polttaja loppueämän muiden osakkeita. kyll ätaloyhtiöllä on vakuutus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984