Mondeo (-02, 1.8) on käynnistynyt yskähdellen/kankeasti pakkasilla, vaikka on lämmityksessä ja eilen ei suostunut käynnistymään enää ollenkaan. Kone yrittää pyörähtää, mutta ei jaksa ja sitten alkaa ihme naputus ja valot alkavat välkkyä tai oikeastaan säristä. Kun laittaa virrat pois ja takaisin päälle, kaikki viisarit käyvät kaakossa hetken aikaa. Käynnistys ei onnistunut tänään kaapeleidenkaan kanssa vaan auton käytös oli samanlaista. Kannattaako hankkia uusi akku vai kuulostaako vika olevan jossain muualla? Kiitoksia jo etukäteen, jos joku asiasta ymmärtävä viitsii vastata...
Mondeo ei käynnisty...
11
4537
Vastaukset
- kuullostaa
akku varmaan vetää viimeisiään, lohkolämppärikin saattaa olla kaput.Pitääkö lämmitin normaalia "kihinää" lämmetessään?
- Zorro221
Lohkolämmittimen toimintaa olen epäillyt aina, mutta kun pyysin merkkihuollossa asian tarkistamaan pari vuotta sitten (samalla kun asensivat sisäpistokkeen), niin kuulemma kunnossa oli. Mutta surkea se on joka tapauksessa. Eniten ihmetyttää se naputus ja se ettei kaapeleillakaan suostunut käynnistymään.
- k
Zorro221 kirjoitti:
Lohkolämmittimen toimintaa olen epäillyt aina, mutta kun pyysin merkkihuollossa asian tarkistamaan pari vuotta sitten (samalla kun asensivat sisäpistokkeen), niin kuulemma kunnossa oli. Mutta surkea se on joka tapauksessa. Eniten ihmetyttää se naputus ja se ettei kaapeleillakaan suostunut käynnistymään.
jos akkusi on huono ei se vaikuta siihen että ei lähde ulkopuolisella virralla,missä maajohto oli kiinni.Maajohto kannattaisi laittaa koneen runkoon kiinni.
- Zorro221
k kirjoitti:
jos akkusi on huono ei se vaikuta siihen että ei lähde ulkopuolisella virralla,missä maajohto oli kiinni.Maajohto kannattaisi laittaa koneen runkoon kiinni.
Koneen ympärillä on niin muovia, että vaikea sitä johtoa oli kiinnittää, mutta ensimmäisen kerran se kiinnitettiin auton runkoon ja toisella kertaa johonkin mutterin kantaan koneesta. Voiko sytytysennakko vaikuttaa koneen käynnistykseen kylmänä/kuumana? Esim. perjantaina ajoin 50km ja auto oli pari tuntia pakkasessa, se käynnistyi ihan moitteetta paluumatkalle. Mutta kun lauantaiaamulla autoa käynnisti, kone yskähti käyntiin, vaikka oli ollut "lämmityksessä"...
- tri kaikkonen
Zorro221 kirjoitti:
Koneen ympärillä on niin muovia, että vaikea sitä johtoa oli kiinnittää, mutta ensimmäisen kerran se kiinnitettiin auton runkoon ja toisella kertaa johonkin mutterin kantaan koneesta. Voiko sytytysennakko vaikuttaa koneen käynnistykseen kylmänä/kuumana? Esim. perjantaina ajoin 50km ja auto oli pari tuntia pakkasessa, se käynnistyi ihan moitteetta paluumatkalle. Mutta kun lauantaiaamulla autoa käynnisti, kone yskähti käyntiin, vaikka oli ollut "lämmityksessä"...
että koneessa on flunssa, kun tollai yskii. olisko jokin antibioottikuuri paikallaan tai jotain yskänlääkettä
- asdasdasffg
Mulla lähtee samallaine vehje laakista käyntii pakkasella ku pakkasella vaikka ei oo tolpassa kiinni. Avainsanat ovat hyvä akku ja starttimoottori.
- Lazarus
että on tulpat ja tulpanjohdot sekä puolat kunnossa, ja EI ole tankannut uutta 95E10 bensaa
- Talviautoilija
Missä kunnossa on akun navat ja niihin menevät kaapelit? Ettei vaan olisi likakerros päällä estämässä latausvirran kulkua. Valot voivat palaa kirkkaastikin, mutta virta ei riitä käynnistämiseen. Akku ei myöskään lataudu kovasta ajosta huolimatta.
Latausvalo ei myöskään ajaessa syty, sillä virtaa kulkee juuri sen verran läpi, että merkkivalo ei pala. Tämä ongelma esiintyi varsin usein vanhemmissa autoissa, joissa laturin hihna pääsi löysyyden takia luistamaan. Akku purkautui pikku hiljaa ja aiheutti monille päänvaivaa, kun eivät tajunneet mistä purkautuminen johtui.
Putsaa navat ja kaapelikengät, ja pistä akku lataukseen. Katso myös, että akussa on tarpeeksi akkuvettä. Täytä kennot oikeaan korkeuteen (jos akku on sellainen, että siihen voi lisätä vettä). Älä lataa jäätynyttä akkua, vaan anna sen ensin lämmetä ja sulaa kunnolla ennen latausta. Muuten voi sattua iso vahinko.
Huomioitavaa on myös se, että likaiset navat ja kaapelit omaava akku ei ota apuvirtaa sisään, eikä laske sitä myöskään eteenpäin. Apuakun käyttö on tällöin melko turhaa, sillä auto ei aina käynnisty. Työntäminen ja hinaaminen on melkein yhtä turha operaatio.
Lohkolämmittimen toiminnan voi tarkistaa ilman huollon apua. Kytke johto autoon ja tolppaaan, ja pistä korvasi moottoriin lähelle. Kohta alkaa lohkolämmittimen kohdalla helposti kuultava porina, joka kyllä kuuluu jos lämmitin on kunnossa.
Sytytysvikaa ei vielä kannata uumoilla, sillä ne ovat Mondeoissa aika harvinaisia. Toki mahdollisia nekin ovat. Tarkasta ja tee kuitenkin ensin edellä mainutut seikat.- Zorro221
Tänään sitten hain uuden akun ja putsasin akun kaapelit. Ja eipä Mondeo käynnistynyt. Ainoa muutos, että nyt jaksaa startti pyöriä ja mittarin neulat eivät käy kaakossa. Vähän ehkä yritti hörähtää, mutta siinä kaikki. Tulpat ovat vaihdettu vuosi sitten ja toissa tankkauksella laitoin masinolia tankkiin, jos se vaikka poistaisi mahdollisen kosteuden. Ja 98:sia olen käyttänyt. Vieläkin saa arvauksia esittää, vaikka torstaina auto hinataan korjaamolle ja perjantaina tulee ehkä oikea vastaus. Kiitos kuitenkin kaikille tähän jännitykseeni osallistuneille!
- fsdfsdf
Zorro221 kirjoitti:
Tänään sitten hain uuden akun ja putsasin akun kaapelit. Ja eipä Mondeo käynnistynyt. Ainoa muutos, että nyt jaksaa startti pyöriä ja mittarin neulat eivät käy kaakossa. Vähän ehkä yritti hörähtää, mutta siinä kaikki. Tulpat ovat vaihdettu vuosi sitten ja toissa tankkauksella laitoin masinolia tankkiin, jos se vaikka poistaisi mahdollisen kosteuden. Ja 98:sia olen käyttänyt. Vieläkin saa arvauksia esittää, vaikka torstaina auto hinataan korjaamolle ja perjantaina tulee ehkä oikea vastaus. Kiitos kuitenkin kaikille tähän jännitykseeni osallistuneille!
Hmm. tulpanjohtojen kunto? puolan kunto? polttoaineen ja ilman saanti (suodattimien kunto)?
- 9
Zorro221 kirjoitti:
Tänään sitten hain uuden akun ja putsasin akun kaapelit. Ja eipä Mondeo käynnistynyt. Ainoa muutos, että nyt jaksaa startti pyöriä ja mittarin neulat eivät käy kaakossa. Vähän ehkä yritti hörähtää, mutta siinä kaikki. Tulpat ovat vaihdettu vuosi sitten ja toissa tankkauksella laitoin masinolia tankkiin, jos se vaikka poistaisi mahdollisen kosteuden. Ja 98:sia olen käyttänyt. Vieläkin saa arvauksia esittää, vaikka torstaina auto hinataan korjaamolle ja perjantaina tulee ehkä oikea vastaus. Kiitos kuitenkin kaikille tähän jännitykseeni osallistuneille!
naputus johtuu kylmistä ruiskuista, ei vaarallista.
Veikkaisin kyllä syylliseksi lohkolämmitintaä tai riittämätöntä lämmitysaikaa, kovilla pakkasilla kolme-neljä tuntia on minimi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760