Mielipide etäopiskelusta.

Etäinen ehkä

Millaista se on? Kenelle sopii etäopiskelu? Hyvät ja huonot jutut siintä. Ja kaikkea muuta mitä tulee mieleen etäopiskelusta. Kiitoksia vastauksista etukäteen! :)

5

565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän kokemusta

      Riippuu todella monesta asiasta, mm. mitä ainetta olisi tarkoitus opiskella etänä. Itse aloitin aikoinani erään kielen alkeet etäopiskeluna, koska sitä ei tarjottu omassa AMK:ssani muulla tavalla. Lähiopetustunteja oli muistaakseni kolme ja sen lisäksi kaksi koetta (välikoe ja loppukoe). Tehtäviä oli paljon ja olisi vaatinut paljon enemmän aikaa ja paneutumista kuin mitä itse pystyi silloin aineelle antamaan (olin lähdössä vaihtoonkin sinä keväänä, joten tein useista kursseista extratöitä, että sain kurssit alta pois ennen vaihdon alkua, joten "luppoaikaa" ei ollut).

      Uskon, että johonkin reaaliainetyyppisiin aineisiin soveltuu hyvin, jos vaan mielenkiintoa riittää, mutta esim. kielissä on aika vaikeaa (kun esim. jos joku kielioppisääntö on ihan käsittämätön, niin siinähän sitä sitten tahkoaa kotona tai parhaassa tapauksessa oppii väärin).

    • etästi

      Etäopiskelu sopii ihmiselle, joka osaa patistaa itseään opintoihin. Deadlinet tulevat yllättävän nopeasti, ellei aloita heti kun mahdollista. Itse koin ATK-kurssit vaikeiksi, enkä sitten saanut läpi viimeisintä. Jos ei osaa, ei ole ketään, keltä kysyä, eli ei ole vieressä rautalangasta vääntäjää.
      Muuten etänä on mukava suorittaa, sillä monelle se on ainoa mahdollisuus. Lisäksi tavallisessa koulussa matkoihin ja joutoaikaan kuluu paljon aikaa viikossa. Parasta etäopiskelua on, jos on täysin vapaa aikataulu, eli seuraavaan tehtävään pääsee heti kun edellinen on valmis. Usein etätöistä saa myös hyvää palautetta ohjaajilta, jotka kannattaa ottaa vakavasti.

    • joku tyyppi

      Kuten aiemmat jo kirjoittelivatkin, niin etäopiskelu vaatii aika paljon omaa tekemistä - eikä välttämättä ole ketään keneltä kysyä. Mutta toisaalta ei tarvitse käkkiä kaikkia kursseja pelkästään koulussa, jos osaa ja ymmärtää jonkun asian muutoinkin...;) Matematiikka, fysiikka, kemia ja kielet ovat vaikeimmat itse opiskeltavat, enkä edes harkinnut koittavani suorittaa niitä etänä - sen sijaan esim. elämänkatsomustieto ja historia meni etänä ok ;) Tosin ainevalinta, mitä edes harkitsee opiskelevansa etänä, riippuu tietysti myös siitä mitä opiskelija itse pitää helppona - ts. joku toinen saattaa kokea esim. matematiikan helpoksi myös etänä... Vaikka itse kirjoitin matematiikasta parhaan yo-arvosanani (vuosia sitten), niin kaikki asiat eivät olisi auenneet itseopiskelussa...;)

    • Ei kaikille

      Jos koulutunnilla ymmärtää ja oppii kaiken aina ennen muita ja aika menee hukkaan, kun haluaisi edetä jo pidemmälle, mutta joutuu odottelemaan, että muut tajuavat alkeet, silloin kaipaan etäopiskelua. Voisi edetä omaan tahtiin ja hoitaa homman nopeasti ilman, että tarvitsee pakosta istua luokassa, vaikka mitään uutta ei käsitellä. Samassa ajassa ehtisin itse opiskellen oppia paljon enemmän.
      Toisaalta, minulla on niin huono itsekuri, että etäopiskeluna en varmaan saisi tehtäviä tehtyä vaan ne jäisivät roikkumaan. Etäopiskelu sopii todella tunnollisille ja motivoituneille ihmisille.

    • autodikati.....

      Onpa jo tullukin tuolla aiemmin: Etä ei ole helpompi vaihtoehto, joustavampi kylläkin, jos, kuten minulla oli, on välikokeita niin ne koin vaikeiksi/työläiksi, kaikkea mitä voidaan kysyä kysyttiin,.
      Mielestäni kurssin jälkeen tuntui kuin osaisin ko aineen hyvin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      446
      3251
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      410
      2851
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      126
      2765
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2153
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1970
    6. 176
      1380
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      76
      1172
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe