Miten kauan täysimettää?

asdfadsf

Itse olin ajatellut täysimettää vauvaani sen 6kk (ikää nyt siis 3,5kk) ja imetys ollut helppoa, vaivatonta ja vauva kasvanut hyvin. Esikoiselle annoin aikanaan liian aikaisin kiinteitä (4kk iässä) ja imetys loppui minusta sen seurauksena liian aikaisin 7kk iässä. Neuvolan täti sanoi, että uuden suosituksen mukaan kiinteitä voisi antaa jo 4kk iässä (lusikallisia), koska siten tulee kuulemma vähemmän allergioita jos antaa kiinteitä jo 4kk iässä? Sitten miksi taas neuvolan ja synnytyslaitoksen oppaissa kehotetaan täysimettämään sen 6kk jos asia ei ole niin? Onko pakko antaa kiinteitä jo 4kk iässä vai voiko aloittaa vasta 6kk iässä jos lapsi kasvaa hyvin?

13

747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klklk

      Jos vauva kasvaa hyvin niin puoli vuotta on ihan passeli. Ei ole siis pakko enkä itsekään aio kun vauva tulee maailmaan kesällä.

    • 333322234

      muuttuu. Tänään näin ja huomenna taas jotain muuta. Varmasti ei ole pakko antaa kiinteitä 4kk iässä, jos lapsi kasvaa hyvin ja maitoa riittää. Muistaakseni 8-9kk oli semmoinen must ikä aloitukselle. Silloin ei enää pelkkä maito riitä.

    • tipihii..

      me aloitettiin soseiden maistelu 6kk ikäisenä. täysimetin siihen saakka. esikoista imetin reilun kuukauden ja soseet aloitettiin alle 3kk ikäisenä. mun mielestä tää kuopus on paljon mukavampi vauva, vähemmän vatsavaivaa ja muutenkin tyytyväisemmän oloinen :D

      minä suosittelen täysimetystä 6kk ikään :D

      • 3456798765

        Peesaan edellistä, kuin omasta "suusta" teksti. Eli imetä vain se 6 kk ja sitten soseitakin voi antaa jo enemmän kuin lusikallisia, puuroa voi antaa heti ja vauva osaa istua (ehkä..) syöttötuolissa, jne. Helpompaa, eikä meillä ainakaan ole minkäänlaisia allergioita ilmennyt.


      • tutkimuksesta
        3456798765 kirjoitti:

        Peesaan edellistä, kuin omasta "suusta" teksti. Eli imetä vain se 6 kk ja sitten soseitakin voi antaa jo enemmän kuin lusikallisia, puuroa voi antaa heti ja vauva osaa istua (ehkä..) syöttötuolissa, jne. Helpompaa, eikä meillä ainakaan ole minkäänlaisia allergioita ilmennyt.

        Minä olen myös ymmärtänyt niin että jos kiinteät aloittaa vasta 6 kuukauden iässä, silloin voi aloittaa kaikki ruoat ihan siinä järjestyksessä kuin haluaa eli ei tarvitse ensin antaa velliä ja sitten perunaa ja vain paria makua kerrallaan (kuten varhemmin aloittaville neuvotaan). Vauvan suolisto on silloin jo valmiimpi ottamaan vastaan kiinteitä joten ei tarvitse olla niin varovainen.

        Itsekin luin tuosta tutkimustuloksesta, mutta suhtaudun siihen varauksella niin kuin mihin tahansa tutkimukseen, koska tuloksiin vaikuttaa niin paljon se miten tutkitaan ja se miten tuloksia tulkitaan. Ensinnäkin, kyseinen tutkimus selvitti ykköstyypin diabeteksen ilmaantumista, mutta samalla lapsista kerättiin muitakin tietoja, esim kuinka kauan heitä on imetetty ja milloin kiinteät on aloitettu. Toisin sanoen se imetysjuttu oli tutkimuksessa sivuseikkana ja pääpaino oli tuossa diabeteksessä. Tuossa tutkimuksessa oli yhteensä mukana noin tuhat lasta ja täysimetyksellä lapset olivat keskimäärin 1.8 kuukautta. Eli tuossa joukossa on paljon lapsia jotka ovat täysin tai osittain korvikkeella ruokittuja. Miten tuloksia siis voisi yleistää kuusi kuukautta täysimetettyihin lapsiin? Toisten tutkimusten mukaan täysimetys nimenomaan suojaa allergioilta.


    • ---

      outoa, että neuvolassa panostetaan antamaan kiinteitä 4 kk iässä. Mielestäni väite, että allergioita tulee vähemmän jos kiinteitä antaa jo 4 kk iässä on täysin perätön -en koskaan ole kuullutkaan, päinvastoin.

      Itsellä 3 lasta joille kaikille olen antanut pelkkää rintamaitoa 6 kk saakka. (Lusikan käytön olen opettanut esim vesitilkoilla ennen tuota.)
      6 kk iässä olen sitten pikkuhiljaa antanut kiinteää ruokaa äidinmaidon rinnalla lapsen tahdissa, kiirehtimättä.
      Uusia makuja 1 lusikka päivässä, seuraavana 2 lusikkaa samaa uutta makua ja kolmantena saa syödä niin pajon kuin tahtoo -jos ei mitään oireita tule.

      Koskaan ei ongelmia ole ollut, toivon ettei tämän kolmannenkaan muksun kanssa.

      Neuvola lääkäri tosin sanoi, ettei ole kahteenkymmeneen vuoteen tavannut äitiä, joka imettää lastaan näin -hyvä vai huono, senhän jokainen päättää itse.

      • )(?%¤?(¤=

        Mitä tuossa sinun tavassasi oli niin omituista lääkärin mielestä? Minusta se on suhteellisen normaali käytäntö.

        Itse täysimetin kuusi kuukautta ja sen jälkeen lapsi sai sormiruokailla ihan omaan tahtiin mitä halusi (tarjoamistani vaihtoehdoista). En siis ole varsinaisesti syöttänyt ollenkaan kiinteää ruokaa koskaan, itse sai syödä.


      • kidiw
        )(?%¤?(¤= kirjoitti:

        Mitä tuossa sinun tavassasi oli niin omituista lääkärin mielestä? Minusta se on suhteellisen normaali käytäntö.

        Itse täysimetin kuusi kuukautta ja sen jälkeen lapsi sai sormiruokailla ihan omaan tahtiin mitä halusi (tarjoamistani vaihtoehdoista). En siis ole varsinaisesti syöttänyt ollenkaan kiinteää ruokaa koskaan, itse sai syödä.

        Juuri tulin 4 kk neuvola/lääkärikäynniltä ja siellä neuvottiin, että voi kokeilla kiinteitä esim. perunalla tai bataatilla. Pointtina oli se, että jos täysimettää 6 kk:tta voi vauvaa olla hankala totuttaa "rakeisempaan" ruokaan kun on tottunut pelkkään maitoon...?? Meillä myös vauva kasvaa todella hyvin, nukkuu yöt (7-9h putkeen, syö ja jatkaa unia n.2h) ja tosiaan täysimetyksellä mennään. Korvikkeita ei olla edes kokeiltu. Nyt en tiedä mitä kannattaisi tehdä, haluaisin ehkä vain jatkaa imetystä ja aloittaa nuo kiinteät myöhemmin. Onko kellään kokemusta siitä, että vauva ei puolivuotiaana huolisikaan kiinteitä? Lusikkaan ollaan totuteltu jo ihan syntymästä asti, annetaan sillä d-vitamiinit ja rela-tipat.


      • Emmee78
        kidiw kirjoitti:

        Juuri tulin 4 kk neuvola/lääkärikäynniltä ja siellä neuvottiin, että voi kokeilla kiinteitä esim. perunalla tai bataatilla. Pointtina oli se, että jos täysimettää 6 kk:tta voi vauvaa olla hankala totuttaa "rakeisempaan" ruokaan kun on tottunut pelkkään maitoon...?? Meillä myös vauva kasvaa todella hyvin, nukkuu yöt (7-9h putkeen, syö ja jatkaa unia n.2h) ja tosiaan täysimetyksellä mennään. Korvikkeita ei olla edes kokeiltu. Nyt en tiedä mitä kannattaisi tehdä, haluaisin ehkä vain jatkaa imetystä ja aloittaa nuo kiinteät myöhemmin. Onko kellään kokemusta siitä, että vauva ei puolivuotiaana huolisikaan kiinteitä? Lusikkaan ollaan totuteltu jo ihan syntymästä asti, annetaan sillä d-vitamiinit ja rela-tipat.

        Mä täysimetin lastani sen 6kk ja hänellä ainakaan ei ole ollut ongelmia rakeisen ruuan suhteen. Itse koin sen helpoksi, koska tosiaan pystyi antamaan "mitä vain". Meilläkin otettiin heti melkein puuro ruokavalioon ja jo toinen puuroannos oli ihan tavallista kaurapuuroa rakeineen. Itse olen tehnyt kaikki vauvanruuat ja uskoisin, että teolliseen ruokaan tottuneilla voisi olla vaikeampi totutella paloihin.
        Oma innostui aluksi kiinteistä kovasti, mutta alun jälkeen oli hankaluuksia syömisen kanssa. Uskon, että täytti mahansa maidolla.
        Kannattaa suhtautua varauksella neuvolan neuvoihin. Luota itseesi!!
        ja niin muuten mun lapsella ei ole mitään allergiaa ja on kaikkiruokainen!


      • fisutt
        kidiw kirjoitti:

        Juuri tulin 4 kk neuvola/lääkärikäynniltä ja siellä neuvottiin, että voi kokeilla kiinteitä esim. perunalla tai bataatilla. Pointtina oli se, että jos täysimettää 6 kk:tta voi vauvaa olla hankala totuttaa "rakeisempaan" ruokaan kun on tottunut pelkkään maitoon...?? Meillä myös vauva kasvaa todella hyvin, nukkuu yöt (7-9h putkeen, syö ja jatkaa unia n.2h) ja tosiaan täysimetyksellä mennään. Korvikkeita ei olla edes kokeiltu. Nyt en tiedä mitä kannattaisi tehdä, haluaisin ehkä vain jatkaa imetystä ja aloittaa nuo kiinteät myöhemmin. Onko kellään kokemusta siitä, että vauva ei puolivuotiaana huolisikaan kiinteitä? Lusikkaan ollaan totuteltu jo ihan syntymästä asti, annetaan sillä d-vitamiinit ja rela-tipat.

        Minä täysimetin vauvaa 5kk ja sitten aloitettiin kiinteät liian vähäisen kasvun vuoksi (muuten oltaisiin aloitettu vasta 6kk). Ruoka alkoi uppoamaan heti tosi hyvin, lusikkaan oltiin totuteltu ihan samalla tavalla kuin teilläkin. 6kk iässä syötiin jo 5 ateriaa päivässä ja hyvällä ruokahalulla. Kasvu tosin jatkui ihan yhtä hitaana hyvästä syönnistä huolimatta.

        Jos vauva kasvaa rintamaidolla tarpeeksi ja nukkuu hyvin jne. niin älä aloita kiinteitä vielä. Huomattavasti helpompaa olla ja liikkua vauvan kanssa kun on pelkällä imetyksellä.


      • mamma mäeltä

        Mulla myös kolme lasta ja kaikkia olen täysimettänyt tasan 6 kk. Tämä kolmas täytti just puoli vuotta ja seuraavana päivänä maistoi ekan kerran muuta kuin tissiä ja D-vitamiinia. Mutta vähän meitä on... eli kokemusten vaihto usein hankalaa.


      • 2009 lukuja
        mamma mäeltä kirjoitti:

        Mulla myös kolme lasta ja kaikkia olen täysimettänyt tasan 6 kk. Tämä kolmas täytti just puoli vuotta ja seuraavana päivänä maistoi ekan kerran muuta kuin tissiä ja D-vitamiinia. Mutta vähän meitä on... eli kokemusten vaihto usein hankalaa.

        No esim. Helsingissä "teitä" 6 kk täysimettäviä on 19 %, joillakin alueilla jopa 45 %. Tuo taisi olla vuoden 2009 tieto. Ehkä sulla ei ole tuttavapiirissä ketään muuta.


    • äiteläinen

      Ristiriitaisista neuvoista

      Suomessa on kahden eri lähteen ohjeistusta imetykseen. WHO:n suositushan on täysimettää 6kk ja osittaisimettää 2 vuotiaaksi tai pidempäänkin jos äiti ja lapsi haluaa. Sosiaali- ja terveysministeriön suositus on täysimetystä 4-6kk yksilöllisesti perheen tarpeen mukaan ja osittaisimetystä 1-vuotiaaksi saakka.

      Jos lapsi kasvaa hyvin ja on terve jne en näe mitään syytä miksi aloittaa kiinteitä ennen 6kk ikää. Tuosta allergiasta olen lukenut, että äidinmaito suojaa lasta allergian kehittymiseltä siten, että esim. kotimaisten viljojen antaminen kannattaa aloittaa osittaisimetyksen suojassa. Eli jos olisi tilanne, että imetys haluttaisiin lopettaa kokonaan 6kk iässä, voisi olla hyvä aloittaa kiinteitä ennenkuin imetys loppuu. Jos on kuitenkin aikomus jatkaa osittaisimetystä, ei ole kiirettä kiinteitä aloitella ennen 6kk ikää, varsinkin kun kasvukin sujuu hyvin.

      Tosi omituisia ohjeita neuvolalääkäriltä!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe