Olen suunnittelemassa alan vaihtoa ja koneistajan työ kiinnostaisi. Minkälainen on NC-koneistajan perus työpäivä? Antaako koneistajan perustutkinto valmiudet NC-koneistukseen vai pitää käydä erillisiä kursseja?
Kuulisin mielellään myös negatiivisia asioita koneistajan työstä. Esim. onko paljon hankalia työasentoja, kemikaaleille altistuminen yms...
Koneistajan työ
7
1098
Vastaukset
- Eläinten ystävä
Itse hoitaisin ennemmin työkseni jotain söpöjä eläimiä, ja silittelisin koiranpentuja.
- Uutta ammattia
No miten tämä liittyy asiaan?
- Hitsaaja21
Tylsää työtä.
- Koneistajakohan
Mistäköhän sitä alottaisi. Perus työpäivä, ensimmäiset työpäivät koulutuksen jälkeen varmaankin menee kappaleiden viimeistelyssä ja kappaleiden vaihdossa, mikä onkin paras tyyli oppia firman tapa tehdä työt ja samalla sivusta hiukan seurata kuinka kys. kappaleet tehdään.
Koneistaja, jolla on alla jo hiukan kokemusta asetteiden teosta yms varmaankin tekee muutamat asetukset koneille per päivä ja vaihtelee kappaleita sen mukaan yms, riippuen täysin minkälainen firma on.
Tuo vaihtelee niin paljon firmakohtaisesti, että mitään laajaa suoraa vastausta tuohon on mahdoton antaa. Joissakin firmoissa se on 1jannu/per kone, toisaalla(meillä) taas se voi olla 1jannu/useempi kone pahimmillaan/parhaimmillaan(jotkut tykkää, jotkut ei)
Työhön liittyen ja negatiivisiin asioihin voisin luetelle jos kappaleaika mitä kone työstää on liian lyhyt, alle ~2min, niin se käy äkkiä tylsäksi varsinkin jos sarjakoot ovat päälle tuhannen ->
Kappale kiinni, painetaan vihreetä nappia, katellaan vähä ympärille, kappaleen kääntö/vaihto ja eikun uudestaan.
Nykyaikana on tosin paljon firmoihin tullut robotteja ja monipuolisempia työstökoneita, että ala liikkuu kokoaika eteenpäin ja mukana kannattaa pysyä.
Peruskoulutuksessa varmaan alkuun käydään paljon manuaalikoneistusta, josta kyllä on paljon hyötyä, mutta tuosta kannattaa ottaa selvää etukäteen, koulu minkä ite kävin niin siellä sai itse vaikuttaan tuohon aika paljon. Kävin silloin molemmat nc koneistuksen puolet, jyrsinnän ja sorvauksen.
Molemmat on hyvä osata, haittaa siittä ei ainakaan voi olla, monitoimikoneet kun tuppaa olemaan aika yleisiä nykyään(esim jyrsinpää, sorvausreukku ja pari pakkaa yhdessä koneessa.. variaatioita on loputtomiin).
Likaistahan homma tuppaa olemaan, lastuja saa kaivaa kotonakin jalan pohjista yms, mutta kaikki on asenteesta loppujenlopuksi kiinni, jos todellakin pidät alasta niin tulet sen myös huomaamaan tulevaisuudessa. Firmat myöskin hiukan vaihteleen tuon puhtauden suhteen, joissakin paikoissa et edes huomaa että teet hommia metallifirmas, toisaalla taas vähän turhankin helposti :).
Pidä huoli itse siittä, ettei susta tuu/jää kappaleenvaihtajaa, koska sitä hommaa en itse ainakaan pelkästään tekisi. Näytä, että olet kiinnostunut alasta ja hoidat hommat hyvin, opettelet ohjauskielet jne, niin varmasti näät alan mukavan puolen tulevaisuudessa.
Taitaapi olla ala, missä kokemuksen kautta opit parhaiten, joten liikoja ei kannata koulussa istua, toki perusasiat on hyvä opetella siellä, ettei ole ihan kuutamolla kun jotain kysytään, mutta jos tästä itse lähtisi muualle niin kyllä voisi vähän aikaa olla sormi suussa, niin laaja kun ala on.
Palkkauksesta en puhu, siittä on ihan tarpeeksi keskutelua tällä alueella. Työpaikoista hmms, paljon ollu keskustelua tuosta, aika firmakohtasta tuo, joillakin on hommia enemmän kun kerkee tekemään, joillakin ei taas yhtään, omasta mieslestä hiukan paremmalta näyttää, että varmaankin ihan hyvä aika lähitulevaisuudessa työnsaannin kannalta.
Varmaan jokaisessa firmassa on jonkinsortin camiohjelma, millä lukee kuvat ja mahdollisesti tekee myöskin
työstöradat, niihin on omat pyörittäjät useesti firmoissa, ja niihin saadaan koulutus yleensä firman puolesta sitten kun tarvitaan lisää osaajia.
Duh.. viitti liian syvällisesti mennä alaan, toki kysy jos on muutakin kysyttävää kun nuo muutamat perusasiat.
Jaaniin, työasennot, nckoneistajalla ei kyllä varmaankaan, robottien palettien lataus varmaankin on ainut, riippuen onko lattian tasalla/kärryissä, koneisiin lastaus "yleensä" suoritetaan optimaalisesta asennosta, isommat kappaleet nostureilla, en ainakaan itse suostu mitään painavaa alkaa nostelee jatkuvasti jossei nosturia/magneettia ole saatavilla. Kemikaalit, nojaa, leikkuuneste tietysti, liekö tuohon saa jonkinsortin tutkimuksen tarpeen tullen jos pelkää, ei ole itselle ainakaan vielä tullut henkilöä vastaan, joka olisi noihin reagoinut. Nckoneistuksessa ei hirveesti altistu suoraan muljulle, höyryille kylläkin ellei ole kunnon imurit kiinni. Ja tietty jotkut metallit aiheuttavat myöskin, mutta tapauskohtasta.
- seco
Voit myös vaihdella 20-30 tonnia painavia kappaleita silloin tällöin,ei kaikki NC-koneistus oo kilon kappaleitten tekemistä.
Ite teen tollasia,läpimeno ajat voi olla 100-150 tuntia,tosin useita eri asetuksia,kappaleiten kääntelyä eri asentoihin raanalla.
Mitoiltaan nuo isoimmat kappaleet 5*6*4 metriä,toki isompiakin monessa paikkaa koneistellaan.
Mutta tarkoitan vain,että kappaleet voivat olla monimutoisia/kokoisia,kaikki ei tee sarja-tuotantoa.- halpatyöntekijä
cnc koneistaja minäkin, mutta musta ei varmaan kanssa ikänä saisi pikkunappulan vaihtajaa, yli kymmenen vuotta nyt tullut jyrsittyä tommosia isompia kappaleita, viimmeaikoina lähinnä kevyempiä kappaleita, n15-50t. pieniä sarjoja joissa yhden kappaleen läpimenoaika jotain 400-600 tunnin välillä, ennen lamaa tehiin kyllä isompia, n. 100-150 tonnin kalikoita ulkomaisille firmoille jolloin vaihtelu oli myös suurempaa ja pysyi mielenkiinto vähän paremmin.
- Okuma & Heidenhain
Itse opiskelin koneistuksen perusteet työkkärin koulutuksessa joskus armeijan jälkeen 15v sitten. Koulutukseen kuului 2kk työharjoittelu, jonka suoritin nykyisessä työpaikassani, eli sillä tiellä olen edelleen. Kyseisen työharjoittelun viimeisen viikon olin jo omassa vuorossa, ja siitä se oppiminen on jatkunut.
Normipäivä itelläni on sellanen joka pitää sisällään vaihtelevia kappaleita, niiden nostelua / kääntelyä, kiinnitysten ja työvaiheiden suunnittelua, työstökoneen ohjelmointia ja tietenkin sitä koneistamista. kappaleet ovat vuosien varrella olleet 100g ja 5000kg välillä. tietenkin kun tarpeeks kauan samoissa hommissa on, tulee siihen toistuvuutta ja samat hommat tulee uudelleen tehtäväks. Mun pää ei kestäis sellasessa hommassa missä ei ite saa ohjelmoida ja suunnitella tekemistään, vaan kaikki tarjottais eteen kuin "manulle illallinen". Siksipä käytänkin mielummin titteliä koneistaja kuin cnc-koneistaja. :)
Koneistajan hommia on laidasta laitaan, eikä voi yleistää että aina joudut aloittaan jostain kappaleen putsauksesta tms. Kappaleiden koot ja sarjojen pituudet vaihtelee valtavasti, joten sopiva yhtälö jokaiselle löytyy. Jos ei halua muuta kun istua ja ajaa, on se mahdollista. Jos taas haluaa tehdä haastavia kappaleita itse ohjelmoiden ja käyttäen ammattitaitoaan, on sekin mahdollista. Pitää vaan olla oikeassa paikassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1211042
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36802
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713